Miksi ihmiset eivät enää osaa sitä sääntöä että kahvipöydässä kuppi käännetään nurin jos ei enää halua santsia?
Jotkut kääntävät kupin lappeelleen, mutta nurin se pysyy paremmin.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo kupin nurin kääntäminen oli vanhojen ihmisten tapa minun lapsuudessani 1950-1960 luvun maaseudulla. Mummot myös ryystivät kahvin tassilta sokeripala hampaiden välissä.
Minkä hampaiden?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin tämä! Mitä ne mummot ja tädit ovat teille opettaneet aikanaan, jollei tätä?
En tunne sukulaisia.
Kuppi menee nurin jos ei laita kuppia nurin 😂
Meillä ja muualla kahvi juodaan mukista nykyään. Suomalainen vaaleapaahtoinen laiha kahvi pienestä kupista juotuna on aika outoa. Siihen kun vielä maitoa tai kermaa lisää, niin onhan siinä pari ryyppyä mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan juo mistään minimukeista tassien kanssa enää.
Siihen pöydällekö ne kahvin jämät valutetaan?
Miten sivistymätön ihminen käyttää sanaa minimuki? 🤦🏻
12 ml minimuki, tiedoksi sulle sivistymätön
https://www.iittala.com/fi-fi/tuotesarjat/poistuneet-tuotteet/muumi-min…
En tiennyt mutta ihan fiksu tapa. Säästää kaikkien vaivaa.
Useimmiten se on nykyään muki ilman tassia.
Miksi edes aloitat tällaista, sillä en ainakaan ikinä tee tällaista missään. Ehkä jotkut, mutta koskaan en ole nähnyt missään tällaista käytöntöä. Et voi moittia toisia, tee itse näin jos haluat, voit saada silti aika pitkiä katseita.
Empä ollut ennen moisesta kuullut. Tosin noita tassillisia pikkukuppeja näkee lähennä juhlissa missä yleensä santsi pitää itse hakea.
Eikö tuo tapa ollut käytössä viimeisen kerran kivikaudella?
Vierailija kirjoitti:
Isoista mukeista pitäisi oikeastaan siirtyä takaisin kahvikuppeihin. Kahvin kulutus pienenisi, kahvista nautittaisiin eikä se olisi janojuoma, kohtuuton kofeiinin saanti loppuisi ja pulla maistuisi paremmalta. Tiedän, turha toive, ei tule toteutumaan.
En juo kahvia oli kupin koko mikä tahansa, niin en näe mihin tuo vaikuttaisi. Mitä muilta olen kuullut, niin nykyisessä työelämässä ei pärjää jollain pukkukupposella ja ei ole aikaa istua tuntia siellä kahvilla, kuten aikanaan siellä Sinikan kampaamossa.
Nyt ei kyllä Googlekaan löytänyt tällaista etikettiä.
Taitaa olla tapana vain ap:n mielikuvituskutsuilla.
Voi, olin jo unohtanut tämän tavan! Ol8n lapsi 80-luvulla maaseudulla ja siellä kyllä oli tapana kääntää kuppi nurin kun ei halunnut lisää kahvia. Ei tietenkään kaikki niin tehnyt mutta jotkut kumminkin.
En rehellisesti edes tiennyt että tälläinen etikettisääntö on olemassa
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan kuullutkaan, enkä nytkään ole varma onko tämä joku vitsi :D aterimet kyllä laitan, mutta tämä tosiaan ihan uusi juttu.
Vanha, agraaria-ajan, juttuhan tämä on.
Muistan joskus 70-luvulla nähneeni moista kerran tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan kuullutkaan, enkä nytkään ole varma onko tämä joku vitsi :D aterimet kyllä laitan, mutta tämä tosiaan ihan uusi juttu.
Vanha, agraaria-ajan, juttuhan tämä on.
Muistan joskus 70-luvulla nähneeni moista kerran tai kaksi.
On kyllä todella vanha, 80-luvun maaseudulla ei moista tapaa tunnettu edes isovanhempien toimesta.
Entä jos kääntää kupin nurin jo siinä vaiheessa, kun ensimmäinen täysi kuppi on pöydässä ja juomatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo kupin nurin kääntäminen oli vanhojen ihmisten tapa minun lapsuudessani 1950-1960 luvun maaseudulla. Mummot myös ryystivät kahvin tassilta sokeripala hampaiden välissä.
Minkä hampaiden?
Ylä- ja alahampaiden.
Enää? En oo koskaan tehnyt noin. Ei ollut meillä tapana.