Jos kerran 500kcal vaje päivässä pitäisi laihduttaa puoli kiloa viikossa
Niin ei kyllä mun kohdalla pidä paikkaansa. Syön päivittäin Polarin kellon näyttämän kalorikulutuksen perusteella 500-700 kcal vähemmän. Olen laihtunut kuukaudessa sen puoli kiloa. Sellaisena päivänä, kun olen harrastanut tunnin liikuntaa, kulutukseni on (muka) 2300kcal, ja muina päivinä noin 2000kcal. Eli syön 1500-1800kcal päivässä. Ei ilmeisesti näin keski-ikäiselle naiselle liikaa, että paino tippuisi.
Osaan kyllä laskea kalorit oikein ja punnitsen syömiseni, joten tiedän etten siinä huijaa.
Kommentit (94)
Sama minulla ap. Olen 40 v ja ollut ylipainoinen lapsesta asti joten kehossa on paljon rasvasoluja. Joudun vetämään syömisen tosi pieneksi jotta laihdun, muistan teini ikäisenä kun olin Painonvartijoissa ja laihdutin sillä tehovaiheella monta kuukautta. Aina paino hakeutuu samaan missä ollut ja siinä jököttää. Sitä on jatkunut koko elämäni.
Ei toimi mikään sama mikä muilla toiminut ja paino on tippunut. Pitöisi olla Nutrolett kuurilla koko elämä jotta paino pysyisi laihtuneessa painossa. Olen ruumiinrakenteeltani lihaksikas, isot rinnat,,takapuoli ja reidet luonnostaan. Uskon että vartalotyypilläkin on vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ai mulla on pudonnu paino vajaassa kuukaudessa 3kg, kun aloin liikkumaan, jätin sokerit ja lihat pois. Samoin alkoholi. Toki osa on ollut varmasti nesteturvotusta. Mitään kaloreita en ole laskenut, katsonut vain että syön fiksusti eli monipuolisesti eikä liikaa. Mun vaikea samaistua näihin ap:n kaltaisiin. Joko teillä on aineenvaihdunta todella lukossa tai teette jotain hölmöä kuitenkin joka estää laihtumisen.
Mä olisin sanonut myös näin, ennen kuin koin esivaihdevuosien hormonimylläkän itse. Painonhallinta on vaikeutunut potenssiin kymmenen. Ennen mullakin oli niin, että jos vähän huomasin että paino on noususuunnassa, jätti herkkuja ja alkoholia pois kunnes paino oli taas ennallaan. Nyt esivaihtareissa paino pyrkii voimakkaasti nousemaan, ja vaatii hyvin kurinalaista syömistä ettei niin käy. Jos painoa haluaa pudottaa, se onnistuu vain ihan kitukaloreilla. Aineenvaihdunta lukossa joo, mutta keski-ikäisellä naisella se on ikään liittyvä normaalitilanne, jonka kanssa pitää vaan elää.
Vierailija kirjoitti:
Kaunko ap on jatkannu? Jos olet viikon tai kaksi syönyt noin ja löysäilet niin kroppa ei poltan kaloreita vaan menet säästöliekille. Jatka reippaasti.
Elimistö ei todellakaan mene säästöliekille parissa viikossa 😂
Vierailija kirjoitti:
Kaloriteoria ei toimi yksilötasolla, vaikka kuka väittäisi mitä. Ihmisen elimistö on monimutkaisempi kuin joku kone, joka toimii tasan tarkasti niin kuin se on ohjelmoitu.
Se kyllä pitää paikkansa kaikilla, että kalorien saannin ja kulutuksen suhde määrää miten kehonpaino muuttuu, ylös vai alaspäin.
Mutta se on totta, että nuo erilaiset laskukaavat kuinka paljon ihminen muka kuluttaa ja saa syödä laihtuakseen, ei aina toimi yksilötasolla hyvin. On ihmisiä, jotka kuluttaa vaikka sen aktiivisuusrannekkeen tai jonkun appsin arviota paljon enemmän, ja niitä jotka vähemmän. Sen oman todellisen kulutuksen huomaa vaan kokeilemalla syödä tietyllä tapaa ja katsoa miten paino kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mulla on pudonnu paino vajaassa kuukaudessa 3kg, kun aloin liikkumaan, jätin sokerit ja lihat pois. Samoin alkoholi. Toki osa on ollut varmasti nesteturvotusta. Mitään kaloreita en ole laskenut, katsonut vain että syön fiksusti eli monipuolisesti eikä liikaa. Mun vaikea samaistua näihin ap:n kaltaisiin. Joko teillä on aineenvaihdunta todella lukossa tai teette jotain hölmöä kuitenkin joka estää laihtumisen.
Mä olisin sanonut myös näin, ennen kuin koin esivaihdevuosien hormonimylläkän itse. Painonhallinta on vaikeutunut potenssiin kymmenen. Ennen mullakin oli niin, että jos vähän huomasin että paino on noususuunnassa, jätti herkkuja ja alkoholia pois kunnes paino oli taas ennallaan. Nyt esivaihtareissa paino pyrkii voimakkaasti nousemaan, ja vaatii hyvin kurinalaista syömistä ettei niin käy. Jos painoa haluaa pudottaa, se onnistuu vain ihan kitukaloreilla. Aineenvaihdunta lukossa
Vaihdevuosissa avainsana on lihasmassa. Viimeistään vaihdevuosien aikana kannattaa aloittaa säännöllinen monipuolinen liikunta.
Syön 1600-1900 kaloria/päivä ja nyt olen liikkunut 2-3krt/vko salilla ja pari vajaan tunnin kävelyä. Paino ei ole tippunut mutta vatsa pienentynyt. Olen ajatellut tiputtaa vuodessa 10kg rasvaa ja se on eri asia kuin pudottaa painoa. Se ottaa aikansa, ei tapahdu viikoissa, eikä parissa kuukaudessa. Eikä ihminen ole kone, välillä homma junnaa ja sitten taas lähtee liikkeelle. Taikasanat on aika ja kärsivällisyys.
n48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin sanonut myös näin, ennen kuin koin esivaihdevuosien hormonimylläkän itse. Painonhallinta on vaikeutunut potenssiin kymmenen. Ennen mullakin oli niin, että jos vähän huomasin että paino on noususuunnassa, jätti herkkuja ja alkoholia pois kunnes paino oli taas ennallaan. Nyt esivaihtareissa paino pyrkii voimakkaasti nousemaan, ja vaatii hyvin kurinalaista syömistä ettei niin käy. Jos painoa haluaa pudottaa, se onnist
Vaihdevuosissa avainsana on lihasmassa. Viimeistään vaihdevuosien aikana kannattaa aloittaa säännöllinen monipuolinen liikunta.
Kun estrogeenin määrä vähenee, vähenee myös lihasmassa ja aikaisempaa pienempi lihasmassa merkitsee entistä pienempää energiankulutusta, koska lihakset kuuluvat elimistön suurimpiin energiasyöppöihin.
Olen liikunnallinen kolmikymppinen nainen, 160 cm 55kg, liikuntaa lenkkeily, voimatreenit, sulan maan aikaan patikointi ja juoksu.
Peruskulutus sillä oletuksella että lenkitän koiran pissilenkeillä ja käyskentelen pihalla ja kotona hieman etätyöpäivänä niin on 1550 cal suunnilleen. Olen laskenut kaloreita kolmisen vuotta itse ja sitten äppin avulla koska ensin pudotin painoa ja nyttemmin kasvatan lihasta, koska terveyssyyt.
Mitä tulee mieleen on ettei kuitenkaan lasketa kaikkea (öljy, voi, margariini, salaatinkastike oikein?) tai ei tiedetä syötyjä määriä eli laitetaan pullasiivujen tai riisin kalorit päivästä toiseen liian pienen painon mukaan.
En tietenkään tiedä miten tiukassa kilot voi keski-ikäisenä olla mutta käsittääkseni tyhjästä ei kehity kuitenkaan energiaa.
Kannattaa rikkoa yön paasto rasvalla ja proteiinilla ja ehdottomasti kannattaa harrastaa liikuntaa, lihaksien poislaihdutus ei hyvä idea varsinkaan naisella, nimim. kokemusta on :(
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna tähän aikaan laihdutin 0,5 kg/viikko tahdilla useamman kilon.
Nyt samoilla toimilla lähtenyt 200g / kk. Keski-ikäinen nainen olen itsekin.
Toistelen sitä mitä muutkin, eli kyllä varmaan 500 kcal vaje päivässä johtaa isompaan laihtumiseen kuin reilu 100 grammaa viikossa, mutta ongelmana on juuri se, ettei sitä vajetta itse voi noin tarkkaan päätellä. Syömisten laskeminen on melko helppoa, vaikka siinäkin on epätarkkuuksia (ruokien energiatiedot on jotain keskiarvoja). Kulutuksen mittaaminen taas lienee kotikonstein mahdotonta, mittareista ja taulukoista saa jotain suuruusluokka-arvioita.
Itselläni myös lienee jotain hormonitoimintaa vielä, vaikka odottelen jokaisten kuukautisten olevan ne viimeiset, koska paino vaihtelee tosi paljon viikottain, vaikka tekeminen olisi ollut ihan samanlaista kuin edellisellä viikolla, eli ei siitäkään voi helposti tietää energiatasapainoa. Onhan ap kuitenkin pudottanut painoa ja miksei se jatkuisi. Tuollainen 1500 - 1800 kcal kuitenkin jo mahdollistaa mun mielestä aika monipuolisen ruokavalion (itse syön useimpina päivinä max. 1600-1700 kcal ja siihen voi syödä kolme ihan ok ateriaa ja vähän herkkuakin, silloin kun tekee mieli).
Minulla paino alkoi laskemaan vasta kun siirryin syömään yhden aterian päivässä eli lounaan, sekin tietenkin kohtuudella.
Ravitsemissuositusten mukainen kellon ympäri syöminen ei lainkaan toiminut.
1,5 vuotta ja 30 kiloa pois ja suunta edelleen alaspäin.
Mun kulutus kellon mukaan on keskimäärin 2400 kcal ja mä liikun paljon. Perusaineenvaihdunta vie noin 1500 ja liikunnasta tulee loput. Olen syönyt keskimäärin 1600 kcal ja sillä mulla kyllä tippuu, hitaasti mutta varmasti. Ei missään nimessä sitä mitä laskennallisesti pitäisi. Mun tavoite on lähinnä kiristää vähän kuntoa kesäksi.
N48 170/59
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ap:n tunnin liikunta on niinä päivinä, kun liikkuu? Jotain salin lattialla istumista ia pientä jumppaa :D?
Minä liikun joka ikinen päivä vähintään tunnin. Eli reipas kävely. Niin päivinä, kun liikun ns oikeasti liikunta usemman tunnin.
Hölkkä, spinning tai kuntosalitreeni. Kellon mukaan 300-400 kcal
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ap:n tunnin liikunta on niinä päivinä, kun liikkuu? Jotain salin lattialla istumista ia pientä jumppaa :D?
Minä liikun joka ikinen päivä vähintään tunnin. Eli reipas kävely. Niin päivinä, kun liikun ns oikeasti liikunta usemman tunnin.
ap
Onko sun työ kovin aktiivista vai oletko isokokoinen? 2000 kcal vuorokaudessa ilman minkäänlaista liikuntaa on aika epätavallisen iso lukema keski-ikäiselle naiselle kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein samalla tavalla paitsi en jättänyt alkoholia, ja paino putosi aluksi 4-5 kg / kk, sitten hidastui ja pysähtyi lopulta, kun painoa oli pudonnut 32 kg (painoindeksi 20,9), ja siinä tuntuu pysyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko sun työ kovin aktiivista vai oletko isokokoinen? 2000 kcal vuorokaudessa ilman minkäänlaista liikuntaa on aika epätavallisen iso lukema keski-ikäiselle naiselle kyllä.
Ei ole aktiivinen työ. InBody mittauksen perusteella mun perusaineenvaihdunta on 1400kcal.
ap
Tässä kun on tammikuun aikana kaikki reelsit täynnä terveyttä ja liikuntaa.
Niin sieltä löytyy mm seuraavaa sanomaa.
Liikunta pelkkä aerobinen ei laihduta.
Syöminen. Proteiini ja sen laatu. Hiilarit ja sen laatu.
Nukkuminen, stressi. Yliväsyneenä ja stressaantuneena kroppa ei polta rasvaa.
Lihasten kasvaminen lisää painoa ja polttaa rasvaa myös levossa.
Tossa nyt muutama juttu tammikuun videoklipeistä. Oma juttu löytyy kokeilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei ole aktiivinen työ. InBody mittauksen perusteella mun perusaineenvaihdunta on 1400kcal.
ap
Sen verran kun syöt niin laihdut
500 kaloria mistä? Mikä on se lähtökohta mistä olet vähentänyt kaloreita?
Alkaa olla epätoivoista laihduttamista kun pitää kellolta kysyä heh ,menkää töihin.