Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos kerran 500kcal vaje päivässä pitäisi laihduttaa puoli kiloa viikossa

Vierailija
07.02.2025 |

Niin ei kyllä mun kohdalla pidä paikkaansa. Syön päivittäin Polarin kellon näyttämän kalorikulutuksen perusteella 500-700 kcal vähemmän. Olen laihtunut kuukaudessa sen puoli kiloa. Sellaisena päivänä, kun olen harrastanut tunnin liikuntaa, kulutukseni on (muka) 2300kcal, ja muina päivinä noin 2000kcal. Eli syön 1500-1800kcal päivässä. Ei ilmeisesti näin keski-ikäiselle naiselle liikaa, että paino tippuisi.

Osaan kyllä laskea kalorit oikein ja punnitsen syömiseni, joten tiedän etten siinä huijaa. 

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä mittaat kalorit? Punnitsetko kaiken vai arvioitko silmämääräisesti? Paistorasvat, levitteet ym

Vierailija
42/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä mittaat kalorit? Punnitsetko kaiken vai arvioitko silmämääräisesti? Paistorasvat, levitteet ym

Minä olen ihan kiinnostuksen vuoksi laittanut yasioon. Kun tekee ruuat itse tietää mitä ja miten paljon niihin tulee.

Muutaman kerran kun mittaa oppii arvioimaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 50 vuotta vanhan energiankulutuslaskelmat ovat jääneet jälkeen nykyaikana. Silloin ei ollut varaa syödä hirmuisia annoksia, ja liikuttiin luonnostaan enemmän.

Kyllä paino putoaa, kun tarpeeksi vähentää syömistä. Vaatii raatorehellisyyttä. Janoon hörppäisty mehu voi jo  romuttaa koko päivän kalorivajeen. Tai viikonlopun viinit ja herkut.

Eikä kannattaisikaan yrittää liian nopeasti laihtua, koska se ei juuri koskaan toimi. Siinä ei ehdi oppia pienempiä annoskokoja.

Joskus oli tapana laihduttaa 5 päivää ja mässätä viikonloput. No eihän se toimi, kun joku ryhmäni jäsen sitten laski, miten paljon siinä vapaana viikonloppuna tuli syötyä, yhtä paljon kuin vähensi arkena syömistään.

Vierailija
44/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhainkaam sykemittari ei pysty mittaamaan todellista energiankulutusta. Se laskee vain arvion niiden tietojen perusteella, joita se pystyy mittaamaan (esim. aktiivisuus ja syke) ja siihen syötettyjen tietojen perusteella. Yksilölliset erot ovat kuitenkin suuria, joten oikea energiankulutuksesi voi poiketa selvästi sykemittarin näyttämästä.

Vierailija
45/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lain vastaista.

Nimittäin fysiikan lakien vastaista. Energian säilymislaki sanoo, ettei energiaa voi syntyä tyhjästä. Joten jos ravinnon energiamäärä on pienempi kuin se mitä kulutat on ihmisen PAKKO keventyä.

Ihan samalla tavalla kuin auton moottori ei voi mitenkään tuottaa enempää energiaa kuin mitä käytetty polttoaine sisältää.

Auton moottorissa ei ole mm. insuliinia, greliiniä, estrogeenia, testosteronia, kortisolia, eikä glukagonia. Nämä kaikki ja paljon muuta löytyy ihmeellisestä ihmiskehosta.

Vierailija
46/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kellolaskurit näyttää mitä sattuu.Kalorien kulutus riippuu lähinnä rasvattomasta massasta,sitten treenistä.

Vierailija
47/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lain vastaista.

Nimittäin fysiikan lakien vastaista. Energian säilymislaki sanoo, ettei energiaa voi syntyä tyhjästä. Joten jos ravinnon energiamäärä on pienempi kuin se mitä kulutat on ihmisen PAKKO keventyä.

Ihan samalla tavalla kuin auton moottori ei voi mitenkään tuottaa enempää energiaa kuin mitä käytetty polttoaine sisältää.

Auton moottorissa ei ole mm. insuliinia, greliiniä, estrogeenia, testosteronia, kortisolia, eikä glukagonia. Nämä kaikki ja paljon muuta löytyy ihmeellisestä ihmiskehosta.

Mainitsemasi hormonit ei kykene rikkomaan fysiikan lakeja. Energiaa ei synny tyhjästä. Jos syöty ravinto sisältää X määrän jouleja niin sitä energiamäärää ei mikään kykene kasvattamaan. Jos kehon kuluttama energiamäärä on suurempi kuin ravinnosta saatu niin sen vajeen on pakko tulla jostain. Ja se jostain on kehon massasta.

Vierailija
48/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan kiinnostuksen vuoksi laittanut yasioon. Kun tekee ruuat itse tietää mitä ja miten paljon niihin tulee.

Kaikki silmämääräinen arviointi on lähtökohtaisesti epäluotettavaa. Vaaka on valehtelematon totuus.

Vierailija
49/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 kaloria hiilareita on eri asia kuin 2000 kaloria jauhelihaa...

Vierailija
50/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskekaapa ne kalorinne esim jonkun personal trainerin sivuilta. Siellä on siis laskettavissa peruskulutus, eikä se ole välttämättä niin korkea kuin kuvittelette. Itse olen 115 kiloinen mies ja peruskulutukseni on 2200 jos en tee mitään. Eli 500 kalorin vaje on 1800 kaloria. Jos liikun kolme kertaa viikossa, se pomppaa 2800:n, eli voin syödä 2300 viiden sadan vajeella.

Nuo Sydänliiton ja muiden laskurit näyttää ihan liian suuria lukemia. Googlatkaa: personal trainer, energiankulutuslaskuri. Sieltä löytyy useita ja nämä tietää kun ne tekee tuota hommaa työkseen.

Vierailija
51/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekaapa ne kalorinne esim jonkun personal trainerin sivuilta. Siellä on siis laskettavissa peruskulutus, eikä se ole välttämättä niin korkea kuin kuvittelette. Itse olen 115 kiloinen mies ja peruskulutukseni on 2200 jos en tee mitään. Eli 500 kalorin vaje on 1800 kaloria. Jos liikun kolme kertaa viikossa, se pomppaa 2800:n, eli voin syödä 2300 viiden sadan vajeella.

Nuo Sydänliiton ja muiden laskurit näyttää ihan liian suuria lukemia. Googlatkaa: personal trainer, energiankulutuslaskuri. Sieltä löytyy useita ja nämä tietää kun ne tekee tuota hommaa työkseen.

Sori, siis 1700 kaloria.

Vierailija
52/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli haluaa pudottaa painoa rasvasta eikä lihaksista, maltillinen vaje on paras. N. 10% kulutuksesta, eli esim. 2000 -> 1800 kcal. Tähän yhdistettynä se että kalorit tulevat ravintorikkaasta ruoasta (proteiinia, rasvaa, kasviksia, maltillisesti hiilaria ja mielummin oikeaa ruokaa kuin prosessoituja valmisteita), 3 krt perus salitreeni viikoon ja pari kolme reipasta kävelylenkkiä. 500 kcal vaje on useimmille aivan liikaa, johtaa vaan mielitekoihin, lihasmassan katoamiseen ja dieetin epäonnistumiseen.

Vierailija
53/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta kuluttaa tosi vähän kaloreita. Jos olet syönyt vaikka 1800 kaloria päivässä ja liikkunut tunnin, ei taatusti paino putoa. Jos syöt 1500 kaloria ja liikut tunnin, ehkä kuukaudessa putoaa kilo. Keski- ikäisen arkea. Vaikka olisit todella ylipainoinen.

Vierailija
54/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eli nyt olet todennut että kellon arviot sinun kulutuksestasi ovat pelkkiä arvioita, jotka eivät kohdallasi pidä paikkaansa.

Esim omassa tapauksessani koska oma oikea (ei laskurien tai kellojen arvioima) kulutukseni on tosi pieni, jouduin joka tapauksessa laihduttamaan 1200-1300 kcal ruokavaliolla. Tuota alemmaksi kun ei kannata mennä, että saa ravinnosta kaiken tarvittavan. Laihduin siinä 250 kg viikossa, en sitä useita kiloja kuussa, mitä laskurit tuolla väittivät.

Vierailija
55/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta kuluttaa tosi vähän kaloreita. Jos olet syönyt vaikka 1800 kaloria päivässä ja liikkunut tunnin, ei taatusti paino putoa. Jos syöt 1500 kaloria ja liikut tunnin, ehkä kuukaudessa putoaa kilo. Keski- ikäisen arkea. Vaikka olisit todella ylipainoinen.

Tämä on täysin totta. Ihmiset yliarvioi liikunan kulutuksen tosi paljon. Tunnin kävelylenkki tuntuu pitkältä ja ihan kunnon liikunnalta, mutta kaloreissa laskettuna se vastaa yhtä voileipää. Pelkästään liikuntaa lisäämällä on tosi vaikea pudottaa painoa.

Vierailija
56/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli haluaa pudottaa painoa rasvasta eikä lihaksista, maltillinen vaje on paras. N. 10% kulutuksesta, eli esim. 2000 -> 1800 kcal. Tähän yhdistettynä se että kalorit tulevat ravintorikkaasta ruoasta (proteiinia, rasvaa, kasviksia, maltillisesti hiilaria ja mielummin oikeaa ruokaa kuin prosessoituja valmisteita), 3 krt perus salitreeni viikoon ja pari kolme reipasta kävelylenkkiä. 500 kcal vaje on useimmille aivan liikaa, johtaa vaan mielitekoihin, lihasmassan katoamiseen ja dieetin epäonnistumiseen.

Tuo 200 kcal on vain yksi väärin haukattu suupala, ei sitä edes huomaa! 

Vrt annos lasagnea - n 430kcal - yhden ateria puuttumisen jo huomaa! Ja silloin alkaa olemaan vaikutusta

Vierailija
57/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki silmämääräinen arviointi on lähtökohtaisesti epäluotettavaa. Vaaka on valehtelematon totuus.

Juuri siksi olen punninnut, mitannut ja merkinnyt kaikki ylös.

46 vuotta kun on tehnyt ruokaa silmä harjaantuu. Esim medium kananmunissa, ruispaloissa jne on muutaman gramman heitto. Kertamittaus riittää tai katson vaikka pussin kyljestä kalorit

Vierailija
58/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin totta. Ihmiset yliarvioi liikunan kulutuksen tosi paljon. Tunnin kävelylenkki tuntuu pitkältä ja ihan kunnon liikunnalta, mutta kaloreissa laskettuna se vastaa yhtä voileipää. Pelkästään liikuntaa lisäämällä on tosi vaikea pudottaa painoa.

Riippuu koosta. Olen 115 kiloinen mies, minulle kova kävely kuluttaa 400 kaloria tunnissa, eli hyvin. Laihemmilla vähemmän.

Vierailija
59/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lain vastaista.

Niin on, mutta jonkun laitteen laskema kulutus ei välttämättä ole lähelläkään oikeaa. Niin kuin ap:llä ilmeisesti. 

2000 kcal kulutus per vrk kuulostaa isolta keski-ikäiselle naiselle.  Ja jos paino ei laske 500 kcal-vajeella, niin todellinen kulutus on 1500.

Vierailija
60/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun peruskulutus on mitattu 5x 10 vuoden aikana. Ikä 50-60v, mitat tuolloin n 163cm/63kg

Peruskulutus on pudonnut samalla aktiviteetilla 1304 kcal > 1246kcal

Jos haluan laihtua pitää syödä vähemmän kuin peruskulutus ja liikkua huomattavasti enemmän