Leivonta. Mitä eroa on käytännössä jos rasva+ sokeri vaahdotetaan / munat+sokeri vaahdotetaan ensin?
Esim. muffineissa tai kahvikakuissa on erilaisia ohjeita. Mutta mitä eroa on lopputuloksessa kun leivonnainen tulee uunista?
Tai entä jos vaan sekoittaa kaikki aineet keskenään, eikä vatkaa ollenkaan?
Tällaista kysyi mun 7-luokkalainen, enkä osannut vastata, Runebergin torttuja olivat tehneet koulussa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla juoksettuu aina rasva ja sokeri. Teen nykyään kaikki taikinat sekoittamalla vaan aineet, ja sulatetun rasvan laitan lopuksi. Ihan hyviä kakkuja on tullut tai mokkapaloja.
Ei rasva ja sokeri juoksetu, mutta sitten kun munia lisätään, niin juoksettuminen voi tapahtua, jos tarvikkeiden määrä ei ole toisiinsa nähden sopiva. Esim. liikaa munia suhteessa voi/sokerivaahtoon.
Suurin syy juoksettumiseen on raaka-aineiden keskenään erilainen lämpötila.
Ei, vaan tarvikkeiden määrän väärä suhde toisiinsa nähden.
Simppelisti: ne ovat eri taikinoita. Niinkuin pullataikina on eri asia kuin sämpylätaikina.
Vierailija kirjoitti:
Munat + sokeri = Tulee kakkumainen pohja
Munat + rasva = Tulee murotaikina pohja
Tämä olisi löytynyt googlettamallakin.
Tuota ei kysytty. Luepa aloitus uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla juoksettuu aina rasva ja sokeri. Teen nykyään kaikki taikinat sekoittamalla vaan aineet, ja sulatetun rasvan laitan lopuksi. Ihan hyviä kakkuja on tullut tai mokkapaloja.
Ei rasva ja sokeri juoksetu, mutta sitten kun munia lisätään, niin juoksettuminen voi tapahtua, jos tarvikkeiden määrä ei ole toisiinsa nähden sopiva. Esim. liikaa munia suhteessa voi/sokerivaahtoon.
Tai liian suuri lämpötilaero ainesten välillä.
Tai liian hidas sekoitus. Munat kannattaa rikkoa valmiiksi ja kaataa pikkuhiljaa astiasta voi-sokerivaahtion samalla voimakkaasti vatkaten.
Tai vatkataan vatkaimella liian rajusti. Itse teen usein murotaikinan käsipelillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai liian suuri lämpötilaero ainesten välillä.
Tai liian hidas sekoitus. Munat kannattaa rikkoa valmiiksi ja kaataa pikkuhiljaa astiasta voi-sokerivaahtion samalla voimakkaasti vatkaten.
Tai vatkataan vatkaimella liian rajusti. Itse teen usein murotaikinan käsipelillä.&nbs
Mä en kyllä kuivakakkutaikinaa alkaisi käsin vääntämään.
Nyt onnistuin ekaa kertaa, mulla on varmaan ennen ollut rasva liian kylmää. Olen vain luullut, että siksi pitäisi olla huoneenlämpöistä että on helpompi sekoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Munat + sokeri = Tulee kakkumainen pohja
Munat + rasva = Tulee murotaikina pohja
Tämä olisi löytynyt googlettamallakin.
Ei munia+rasvaa vaahdoteta, sokeri+rasva vaahdotetaan
Kun rasva ja sokeri vaahdotetaan ja sitten lisätään kananmunat, sekoitus voi näyttää juoksettuneelta, mutta siitä ei tarvitse välittää. Kun lisätään jauhot, taikinasta tulee taas ihan normaalia, ja sitten kun se paistetaan, ei mitään juoksettumista huomaa maussa eikä rakenteessa. En muista mistä tämän opin, neuvoiko äiti vai koulun köksäope.
Onko jotain hyvää leivonnan/ruoanlaiton kemian perusopasta tehty? Leivon harvoin ja turhauttaa se, kun en tiedä onko milläkin vaiheella mikä merkitys ja tekis mieli tehdä helpomman kautta:D Tieto auttaisi tässä paljon, ymmärtäisi myös paremmin mitä eri vaiheilla yritetään saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt onnistuin ekaa kertaa, mulla on varmaan ennen ollut rasva liian kylmää. Olen vain luullut, että siksi pitäisi olla huoneenlämpöistä että on helpompi sekoittaa.
Ettet vaan ole aiemmin käyttänyt jääkaappikylmiä munia? Niillä saa monet leipomukset pilalle. Itse säilytän munia aina huoneenlämmössä, jotta ne olisivat aina valmiina, kun leivontainspis iskee. Itselläni saattaa suunnitelmat ja aikataulut muuttua moneen kertaan, jos joudun odottamaan munien lämpiämistä leivontakuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Kun rasva ja sokeri vaahdotetaan ja sitten lisätään kananmunat, sekoitus voi näyttää juoksettuneelta, mutta siitä ei tarvitse välittää. Kun lisätään jauhot, taikinasta tulee taas ihan normaalia, ja sitten kun se paistetaan, ei mitään juoksettumista huomaa maussa eikä rakenteessa. En muista mistä tämän opin, neuvoiko äiti vai koulun köksäope.
Minusta taikina on jo siinä vaiheessa epäonnistunut, jos/kun se juoksettuu. Valitettavasti näin.
Jauhoja voi lisätä jo vähän siinä vaiheessa, kun lisää munat, saattaa ehkäistä juoksettumista.