Oikeasti pitkään, yli 10 jopa yli 20 vuotta, kotiäitinä olleita, jotka ovat sen jälkeen vielä työllistyneet?
Oletko joko itse tällainen henkilö, tai tunnetko jonkun tällaisen? Mihin alalle ja miten helposti työllistyminen onnistui, koko- vai osa-aikaisesti? Miltä työelämässä olo tuntui pitkän kotonaolon jälkeen?
Kommentit (21)
Ihan johdon ja toimitusjohtajan kanssa työskentelen läheisesti
Minä, olin 10 vuotta kotona kahden lapsen kanssa. Tosin kouluttauduin sosiaalialalle heti kotivuosien jälkeen ja olen nyt töissä alalla. En voi kyllä alaa suositella, koska työllisyystila on täälläkin kehnontunut.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden. Kouluttautui sosiaalidraaman pariin ja työllistyi vapaaehtoistöiden kautta, samassa paikassa muitakin pitkään koitiäitinä olleita vapaaehtoisina. Eiköhän ne siitä tykkää, kun ihan vapaaehtoisesti ilman palkkaakin tekevät. Itse en voi ymmärtää, mutta katsovathan jotkut salkkareitakin
Mitä on sosiaalidraama? Ja saiko tämä tuntemasi henkilö siis vapaaehtoistöiden jälkeen siis palkkatyön?
Mun vanhempien naapuri oli 15 v kotona.
Valmistui aikanaan sairaanhoitajaksi ja kävi töissä koko ajan. Siis alle 5 työvuoroa kk. Miehen ollessa kesälomalla, teki kk töitä. Kun nuorin meni 2 tai 3 luokalle, aloitti ihan normi työajan.
Kai se riippuu mitä on tehnyt työkseen. Monella alalla on työvoimapula. Tää laukaja-jalkapalloilija-salkkari tähti, sen vaimohan ei ole tehnyt mitåän ja ei hän, tuskin ikinä mene normitöihin.
Ei työnantajat palkkaa. Kun ei ole kehittänyt itseään 20 v, osaamisetvovat niin vaillinaiset
Minä olin 8 vuotta putkeen kotona. Aivan ihanaa aikaa. Olen toimistovastaava isohkossa kaupassa.
Sukulainen oli kotiäitinä jotain 20 vuotta, työllistyi siivoojaksi. Taustakoulutus sairaanhoitaja. Viihtyi hyvin siivoojana.
Olin kotiäitinä noin 13v. Menin työelämään vasta 33 vuotiaana ja olen siitä lähtien työskennellyt jatkuvasti, välillä omasta halustani myös osa-aikaisesti. Nyt 20v työelämää takana. Hoitoalalla.
Menin ensin töihin päiväkotiin (ilman alan tutkintoa) ja sitten muutama vuosi sen jälkeen lähdin opiskelemaan amk-tutkintoa ja työllistyin valmistumisen jälkeen ekaan harkkapaikkaani, jossa olen nyt ollut 6v.. 4v. vakituisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden. Kouluttautui sosiaalidraaman pariin ja työllistyi vapaaehtoistöiden kautta, samassa paikassa muitakin pitkään koitiäitinä olleita vapaaehtoisina. Eiköhän ne siitä tykkää, kun ihan vapaaehtoisesti ilman palkkaakin tekevät. Itse en voi ymmärtää, mutta katsovathan jotkut salkkareitakin
Mitä on sosiaalidraama? Ja saiko tämä tuntemasi henkilö siis vapaaehtoistöiden jälkeen siis palkkatyön?
Sai, ehkä siksi että kouluttautui alalle. Noista muista en tiedä. Sosiaalidraama on kaiken maailman kurjuudessa, pelossa, eritteissä, haavoissa, onnettomuuksissa, ihmissuhdeongelmissa, ym. piehtaroimista ja osittain myös näiden ongelmien kehittämistä. Eli käytännössä koko sosiaaliala. Verrattuna esim. teollisuuden aloihin, missä tehdään esineitä. Tai coachingiin ja konsultointiin, missä tehdään voittajista voittamattomia.
Täällä Oulun seudulla suurperheelliset naiset ovat sen parikymmentä vuotta kotona, tekevät pätkiä ja keikkaa välillä, mutta hoitoalalle työllistyvät kyllä.
Opettajina peruskoulun alaluokilla varsinkin olivat inhottuja, koska eivät yhtään kokonaista lukuvuotta olleet putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Oulun seudulla suurperheelliset naiset ovat sen parikymmentä vuotta kotona, tekevät pätkiä ja keikkaa välillä, mutta hoitoalalle työllistyvät kyllä.
Opettajina peruskoulun alaluokilla varsinkin olivat inhottuja, koska eivät yhtään kokonaista lukuvuotta olleet putkeen.
Niin no yleensä mahot vihaavat hedelmällisiä naisia ihan siitä huolimatta, tekevätkö puoli vuotta vai 10 vuotta. Turha selitellä asiaa sen kummemilla kuin alkeellisilla apinavaistoilla
Olin mimäkin myös noin 8 vuotta kotona, Aivan mahtavaa aikaa, meitä oli sellainen 4 äidin, kotiäidit + lapset tiivis ryhmä , käytiin kerhoissa, pulkkamäessä jne. Lisäksi matkustimme perheenä todella paljon , kylpylöissä, laivalla, kreetalla jne.. onnekseni mieheni oli silloinkin ihan suht hyvätuloinen. Pystyimme tekemään ihania juttuja koko sen ajan kun lapset olivat pieniä.
Nyt 14 vuotta Olen ollut takaisin töissä. Vuorovastaavana kaupassa.
Mitä kannattaa vastata, jos työhaastattelussa pitkään kotiäitinä olleelta kysytään syytä pitkälle kotona ololle?
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen oli kotiäitinä jotain 20 vuotta, työllistyi siivoojaksi. Taustakoulutus sairaanhoitaja. Viihtyi hyvin siivoojana.
Eikö vituta kun palkka on siivojana alle puolet?
Vierailija kirjoitti:
Mitä kannattaa vastata, jos työhaastattelussa pitkään kotiäitinä olleelta kysytään syytä pitkälle kotona ololle?
Lapset.
Itse olin melkein 8 vuotta kotona lasten kanssa. Työllistyin siivousalalle. Opiskelin välillä toisen ammatin. Sattumien kautta päädyin perustamaan oman siivousalan yrityksen, joka on pyörinyt nyt 8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kysytä, jos on ollut hoitovapaalla ja mahdollisesti äitiysvapailla, jos on lapsia saanut sellaisella aikavälillä, ettei ole töihin välillä mennyt.
Koulutus on tärkeintä, ilman sitä ei työllisty oli ollu työttömänä vuoden tai 20... Tietysti pitkään työttömänä olleen on syytä päivittää oma koulutus ennen töihin hakua.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus on tärkeintä, ilman sitä ei työllisty oli ollu työttömänä vuoden tai 20... Tietysti pitkään työttömänä olleen on syytä päivittää oma koulutus ennen töihin hakua.
Koulutuskin riippuu alasta. Vaikka joku IT alan koulutus vanhenee nopeasti. Se mitä 20 vuotta sitten opetettiin on muinaishistoriaa nykyisin. Et siis osaa sillä koulutuksella yhtään mitään.