Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työtön voi hankkia auton määräaikaista työtä varten?

Vierailija
09.02.2025 |

Kun ei ole säästöjä eikä saa lainaa ilman vakituista työpaikkaa?

Kommentit (392)

Vierailija
321/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään. 

Minä ajan 400-700e arvoisilla autoilla työttömänäkin hyvin.

Joo ei kiitos. Itse ajan työttömänä autolla joka maksoi 32000e. Turvallisuudesta en tingi.

Pointti oli siinä, että kyllä työttömälläkin on varaa autoon.

No ei voi niillä kusisen pienillä Kelan almuilla maksella autoilun kustannuksia. Pitää olla sitten jotain, mikä ei päivänvaloa kestä. 

Miksi puoliso ei kestä päivänvaloa?

Vierailija
322/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sain autolainaa ilman vakituista työtä. Sain pari vuotta sitten autolainaa n.6000€ kun olin määräaikaisessa työssä. Ostin n. 8000€ auton ja sain vanhasta 2000€ hyvitystä, otin autolainan 5 vuoden maksuajalla. Työt ovat onneksi jatkuneet tuon jälkeen. Jos olisin jäänyt työttömäksi, olisin varmaan myynyt auton tai vaihtanut halvempaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap yrittää nyt sanoa, että Kelan eli meidän muiden pitäisi ostaa hänelle auto, jos haluamme hänen menevän töihin.

Ap haiskahtaakin taas varsin vahvasti Konalalle.

Vierailija
324/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi kulkea julkisella kuten monet työssä jo olevat tekevät. Ja jos julkista liikenneettä ei ole pitää muuttaa paikkaan, jossa se on. 

Kahden kuukauden työpätkän takia muutto johonkin hornan tuuttiin? Ei se muuttokaan ihan ilmainen ole.

Hornan tuuttiin? Ei nyt sentään. Asun Helsingissä ja tuo työpaikka olisi ollut vantaalla. Melkein 24 kilometrin matkan päässä.

Ap

Vierailija
325/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön voi kulkea julkisella kuten monet työssä jo olevat tekevät. Ja jos julkista liikenneettä ei ole pitää muuttaa paikkaan, jossa se on. 

Kahden kuukauden työpätkän takia muutto johonkin hornan tuuttiin? Ei se muuttokaan ihan ilmainen ole.

Hornan tuuttiin? Ei nyt sentään. Asun Helsingissä ja tuo työpaikka olisi ollut vantaalla. Melkein 24 kilometrin matkan päässä.

Ap

Ja sekö matka on pääkaupunkiseudulla mahdotonta kulkea ilman omaa autoa?

Vierailija
326/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on kun täällä helsingissä nuo työmatkat on aina niin hiton pitkiä. Minäkin olen koittanut nyt 7 vuotta löytää töitä tästä kotini läheltä kävelymatkan päästä. Mutta kyllä vaikeaa on.

Vierailija
327/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä auto oston takia tekisi velkaa lyhyen työpaikan takia, mieluummin työtön olisin. Minä aina sanon että työpaikka oltava julkisten bussien  matkan varrella. Olen käynyt 20 km päässä pätkätyöstä muutamia kertoja , bussi aikatauluun sovittu työaika.

Vierailija
328/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yhtään minkäänlaista budjettia käytettävissä? Onnistuisiko leasing-auto, tai muuta kautta vuokraaminen?

Jos maksu on kuukausimaksu, onko palkka sellainen että riittäisi autoon muiden menojen lisäksi?

Itselläni ei ole kokemusta noista, mutta tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona.

Lyhytaikainen vuokraaminen maksaa suunnilleen sen kuukausipalkan verran.

Ap

No huono on palkka, jos ei mitään huonetta saa palkalla vuokrattua. 

Ei tämän työmajoituksen pitäisi olla kyllä mikään kynnyskysymys. Hyvä työnantaja saattaisi jopa maksaa kämpän, mikäli työpaikka on korvessa ja tarve työntekijöille on kova. 

Oletko edes ollut yhteydessä siihen työnantajaan? Ethän ole edes hakenut tuota paikkaa.

Missä todellisuudessa sinä elät?

Ja vaikka olisi varaa vuokrata asunto läheltä työpaikkaa, niin kotitilanne ei välttämättä sitä salli, esim. kotona pienet lapset ja puolisolla vuorotyö tms.

Vierailija
329/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ap ap.... mun opiskeleva tytär osti nyt  tammikuussa 600€ maksaneen Ford Focuksen. Tekee töitä opiskelun ohessa, ja oma auto helpottaa elämää  järjettömästi..  eli vaim  600€.    katsoppa nettiautosta   tuon hintaisia  autoja.

Mistä hän sai rahat autoon?

Ap

Mun lapselle ostettiin auto ihan vaan niillä rahoilla, jotka oli varattu viikon ulkomaan matkaan. Päätettiin, että autosta on pidempään iloa kuin viikon lomasta.

Ap ei ole lapsi jonka vanhemmat ostaisivat hänelle auton.

Hän on aikuinen jolla todennäköisesti on myös omia lapsia elätettävänä.

Vierailija
330/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sain autolainaa ilman vakituista työtä. Sain pari vuotta sitten autolainaa n.6000€ kun olin määräaikaisessa työssä. Ostin n. 8000€ auton ja sain vanhasta 2000€ hyvitystä, otin autolainan 5 vuoden maksuajalla. Työt ovat onneksi jatkuneet tuon jälkeen. Jos olisin jäänyt työttömäksi, olisin varmaan myynyt auton tai vaihtanut halvempaan.

Kuinka pitkä tämä työpätkä oli? Kesätyö?

Ap

Vierailija
331/392 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ap ap.... mun opiskeleva tytär osti nyt  tammikuussa 600€ maksaneen Ford Focuksen. Tekee töitä opiskelun ohessa, ja oma auto helpottaa elämää  järjettömästi..  eli vaim  600€.    katsoppa nettiautosta   tuon hintaisia  autoja.

Mistä hän sai rahat autoon?

Ap

Mun lapselle ostettiin auto ihan vaan niillä rahoilla, jotka oli varattu viikon ulkomaan matkaan. Päätettiin, että autosta on pidempään iloa kuin viikon lomasta.

Ap ei ole lapsi jonka vanhemmat ostaisivat hänelle auton.

Hän on aikuinen jolla todennäköisesti on myös omia lapsia elätettävänä.

Kyllä se on vanhempien vastuunsa kannettava kun ovat päästäneet lapsensa maailmalle ilman että tämä siellä itsenäisesti pärjäisi!! Olkoon lapsi sitten minkä ikäinen tahansa!!

Vierailija
332/392 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla meistä on auto juuri työmatkojen takia. Kannattaa se ensimmäinen auto hankkia vaikka miten, jos sitten pääsee töihin. Ei vuokraamalla, mutta lainaamalla tutulta joko auto tai muutama satanen, että saa jonkunlaisen kulkuvehkeen. Mun autot on aina 1000-2000 e maksavia, ja niillä pärjää jo hyvin.

Toista se ennen. 1980-luvulla vasta valmistuneena tuli keskellä viikkoa puhelu, että ensi maanantaina alkaisi työt, onko sinulla auto. Vastasin, että ei vielä, mutta kyllä minulla maanantaina on. Seuraavaksi puhelu pankkiin, lainaa hakuun autokaupoille. Ja kyllä, maanantaina lähdin omalla autolla töihin, jossa sai vielä muhkeat kilometrikorvaukset. Sen jälkeen olen pitänyt huolen siitä, että aina minulla on jonkunlainen auto ollut.

Vierailija
333/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lyhyellä miehellä koroke autossa?

Vierailija
334/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä duunari hankkisi auton töitä varten, jos on muuten tottunut pärjäämään ilman autoa. Minulla on periaate, että minä tarjoan työnantajalle vain työpanokseni. Työnantaja tarjoaa kaiken muun, mitä työtehtävän suorittamiseen tarvitaan. Tällä on hyvin pärjätty.

M54

Vierailija
335/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työpaikkahaastattelu noin kilometrin päässä sijaitsevassa koulunkeittiössä  johon olisin pystynyt kävelemään töihin,mutta sielläkin haastattelijan mielestä minulla olisi pitänyt olla auto jos tulee tarve mennä johonkin toiseen toimipisteeseen tuuraamaan,kyse siis keittiöapulaisen paikka kunnalla,jäi sitten varmaan sen takia sekin paikka saamatta.

Vierailija
336/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas on auto, mutta ei työpaikkaa. Ei vakituista, eikä määräaikaista.

Muuta paikkakunnalle josta töitä löytyy?

Itsehän muutin ekaan työpaikkaani yli 800km päähän.

Päivääkään en ole työtytömänä ollut.

Joo mutta minäpä muutin 9000 km päähän ja aloitin työt 4 vuotiaana ja lopetin työuran 98 vuotiaana. Eka Teslan ostin 8 vuotiaana ja okt talon 11 vuotiaana. Enkä ollu päivääkään työttömänä. Ettäs tiiät.

Vierailija
337/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas on auto, mutta ei työpaikkaa. Ei vakituista, eikä määräaikaista.

Muuta paikkakunnalle josta töitä löytyy?

Itsehän muutin ekaan työpaikkaani yli 800km päähän.

Päivääkään en ole työtytömänä ollut.

Joo mutta minäpä muutin 9000 km päähän ja aloitin työt 4 vuotiaana ja lopetin työuran 98 vuotiaana. Eka Teslan ostin 8 vuotiaana ja okt talon 11 vuotiaana. Enkä ollu päivääkään työttömänä. Ettäs tiiät.

Ja työmatkat hiihdettiin kesät talvet, aina vastatuuleen, puusuksilla, itse tehty, omasta metsästä kaadetuista puista, tylsällä sahalla. Siinä sivussa puolustettiin maata samaan aikaan sekä Neuvostoliittoa että Ruotsia vastaan, välillä käytiin perunat nostamassa pellosta ja sitten illaksi takaisin rintamalle.

Vierailija
338/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyään ole vaikka mitä beelyjä? Eikös sieltä voi liisata auton jos omaan ei ole rahaa. Sieltä löytyy käsittääkseni ihan parin tonnin autojakin, joissa kulut on kohtuulliset.

Saakohan määräaikasen työn takia liisatusta autosta veroihin tulonhankkimisvähennystä?

Vaihtoehdot kannattaa selvittää.

Vierailija
339/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään. 

Reisimaksulla?

Vierailija
340/392 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli työpaikkahaastattelu noin kilometrin päässä sijaitsevassa koulunkeittiössä  johon olisin pystynyt kävelemään töihin,mutta sielläkin haastattelijan mielestä minulla olisi pitänyt olla auto jos tulee tarve mennä johonkin toiseen toimipisteeseen tuuraamaan,kyse siis keittiöapulaisen paikka kunnalla,jäi sitten varmaan sen takia sekin paikka saamatta.

Kuulostaa siltä että väistit luodin.