Neuvola antoi väärän rokotteen!
Eli kävin 6kk poikani kanssa neuvolassa jossa tehtiin punnitukset ja muut, sekä lisäksi oli rokotteen aika. Rari tuntia käyntimme jälkeen neuvolan terkkari soitti perään (ei olut vakkariterkka) että hän oli vahingossa antanut pojalle väärän rokotteen!
Kun rääkäisin että " apua, mitä poikaan on ruiskutettu" alkoi hän heti rauhoitella minua ettei hätää ole, mitään ylimääräistä tai tässä vaiheessa vahigollista ei ole annettu. Ja annostuskin oli kuulemma oikein. Pojan piti siis saada hib, tetanus ja polio, kun tässä annetussa oli vain polio ja tetanus. Hib on nyt tilattu neuvolaan ja huomenna pitäisi mennä vielä se hakemaan. Nyt annettu oli siis tehosterokete jonka olisi pitänyt tulla myöhmmin.
Vaaraahan tässä nyt ei ole, mutta jos miettii niin eihän nyt helkkari sentään tuollaista saa tapahtua! Jäin miettimään että mitä jos rokote olisi ollut jotain tässä iässä vahingollista tai määrä olisi ollut liian suuri, mitä sitten?
Alkoi ottaa niin päähän terkan moka että aion kyllä asiasta vielä tiukaan sävyyn mainita, ja tästä lähtien rokotettaessa pyydän terkkaria varmistamaan että on antamassa oikeaa ainatta ja oikean määrän.
Kommentit (36)
Vierailija:
Jäin miettimään että mitä jos rokote olisi ollut jotain tässä iässä vahingollista, mitä sitten?
Eli tuo huoli nyt on ihan turha.
mitään vahinkoa ei edes sattunut. Erehtyminen on inhimillistä.
kuukausen myöhässä viet lapsesi rokotukseen!!!
turha selitellä mistään kipeenä olosta!!!!
et oo vaan viittiny käyttää lastas rokotuksessa ajallas ja nyt mäkätät th: lle jostain pikku unohduksesta... oo onnellinen että se edes ilmoitti sulle, sehän ois voinnu olla ilmoittamatta ja sä et ois tienny mitään puuttuvasta rokotteesta...
vittu mitä " äitejä "
nico-petteriltä jäi rokote saamatta ja mä itken täällä vaikka asia hoituu kohta.
ja se olisi johtunut terkkarin (aika typerästä) virheestä.
Ja jos olisikin sattunut jotain, olisin varmaan saanut paskaa niskaan tältä palstalata tyyliin " mitäs idiootti annat kenen tahansa rokottaa kakaraasi, oma syy lehmä!"
Jos täydellisyyttä vaadit niin muistappa itsekin ensi kerralla töissä että et sitten tee yhtä ainoata virhettä missään asiassa!!! Tässä(kin) näkyy ne säästöt hoitoalalla, kun sijaisia ei tahdo saada ja vaki henkilöt on tiukilla, kiirettä ja vaatimuksia riittää. Virheitä ei saisi tehdä kun voi olla ihmishenki kyseessä - MUTTA palkkaakaan ei viitsittäisi maksaa minimiä enempää! Repikää sitten siitä!
Ei nämä ihmiset oikeasti voi olla jonkun äitejä..?
Kiitos ja anteeksi.
että vakavampia voisi sattua. Terkkaritkin on nykyisin liian kiireisia, lisää hoitajia vaan, ettei tarvitsisi kiireessä trehdä hommia ja näin ollen virheiden todennäköisyys laskisi.
Vierailija:
ja se olisi johtunut terkkarin (aika typerästä) virheestä.
Ja jos olisikin sattunut jotain, olisin varmaan saanut paskaa niskaan tältä palstalata tyyliin " mitäs idiootti annat kenen tahansa rokottaa kakaraasi, oma syy lehmä!"
ihan mielenkiinnosta kyselen....
ja sen varmaan olet jo ymmärtänyt että ikä ja paino ei liity rokotteen määrään mitenkään eikä neuvolassa ole mitään " vahvempia " tai vaarallisia aineita mitä neulalla/ ruiskulla annettais....
hoitajat joutuu välillä niin kovalla kiireellä tekemään hommia, että tällaista voi tulevaisuudessa sattua vaikka kuinka paljon.
vaikka mitään vaarallista ei voi rokottaa, eihän se esim. kaksinkertainen annos ihan terveellistä ole. kuolemanvaarallista se ei ole, mutta sivuvaikutuksia tulee varmasti, ja kukapa niitä lapselleen haluaisi...
Virheitä sattuu, eikä tuo oikeasti ollut mikään suurempi moka!
Voi teidän th parkaa : (
Minulle se ei ole sama. Lapseni terveyden ollessa kyseessä edellytän neuvolan henkilökunnalta edes jonkinlaista huolellisuutta. Ja vaikka mitään ei nyt tapahtunutkaan, sehän ei edes ollut pointtini, vaan se että jotain olisi voinut tapahtua.
Ja olisihan minun pitänyt muistaa mille palstalle kirjoitin eikä hämmästyä 5 kaltaisista kommenteista.
[/quote]
(niin kuin ehkä muillakin aloilla) kiire ja liian suuri työtaakka. Itse sain toivomani sijaisuuden neuvolasta ja työhaastattelussa luvattiin kunnon perehdytys, koska en neuvolassa ole aiemmin työskennellyt. Ilmeisesti sijaisista on hirveä pula, koska minulle lupailtiin " vähän" liikoja: hyvä perehdytys tarkoitti kahden päivän perehdytystä, jonka jälkeen sain pärjätä omillani. Vanhemmilla työntekijöillä ei ollut aikaa enää neuvoa. Sain tarpeekseni viikossa, onneksi oli koeajalla, joten pääsin lähtemään ongelmitta. Ja myös teidän onneksenne, sillä tuollainen virhe olisi voinut käydä minullekin. Ja tiedoksenne, myös kokeneelle lääkärille...
TH
Jos väärää rokotetyyppiä annetaan väärälle ihmiselle voi seurauksena olla henkeä uhkaava reaktio. Toisena suomessa käytetyssä rokotetyypissä on/voi olla jäämiä kanan proteiinista ja kananmunan valkuisesta, ja voimakkaasti kananmunalle allerginen henkilö saada anafylaksisen reaktion.
Tämä esimerkki ei tietysti suoraan sovi tähän tapaukseen, mutta omituista että juuri täällä palstalla missä normaalisti pyörii varsinaisia kanaemoja sormi pystyssä tuomitsemassa milloin ketäkin huolimattomasta toiminnasta lasten kanssa esiintyy näinkin välinpitämätöntä suhtautumista asiaan joka ei tosiaan ole ammattiihmisen näkökulmasta hyväksyttävää.
Väärä piikki on aina väärä piikki, vaikka injektoitu aine olisi pelkkää vettä.
Jostain syystä meidän varsinainen th oli huomannut asian ja soitteli perään ja pyysi tulemaan uudestaan rokotettavaksi. JA muistutti hulehtimaan, että kyseistä rokotetta EI anneta uudelleen parin vuoden päästä.
Eli meidän tapauksessa olisi käynyt niin, että yksi rokote olisi jäänyt kokonaan saamatta ja yksi olisi annettu kahdesti. Kyllä minä näen sen jo aika pahana virheenä....
Ja kaiken lisäksi kyseessä oleva poika on piikkikammoinen pienenä sairastetun pahan korvakierteen sekä allergian takia...
Tuo kananmuna-aines on lesitiini, ja sitä on influenssarokotteissa. Ap:n lapsi ei saanut mitään väärää tai liikaa, ainoastaan yksi rokote puuttui. Se ei ole vakavaa, etenkään kun th sen huomasi. Tässä on taas kärpäsestä tehty härkänen, asiaa kauhistelevat eniten maallikot, joilla ei ole tietoa asiasta, luuloja vain. Kirjoituksesi oli sekavaa, mitä tarkoitat " väärällä rokotetyypillä" ? Ja tiedoksi, että vakava allerginen reaktio on anafylaktinen reaktio/sokki, ei anafylaksinen. Ja kyseessä ei ollut todellakaan " väärä piikki" , lapsi sai ne mitä pitikin, virhe tuli siinä että yksi rokote unohtui, mitään väärää ei lapseen pistetty.
th
Vierailija:
Jos väärää rokotetyyppiä annetaan väärälle ihmiselle voi seurauksena olla henkeä uhkaava reaktio. Toisena suomessa käytetyssä rokotetyypissä on/voi olla jäämiä kanan proteiinista ja kananmunan valkuisesta, ja voimakkaasti kananmunalle allerginen henkilö saada anafylaksisen reaktion.
Tämä esimerkki ei tietysti suoraan sovi tähän tapaukseen, mutta omituista että juuri täällä palstalla missä normaalisti pyörii varsinaisia kanaemoja sormi pystyssä tuomitsemassa milloin ketäkin huolimattomasta toiminnasta lasten kanssa esiintyy näinkin välinpitämätöntä suhtautumista asiaan joka ei tosiaan ole ammattiihmisen näkökulmasta hyväksyttävää.
Väärä piikki on aina väärä piikki, vaikka injektoitu aine olisi pelkkää vettä.
Ei mulla ainakaan ole tapana tarkistuttaa, että th pisti juuri sen rokotteen mikä piti vaan olen luottanut heidän tietävän mitä tekevät ja mitä pistävät milloinkin.
Ja rokotutan lapseni nimenomaan sen vuoksi, että hänen rokotusasiansa ovat kunnossa en siksi, että ne olisivat suurinpiirtein kunnossa ja vähän sinnepäin...
Vierailija:
Ei mulla ainakaan ole tapana tarkistuttaa, että th pisti juuri sen rokotteen mikä piti vaan olen luottanut heidän tietävän mitä tekevät ja mitä pistävät milloinkin.Ja rokotutan lapseni nimenomaan sen vuoksi, että hänen rokotusasiansa ovat kunnossa en siksi, että ne olisivat suurinpiirtein kunnossa ja vähän sinnepäin...
jotta tulee dokumentoitua mitä on pistetty. Tämänkin ketjun kahdessa tapauksessa, joissa on pistetty väärä rokote, on virhe huomattu jälkeenpäin tod. näk. juuri kirjausten perusteella.
Kurja juttu, mutta ota ihan rauhassa. Neuvolassa ei ole mitään perusrokotuksia kummempia aineita. Erään tutun lapselle pistettiin väärä rokote, ja sitten seur. kerralla laitettiin se rokote, mikä olisi pitänyt mennä ja toisinpäin. Eikös ole hyvä, että kertoivat sinulle?
tai mitä tuli ylimääräistä tai jäi puuttumaan.
Katselin juuri pojan neuvolakorttia mitä siihen on merkitty, ja kortissa tosiaan lukee tuo DtaP-IPV-Hib (ja poika siis oikeasti sai DtaP-IPV), mutta terkkari itse puhui vain polio-tetanus-hib-rokotteesta, kirjoitin sen ylös puhelun aikana.