Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos kerran 500kcal vaje päivässä pitäisi laihduttaa puoli kiloa viikossa

Vierailija
07.02.2025 |

Niin ei kyllä mun kohdalla pidä paikkaansa. Syön päivittäin Polarin kellon näyttämän kalorikulutuksen perusteella 500-700 kcal vähemmän. Olen laihtunut kuukaudessa sen puoli kiloa. Sellaisena päivänä, kun olen harrastanut tunnin liikuntaa, kulutukseni on (muka) 2300kcal, ja muina päivinä noin 2000kcal. Eli syön 1500-1800kcal päivässä. Ei ilmeisesti näin keski-ikäiselle naiselle liikaa, että paino tippuisi.

Osaan kyllä laskea kalorit oikein ja punnitsen syömiseni, joten tiedän etten siinä huijaa. 

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien jälkeen kulutus romahtaa.

Sinun täytyy vaan löytää taso millä laihdut. Se voi olla sika vähän ruokaa.

Vierailija
82/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan oikeanlaista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena solut uusiutuvat nopeaan tahtiin ja energiaa kuluu enemmän, vanhana kaikki junnaa paikoillaan. Ravintoa tarvitsee vähän ja suoli ei enää toimi 3 kertaa päivässä. Harva myöskään liikkuu kuin nuorena. Elimistö yrittää säästää energiaa.

Vanhana voi lihoa 1200 kalorilla päivässä.

Vierailija
84/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias nainen. Olen laskurissa ilmoittanut itseni erittäin vähän liikkuvaksi, ja sen mukaan laskuri sanoo, että 700 kilokalorin vaje pudottaisi 100 grammaa päivässä kuten energiamatematiikka yleensäkin sanoo. Joka päivä en pysty noin matalaan kalorinsaantiin, mutta noin puoli kiloa viikossa näin tuntuu putoavan. Tylsän hidasta, mutta olen toki kiitollinen siitä, että edes jotenkin toimii.

Puoli kiloa viikossa on itse asiassa paljon eli on 2 kg kuukaudessa ja 10  kuukaudessa se tekee jo 20 kg. Minäkin olin yli 60 v., kun pudotin painoa 20 kg ja tein sen juuri edellä mainitulla tahdilla muuttamalla ruokavalioni ja myös ruokailurytmini ja muutokseni ovat pysyviä joten minulla ei ole ollut myöskään mitään vaikeuksia pysyä siinä painossa mihin päädyin painoa pudottamalla. Ennen en liikkunut muuta kuin työmatkat kävellen ja sekin oli ajoittain raskasta, mutta kilojen pud

Tämähän se: jos on mahdollista tehdä korjauksia em laihtuminen on helpompaa.

Mutta jos on aina syönyt vähän, erittäin säännöllisesti ja 80/20 terveellisesti (jopa 90/10) ja liikkunut ei ole enää korjattavaa. 

Silloin voi vain vähentää kaloreja entisestään

Vierailija
85/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syön kalori määrän mitä Huawei älykelloni näyttää niin en varmasti pysy hengissä.  Kun kävelen 4km reipasta kävelyä niin saisin syödä pienen kanankoiven.  Jos vaan hyötyliikuntana 6000 askelta niin saman voisin joka toinen päivä.  Kyllä ne totuuden kertoo tai sitten ei.

No ymmärtäähän sen, Huawei on kiinalaisten vekotin, kyllähän 45kg kiinalainen helposti kävelee 4km kanakoivella ja tekee vielä parin tunnin taiji-jumpan perään.

Vierailija
86/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat tietysti olla todella, todella paljon minua pidempi tai lihaksikkaampi tai teet fyysistä työtä, mutta minun peruskulutus/ylläpito tälle painolle on vähän päälle 1550 kaloria päivässä, lasken liikunnan erikseen (mutta jos nyt sanotaan että teen voimatreeniä alle kymmenen minuuttia ja käyn metsälenkillä tai lyhyellä juoksulenkillä, ei se silti ole 2300 päinkään). Se resting metabolic rate olisi vielä alhaisempi jos makaisi siis vain vuodepotilaana suunnilleen niin joku 1200+

Olen 34v, 55kg, 160cm. 

Eli 2300 kaloria päivässä niin paisuisin kuin pullataikina ellen lisäisi liikuntaa vastaavasti !

Vierailija
87/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdun vasta kun lasken syömiset alle 1200 kcal ja 2x viikossa alle 1000kcal. Liikunnan jkaloreja tai kulutusta en huomioi, ei merkitystä

Eli alle peruskulutuksen mikä minulla on n 1280kcal/pvä 

Vierailija
88/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten kokeilet 1000kcal vajetta. Jos ei sekään toimi, niin sitten on todennäköisesti aineenvaihdunta niin sekaisin, ettei mikään auta.

Oletko ennen onnistunut ruokavaliolla??

Kaikki eivät laihdu, voit olla hyvin harvinainen poikkeus, jolla puuttuu jokin hormoni. Lähipiirissä on henkilö, jolla tämä diagnoosi,  häntä testattiin ja tutkittiin paljon.

Vierailija
89/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloriteoria ei toimi yksilötasolla, vaikka kuka väittäisi mitä. Ihmisen elimistö on monimutkaisempi kuin joku kone, joka toimii tasan tarkasti niin kuin se on ohjelmoitu.

Ihmiskeho joutuu noudattamaan samoja fysiikan lakeja kuin kaikki muu tässä maailmankaikkeudessa.

Höpö höpö. Fysiikat ja muut "kiveen hakatut" totuudet toimivat vain teoriassa.

Vierailija
90/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500-1800kcal on liikaa.  Se on keski-ikäisen naisen normaalikulutus.  Syön 1200kcal päivässä ja paino laskee n. kilon viikossa.  Seirsemäs viikko menossa.  Käytän osittain Nutrilett tuotteita ja kevyitä aterioita.

Vierailija
91/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino ei tippunu mihinkään vaikka söin pari vuotta 400-500 kcal vähemmän kuin olisi pitänyt. Olo oli kyllä muuten aivan paska, en jaksanut esim pyöräillä ja hiukset tippu. En vaan tienny että syön liian vähän. Vasta kun aloitin suht fyysisen työn niin paino alkoi tippumaan kun kalorivajetta tuli 200-300 kcal lisää. Muutenkin olen laiha niin ei ollut ihan ok, nykyään lasken kaikkien aterioiden kalorit sovelluksella että saan varmasti sen 1800 kcal mikä on mun peruskulutus, ja lisää jos treenaan. En vaan osaa syödä tarpeeksi.

Vierailija
92/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka vaikka geenit peritään eikä ikääntymistä voi estää, elintavoillakin on merkitystä. Lihasmassa kuluttaa energiaa rasvakudokseen verrattuna kolminkertaisesti, myös levossa. Viimeistään keski-ikäisenä kannattaa aloittaa lihaskuntoharjoittelu, sillä lihasmassa vähenee vauhdilla.

Vierailija
93/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Garmin vastaavasti antaa supermatalat kalorit. 2000 kcal päivässä 68 kg lihaksikkaalle ja aktiiviselle naiselle, kun tulee noin 700 kcal liikunnasta niin, että kello kirjaa liikunnat. Garmin ei lisäksi juuri kirjaa liikkumisen kaloreita, jos ei laita aina suoritusta päälle, kun alkaa liikkumaan.

Jaa, mulla taas garmin antaa aika reilut kalorit. Lepokulutus itsellä sen mukaan 1700, vaikka oikeampi olisi jossain 1400 tienoilla. Fitbitin kanssa aikoinaan tuli tuota tutkittua

Vierailija
94/94 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä löytyy haulla painonpudotuslaskuri laskuri joka kertoo kuinka paljon kaloreita voit syödä saavuttaaksesi tavoitepainosi halutussa ajassa. Ruuan punnitsemista helpompaa on käyttää ruokapäiväkirjaa esim. Finel kunnes opit arvioimaan silmämääräisesti lautasellasi olevan kalorimäärän. Jos harrastaa kaloreita polttavaa liikuntaa voi syödä enemmän kuin jos ei harrasta liikuntaa juuri ollenkaan. Netissä on myös eri kalorimäärien ruokavalioita jos et viitsi laskea kaloreita tai täyttää ruokapäiväkirjaa.