Jatkuva alaselkäkipu. Syytä ei löydy. Minne seuraavaksi asiaa selvittämään?
Selkä on magneettikuvattu ja useammankin kerran tehty röntgentutkimus. Joku lääkäreistä näkee alimmassa selkänikamassa epämuodostumaa nikaman ympärille kääntyvissä "kiinnikkeissä", mutta nikamavälit ovat siistit eikä ole mitään viitteitä välilevyongelmista. Jonkun lääkärin mielestä on vähän spondylolyysiä.
Mistä ihmeestä kipu voi johtua? Se on jatkunut siis ainakin vuosikymmenen ajan, mutta välillä oli parikin kivutonta vuotta.
Rasitus pahentaa kipua, esim. kumartelu ja tärähtely erityisesti. Toisaalta juuri mikään ei helpota sitä, tulehduskipulääkekuuri ehkä vähän vähentää kipuja mutta ei vie niitä kokonaan pois. Ainoastaan yksi taitava fyssari sai kerran manipuloitua selän hetkeksi kivuttomaksi. Maatessa kipu hellittää.
Kipu heijastuu vasempaan jalkaa ja tekee jalan nostamisesta epämukavaa. Juostessa tuntuu vihlaisuja ja juilimista alaselän ja pakaroiden alueella.
Viimeisin fysiatri väitti ettei vatsa- ja selkälihasten treenaamisesta ole tässä mitään hyötyä. Mistä sitten apu?
Kommentit (41)
Olen paikantanut oma selkäongelman syyn lantioon, ja venyttelen sitä, ja lonkankoukistajia. Osittain selkäkipuni johtuu siis lantion virheasennosta ja huonosta ryhdistä, jotka aiheuttavat hermopinteen. Osin tyypillisestä suomalaisesta vartalon mallista, jossa selkä on pitkä ja jalat lyhyet.
Minulla oli selkä kipeä 40 vuotta, kunnes sain fysiatrilta ohjeen:
Mene lattialle kyljellesi, ja laita polvet koukkuun. Nosta ylempi polvi ylös, pitäen polvea koukussa. Toista nosto 20 kertaa.
Käänny ja tee sama toiselle puolelle.
Tuo pitää tehdä joka päivä, ja alkaa tepsiä muutamassa päivässä, ehkä viikossa. Liittynee juuri noihin aiemmin mainittuihin lonkan koukistajiin.
On auttanut selkäkipuisia tuttujakin.
Syynä voi olla lonkankoukistajat tai joku pakaran lihaksista on heikko. Tai molempia. Itsellä jatkuvasti kiristyvä piriformis aiheuttaa vähän samankaltaisia ongelmia. Se kireä lihas ärsyttää iskiashermoa, joka menee joko lihaksen läpi tai vierestä. Mulle tulee vähän sellaista levottoman jalan tyyppistä hermosärkyä jalkaan. Pakaran jumppaus, varsinkin piriformiksen, venyttely ja hieronta pallolla auttaa itsellä.
Pilates tekee myös selälle hyvää. Lihaksisto ei varmaan ole siellä kunnossa. Jos on notkoselkä, niin sitäkin voi hoitaa jumpalla. Ei muuta kuin googlettemaan ja kokeilemaan erilaisia juttuja. Itse menisin sun sijassa jollekin tyypille, joka ymmärtää tuosta tukilihaksiston tärkeydestä. Urheiluhieronta voisi myös antaa näkökulmaa. Niillä on tarkat kädet, löytävät ainakin pakaran jumit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli selkä kipeä 40 vuotta, kunnes sain fysiatrilta ohjeen:
Mene lattialle kyljellesi, ja laita polvet koukkuun. Nosta ylempi polvi ylös, pitäen polvea koukussa. Toista nosto 20 kertaa.
Käänny ja tee sama toiselle puolelle.
Tuo pitää tehdä joka päivä, ja alkaa tepsiä muutamassa päivässä, ehkä viikossa. Liittynee juuri noihin aiemmin mainittuihin lonkan koukistajiin.
On auttanut selkäkipuisia tuttujakin.
Pakaraahan tuo jumppaa? Gluteus mediusta ja piriformista. Ovat usein alaselkäongelmien takana.
Mulla oli muutama vuosi sitten kamalat alaselkäkivut, ja sängystä piti aina venytellä itsensä ylös. Fyssari totesi, että alaselän lihakset olivat niin jumissa, etteivät ne antaneet selkärangalle tilaa liikkua kunnolla. Sain tehtäväksi pilatesrullan päällä tehtäviä liikkeitä, erityisesti alaselkä ja pakarat. Auttoi kyllä. Lisäksi tosiaan myös syvät vatsalihakset, niitä voi harjoittaa siten, että seistessä vetää vatsan niin sisään kuin saa ja jännittää hetken aikaa ja useampi toisto.
Oliko s-i-nivelissä mitään löydöksiä? Magneettikuvissa siis.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ollut ristiriitaisia tutkimustuloksia, mutta itse sain avun D-vitamiinista. Minulla oli d-vitamiinin puutos jo alunperin ja nyt syön d-vitamiinin turvalliseksi sanottua maksiniannosta (100 mikrogrammaa) päivittäin. Alaselkäkipu on helpottanut aivan merkittävästi ja tapahtui päivien sisällä (otin kylläkin vastoin ohjeistuksia ison määrän ensin kerralla noin 700 mikrogrammaa) Huom. En suosittele kenellekään enkä ole lääkäri.
D-vitamiinilisä on hyvä ehdotus. Ja sen lisäksi pitää huomioida, ettei ruokavalio ole liian vähärasvainen.
Kokeile vaihtaa sänkyysi kovempi/ohuempi patja. Se auttoi itseäni ja monta vuotta kestänyt alaselkävaiva poistui.
Jooga. Joku selitti jo pidemmin, miten tämä eroaa jo tekemästäsi treenistä. Itselläkin oli kymmenisen vuotta kuvaamasi kaltaista vaivaa ja vain jooga auttaa. Jos pidän taukoa, kivut palaavat ja silloin toimii ensiapuna vain etorikoksibi.
Mun on pakko kirjoittaa vaikkei kukaan uskoisi. Reippaassa kävelyssä tai juoksussa tulee tuhansia, tuhansia tärähdyksiä alaselkään. Mun selkä ei sitä kestä. Huomasin joskus kun EN lenkkeillyt, että mitä ihmettä, mun selkä ei ole yhtä kipeä kuin aiemmin. Nykyään liikun muuten ja olen etsinyt itselleni sopivan lenkin pituuden, jonka kävelen rauhallista tahtia. Myös kiropraktikolla käynti auttaa. Tsemppiä kaikille selkäkipujen kanssa painiville
Pilates treenaa syviä lihaksia jotka tukee asentoa. Esim naisballerinoilla ne ovat priimaa ja siksi jonkun tietyn asennon pitäminen paikallaan ja tasapainossa onnistuu pitkänkin aikaa. Jos ne ovat heikot, keho päätyy herkästi virheasentoihin ja esim. hermo voi ärtyä josta tulee voimakas kipu. Salilla treenataan isoja voimantuottolihaksia, täysin eri treeni ja syvien lihasten heikkous voi tuottaa virheellisiä liikeratoja esimerkiksi vapailla painoilla tehtävissä sarjoissa ja tuottaa loukkaantumisia.
Mä oon kokeillut omiin vaivoihini hierontaa, venyttelyä, fyssaria, kiropraktikkoa, jäsenkorjaajaa, joogaa ja patjojen ja tyynyjen vaihtoa. Suosittelen seuraavaa:
- mene fyssarille joka tarkistaa askelluksesi ja kehon puolierot. Sulla voi olla lantio epätasapainossa ja siksi esim lenkki tuottaa tuon kivun. Voi johtua eripituisista jaloista tai lihaskireyksistä. Joskus tarvitaan pohjalliset, itse sain pienten pallojen kanssa tehtäviä harjoitteita jotka korjasivat asian
- harjoita syviä lihaksia ja löydä keino venyttää/rentouttaa kiristyneitä. Oma suosikkini on (shakta)jooga, mut myös pilates tai barre-tunnit voi toimia
- harkitse kiropraktikkoa tai osteopaattia
- akuuteissa tilanteissa hyvä hieroja voi auttaa
Tsemppiä!
t. N43 v jolla ei enää alaselkäongelmia
Piriformis, psoas, si-nivel esim? Jooga, pilates, kalevalainen jäsenkorjaaja, osteopaatti, fysioterapeutti. Kävely, keskivartalon ja pakaroiden syvien lihasten vahvistaminen, vesijumppa. Rentoutusharjoitukset. Näitä voi kokeilla.
Ja vielä: jos tykkäät lenkkeillä, niin juokse pehmeillä alustoilla mahdollisuuksien mukaan. Kova asfaltti on ehkä pahin, sun koko paino tärähtää alaselkään kengänpohjan kautta. Perehdy myös juoksutekniikkaan, sessio tai pari ammattitaitoisen valmentajan kanssa voi olla hyvä ajatus.
t. N43 v
Pilates ja jooga korjaa lähes selän kuin selän.
Vierailija kirjoitti:
Oliko s-i-nivelissä mitään löydöksiä? Magneettikuvissa siis.
Ei ollut. Korkeintaan tosiaan siis joku hämminki alimmassa selkänikamassa, mistä ei kuitenkaan ole lääkäreiden keskuudessa yhteisymmärrystä.
Kiitän kaikkia tähän vastanneita! Otan vinkit muistiin.
ap
Hyvä kiropraktikko sai selkäni edes jotenkin kuntoon; 2 x 6 hoitojaksoa, akupunktiota joka kerralla, samoin SI-nivelten manipulointia jne. Lisäksi omatoimisesti rentoutus, pienet liikkeet, kevennetty tai chi. Nyt pystyn jkv kävelemään. Ennen ei sekään onnistunut ilman järkyttäviä kipuja. TA ei ottanut kantaa, vaikka isoja selkäongelmia muuten on todettu.
Mulla on ollut vuoden verran alaselkäkipua ja lonkan kipua, olen käynyt salilla ja syönyt särkylääkkeitä, ei mitään apua kuin hetkeksi.
Viikko sitten tajusin jotain, nukkuessani lonkka painuu patjaan ja nilkat ovat lähes ilmassa, ja jalat ainakin jonkinlaisessa jännityksessä joka säteilee lonkaan ja alaselkään asti. Laitoin tyynyt nilkkojen alle sängyn toiseen päähän, ja avot, seuraavana päivänä kivut oli poissa. Ei lonkka eikä alaselkäkipua enää. Mahtavaa, kokeilkaa.
Minäkin kärsin parikymmentä vuotta kipeästä alaselästä. Sitten kävin kipeän (selän &) jalan vuoksi jalkaterapeutilla ja hän totesi heti, että toinen jalkani on sentin lyhyempi toista. Käski käyttämään vähintään 4mm pohjallista lyhyemmässä jalassa, koska selkä pystyy korjaamaan pienen pituuseron muttei sentään senttiä. Tietysti aloin näin tekemään ja selkäkivut katosivat lähes kokonaan.