Laiton irtisanominen ja korvaukset. Onko kukaan saanut sovittua asiaa?
Miten asiassa lopulta kävi?
kuulun liittoon, joten he hoitavat asian. Mielenkiinnosta kyselen kokemuksia, onko muille käynyt näin ja miten kaikki lopulta meni?
Shokki on melkoinen, mutta onneksi liitto auttaa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä oli apn irtisanomisen peruste? Kyselet irtisanomisen syytä muilta muttet kerro omaasi?
Ai anteeksi eli tosiaan tuotannolliset syyt olivat virallinen perustelu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä oli apn irtisanomisen peruste? Kyselet irtisanomisen syytä muilta muttet kerro omaasi?
Ai anteeksi eli tosiaan tuotannolliset syyt olivat virallinen perustelu.
ap
Tai siis tuotannolliset sekä taloudelliset!
ap
Ok. Tuta syyt apllä. Eli laiton miten? Yrityksellä menee taloudellisesti nyt hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Tuta syyt apllä. Eli laiton miten? Yrityksellä menee taloudellisesti nyt hyvin?
Ei mene hyvin, mutta ei huonomminkaan kuin minut palkatessaan, tilanne oli myös ennustettu juurikin tällaiseksi. Työpaikkaa on palkattu juuri kaksi uutta henkilöä melkein vastaavanlaisiin töihin ja kaksi paikkaa on avoinna. Minun työt on tehty ylitöinä, eli työ ei myöskään ole mitenkään vähentynyt. Näissä uusissa on paljon pienempi palkka kuin minulla, eli selkeästi halusivat vaihtaa halvempaan. Se ei kuitenkaan ole laillisesti oikein, eikä avoinna olevaa kahta paikkaa edes haluttu tarjota minulle.
Lisäksi perusteluihin kuului muutama täysin asiaton perustelu, jolla ei ole mitään tekemistä taloudellisten ja tuotannollisten syiden osalta.
ap
Kun kyselin perusteluita, niin syitä oli esimerkiksi se, että he pelkäävät minun lähtevän kilpailijalle kun tiesivät ns suosioni alalla.
Yksi syy oli myös se, että heitä kuulemma jännitti kun olin ystävä vanhan esihenkilöni kanssa kilpailevasta yrityksestä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kun kyselin perusteluita, niin syitä oli esimerkiksi se, että he pelkäävät minun lähtevän kilpailijalle kun tiesivät ns suosioni alalla.
Yksi syy oli myös se, että heitä kuulemma jännitti kun olin ystävä vanhan esihenkilöni kanssa kilpailevasta yrityksestä.
ap
Tuo kilpailijalle lähtemisen pelkohan ei ratkea sillä, että irtisanoo työntekijän. Päinvastoin jos kilpailijalla on työtä tarjolla, osaava henkilö siihen valitaan eli oikeastaan työnantaja saattaa tuossa lahjoittaa työntekijän kilpailijalle, joka ei välttämättä olisi työtä edes hakenut, jos häntä ei olisi irtisanottu.
Jos olet kilpailijalta heille siirtynyt, niin tottakai sinulla jää tuttuja sinne. Niin munkin setä puolisonsa kanssa oli keskenään samoista projekteista kilpailevien yritysten palveluksessa. Koskaan ei tästä ollut mitään haittaa, eihän työasioista muutenkaan saa puhua ulkopuolisille.
En jaksanut alkaa riitelemään. Paha masennus, jäin vain kotiin ja menetin elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksia, joissa sovittu. Lakimies ilmoittanut korvaussumman, joka hyväksytään ja vältetään oikeuskäsittely tai hylätään ja mennään oikeuteen häviämään.
Tiedätkö mitä summia näistä on tullut?
ap
Puolen vuoden palkka tuli.
Sain vuoden palkan, tosin en sopimuksella vaan sekä hallinto-oikeuden että korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä. Valtiolta irtisanottuna (YT-neuvottelujen jälkeen) olin hieman eri asemassa kuin yksityisellä työskentelevät, mutta yhtä kaikki, irtisanominen oli laiton ja se korvattiin.
Meidän lafkassa ainakin kolme kertaa laiton irtisanominen ja tupaan+korvaukset. Meidän isä-aurinkoinen teollisuusneuvos antaa kenkää jos naama ei miellytä tai muuten vaan maistu. Rahalla niistä naamoista eroon pääsee ja sitä hänellä riittää !
Tiedän tällaisen tapauksen menneisyydestä. Isoon lafkaan oli valittu uusi johtaja. Lafkassa oli paljon sairauspoissaoloja. Hän perusti sinne järjestelmän, jolla työntekijöiden työhyvinvointia ja työterveyttä kehitetään ja sairauspoissaolot vähenivät jonkin verran. Kuitenkin, siellä oli pari-kolme kaveria, joilla oli jatkuvasti paljon sairauspoissaoloja. Heitä tuettiin. Tehtiin ohjelmia, työtehtäviä vaihdettiin tuotannosta toimistoon ja takaisin, työaikoja säädettiin, kaikkea sellaista järkevää, joka voi auttaa työntekijää jaksamaan ja kehittymään työpaikassa.
Yhdellä näistä hepuista oli kuitenkin enemmän sairauspoissaoloja, kuin muilla. Mitä tahansa tehtiin, hänellä niitä oli jatkuvasti. Kuitenkaan, hänellä ei ollut tiettävästi mitään kroonisia sairauksia. Oli se tai tuo paikka kipeä, useimmiten perjantaisin ja joskus maanantaisin. Mikään toimenpide ei auttanut.
Hyvän aikaa tämän kanssa puljattuaan, johtaja teki ratkaisun. Hän irtisanoi työntekijän. Se meni tietysti käräjille, liitto puolusti työntekijää, työntekijä sai korvaukset, johtaja tuomion ja työpaikassa oli yksi työntekijä sitten vähemmän. Tuomion lukemisen jälkeen hän kokosi kaikki lafkan työntekijät yhteen ja sanoi heille näin: "Olen saanut tuomion laittomasta irtisanomisesta. Tiedän, missä käräjäoikeus sijaitsee. Puolen vuoden kuluttua irtisanon seuraavan henkilön."
Sairauspoissaolot vähenivät dramaattisesti, erityisesti näiden kahden jäljellä olevan sarjasaikuttelijan kohdalla. Tuottavuus ja työilmapiiri yllättäen paranivat yrityksessä.
Toimiko johtaja oikein?