Lapsi yhä kuumeessa ja huomenna pitäisi viedä hoitoon!
Mitä tässä voi tehdä? Ei ole ketään hoitajia eikä mll:ltakaan saanut huomiseksi hoitajaa. Voinko viedä lapsen hoitoon, vaikka kuumetta nyt 38,5?
Kommentit (56)
En ymmärrä, miksi sinä et ole sellaista jo miettinyt. ja VARSINKIN, kun kerran tilanteesi on muuttunut.
Sitä paitsi, miten niin keskellä päivää? Olihan sinulla tässä jo kolme päivää aikaa miettiä, mistä hommaat lapsellesi hoitajan, jos ja kun norotauti ei olekaan parantunut kolmessa päivässä!
Joten nyt puhelin käteen ja soitto vielä Väestöliittoon, netistä löytyy tietoja hoitajavälityksestä. Voit kysyä myös lapsesi päiväkodista vinkkiä mahdollisesta hoitaja-avusta, siis kotiisi palkattavasta.
Jos ovat työelämässä niin käyttäisivät vaikka pakkasiaan tai ylitöitään lapsen hoitoon.
Minä menisin sitten viimeisesnä keinona työterveyteen ja pyytäisin itselleni saikkua. Oksennustauti on helppo teeskennellä. Peset meikit pois ja tukka hiukan rasvaiseksi, sanot, että " oisko sitä norovirusta, kun kaikki tulee vetenä alapäästä, heikottaa ja vatsaa kipristää" . Lapsesi parastahan tässä ajatellaan. Saat sitten itsellesi 3 päivää saikkua.
Mutta sieltä voi tosiaan myös kysyä hoitajaa:
http: //www. vaestoliitto. fi/lastenhoitotoiminta/
Tarkoittaa siis sitä, että ap:n olisi pitänyt heti lapsen sairastuttua selvittää sieltä MLL:lta hoitaja huomiseksi.
Mutta ymmärrän kyllä, ettei aina tule ajatelleeksi / arvelee taudista selviävän nopeammin ja tuo viikonloppu välissäkin sotki.
Yritä nyt kuitenkin hakea sitä hoitajaa mieluummin kuin oot netissä. Jossain on tärpättävä, sillä hoitoon ei lasta voi viedä.
Meillä oli viime viikolla koko viikon lapset sairaana ja kun ke käytin lääkärissä, niin lääkäri kovasti ihmetteli sitä, etten jäänyt loppuviikoksi kotiin (to-pe), vaan isäni oli tulossa lapsia hoitamaan. Hämilläni selitin, että eihän sitä edes saa olla töistä pois, kun lapsi alkoi sairastamaan jo edellisenä perjantaina. Noh, sairastuin sitten itse ke iltana samaan tautiin, niin olin kotona :P Paitsi etten olisi kyllä lapsia pystynyt nhoitamaan.
En minäkään siis ihan ymmärrä, miten housut nilkoissa jotkut äidit herää tuollaiseen tilanteeseen. Varsinkin yh:n pitää olla varautunut tuollaiseen mahdollisuuteen.
Totta on, että useimmat ihmiset on arkipäivisin töissä tai opiskelemassa. Palkallinen hoitaja kandee siksi varata melkein heti, jos lapsi saa kunnon kuumeen tai maha-taudin, siis sinne kolmen päivän päähän. Meillä on yya-suhde naapurin eläkeläisrouvaan, jota me jelpimme aina kauppareissuissa ym. ja hän hätätilassa katsoo lastamme - vastaavia voi yrittää etsiä.
Tietty se olisi helpointa, että tollasta 3+1 -sääntöä ei olisi, mutta pakko se on ollut johonkin raja vetää. Muuten sakki olisi kaksi viikkoa hoitamassa lastaan joka krt, kun vähän nenä tuhisee.
Raadollistahan tämä työelämä on, mutta jotkut lait suojelevat myös niitä työnantajia, jotka muutenkin perhevapaiden kustannukset maksavat eli pienten lasten äitejä.
Olen itsekin tänä vuonna joutunut käyttämään ensi kesän lomapäiviä ja pitämään palkattomia päiviä sairaiden lasten hoitoa varten. Näin se vaan menee. Palkattomien päivien eväämiseen pitää olla aika hyvä syy. Jos sinulla on lapsen sairaudesta lääkärintodistus työnantaja ei voi käytännössä olla myöntämättä palkatonta.
Teillä on mukava eläkeläisnaapuri kun lupaa hoitaa kipeitä lapsia silläkin uhalla että joka kerta sitten on itsekin pian kipeänä. Täytyy olla muuten terve ikäihminen koska jos olisi perussairauksia niin ei kannattaisi paljoa hoidella esim noroviruksessa olevia lapsia. Minä olen aina ajatellut että en halua vanhoihin ihmisiin sairauksia tartuttaa, kun voivat olla heille joka aika kohtalokkaita.
Ja muille vielä kysymys että alatteko tosiaan lapsen ensimmäisenä sairaspäivänä jo kyseleen maksullisia lastenhoitajia ?? Entä jos on useampi lapsi ja kaikki sairastuvat peräkanaa muutaman päivän viivellä.
Lääkäri sanoi että viikko ainakin sairaslomaa ettei tartu!
Seuraavaksi voi pyytää, josko voi käyttää vuosilomapäiviä, jos lapsi on edelleen sairas.
eikä työelämässä niin lapsista kasvoi " fiksumpia" . Nyt kun vanhemmat ovat sidottuja työhön niin lapset joutuvat yhä pienemmistä tulemaan toimeen itsekseen, eikä kukaan ole kontrolloimassa ja seuraamassa mitä tekevät. Ei kai kukaan lapsi viihdy yksin kotona vaan etsivät kaupungilta seuraa ja tekemistä, eikä aina niin kovin hyvää tekemistä. Ja sitten ihmetellään että miksi nykyajan nuoriso on sellaista kuin on :)
Naapuri on 70-vuotias, mutta oikein virkeä ja hyväkuntoinen. Ihan vapaaehtoisesti on auittanut... ja kun hänellä itsellään on neljä lasta ollut, niin nauraa, että on aikoinaan potenut sen verran noita pöpöjä, ettei pienistä hätkähdä. Joka kerta olen kertonut, mistä taudista on kyse ja antanut hänen itsensä päättää, uskaltaako ottaa riskin.
Vierailija:
Teillä on mukava eläkeläisnaapuri kun lupaa hoitaa kipeitä lapsia silläkin uhalla että joka kerta sitten on itsekin pian kipeänä. Täytyy olla muuten terve ikäihminen koska jos olisi perussairauksia niin ei kannattaisi paljoa hoidella esim noroviruksessa olevia lapsia. Minä olen aina ajatellut että en halua vanhoihin ihmisiin sairauksia tartuttaa, kun voivat olla heille joka aika kohtalokkaita.
Ja muille vielä kysymys että alatteko tosiaan lapsen ensimmäisenä sairaspäivänä jo kyseleen maksullisia lastenhoitajia ?? Entä jos on useampi lapsi ja kaikki sairastuvat peräkanaa muutaman päivän viivellä.
Maksullistakin hoitajaa olemme käyttäneet. Ja hei: ei kai nyt pienessä flunssassa heti hoitajaa alakaan varailla, mutta oletko tosiaan vähän hömppä, jos et tajua, ettei rajusta kuume-oksennustaudista parannuta kolmessa päivässä! Vaikka kuume vielä laskiskin parissa päivässä, niin lapsi ei takuulla ole siinä kunnossa nopeasti, että jaksaa pitkän päivän pk:ssa. Onko kyse ainoasta lapsesta, joka on vielä pieni? Sitten ymmärrän tuollaisen kokemattomuuden. Eihän noro-viruksesta aikuinenkaan parissa päivässä työkuntoiseksi toivu
Ei luulis opettajan olevan niin idiootti, ettei tunne työehtojaan tuon vertaa. Ja sit itkee, kun on katkennut välit omaan sukuun, kavereihin ja kaikkiin - niin makaa kuin petaa.
Vierailija:
Ja hei: ei kai nyt pienessä flunssassa heti hoitajaa alakaan varailla, mutta oletko tosiaan vähän hömppä, jos et tajua, ettei rajusta kuume-oksennustaudista parannuta kolmessa päivässä! Vaikka kuume vielä laskiskin parissa päivässä, niin lapsi ei takuulla ole siinä kunnossa nopeasti, että jaksaa pitkän päivän pk:ssa.
Siis että kipeä lapsi pitäisi viedä hoitoon! HUH HUH! Niin kai se laki sitten määrää mutta minä hakisin sitten itselleni saikkua tai mitä tahansa, eiköhän lääkäri kirjoita jos sanot et oksennat ja ripuloit.
Älä vie pientä kipeää hoitoon!
ton tilapäisen hoitovapaan lisäksi vielä joko yksityisasioiden takia tai sitten pakottavien perhesyiden takia palkatonta lomaa. lukee kyllä ihan virkaehtosopimuksessa (ja jos olet yksityisellä opena, edut on kaksinverroin paremmat).
Jos rehtori ei saa ketään pitämään sun tunteja, niin pitäköön itse, sulla on paljon tärkeämpää tekemistä juuri nyt!
En usko, että kukaan opettaja veisi kuumeista lastaan päiväkotiin. Kyllä pitää osata varutua pahimpaan tälläisiä tilanteita varten. eli tutustua vaikka johonkin eläkeläiseen naapurissa tai soittaa riittävän ajoissa Mll:n. Itse olen lastentarhanopettaja ja omassa päiväkodissani ei tosiaankaan oteta kuumeista lasta vastaan. Kai kysyit Mll:stä jo hoitajan ylihuomiseksi? Huh, huh miten vastuutonta. T. Lto joka on yh
Ihan on 3 lasta..... varmaan muuten olen sitten vähän blondi. Tai sitten minulla on todella erikoinen työnantaja kun hänen kanssaan on pystytty asioista sopimaan lasten ollessa kipeinä. Ehkä työni on sellaista että hän ymmärtää että saattaa olla parempi kun itsekin olen kotona jos yöt jo valvoo kipeiden lasten kanssa. Ei meinaan ole kovin tarkkaavainen työntekijä jos ei yhtään ole nukkunut yöllä jos kolmen kanssa vuorotellen herää kun sattuvat yhtä aikaa oleen kipeenä. Voisin työmaalla tehdä enempi haittaa ja virheitä väsyneenä kuin se että olen kotona.
Ja toisekseen täälä ei ole saatavilla kuin MLL:n hoitajaia ja niitäkin sen verran vähän että ei riitä kovana flunssa-aikana joka lapsiperheeseen.
Olen kyllä auttanut ja hoidellut asioita yms paljon 97 vuotiaalle isotädille ja yli 90 v papalle ja melkein 80 v isälle, lasten hoidon ohessa. Mutta minä en taas ole hennonut heitä enää lastenhoitajiksi ajatellakkaan. Että kyllä auttanut olen.
Ei onnistu...