Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työtön voi hankkia auton määräaikaista työtä varten?

Vierailija
09.02.2025 |

Kun ei ole säästöjä eikä saa lainaa ilman vakituista työpaikkaa?

Kommentit (392)

Vierailija
381/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän paljon niitä jotka ei ole koskaan työttömänä olleet mutta itse en ottaisixä edes palkatta työkokeiluun. Heitä pidetään vain kun vaikea on eroonkaan päästä ja jotain kuirenkin tekevät eli lähinnä puuhastelevat. Ovat hitaita ja osaaminen ei riittäisi työnhaussa enää mihinkään uuteen. Näitä jää välillä työttömäksi ja sitten eivät käsitä mikseivät pääse mihinkään kun luulo omasta erinomaisuudesta on reilusti ylimitoitettua. 

Vierailija
382/392 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän paljon niitä jotka ei ole koskaan työttömänä olleet mutta itse en ottaisixä edes palkatta työkokeiluun. Heitä pidetään vain kun vaikea on eroonkaan päästä ja jotain kuirenkin tekevät eli lähinnä puuhastelevat. Ovat hitaita ja osaaminen ei riittäisi työnhaussa enää mihinkään uuteen. Näitä jää välillä työttömäksi ja sitten eivät käsitä mikseivät pääse mihinkään kun luulo omasta erinomaisuudesta on reilusti ylimitoitettua. 

Nää on näitä jotka selittää, että kyllä tekevälle töitä riittää ja työttömiltä kuitenkin pitäisi leikata. Näiltä tulee myös vaikka ja mitä ohjeita kuinka sen työn saa. Tässä massatyöttömyyden aikana olen oikein nauttinut, kun nuokin ovat lentäneet vihdoin pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/392 |
25.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä yksineläjänä voi muuttaa minne tahansa työn perässä, mutta perheellisenä täytyy miettiä pari muutakin juttua. Jos vaikka on puoliso, jolla on vakityö, ja omistusasunto ja lapset, niin ei siitä ihan niin vaan kesätyön vuoksi muuteta jonnekin muualle. Tuskinpa sillä kesätyöpalkalla saa mitään väliaikaista vuokra-asuntoakaan maksettua sieltä, missä työ olisi. Ja ihan kaikkialta ei tosiaan ne julkisetkaan kulje, mikä tuntuu olevan pääkaupunkiseudulla asustelevien ihan mahdotonta ymmärtää.

Esimerkiksi jis vaikka asuu mun kotikunnassa kirkonkylällä ja saa työn 37 km päästä pikkukaupungista, niin pitää kiertää isomman kaupungin kautta kahdella bussilla ja matkaa tulee 130 km ja menee 2,5 tuntia suuntaansa. Sitten jos se työ on vielä jossain teollisuusalueella, kävelyt päälle. Ei pikkukunnussa ole mitään paikallisliikennettä ollenkaan. Tuota matkaa kulj

37km ajaa vaikka mönkijällä. Kumma että se ainoa vaihtoehto on aina auto.

Vierailija
384/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä yksineläjänä voi muuttaa minne tahansa työn perässä, mutta perheellisenä täytyy miettiä pari muutakin juttua. Jos vaikka on puoliso, jolla on vakityö, ja omistusasunto ja lapset, niin ei siitä ihan niin vaan kesätyön vuoksi muuteta jonnekin muualle. Tuskinpa sillä kesätyöpalkalla saa mitään väliaikaista vuokra-asuntoakaan maksettua sieltä, missä työ olisi. Ja ihan kaikkialta ei tosiaan ne julkisetkaan kulje, mikä tuntuu olevan pääkaupunkiseudulla asustelevien ihan mahdotonta ymmärtää.

Esimerkiksi jis vaikka asuu mun kotikunnassa kirkonkylällä ja saa työn 37 km päästä pikkukaupungista, niin pitää kiertää isomman kaupungin kautta kahdella bussilla ja matkaa tulee 130 km ja menee 2,5 tuntia suuntaansa. Sitten jos se työ on vielä jossain teollisuusalueella, kävelyt päälle.

Ei pikkukunnussa ole mitään paikallisliikennettä ollenkaan. Tuota matkaa kulj

37km ajaa vaikka mönkijällä. Kumma että se ainoa vaihtoehto on aina auto.

Kyllä on täysin elämästä vieraantuneet pappa-betalar-henkilön vastaus. Ei tullut mieleen, että mönkijöitä ei jaeta missään ilmaiseksi? Lisäksi siinä on pakollisia varusteita. Sen ajaa myös sähköpyörällä, mutta kun niitäkään ei saa ilmaiseksi. Se että sulle isi ostaa kaiken valmiina ei tarkoita etteikö muilla pitäisi olla rahaa itsellään. Nettimotossa katselin, vaikea löytää tieliikennekelpoinen kun siellä on lasten versioita ja nettiversioita, enkä jaksa jokaista käydä läpi, mutta arvelisin että nuo tieliikennekelpoiset maksavat samaa luokkaa kuin halvimmat autotkin. Nissä on käsittääkseni myös kypäräpakko.

En ole työtön itse ja oma työmatkani on alle 1 km, mutta osaan asettua toisten asemaan ja olen tottunut teini-ikäisestä asti - ajokortista alkaen - hankkimaan kaiken omalla rahalla. Se vaati ensin sen, että oli töitä. Ajokorttia en olisi voinut saada,  jos en olisi ollut hyvä mansikanpoimija ja saanut koulun ohelle vielä siivoustyötä lisäksi. 

Vierailija
385/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa löysinkin. Halvin tieliikennekelpoinen mönkijä nettimotossa näyttäisi olevan 250 euroa, mutta se oli viallinen eli vaatii korjausta. Sen päälle sitten vielä kypärä. Sitä en katsonut oli rekisterissä. t. 384

Vierailija
386/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain siten että joku laupias sukulainen tai tuttu lainaa autoaan. Mutta tällainen on toki utopiaa.

Sähköpyörällä voi kulkea pitkänkin työmatkan, tai jopa normaalilla polkupyörällä

Tiedän! Vassarin seuraava kysymys: miten voin hankkia polkupyörän....

No haloo, sähköpyörän hinnalla saa autonkin.

Vierailija
387/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaasti käytettävä yritysidea. Vanhempien autojen vuokrauspalvelu, tyyliin Beely. Muutama varma tonnin Tojota tarjolle ja työttömille vuokraus määräaikatyön ajaksi ja miksei vaikka yksittäisiäkin ajoja varten. Nuo perusbeelyt yms on aika tyyriitä. Kuukausimaksu olisi tässä tietty alhaisempi, vakuutukset oltava kunnossa toki. 

Vierailija
388/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi kulkea julkisella kuten monet työssä jo olevat tekevät. Ja jos julkista liikenneettä ei ole pitää muuttaa paikkaan, jossa se on. 

koskeeko tämä myös asfalttityöntekijöitä, kun kohteet on ripoteltu ympäri Suomea? Ja miten tämä sitten järjestetään käytännössä?

Vierailija
389/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

varastamalla työnantajalta.

Vierailija
390/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi kulkea julkisella kuten monet työssä jo olevat tekevät. Ja jos julkista liikenneettä ei ole pitää muuttaa paikkaan, jossa se on. 

Sinäkö suostut sen muuton maksamaan, päävajakki?

Vierailija
391/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla oli VISA vaikka olin pitkäaikaistyötön 2013-2015. Eihän sitä luottokorttia pois oteta vaikka työttömäksi jäisikin. Erikoista, että työttömät jotenkin luokitellaan omaksi ryhmäkseen, vaikka kyseessä on hyvin heterogeeninen ja muuttuva joukko ihmisiä. Meistä kuka vain voi joutua työttömäksi (no ehkä eivät enään eläkeläiset), ei niitä työttömiä kannata pilkata. Itse jouduin työttömäksi YT-neuvottelujen tuloksena, kyseessä siis suuri suomalainen ICT-talo, jonka miltei jokainen tunnistaa. Tovi tosiaan meni, ennen kuin sain uuden työpaikan. Nyt tässä uudessa työpaikassa on alkamassa kiristykset koulutusmäärärahojen leikkausten vuoksi, joten saattaa hyvinkin olla, että olen joku päivä lähitulevaisuudessa työtön. 

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että kannattaa hakea sitä työtä ja jos sen saa, sitten miettii ratkaisun ongelmaan. Ratkaisu voisi olla esim. joku halpa kottero 1000-2000eur. Tai pieni kämppä lähellä työtä. Ja kannattaa lopettaa ajattelu, että joku instanssi aina auttaa. Joskus täytyy vaan pärjätä omillaan.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostat jonkun halvan vanhan 500€ auton ja toivot että se kestää kesän ajan. Kaipa se luottokortti sen verran pelaa?

Luottokortti? Eihän sitä työttömälle anneta, vaikka vakuuksiakin olisi riittämiin.

Vierailija
392/392 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se julkisillakin kulkeminen vaatii alkuun sitä rahaa. Jos palkkapäivä on kuukauden viimeinen päivä niin jostain on löydettävä rahat. Itse sain kesätyöpaikan naapurikaupungista kerran. Ei mulla ollut kovin paljon säästöjä joten jouduin sarjalippuun lainaamaan rahat veljeltä alkuun, sillä oli tosiaan tämä tilanne että palkkapäivä oli vasta loppukuusta. Tästä on vuosia aikaa. Miksi minulla ei ollut säästöjä, oli se, että perheeni huolimatta kovasta työnteosta oli vähävarainen ja ostin kaikki lukiokirjat itse (minulla oli lukion ohessa työ ja sain paikkakunnalta mansikanpoimintapaikan mihin mansikkaisäntä kuljetti kirkonkylältä porukan), makson ajokortin omilla rahoilla ja kaikki muutkin mitä teini tarvitsee hankin itse. Vain ruoka ja asuminen tuli vanhemmilta, mitään muuta ei. Jopa niinpäin, että välillä annoin rahaa kotiin joihinkin hankintoihin kun muuten ei olisi ollut rahaa.