Neulominen ja Novitan ohjeet, liian löysää
Aloitteleva neuloja kysyy.
Olen neulonut miehelleni kolmet erimalliset villasukat koolle 45 netistä löytyvien Novitan ohjeiden mukaan. Langat ovat ohjeessa mainitut (Nalle tai 7 veljestä) ja puikot samoin (metalliset nro 3). Kaikista näistä tulee lopputuloksena todella löysän oloiset ja hehtaarimaiset sukat, vaikka silmukat istuvat kireästi puikoilla ja kiristän lankoja minkä ehdin. Missä vika?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne novitan sukkaohjeet suuria minustakin. Tein nelosen puikoilla lapsille sukkia joskus ja ne mahtui niille vielä aikuisenakin 😂
Ei mikään ihme, että tuli liian suuria, jos käytit nelosen puikkoja, vaikka ohjeen mukaan pitäisi käyttää 3,5 puikkoja, jos käytit 7 veljestä, ja Nallelle 3 puikkoja.
Vyötteessä lukee, että puikkokoko on 4
Eli ihan niiden ohjeiden mukaan menin.
Vyötteessä lukee myös, että sukille puikkokoko 3,5.
Itse testasin juuri neuloa uudella 7 veljestä langalla. Mallitilkun (4 koon puikolla ja 18 silmukalla) piti olla 10cm leveä, minun tilkkuni oli 8cm! Langanjämistä löytämälläni vanhalla 7 veikalla neuloin samanlaisen näytetilkun, ja sen leveys oli n. 9.5 cm, eli melkein se ideaali. Uudella langalla tilkku oli myös paljon lötkömpi ja sen läpi näki enemmän kuin vanhan langan tilkulla. En pidä tästä muutoksesta.
Olisiko jollakulla ehdotuksia korvaavaksi langaksi? Novitan isoveli on sitten jo vähän liian paksu. Tai oli ainakin. Onhan senkin koostumusta muutettu.
Vierailija kirjoitti:
Itse testasin juuri neuloa uudella 7 veljestä langalla. Mallitilkun (4 koon puikolla ja 18 silmukalla) piti olla 10cm leveä, minun tilkkuni oli 8cm! Langanjämistä löytämälläni vanhalla 7 veikalla neuloin samanlaisen näytetilkun, ja sen leveys oli n. 9.5 cm, eli melkein se ideaali. Uudella langalla tilkku oli myös paljon lötkömpi ja sen läpi näki enemmän kuin vanhan langan tilkulla. En pidä tästä muutoksesta.
Olisiko jollakulla ehdotuksia korvaavaksi langaksi? Novitan isoveli on sitten jo vähän liian paksu. Tai oli ainakin. Onhan senkin koostumusta muutettu.
Helpointa on vaihtaa puikkojen kokoa. Uusi 7 veljestä ei lankana eroa vanhasta, mutta olethan huomannut, että langan eri värit "käyttäytyvät" eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on vaihtaa puikkojen kokoa. Uusi 7 veljestä ei lankana eroa vanhasta, mutta olethan huomannut, että langan eri värit "käyttäytyvät" eri tavalla.
Eroaahan se. Se on ohuempaa, ilmeisesti uuden koostumuksen takia.
Neuloin juuri miehelleni sukat Seiskaveikasta Novitan ohjeilla 3,5 puikoilla (56 silmukkaa). Tuli oikein hyvät ja juuri sopivat. Langan olen ostanut noin kuukausi sitten
Vierailija kirjoitti:
Nalle ja 7 veljestä ovat aika erilaiset langat, vaikka tutuimpia sukkalankoja ovatkin. Omasta käsialasta riippuu, mikä on hyvä puikkojen vahvuus, mutta mielestäni on aika todennäköistä, että sama vahvuus samalla tekijällä ei tuota yhtä hyvää lopputulosta kahdella noinkin erilaisella langalla.
Itse käytän aina 2,5 puikkoja. Miehelläni iso jalka. Puikoilla silmukoita korkeintaan 15.
Vyötteessä lukee, että puikkokoko on 4
Eli ihan niiden ohjeiden mukaan menin.