Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ihmiset tajua, että Instassa seuratut tilit ovat julkisia?

Vierailija
06.02.2025 |

Minulla on yleensä tapana vilkaista, millaisia tilejä mielenkiintoisena pitämäni ihmiset seuraavat. Ei siksi että olen jokin "Insta-poliisi" joka tuohtuu heti jos joku seuraa "vääriä" tilejä, vaan yleensä ne seuratut tilit kertovat paljon ihmisestä ("katos vaan, sekin tykkää keskiajan historiasta" tms.) ja usein niistä saa hyviä vinkkejäkin.

Mutta olen nyt muutaman kerran huomannut, että jotkut eivät taida tajuta, että muut näkevät mitä seuraat? Eikä kyseessä ole mitään boomereita. Esimerkkejä:

Yksi nelikymppinen perheenisä seuraa ammattiinsa ja harastuksiinsa liittyvien tilien lisäksi isoa liutaa p*rnomalleja. Pyllisteleviä blondeja jotka mainostavat OF-tilejään. Ja tämä siis julkisella tilillä, joka liittyy hänen ammattiinsa/firmaansa. Ja jota vaimo ystävineen seuraa myös.

Toinen nelikymppinen mies on myös Instassa työnsä puitteissa. Iso osa seuratuista tileistä oli aiheeseen liittyviä, tai mielenkiintoista kulttuuria/taidetta, kaikenlaisia tuttavia ja jotain hänen lastensa kouluihin liittyviä... ihan asiallista kaikki. Sitten alkoi ne kummalliset. Outoja vaihtoehtohoitoja, antivaxx-juttuja... iso liuta erilaisia "narsistien uhrit"- ja "miten korjaan parisuhteeni" -tyylisiä tilejä... ja kirsikkana kakun päällä antisemitistisiä salaliittoteorioita.

Jotta emme pelkästään naureskelisi nelikymppisille miehille, mainittakoon myös kolmekymppinen nainen, joka asiallisten työjuttujen lomassa seuraa myös omituisia furry-juttuja.

Siis oikeasti, eikö ihmiset tajua, että muut näkevät nämä? Tai eivätkö he vain välitä, että mainostavat oudot uskomuksensa ja intiimit harrastuksensa ja aviokriisinsä muille?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan muu ole huomannut?

Vierailija
2/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä on jotenkin sallittua ja sosiaalisesti hyväksyttävää kaikenmaailman pehmoprnon seuraaminen instassa. Joskus katson kanssa mitä muut seuraa jos olisi hauskoja juttuja ja menee kyllä maku koko ihmiseen kun seuraa ja tykkäilee tuollaisista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan enää ole kiinnostunut Instasta. Se oli 15 vuotta sitten. Kaikki on Threadsissä nykyään.

Vierailija
4/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis nuohan näkyy vain jos on julkinen insta. Mutta kuka hullu pitää instansa julkinsena?

Vierailija
5/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä on jotenkin sallittua ja sosiaalisesti hyväksyttävää kaikenmaailman pehmoprnon seuraaminen instassa. Joskus katson kanssa mitä muut seuraa jos olisi hauskoja juttuja ja menee kyllä maku koko ihmiseen kun seuraa ja tykkäilee tuollaisista

Tuo on kyllä totta. Minunkin mielikuvani noista tyypeistä muuttui ihan täysin.

Ehkä he eivät häpeile yhtään noita OF-beibejä ja salaliittoteorioitaan. Luulisi kuitenkin vähän ajattelevan, miten se voi vaikuttaa työasioihin... kun nämä julkiset tilit liittyvät nimenomaan työasioihin.

Vierailija
6/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nuohan näkyy vain jos on julkinen insta. Mutta kuka hullu pitää instansa julkinsena?

Sellainen, joka on Instassa esimerkiksi mainostamassa yritystään tai freelancer-töitään, kuten nuo mainitsemani tyypit.

Eikö yksityisenkin Instan seuratut tilit näy kuitenkin niille hyväksytyille seuraajille? Vai näkyykö?

Vierailija
7/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllähän niitä of-beibejä ynnä muuta kummallista voisi instasta katsella, vaikkei ottaisi tiliä seurantaan ja julkisesti kaikkien nähtäville tätä harrastustaan. 

Vierailija
8/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näet myös seuraamasi ihmisen seuraamat tilit, vaikka olisi yksityinen. Hassu lause. 

Eli jos on yksityinen tili ja on hyväksynyt seurauspyynnön, niin se seuraaja näkee seuratut tilit.  -Vielä hassumpaa.

Vierailija
9/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä totta. Minunkin mielikuvani noista tyypeistä muuttui ihan täysin.

Ehkä he eivät häpeile yhtään noita OF-beibejä ja salaliittoteorioitaan. Luulisi kuitenkin vähän ajattelevan, miten se voi vaikuttaa työasioihin... kun nämä julkiset tilit liittyvät nimenomaan työasioihin.

Ehkä he haluavatkin potkut. Silloin voi tykkäillä kaikkea hassua.

Vierailija
10/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan enää ole kiinnostunut Instasta. Se oli 15 vuotta sitten. Kaikki on Threadsissä nykyään.

Olen ymmärtänyt, että Threads on melkoinen floppi nykyään

Vierailija
11/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on oikein hyvä, että miehet seuraavat julkisesti tuollaista törkyä. Osaan pysyä kaukana heistä. Minulle tulee jotenkin vähän myötähäpeä, kun jotkut kertovat tykkäilyjensä perusteella henkilökohtaisista asioistaan TODELLA yksityiskohtaisesti. Mielestäni tuollaiset narsistien sun muiden uhrit-sivustot ja profiilit ovat jotenkin vähän... En tarkoita, että asioista pitää vaieta. Mutta mitä enemmän tiputtelee tuollaisia pikku vinkkejä itsestään julkisesti, sitä enemmän ihmisille tulee omia spekulaatioita. Minä en ole mikään vAiKutTaJa, mutta silti mietin tarkasti millaisia asioita jaan somessani (ihan jo meemeistä lähtien), koska en halua antaa itsestäni vääriä mielikuvia. Esimerkiksi en jaa mitään puettuja eläimiä enkä mitään missä ihminen härnää lemmikkiä, ellei lemmikki ole selkeästi mukana leikissä ja tule koko ajan pyytämään lisää. En halua, että kukaan edes kuvittelee pienessä mielessään, että voisin ikinä kaltoinkohdella eläimiä, joten en halua antaa mitään pientäkään vihjettä siihen suuntaan. Hyvin harva eläin nauttii siitä, että ihminen pukee sille jotain hassuja vaatteita ja asusteita. Voin kyllä jakaa videon, jolla kissa tai koira tuo itse jonkin asusteen tmv. ja selkeästi tykkää siitä. Muuten en.

Vierailija
12/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että Threads on melkoinen floppi nykyään

Olet ymmärtänyt väärin. Insta on kuollut.

Vierailija
13/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyllistelyjä olis kyllä noloa seurata, mutta salaliittoteoriat on ihan ookoo ja siellä voi olla kaikkea jännää

Vierailija
14/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu ole huomannut?

Olen. Nauran usein miten yksinkertaisia nämä OF-naisia ja muita vastaavia seuraavat miehet ovat. Vielä nolompaa on heidän rasvainen kommentointinsa kuvien alle, usein vielä omalla nimellä ja naamalla. 

Vierailija
15/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Minusta on kummallista kytätä, mitä muut seuraavat, mutta tapansa toki kullakin.

Vierailija
16/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehei, näkyyhän nuo niille kavereille. 

Vierailija
17/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen, joka on Instassa esimerkiksi mainostamassa yritystään tai freelancer-töitään, kuten nuo mainitsemani tyypit.

Eikö yksityisenkin Instan seuratut tilit näy kuitenkin niille hyväksytyille seuraajille? Vai näkyykö?

Näkyy. 

Vierailija
18/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai. Minusta on kummallista kytätä, mitä muut seuraavat, mutta tapansa toki kullakin.

En minä ainakaan aktiivisesti "seuraa" mitä kaverini milloinkin seuraavat. Vilkaisen vain jonkun uuden ihmisen kohdalla, millaisia tilejä he yleensä seuraavat.

Julkista tietoahan se on, mikä siinä nyt kummallista olisi? Sitten on yhtä kummallista ylipäätään katsella kenenkään Insta-postauksia.

Vierailija
19/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään tilejä missään, onneksi. Jos olis niin seuraisin varmasti 30 vee ja ylöspäin hyvässä lihaskunnossa olevia miehiä.

Siinähän se ILO töissä repeis kun nuoret huomais tämän.

55 v nainen

Vierailija
20/36 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on oikein hyvä, että miehet seuraavat julkisesti tuollaista törkyä. Osaan pysyä kaukana heistä. Minulle tulee jotenkin vähän myötähäpeä, kun jotkut kertovat tykkäilyjensä perusteella henkilökohtaisista asioistaan TODELLA yksityiskohtaisesti. Mielestäni tuollaiset narsistien sun muiden uhrit-sivustot ja profiilit ovat jotenkin vähän... En tarkoita, että asioista pitää vaieta. Mutta mitä enemmän tiputtelee tuollaisia pikku vinkkejä itsestään julkisesti, sitä enemmän ihmisille tulee omia spekulaatioita. Minä en ole mikään vAiKutTaJa, mutta silti mietin tarkasti millaisia asioita jaan somessani (ihan jo meemeistä lähtien), koska en halua antaa itsestäni vääriä mielikuvia. Esimerkiksi en jaa mitään puettuja eläimiä enkä mitään missä ihminen härnää lemmikkiä, ellei lemmikki ole selkeästi mukana leikissä ja tule koko ajan pyytämään lisää. En halua, että kukaan edes kuvittelee pienessä mielessään, että voisin ikinä kaltoi

Hassua kyllä, minullekin tuli jotenkin enemmän myötähäpeää tuosta miehestä, joka seurasi julkisesti noita "narsistin uhrit/parisuhteeni on kriisissä/mitä teen kun olen lapsuudessa traumatisoitunut ADHD ja mahdollisesti lievästi autistinen rajatilapersoona" -tyylisiä tilejä. Tuli sellainen olo, että nyt tiedän ihan liikaa tästä ihmisestä jo, vaikka olin vain hänen töistään kiinnostunut :D

Joku nelikymppinen "bisnesmies" seuraamassa OF-naisia on sinänsä vähemmän yllättävää. (Vaikka kyllä hänen yrityksensä aihepiiriin liittyen erittäin huonoa makua osoittavaa.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi