Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko nolo jos ilmoitan pomolle, että en ole katkera ylennyksen menetyksestä?

Vierailija
08.02.2025 |

Dear Vauva-GPT... saisinko mielipiteen

Työkaveri lähti, ja ilmoitin pomolleni olevani kiinnostunut paikasta. Olin tuuraillut tätä pois lähtenyttä, joten olisin ollut "luonteva valinta".

Asiaan ei palattu moneen viikkoon, kunnes suddenly avoin julkinen työpaikkahaku siihen rooliin ilmestyy. Ymmärrän, että asiasta puhuminen kanssani on voinut tuntua kiusalliselta ajatukselta.

Mutta olen ihan fine, että paikkaan haetaan joku muu. Koska minullakin on tässä ollut viikkoja aikaa ajatella ja laittaa asioita tärkeysjärjestykseen.

Olenko jotenkin hupsu tai tarpeettoman tunteellinen, jos itse ilmoitan pomolle, että olen vain iloinen, kun paikka laitettiin vihdoin hakuun ja saadaan uusi kaivattu henkilö?

En ole katkera ja en halua, että kukaan edes luulee niin ja pelkää tunteitani, välttelee minua (ihan aiheesta saattaisin olla loukkaantunutkin)...tai ehkä ketään ei oikeasti edes kiinnosta.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä, että laitetaan paikka avoimeksi ihan suddenly! 

Mutta fine, että asia sinulle fine.

Ehkä tällä on sinulle positiivinen impact ja saat uutta energy.

Vierailija
42/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sitä nyt avoimena olevaa paikkaa. Monessa yhtiössä on linjauksena se, että kaikki paikat pitää laittaa julkisesti haettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Totta kai sinä ap haet sitä paikkaa!

Tuollainen julkinen haku vaan voi olla firman ilmainen mainos tai jopa kirjattu toimintastrategiaan ja pakko julkaista vaikka sinua olisikin jo ajateltu tuohon tehtävään.

Hakemalla ilmaiset, että olet tosissasi, ja mahdollisesti jopa tarkennat osaamistasi tälle pomolle. Usein heillä ei edes ole käsitystä työntekijöidensä osaamisesta ja tämä hakemuksen lähettäminen on tapasi osoittaa että olet sopiva.

Useinhan nämä haut päättyvätkin juuri niin, että kyseiseen paikkaan otetaan talon sisältä joku, ja sitten sinun paikkasi on auki julkisessa haussa (näyttää nääs hyvältä firman sivuilla kun on joskus paikkoja auki)

Vierailija
44/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on ihan luonnollista, jos olisit katkera tuossa tilanteessa. Vaikka et loppupeleissä edes halunnutkaan sitä ylennystä. Jäisihän tuosta nyt sellainen olo, että wou olenko todella niin huono että minua ei voitu edes harkita kyseiseen tehtävään..

Ja juuri siksi oletan, että töissäkin mun oletetaan olevan katkera. Vaan kun en ole. Tietysti laitan asian korvan taakse, mut en haluaisi tästä jäävän isoa elefanttia kahvihuoneeseen mun ja johdon välille. Turhaan. Voidaan puhua ja olla.

Mutta mitäpä turhaan kai avaan tunteitani, jos ei muutkaan osapuolet puhu. Ollaan sit kiusallisesti. Ehkä en siis itse avaa keskustelua. Ap

Miksi siitä jäisi "iso elefantti kahvihuoneeseen", jos et kerran ole katkera eikä kyseinen paikka edes kiinnosta sinua? 

Kuulostaa sille, että olet erittä

Jos asiassa ei ole mitään kiusallista, miksi sitä ei ole voinut ottaa kevyesti puheeksi kahvipöydässä? "Hei siitä paikasta, josta olit kiinnostunut...päätettiin kuitenkin, että tehdään näin..."

Koska näin ei ole tehty, asiassa on selvästi jotakin kiusallista. Ap

Vierailija
45/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kommentoi yhtään mitään!! 

Vierailija
46/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen julkinen haku vaan voi olla firman ilmainen mainos tai jopa kirjattu toimintastrategiaan ja pakko julkaista vaikka sinua olisikin jo ajateltu tuohon tehtävään.

Hakemalla ilmaiset, että olet tosissasi, ja mahdollisesti jopa tarkennat osaamistasi tälle pomolle. Usein heillä ei edes ole käsitystä työntekijöidensä osaamisesta ja tämä hakemuksen lähettäminen on tapasi osoittaa että olet sopiva.

Useinhan nämä haut päättyvätkin juuri niin, että kyseiseen paikkaan otetaan talon sisältä joku, ja sitten sinun paikkasi on auki julkisessa haussa (näyttää nääs hyvältä firman sivuilla kun on joskus paikkoja auki)

Kiitos tsemppiviesteistä, toisenlaisessa tilanteessa ottaisin neuvoista vaarin.

Olen saanut näiden odotusviikkojen aikana lisätietoja kys roolista ja sitä kohtaavista uudistuksista, ja siksi en todella ole kiinnostunut siitä enää.

Aloitukseni pointti oli, miten tästä nyt vetäytyä coolisti ja jatkaa arkea työyhteisössä. Ei se, miten tsempata itseä vielä yrittämään. Ap

Vierailija
47/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarttee kaikki vapaat virat laittaa avoimeen hakuun.

Vaikka olis jo inofficiellt luvattu jollekin talossa.

Vierailija
48/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarttee kaikki vapaat virat laittaa avoimeen hakuun.

Vaikka olis jo inofficiellt luvattu jollekin talossa.

No virka onkin eri asia, sen ymmärtää jokainen.

Vierailija
49/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo ymmärtää kyllä ettet ole kiinnostunut jos et hae paikkaa.

Ei tarvitse selitellä, kukaan muu ei nyt ole kiusaantunut kuin sinä, ja selittelemällä alleviivaat sitä vain enemmän.

Vierailija
50/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pomosi otti asian kun kerroit olevasi kiinnostunut? Voiko olla että pomosi luulee sinun edelleen hakevan paikkaa ja olettaa sinun tietävän, että hakuprosessi pitää järjestää yrityksessä joka tapauksessa, vaikka paikkaa olisikin pedattu sinulle.

Vaikka pomosi vaikuttaakin tökerölle, ei missään nimessä kannata kommentoida yhtään mitään tietenkään ja laittaa vain hakemus sisään jos  yrityksessä haluat edetä nyt tai tulevaisuudessa. Jos oikeasti et halua niin älä hae. 

Vierailija
51/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kerran työurallani päättänyt erään esihenkilön lähdettyä, että sitten kun hänen paikkansa tulee hakuun sisäisesti, haen sitä. Se vaan ei ikinä tullut hakuun, vaan pomon pomon nimitti ystävänsä siihen suoraan. Luulisi, että HR-prosessien kannalta ei olisi edes mahdollista. Ja ihan yksityinen yritys oli. Kyllä paikat yleensä pitää avata vähintään sisäisesti haettavaksi, tietyissä tilanteissa julkinen/ulkoinen hakukin jopa pakollinen tai sitten jos ajatellaan että halutaan enemmän hyviä kandeja. Itsellä tuossa tilanteessa jos olisin ollut katkera, haha, olisin saanut asiasta varmasti läpi valituksen HR:lle kun paikasta ei ikinä meille muille ilmoitettu.

Ap:n tilanteessa asia oli työnantajan puolelta huonosti hoidettu. Kyllä ap:lle olisi ollut asiallista ja kohteliasta kertoa, että paikka tulee nyt hakuun kun sinä kerran olit kertonut olevasi kiinnostunut siitä. Jos haluat itse

Myös yksityinen yritys (varsinkin iso pörssiyritys) haluaa useimmiten välttää syytöksiä, sisäistä riitelyä ja mahdollisia valituksia ay-liikkeen kanssa, ja siksi hoitaa asiat jämptisti tiettyjen sovittujen prosessien mukaan sen sijaan, että ylennellään omia hyviä ystäviä.

Vierailija
52/61 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haet paikkaa = olet kiinnostunut

Jos et hae paikkaa = et ole kiinnostunut

Ei sitä tarvi selitellä.

Jos ensin kerrot pomollesi, että paikka kiinnostaa, ja et sitten hae sitä, pomosi saattaa seuraavan kerran tavatessanne todeta ohimennen, että Et sitten hakenut sitä paikkaa.

Ap:llä on toki selitys, mutta sen verran nolo, että sitä kannattaisi ehkä hieman jalostaa.

Ja jos ei keksi parempaa syytä, kannattaisiko ehkä sittenkin hakea sitä paikkaa, jota kohtaan on jo osoittanut kiinnostusta.

Vierailija
53/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki paikat on aina julkisessa haussa, ei virkoja vaan työsopimus pohjaisia paikkoja, julkinen puoli työnantajana. 

Mutta, kyllä monet yksityisetkin laittaa suurimman osan paikoista yleiseen hakuun, se on firmalle mainosta kun nimi näkyy jossain ja antaa hyvän kuvan firman tilanteesta kun on paikkoja auki

Vierailija
54/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa, suddenly fine...

Vierailija
55/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on ihan luonnollista, jos olisit katkera tuossa tilanteessa. Vaikka et loppupeleissä edes halunnutkaan sitä ylennystä. Jäisihän tuosta nyt sellainen olo, että wou olenko todella niin huono että minua ei voitu edes harkita kyseiseen tehtävään..

Ja juuri siksi oletan, että töissäkin mun oletetaan olevan katkera. Vaan kun en ole. Tietysti laitan asian korvan taakse, mut en haluaisi tästä jäävän isoa elefanttia kahvihuoneeseen mun ja johdon välille. Turhaan. Voidaan puhua ja olla.

Mutta mitäpä turhaan kai avaan tunteitani, jos ei muutkaan osapuolet puhu. Ollaan sit kiusallisesti. Ehkä en siis itse avaa keskustelua. Ap

No ei ne muut vatvo sun tunteitasi.

Vierailija
56/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työntekijät ole tärkeitä, ei ainakaan niin tärkeitä kuin itse kuvittelee.

Tulin syrjäytetyksi omalta paikaltani viime vuonna. Esimieheni ei puhunut asiasta minulle sanaakaan. On se outoa ja tuntuu kummalliselta, mutta eipä sille mitään voi. Annoin esimiehelle useita tilaisuuksia puhua asiasta, mutta hän pysyi vaiti. Tuskin ap:n kannattaa ottaa asiaa puheeksi ainakaan esimiehen kanssa. 

Vierailija
57/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää laittaa kaikki avoimet paikat avoimesti hakuun, että kaikki halukkaat voivat hakea sitä. Eli tietenkin ap haet sitä paikkaa.

Vierailija
58/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsemppiviesteistä, toisenlaisessa tilanteessa ottaisin neuvoista vaarin.

Olen saanut näiden odotusviikkojen aikana lisätietoja kys roolista ja sitä kohtaavista

No ei tarvitse kommentoida yhtään mitään, jos esihenkilö ei erikseen kysy miksi et hakenut paikkaa. 

Vierailija
59/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ylennys palkinto vai rangaistus? Monesti jälkimmäinen.

Vierailija
60/61 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai haet sitä paikkaa.

Ehdottomasti ET mene sanomaan pomolle yhtikäs mitään mistään katkeruudesta tai muustakaan. Pidät nyt vaan pään kylmänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan