Aikuisten ylenmääräinen sometus!!! Kertokaa miksi teette sitä.
Kaikki varmaan tuntee näitä tyyppejä: lomamatkalla joka ikisestä ruoka-annoksesta ja juomasta ja maisemasta ja nähtävyydestä kuva. Valtava määrä selfieitä jokaisessa paikassa, jossa käydään ja ollaan. Ja näitä päivitetään matkan aikana jatkuvasti kaikille mahdollisille somekanaville.
Ehtiikö siitä matkasta nauttia ollenkaan tai oikeasti OLLA siellä, kun kaikki pitää tallentaa ja jakaa 24/7??? Voisiko joku yltiösomettaja kertoa, miksi toimii näin. Nuorilta vielä jotenkin ymmärtää, mutta aikuiset ihmiset. En tajua.
Kommentit (12)
Pätemisen tarve. Pitää näyttää että on hauskaa ja ihanaa aina.
Se on puhtaasti huomion hakua. Hei, mekin saatiin säästettyä muutama satanen ja nyt ollaan täällä auringossa. Revetkää kateudesta.
Varmaan tuo sometus on tullut korvaamaan valokuvia/valokuva-albumia. Somealusta toimii heillä jonkinlaisena virtuaalina valokuva-albumina, josta esitellä matkakokemustaan.
Koska tulee se hyvä fiilis, tunne juuri siinä hetkessä, jonka haluaa jakaa. Jos odottelisi vaikka parikyt sekkaa, niin ei se jakaminen tuntuisi enää niin tähdelliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Koska tulee se hyvä fiilis, tunne juuri siinä hetkessä, jonka haluaa jakaa. Jos odottelisi vaikka parikyt sekkaa, niin ei se jakaminen tuntuisi enää niin tähdelliseltä.
Mutta eikö se puhelimen räplääminen vie pois sitä hyvää fiilistä, kun tavallaan silloin "poistuu" siitä hetkestä ja paikasta missä on?
Kun täytin 25 hävisin Instagramista 3 vuodeksi, palasin ja sometin paljonkin. Nyt täytin 35 enkä oikeastaan enää päivitä mitään, vaikka voisin ja aika hienoistakin kohteista, mutta jotenkin se tuntuu teennäiseltä. Kelle ja miksi julkaisisin?
Hieno sanonta on: älä kerro tavoitettasi tai suurinta unelmaasi, vaan työskentele hiljaa ja kun olet oikeasti saavuttanut jotain isoa, sitten voit paljastaa sen kun olet saavuttanut lopputuloksen.
Älä rakasta somessa vaan rakasta livenä: käy deiteillä ilman julkaisemista, rakastakaa toisianne hiljaa ja oikeasti.
Kun monelta otetaan luurit pois ja some pois, mitä jää jäljelle? Arki, työ, harrastus, kuntoilu ja rakastaminen. Some vie hirveästi huomiota ja aikaa muualle. Monella se johtaa salaisiin syrjähyppyihin ja herättää kateutta, ahdistusta.
Tiedän aikuisia jotka laittaa instaansa hienoja luonto ja taidekuvia, ja se on ok. Mutta se oman naaman esittely, epävarmuutta, egomaniaa, henkistä köyhyyttä. Onneksi jokainen päättää itse ketä seuraa vai seuraako ketään.
Jätin kaikki somet muutama vuosi sitten, koska mulla ei vaan ole juurikaan kiinnostusta muiden tekemisiin (poislukien ihan läheisimmät ihmiset). Mutta nyt pari kaveria tuuttaa niitä kuvia ja videoita mulle suoraan whatsappiin aina kun ovat reissussa! En oikein tiedä miten kohteliaasti kieltäytyisin...
Vierailija kirjoitti:
Jätin kaikki somet muutama vuosi sitten, koska mulla ei vaan ole juurikaan kiinnostusta muiden tekemisiin (poislukien ihan läheisimmät ihmiset). Mutta nyt pari kaveria tuuttaa niitä kuvia ja videoita mulle suoraan whatsappiin aina kun ovat reissussa! En oikein tiedä miten kohteliaasti kieltäytyisin...
Mulle kävi kanssa näin :D Että ilmeisesti on vaan pakko tietää mitä jotkut tyypit tekee.....
Mistä sinä tiedät, kuka laittaa someen ja kuka valokuvaa muuten vain? Et tiedä, etkä välitä, koska haluat tuomita. Jos puhut omista tutuistasi, niin kukaan ei pakota sinua katsomaan heidän sometilejään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, kuka laittaa someen ja kuka valokuvaa muuten vain? Et tiedä, etkä välitä, koska haluat tuomita. Jos puhut omista tutuistasi, niin kukaan ei pakota sinua katsomaan heidän sometilejään.
Äkäinen yltiösomettaja löysi tiensä ketjuun XD
Ja en nyt siis puhu mistään sisällöntuottajista, jotka tienaa sillä, vaan ihan tavallisista aikuisista ihmisistä.