Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ihmiset tajua, että Instassa seuratut tilit ovat julkisia?

Vierailija
06.02.2025 |

Minulla on yleensä tapana vilkaista, millaisia tilejä mielenkiintoisena pitämäni ihmiset seuraavat. Ei siksi että olen jokin "Insta-poliisi" joka tuohtuu heti jos joku seuraa "vääriä" tilejä, vaan yleensä ne seuratut tilit kertovat paljon ihmisestä ("katos vaan, sekin tykkää keskiajan historiasta" tms.) ja usein niistä saa hyviä vinkkejäkin.

Mutta olen nyt muutaman kerran huomannut, että jotkut eivät taida tajuta, että muut näkevät mitä seuraat? Eikä kyseessä ole mitään boomereita. Esimerkkejä:

Yksi nelikymppinen perheenisä seuraa ammattiinsa ja harastuksiinsa liittyvien tilien lisäksi isoa liutaa p*rnomalleja. Pyllisteleviä blondeja jotka mainostavat OF-tilejään. Ja tämä siis julkisella tilillä, joka liittyy hänen ammattiinsa/firmaansa. Ja jota vaimo ystävineen seuraa myös.

Toinen nelikymppinen mies on myös Instassa työnsä puitteissa. Iso osa seuratuista tileistä oli aiheeseen liittyviä, tai mielenkiintoista kulttuuria/taidetta, kaikenlaisia tuttavia ja jotain hänen lastensa kouluihin liittyviä... ihan asiallista kaikki. Sitten alkoi ne kummalliset. Outoja vaihtoehtohoitoja, antivaxx-juttuja... iso liuta erilaisia "narsistien uhrit"- ja "miten korjaan parisuhteeni" -tyylisiä tilejä... ja kirsikkana kakun päällä antisemitistisiä salaliittoteorioita.

Jotta emme pelkästään naureskelisi nelikymppisille miehille, mainittakoon myös kolmekymppinen nainen, joka asiallisten työjuttujen lomassa seuraa myös omituisia furry-juttuja.

Siis oikeasti, eikö ihmiset tajua, että muut näkevät nämä? Tai eivätkö he vain välitä, että mainostavat oudot uskomuksensa ja intiimit harrastuksensa ja aviokriisinsä muille?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin Threadsissä näkee. Siellä näkee lisäksi vielä kommentit, jotka henkilö on kirjoittanut toisten profiileihin, esim kehunut jotakin kuvaa. Ja jos olet painanut henkilön profiilin kello-painiketta, saat hänen kommentoinnit feediisi reaaliaikaisena. Hyvä työkalu esimerkiksi deittimiehen sielunmaiseman selvittämiseen.

Vierailija
22/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu ole huomannut?

Olen. Nauran usein miten yksinkertaisia nämä OF-naisia ja muita vastaavia seuraavat miehet ovat. Vielä nolompaa on heidän rasvainen kommentointinsa kuvien alle, usein vielä omalla nimellä ja naamalla. 

Oudointa oli vielä se, että nämä mainitsemani tyypit eivät vaikuttaneet mitenkään yksinkertaisilta muuten. Kaikki kolme ovat korkeasti koulutettuja ja asiallisia ja alallaan hyvämaineisia. Siksi tuo tulikin vähän yllätyksenä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyllistelyjä olis kyllä noloa seurata, mutta salaliittoteoriat on ihan ookoo ja siellä voi olla kaikkea jännää

Salaliittoteoriat voivat olla ihan jänniäkin, mutta nämä oli sellaisia "holokaustia ei oikeasti edes tapahtunut" -tyylisiä. Mikä tuli ihan TÄYSIN puskista tämän henkilön kohdalla. Siis en todellakaan olisi uskonut. Mutta näin me ihmiset ollaan yllättäviä otuksia...

Vierailija
24/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne seurattavat tilit kertovat omaa kieltään henkilön kiinnostuksen kohteista, tavalla tai toisella.

Vierailija
25/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne seurattavat tilit kertovat omaa kieltään henkilön kiinnostuksen kohteista, tavalla tai toisella.

Totta, mutta pakko sanoa, että minulla on ilmestynyt seurattuihin joskus tilejä joita en ole ikinä nähnytkään. Onneksi ei mitään noloja, mutta aihepiireiltään sellaisia jotka eivät kiinnosta minua yhtään, tai joku tuntematon ihminen jolla on muutama seuraaja eli ei mitään yhteisiä tuttujakaan. Oletan että olen selannut jotain kommenttikenttää läpi ja vahingossa seurannut niitä kommentoijia.

26/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna en ole tullut edes ajatelleeksi koko asiaa. Tosin mulla ei ole Insta-tiliä tai teknisesti on, mutta se on mun kissani Insta-tili. Jos joku seuraa, mitä sen tilin kautta seuraan, niin tuttujeni ja joidenkin kissani tiliä seuraavien ihmisten  lisäksi loput on 85%:sti kissoja, 10% koiria ja loput siilejä ja oravia. 

Vierailija
27/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Minusta on kummallista kytätä, mitä muut seuraavat, mutta tapansa toki kullakin.

En minä ainakaan aktiivisesti "seuraa" mitä kaverini milloinkin seuraavat. Vilkaisen vain jonkun uuden ihmisen kohdalla, millaisia tilejä he yleensä seuraavat.

Julkista tietoahan se on, mikä siinä nyt kummallista olisi? Sitten on yhtä kummallista ylipäätään katsella kenenkään Insta-postauksia.

Ihme stalkkaamista. Ja kehtaat vielä tunnustaakin.

Vierailija
28/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Minusta on kummallista kytätä, mitä muut seuraavat, mutta tapansa toki kullakin.

En minä ainakaan aktiivisesti "seuraa" mitä kaverini milloinkin seuraavat. Vilkaisen vain jonkun uuden ihmisen kohdalla, millaisia tilejä he yleensä seuraavat.

Julkista tietoahan se on, mikä siinä nyt kummallista olisi? Sitten on yhtä kummallista ylipäätään katsella kenenkään Insta-postauksia.

Ihme stalkkaamista. Ja kehtaat vielä tunnustaakin.

No niin kehtaan. Eikä kiinnosta yhtään sellaisten tollojen mielipiteet, joiden mielestä julkisesti ja helposti näkyvillä olevien asioiden katsominen on jotain stalkkaamista.

Vierailija
29/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin Threadsissä näkee. Siellä näkee lisäksi vielä kommentit, jotka henkilö on kirjoittanut toisten profiileihin, esim kehunut jotakin kuvaa. Ja jos olet painanut henkilön profiilin kello-painiketta, saat hänen kommentoinnit feediisi reaaliaikaisena. Hyvä työkalu esimerkiksi deittimiehen sielunmaiseman selvittämiseen.

Muistaakseni Instassa oli joskus vuosia sitten sama ominaisuus. Muistan ainakin nähneeni kavereideni tykkäykset ja kommentit.

En kyllä itse tykännyt siitä ominaisuudesta yhtään, minusta se loukkaa yksityisyyttä.

Vierailija
30/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköpostit eivät olev aikka kuinka yrittäisit käyttää murtotyökaluja, novice.

Vierailija
31/36 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sähköpostit eivät olev aikka kuinka yrittäisit käyttää murtotyökaluja, novice.

Täh?

Vierailija
32/36 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tajua. Eivät myöskään huomaa, jos vahingossa tykkäävät jostakin kuvasta väärällä tilillään. A.H. Hyvä sitten selittää, että ups, olipa vahinko. Totta tosiaan oli vahinko. Itse en instassa tykkää muista kuin tuttujen kuvista. Minulla on salatili jopa ihan harmittomaan harrastukseen, meikkitilien seuraamiseen. Ei oikein sovi uraminäni imagoon.

Vierailija
33/36 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olen huomannut. Itse olen hyvin tarkka mitä seuraan ja osaan myös lopettaa seuraamisen jos tili kehittyy minulle vääränlaiseen suuntaan.

Ylipäätään ihmiset eivät tunnu tajuavan miten paljon heidän elämästään voi käydä ilmi pelkästään jonkun instatilien seuraamisten kautta. Itse en seuraa työnantajaani enkä mitään siihen sivuavaa, harrastustilejä valikoivasti. Osaa luen ilman seuraamista, sitä en tiedä saako sen jostain selville.

Vierailija
34/36 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nuohan näkyy vain jos on julkinen insta. Mutta kuka hullu pitää instansa julkinsena?

Sellaiset jotka toivoo kaupallisia yhteistöitä ilmeisesti. On siellä kaikenlaista, mm. opettaja haukkumassa oppilaitaan ja työtään, ja tuntuu olevan se unelma upeasta some-yhteistyöstä suurempi kuin halu säilyttää yksityisyytensä ja auktoriteettinsa työssä.

Vierailija
35/36 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nuohan näkyy vain jos on julkinen insta. Mutta kuka hullu pitää instansa julkinsena?

Sellaiset jotka toivoo kaupallisia yhteistöitä ilmeisesti. On siellä kaikenlaista, mm. opettaja haukkumassa oppilaitaan ja työtään, ja tuntuu olevan se unelma upeasta some-yhteistyöstä suurempi kuin halu säilyttää yksityisyytensä ja auktoriteettinsa työssä.

No esimerkiksi erilaisten luovien alojen tekijöitä painostetaan koko ajan olemaan esillä somessa. Se sometili voi toimia samalla portfoliona, ja ne tahot jotka etsivät tekijöitä tuollaiselle työlle, pitävät sitä jopa epäilyttävänä, jos kyseinen tekijä EI ole somessa esillä.

Tunnen myös esimerkiksi yhden kirjailijan (ei suomalainen), jonka sopimuksessa oli, että hänen täytyy olla somessa mainostaakseen kirjojaan.

Vierailija
36/36 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tajua. Eivät myöskään huomaa, jos vahingossa tykkäävät jostakin kuvasta väärällä tilillään. A.H. Hyvä sitten selittää, että ups, olipa vahinko. Totta tosiaan oli vahinko. Itse en instassa tykkää muista kuin tuttujen kuvista. Minulla on salatili jopa ihan harmittomaan harrastukseen, meikkitilien seuraamiseen. Ei oikein sovi uraminäni imagoon.

Mitä tarkoittaa A.H.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän