Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos kerran 500kcal vaje päivässä pitäisi laihduttaa puoli kiloa viikossa

Vierailija
07.02.2025 |

Niin ei kyllä mun kohdalla pidä paikkaansa. Syön päivittäin Polarin kellon näyttämän kalorikulutuksen perusteella 500-700 kcal vähemmän. Olen laihtunut kuukaudessa sen puoli kiloa. Sellaisena päivänä, kun olen harrastanut tunnin liikuntaa, kulutukseni on (muka) 2300kcal, ja muina päivinä noin 2000kcal. Eli syön 1500-1800kcal päivässä. Ei ilmeisesti näin keski-ikäiselle naiselle liikaa, että paino tippuisi.

Osaan kyllä laskea kalorit oikein ja punnitsen syömiseni, joten tiedän etten siinä huijaa. 

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten kokeilet 1000kcal vajetta. Jos ei sekään toimi, niin sitten on todennäköisesti aineenvaihdunta niin sekaisin, ettei mikään auta.

Sitten on kyllä paljon isommasta ilmiöstä kyse. Maailman parhaat fyysikot on hälytettävä paikalle: fysiikan lait ovat lakanneet yhtäkkiä toimimasta.

Vierailija
62/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta kuluttaa tosi vähän kaloreita. Jos olet syönyt vaikka 1800 kaloria päivässä ja liikkunut tunnin, ei taatusti paino putoa. Jos syöt 1500 kaloria ja liikut tunnin, ehkä kuukaudessa putoaa kilo. Keski- ikäisen arkea. Vaikka olisit todella ylipainoinen.

Tämä on täysin totta. Ihmiset yliarvioi liikunan kulutuksen tosi paljon. Tunnin kävelylenkki tuntuu pitkältä ja ihan kunnon liikunnalta, mutta kaloreissa laskettuna se vastaa yhtä voileipää. Pelkästään liikuntaa lisäämällä on tosi vaikea pudottaa painoa.

Riippuu koosta. Olen 115 kiloinen mies, minulle kova kävely kuluttaa 400 kaloria tunnissa, eli hyvin. Laihemmilla vähemmän.

Täysin sohvaperuna 115 kiloinen mies hädin tuskin pystyy kävelemään tunnin lenkin. Viiden kilometrin lenkki tunnissa noilla kiloilla vaatii jo kohtalaisen peruskunnon. Isolle osalle tuo olisi ihan liian rankka lenkki pari kertaa viikossa suoritettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-vuotias nainen. Olen laskurissa ilmoittanut itseni erittäin vähän liikkuvaksi, ja sen mukaan laskuri sanoo, että 700 kilokalorin vaje pudottaisi 100 grammaa päivässä kuten energiamatematiikka yleensäkin sanoo. Joka päivä en pysty noin matalaan kalorinsaantiin, mutta noin puoli kiloa viikossa näin tuntuu putoavan. Tylsän hidasta, mutta olen toki kiitollinen siitä, että edes jotenkin toimii.

Vierailija
64/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lain vastaista.

Nimittäin fysiikan lakien vastaista. Energian säilymislaki sanoo, ettei energiaa voi syntyä tyhjästä. Joten jos ravinnon energiamäärä on pienempi kuin se mitä kulutat on ihmisen PAKKO keventyä.

Ihan samalla tavalla kuin auton moottori ei voi mitenkään tuottaa enempää energiaa kuin mitä käytetty polttoaine sisältää.

Ei ole, vika on muuttujissa.

Ensinnäkin, ruuassa olevien kalorien määrää ei tiedetä tarkasti. Toiseksi, ei tiedetä mikä osuus kaloreista "imeytyy" kuhunkin ihmiseen. Kolmanneksi, ihmisen tarkkaa kulutusta ei tiedetä.

Vierailija
65/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lain vastaista.

Nimittäin fysiikan lakien vastaista. Energian säilymislaki sanoo, ettei energiaa voi syntyä tyhjästä. Joten jos ravinnon energiamäärä on pienempi kuin se mitä kulutat on ihmisen PAKKO keventyä.

Ihan samalla tavalla kuin auton moottori ei voi mitenkään tuottaa enempää energiaa kuin mitä käytetty polttoaine sisältää.

Ensinnäkin, ruuassa olevien kalorien määrää ei tiedetä tarkasti. Toiseksi, ei tiedetä mikä osuus kaloreista "imeytyy" kuhunkin ihmiseen. Kolmanneksi, ihmisen tarkkaa kulutusta ei tiedetä.

Tiedetään. Se on jopa valmiiksi kirjoitettu jokaisen ruokapakkauksen kylkeen!

Eikä ole tarvetta tietää täsmällisiä määriä tai täsmällistä omaa kulutusta. Riittää kun tietää putooako oma paino tällä hetkellä ja paljonko ruokaa syö tällä hetkellä. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että jossei paino putoa niin sitten ruokamäärää täytyy rajoittaa enemmän. Vähitellen pienentää energiansaantia kunnes saavuttaa pisteen jossa kehon paino putoaa sopivan hitaasti.

Vierailija
66/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten kokeilet 1000kcal vajetta. Jos ei sekään toimi, niin sitten on todennäköisesti aineenvaihdunta niin sekaisin, ettei mikään auta.

Sitten on kyllä paljon isommasta ilmiöstä kyse. Maailman parhaat fyysikot on hälytettävä paikalle: fysiikan lait ovat lakanneet yhtäkkiä toimimasta.

Miten selität puolestaan sen, että jotkut ihmiset eivät vaan liho, vaikka kuinka syövät ylenmäärin ruokaa?

Vierailija
67/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lain vastaista.

Eikä ole tarvetta tietää täsmällisiä määriä tai täsmällistä omaa kulutusta. Riittää kun tietää putooako o

Pakkauksissa on arviot, ei ne ole tarkkoja. Pakkausten sisällötkin vaihtelevat, eli kahdessa tuotteessa ei juuri ole samat määrät kaloreita.

Vierailija
68/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti syöt liikaa. Olen pudottanut 20 kiloa yhdeksässä kuukaudessa ja edelleen ylipainoa on joku 13 kiloa. Liikun hyvin vähän, mutta yleisesti ottaen saa olla todella aktiivinen liikkuja, jotta paino putoaisi. Toki liikunnasta aina hyötyä on. Kun syön 1600-1650 kaloria, paino laskee. Jos syön 1800 kaloria, paino pysyy samassa. Jos liikun, en syö niitä kaloreita. Lisäksi olen jättänyt sokerin ihan minimiin. Jossain vaiheessa söin enemmän esimerkiksi thaimaalaista, joiden kastikkeissa oli sokeria. Paino jumittui eli myös sen ravinnon laadulla on oikeasti väliä. Samoin stressi ja uni vaikuttaa, myös hormonit. 

Vierailija
69/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität puolestaan sen, että jotkut ihmiset eivät vaan liho, vaikka kuinka syövät ylenmäärin ruokaa?

Olen eri, mutta syy tähän on aika selvä: joillakin ihmisillä ravinto imeytyy selvästi huonommin kuin toisilla. Jos syö ruokaa päivässä 3000 kcal edestä, mutta siitä imeytyy vain puolet ja loppu kulkeutuu suoliston läpi, ei liho. Vanhalla kansalla oli kuvaava nimitys tällaiselle henkilölle: läpipaskoja.

Vierailija
70/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lain vastaista.

Ihminen ei ole ihan niin yksinkertainen tapaus kuin auton moottori.

Vierailija
71/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho kuluttaa eri määriä päivästä riippuen kuntoilusta ja syönnistä riippumatta. 

Siihen vaikuttaa hyvin, hyvin, hyvin moni asia.

Vierailija
72/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Garmin vastaavasti antaa supermatalat kalorit. 2000 kcal päivässä 68 kg lihaksikkaalle ja aktiiviselle naiselle, kun tulee noin 700 kcal liikunnasta niin, että kello kirjaa liikunnat. Garmin ei lisäksi juuri kirjaa liikkumisen kaloreita, jos ei laita aina suoritusta päälle, kun alkaa liikkumaan.

Vierailija
73/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipsinoinen ystäväni onnistui laihduttamaan vasta, kun alkoi ensin syödä säännöllisesti ja kokonaisuudessaan enemmän kuin ennen. Syöminen oli siis sitä ennen sellaista, että joskus ei syönyt juuri mitään päivän aikana, ja silloin tällöin mätti vaikka mitä. Kävi ravintoterapeutilla ja otti käyttöön jonkun sovelluksen, jonka avulla sai syömisen kuntoon. Liian pieni kalorimäärä sai painon junnaamaan paikoillaan, mutta vähän isompi laihdutti. En tiedä miten tämä on mahdollista, mutta ei ole mitään syytä epäillä.

Vierailija
74/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on tehty useita tutkimuksia ja ongelma on aina, että kalorit on laskettu alakanttiin. 

Vierailija
75/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on lain vastaista.

Eikä ole tarvetta tietää täsmällisiä määriä tai täsmällistä omaa kulutusta. Riittää kun tietää putooako o

Se valmiiksi kirjoitettu kcal määrä on lähinnä valistunut arvaus

Vierailija
76/94 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole tarvetta tietää täsmällisiä määriä tai täsmällist

Se valmiiksi kirjoitettu kcal määrä on lähinnä valistunut arvaus.

Höpö, höpö. Kun tiedetään ruoka-annoksen sisältämien hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen määrä, niin siitä pystyy laskemaan tarkasti, montako kcal annokseen sisältyy.

Sen sijaan arvio henkilön kulutuksesta on valistunut arvaus.

Vierailija
77/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias nainen. Olen laskurissa ilmoittanut itseni erittäin vähän liikkuvaksi, ja sen mukaan laskuri sanoo, että 700 kilokalorin vaje pudottaisi 100 grammaa päivässä kuten energiamatematiikka yleensäkin sanoo. Joka päivä en pysty noin matalaan kalorinsaantiin, mutta noin puoli kiloa viikossa näin tuntuu putoavan. Tylsän hidasta, mutta olen toki kiitollinen siitä, että edes jotenkin toimii.

Puoli kiloa viikossa on itse asiassa paljon eli on 2 kg kuukaudessa ja 10  kuukaudessa se tekee jo 20 kg. Minäkin olin yli 60 v., kun pudotin painoa 20 kg ja tein sen juuri edellä mainitulla tahdilla muuttamalla ruokavalioni ja myös ruokailurytmini ja muutokseni ovat pysyviä joten minulla ei ole ollut myöskään mitään vaikeuksia pysyä siinä painossa mihin päädyin painoa pudottamalla. Ennen en liikkunut muuta kuin työmatkat kävellen ja sekin oli ajoittain raskasta, mutta kilojen pudottua olen pystynyt lisäämään myös liikuntaa mikä edesauttaa painon hallintaa.

Vierailija
78/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät näytä lihovan. Ehkä heillä on poikkeuksellisen kiivas aineenvaihdunta tai jokin imeytymishäiriö tai molemmat? Moni nuori esimerkiksi syö kuin hevonen, mutta jos jatkaa samanlaista syömistä pitkälle aikuisikään, alkaa jossain vaiheessa rasvaa kertyä.

Vierailija
79/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri täällä ja kellokin on sama. Kellot näyttävät suuntaa-antavia kilokaloreita, eivät oikeaa määrää. Epäilen, että ainakin liikunnan kuluttamat kilokalorit on ohjelmoitu näyttämään yläkanttiin, jotta motivaatio käyttää kelloa säilyy.

Sitten itse asiaan: harrastan liikuntaa joka päivä, mutta vaihdevuosien hormonihöyryissä myös herkut maistuvat. Aloin laihtua vasta, kun vähensin laskennallisesti 1000 kcal päivittäisestä energiansaannista. Tämäkin on tietysti vain laskennallinen arvio, mutta käytännössä puolet vähemmällä eneegialla laihtuu. Lisäsin kasviksia ruokavaliooni reippaasti, jotta on jotain syötävää.

Vierailija
80/94 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketjuun tullut kuittailija ei ymmärrä, että ihmiselimistöön pätee fysiikan lakien lisäksi myös kemia ja kemian laajempi sovellus biologia. Ei riitä, että tarkastellaan vain energian lainalaisuuksia vaan pitää tarkastella myös kemiaa, joka elävän olennon ollessa kyseessä määrää fysiikkaa.