Jatkuva alaselkäkipu. Syytä ei löydy. Minne seuraavaksi asiaa selvittämään?
Selkä on magneettikuvattu ja useammankin kerran tehty röntgentutkimus. Joku lääkäreistä näkee alimmassa selkänikamassa epämuodostumaa nikaman ympärille kääntyvissä "kiinnikkeissä", mutta nikamavälit ovat siistit eikä ole mitään viitteitä välilevyongelmista. Jonkun lääkärin mielestä on vähän spondylolyysiä.
Mistä ihmeestä kipu voi johtua? Se on jatkunut siis ainakin vuosikymmenen ajan, mutta välillä oli parikin kivutonta vuotta.
Rasitus pahentaa kipua, esim. kumartelu ja tärähtely erityisesti. Toisaalta juuri mikään ei helpota sitä, tulehduskipulääkekuuri ehkä vähän vähentää kipuja mutta ei vie niitä kokonaan pois. Ainoastaan yksi taitava fyssari sai kerran manipuloitua selän hetkeksi kivuttomaksi. Maatessa kipu hellittää.
Kipu heijastuu vasempaan jalkaa ja tekee jalan nostamisesta epämukavaa. Juostessa tuntuu vihlaisuja ja juilimista alaselän ja pakaroiden alueella.
Viimeisin fysiatri väitti ettei vatsa- ja selkälihasten treenaamisesta ole tässä mitään hyötyä. Mistä sitten apu?
Kommentit (41)
Syvien vatsalihasten ja pakaroiden treenaamisesta on apua. Sulla on notkoselkä ja vähän lihasmassaa?
Jos istut paljon niin lonkankoukistajat voivat olla kireät.
Pilates. Nimenomaan tunnilla opettajan ohjaama pilates. Jo tämä kortti katsomatta, niin kokeile heti.
Kerrot, etä nostaessa selkää erityisesti särkee. Oletko mahdollisesti pitkä? Pitkät ihmiset usein nostavat selällä, kun nosto pitää tehdä syvällä kyykyllä pakara- ja reisilihaksilla napaa sisään vetäen.
Jos selän kipu on kroonistunut niin se alkaa kipuilemaan eri yhteyksissä. Lepo on lääke, jotta tulehdus lähtee pois, mutta tekisin pilatesta ohjaajan opastamana niiden liikkeiden kanssa, joissa kipua ei ole. Ja siitä eteenpäin enemmän pilatesta.
Hmmm. Vähensin jalkojen levittelyä jalat koukussa sänky hommissa. Kipu hävisi.
Ota yhteys Kalevalaiseen jäsenkorjaajaan. Googlaamalla löytyy yhteystietoja.
Kivut lähtevät varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Syvien vatsalihasten ja pakaroiden treenaamisesta on apua. Sulla on notkoselkä ja vähän lihasmassaa?
Kun nämä ongelmat joskus yli 10 vuotta sitten alkoi, määräsi fyssari juurikin syvien vatsa- ja selkälihasten jumppaa. Vähän ehkä on notkoselkää, kyllä. Treenaan säännöllisesti myös salilla, lihaskunnon pitäisi olla varsin hyvä. Olen aika hyvässä kunnossa muutenkin, mutta tuo jatkuva kipu tekee elämästä - ja liikkumisesta - kurjaa.
Esim. pitkän hölkkälenkin jälkeen selkä on usein niin kipeä, että antaisin arvosanan 8-9 (10-asteisella portaikolla).
Fysiatrin kommentti lihastreenin tarpeettomuudesta hieman ihmetyttää!
ap
Vierailija kirjoitti:
Pilates. Nimenomaan tunnilla opettajan ohjaama pilates. Jo tämä kortti katsomatta, niin kokeile heti.
Kerrot, etä nostaessa selkää erityisesti särkee. Oletko mahdollisesti pitkä? Pitkät ihmiset usein nostavat selällä, kun nosto pitää tehdä syvällä kyykyllä pakara- ja reisilihaksilla napaa sisään vetäen.
Jos selän kipu on kroonistunut niin se alkaa kipuilemaan eri yhteyksissä. Lepo on lääke, jotta tulehdus lähtee pois, mutta tekisin pilatesta ohjaajan opastamana niiden liikkeiden kanssa, joissa kipua ei ole. Ja siitä eteenpäin enemmän pilatesta.
Kiitos vastauksesta! Kävin jokusen vuoden pilateksessa säännöllisesti, ehkä kivut olivat silloin paremmin hallinnassa. En oikein muista. Pilateksen voisin ottaa kyllä ohjelmaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos istut paljon niin lonkankoukistajat voivat olla kireät.
Kiitos vinkistä, toimistotyöläisenä istumista on kyllä liikaa...
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nämä ongelmat joskus yli 10 vuotta sitten alkoi, määräsi fyssari juurikin syvien vatsa- ja selkälihasten jumppaa. Vähän ehkä on notkoselkää, kyllä. Treenaan säännöllisesti myös salilla, lihaskunnon pitäisi olla varsin hyvä. Olen aika hyvässä kunnossa muutenkin, mutta tuo jatkuva kipu tekee elämästä - ja liikkumisesta - kurjaa.
Esim. pitkän hölkkälenkin jälkeen selkä on usein niin kipeä, että antaisin arvosanan 8-9 (10-asteisella portaikolla).
Fysiatrin kommentti lihastreenin tarpeettomuudesta hieman ihmetyttää!
ap
Mutta unohti, että pakarat on kaikkein tärkein osuus! Ja mikään jumppailu ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys Kalevalaiseen jäsenkorjaajaan. Googlaamalla löytyy yhteystietoja.
Kivut lähtevät varmasti.
Tätä olen miettinyt, kiitos vinkistä!
ap
Mä suosittelen Pilatesta myös, koska sillä mä oon pitänyt huolta mun selkäkivusta. Ja me siellä just puhutaan kun moni käy salilla,että siellä treenataan ihan eri lihaksia.
Suosittelisin myös jäsenkorjaajaa joka kuuntelee mitä sun keho haluaa kertoa. Itsellä oli lantio sijoiltaan tai ainakin epämukavassa asennossa muuhun vartaloon.
Kannatan myöskin keskivartalon treeniä jos oletkin notkolla?
Oikaise lonkan asento. Pieni liike, jonka voit harjoitella makuulla, eli selin ollessa nostat hieman toosaa ylöspäin. Tämä pitäisi tehdä myös seisoessa, mutta helpompi opetella makuulla.
Varaa aika lantio pohjaan erikoistuneelle fyssarille.
Vierailija kirjoitti:
Oikaise lonkan asento. Pieni liike, jonka voit harjoitella makuulla, eli selin ollessa nostat hieman toosaa ylöspäin. Tämä pitäisi tehdä myös seisoessa, mutta helpompi opetella makuulla.
Varaa aika lantio pohjaan erikoistuneelle fyssarille.
Kiitos!
ap
Tästä on ollut ristiriitaisia tutkimustuloksia, mutta itse sain avun D-vitamiinista. Minulla oli d-vitamiinin puutos jo alunperin ja nyt syön d-vitamiinin turvalliseksi sanottua maksiniannosta (100 mikrogrammaa) päivittäin. Alaselkäkipu on helpottanut aivan merkittävästi ja tapahtui päivien sisällä (otin kylläkin vastoin ohjeistuksia ison määrän ensin kerralla noin 700 mikrogrammaa) Huom. En suosittele kenellekään enkä ole lääkäri.
Mikä kropan malli sulla on?
Itse olen persjalkanen niin tuleehan noita selkäkipuja.
En ole vähäänaikaan harrastanut liikuntaa, lihakset rapistunu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kropan malli sulla on?
Itse olen persjalkanen niin tuleehan noita selkäkipuja.
En ole vähäänaikaan harrastanut liikuntaa, lihakset rapistunu.
+ ylipainoa 15 kiloa.
Minulla jooga on tehnyt erityisesti alaselästä ihmeellisen, nautinnollisen ruumiinosan. Minulla oli jopa synnytyksessä vaurioitunut häntäluu, joka kipuili joka päivä ja aina selällä maatessani. Kun aloin tekemään säännöllisesti joka päivä kevyen joogasarjan, kaikki nuo kivut katosivat parissa kuukaudessa ja alaselkä sekä lonkat ovat avautuneet tavalla, jota en ole koskaan aiemmin kokenut. Jopa kävely tuntuu nautinnolliselta
Kuulostaa poppakonstilta ja siltä se kerta kaikkiaan tuntuukin. Mutta käy myös järkeen: kun keho vetreytyy ja tukilhiakset vahvistuvat, kipukohdat saavat lepoa ja tilaa parantua
En siis sijoittaisi aikaani ja rahaani siihen, että etsin kipukohdalle tieteellisjargonoitua nimitystä vempeleillä ja operaatioilla, vaan yksinkertaisesti alkaisin huoltamaan vartaloa kokonaisvaltaisemmin
Salissa, kovalla alustalla juoksemisessa ja yksittäisissä jumppaliikkeissä ongelmana on monotonisuus, yksiulotteisuus ja kapeus. Painavien asioiden nostelu ja jatkuva, monotoninen kehonpainonsa hakkaaminen kovaan alustaan on suoranaista typeryyttä. Jopa huippukuntoisille maratoonarit eivät pysty suoriutumaan esim. polkujuoksusta, kun jalka onkin pari senttiä eri asennossa kuin suoralla alustalla
Käyttäkää siis järkeänne ja liikkukaa monipuolisemmin, koko kehoa aktivoiden. Mene juoksun sijaan vaikka kävelylenkille metsään ja salin sijaan aloittelijoiden joogatunnille, ja valitse se kapeampi polku, jota ei ole tampattu tasaiseksi vaan joka aktivoi myös nilkkoja. Tanssi, jooga, parkour, kiipeily, ym. luonnolliset, kehoa monipuolisesti aktivoivat lajit ovat hyviä. Pitkällä tähtäimellä kannattaa myös lisätä paljasjaloin tai pehmeäpohjaisilla kengillä kävelyä, sillä jalkapohjan virheasennot heijastuvat yllätys yllätys koko kehoon, joka niiden pällä seisoo
Minulla on vastaavia kipuja, alkoi jo raskaus- ja pikkulapsiaikoina, kun lapsia piti nostella ja kumarrella paljon. Nyt lapset on jo teinejä, mutta selkä on edelleen kipeä. Itse en ole selkää tutkituttanut, olen kuitenkin arjessa pärjännyt vielä.