Mitä jos kaikkien ihmisten Suomessa pitäisi maksaa oma terveydenhoitonsa täysimääräisesti
Ja jos ei olisi rahaa, potkittaisiin kadulle kuolemaan. Ihmiset oppisivat pitämään huolta itsestään.
Kommentit (182)
Kyllä jos et tiedä miten yhteiskunta toimii voidaan opettaa: Näin katsos käyt töissä. Näin maksat veroja. Näin saat terveydenhuoltoa kja näin saat lapsillesi koulutusta.
Ai et arvosta. No otetaan pois sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Då skulle man ha en frivillig sjukförsäkring i stället för den nuvarande obligatoriska sjukförsäkringen. Sjukvården skulle vara massivt bättre, vilket den är i länder där den offentliga sektorn maximalt besluter om inköpen, och inte producerar något själv.
Det finska systemet är det sämsta av alla. Alla betalar obligatorisk sjukförsäkring och de som vill ha vård har en egen sjukförsäkring utöver det.
Avskaffa skolmedicin och mångkulturen
Vastustan muutenkin pakkopöljää ruotsinkieltä, opiskelkoon ne jotka haluaa sitä.
Älä nytten. Suomi on kaksikielinen maa, ja niin on tämä palstakin. Ei täällä missään todeta, että keskustelu vain suomeksi. Tuollahan on englantiakin mm. laulujen sanoilla etenevässä keskustelussa.
Lisäksi: 2020-luvulla antaa itsestään yksinomaan typerän ja juntin kuvan, jos julistaa ruotsin kielen vastaisuuttaan.
Sitten meidän alemman, eli alle mediaanin palkkaluokan palkat pitäisi varmaankin tuplata. Sitähän sä varmaankin tarkoitit ja halusit?
Vierailija kirjoitti:
Järjetön väite, että ihmiset muka "oppisivat" huolehtimaan itsestään, jos joutuisivat itse maksamaan hoitokustannukset...
Täysin totta. Osa ihmisistä toimii aina lyhytnäköisesti, eivätkä osaa varautua mihinkään. Aina on näitä "#miten pärjään seuraavaan sossurahaan asti" ihan viikko- ja kuukausiaikataululla, saatika sitten kun pitäisi varautua koko elämänmittaiselle jaksolle. On sitten yhteiskuntapoliittinen asia, kuinka suuri osa varautumisesta hoidetaan julkistalouden tai institutionaalisen toiminnan kautta. Suomessa hyvin suuri osa. Se tarkoitaa "hyvinvointivaltiota" ja korkeita veroja ja muita pakollisia veroluonteisia maksuja.
Ajatellaanpa kuvitteellista tilannetta, jossa työntekijällä olisi mahdollisuus irtautua työeläkejärjestelmästä. Säästä itse oma eläkkeesi, nykyisen palkkasi 3600 €/kk sijasta saat silloin 4320 €/kk (saat myös työnanatajasi maksaman eläkemaksusi palkaksesi) ja erotuksella voit itse rahoittaa eläkkeesi. Todennäköisesti osalta tarjoukseen tarttujista lisätulo menisi ihan muualle kuin eläkkeen rahoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusyhtiöt olisivat mielissään.
JOs vakuutusyhtiö maksaa, silloin ihminen ei kyllä itse maksa sitä koko hoitoaan!
Silloin sen maksaa vakuutusyhtiö, ei vakuutuksenottaja!
Huokasu. Ilmaiseksiko sen saapi sinun mukaasi? Vakutuuksenottaja maksaa niitä maksuja, ja mitä enemmän niitä vakuutuksia käytetään, sitä kalliimmiksi ne vuosimaksut ja omavastuut tulevat.
Vakuutusyhtiö ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos. Sen tarkoitus on aina jäädä voitolle, aina. Siis voitolle sen jälkeen, kun se on maksanut omat tilansa, järjestelmänsä, lisenssinsä ja koko henkilöstönsä palkat ja luontoisedut sekä johtajistonsa bonukset.
Täällä osa kommentoi niin, että ei ymmärrä asiasta
Alkukysymys oli: mitä jos kaikki maksaisivat hoitonsa itse.
Se, että vakuutusyhtiö maksaa, ei tarkoita sitä että sinä itse maksat täyden hinnan hoidostasi. SINÄ ITSE ET MAKSA TÄYTTÄ HINTAA!
Aloittajan olisi pitänyt kysyä, mitä jos olisi pakko ottaa yksityiseltä vakuutuslaitokselta vakuutus joka maksaa terveydenhoidon. Silloin sinä voit tulla kertomaan vakuutuslaitoksesta hoidon maksajana!
Lisäksi vakuutuslaitos nykymuodossaan kyllä arvioi maksaako se vai eikö se maksa ja mitä se maksaa. Toki, jos sinä maksat kaks tonnia per vuosi sitä sijoitusrahaa vakuutusyhtiölle, niin ehkä se harkinta sun kohdalla olisi lievempi kuin sillä joka maksaa vaikka kolmesataa per vuosi.
Heippa!
Anteeksi mut vasn, mutta jokainen aikuinen ihminen huolehtii itsestään ja omasta terveydestään miten huvittaa.
Jos tuollaisessa asiassa yritetään kepittää ja opettaa vastoinkäymisiä saatetaan oikeasti puuttua ihmisen perusoikeuksiin ja syyllistyä rikoksiin? Ellei ihminen sitten itse ole suostunut koulutettavaksi paremmaksi ihmiseksi ja parempiin elämäntapoihin?
Ystävällinen ohjaus henkilökohtaisella taholla pitää rajoittua vain perheen jäseniin tai läheisiin.
Hah kuvittele että jotenkin vaivihkaa selkäsi takana opetetaan paremmaksi ihmiseksi käyttäen metodeina vastoinkäymisiä tai häirintää, jotka järjestetty sabotoiden ja rikoksin?
Eh, ei kuulosta hyvälle!
Sen takia meidän terveydenhuolto on nyt kriisissä kun lääkäreillä ja tetveydenhuollon yksityistämistä ajavilla tahoillla on suunnaton rahan ahneus ja täydellinen välinpitämättömyys. Ei se Sari sairaanhoitaja ole sun rahojasi varastanut. Ja se vakuutusyhtiön lääkäreiden (eli just ne samat jotka nostaa palkkaa yhtä aikaa monesta firmasta), näiden moraali ja etiikka. Eli helevetin huono vitsi jonka me, eli sinä ja minä,ä maksamme. Juuri sinä ja minä.
Pääasiassahan asia koskisi iäkkäitä, eläkeläisiä ja terveydenhoitoa eniten tarvitsevia.
Työnantajat naksaisivat työntekijöiden kulut jos haluaisivat työntekijöitä.
Lapsissa karsinta olisi alkuun kova ja vanhempien varallisuudesta riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
kun on maksanut kymmeniä vuosia veroja on todellakin maksanut myös oman terveydenhuoltonsa täysimääräisenä, valitettavasti kaikki maksetut verot taitavat siirtyä rikkaan rahastavan EU eliitin tileille, mikä on täysin rikollista toimintaa
Om du är nettobetalare är svaret: ja. I alla andra fall: nej. För 3/4 av Finlands befolkning är svaret: nej.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön väite, että ihmiset muka "oppisivat" huolehtimaan itsestään, jos joutuisivat itse maksamaan hoitokustannukset...
Täysin totta. Osa ihmisistä toimii aina lyhytnäköisesti, eivätkä osaa varautua mihinkään. Aina on näitä "#miten pärjään seuraavaan sossurahaan asti" ihan viikko- ja kuukausiaikataululla, saatika sitten kun pitäisi varautua koko elämänmittaiselle jaksolle. On sitten yhteiskuntapoliittinen asia, kuinka suuri osa varautumisesta hoidetaan julkistalouden tai institutionaalisen toiminnan kautta. Suomessa hyvin suuri osa. Se tarkoitaa "hyvinvointivaltiota" ja korkeita veroja ja muita pakollisia veroluonteisia maksuja.
Ajatellaanpa kuvitteellista tilannetta, jossa työntekijällä olisi mahdollisuus irtautua työeläkejärjestelmästä. Säästä itse oma eläkkeesi, nykyisen palkkasi 3600 €/kk sijasta saat silloin 4320 €/kk (saat myös
Todella hyvä pointti tähän keskusteluun! Tuo työeläkejärjestelmästä irtautuminen, eikös (monien nyt ihannoima) Viro toteuttanut tuon muutoksen vähän aikaa sitten. Siitä tulee kiinnostavaa luettavaa - jos sallimus suo että niin pitkäksi saa elää - sitten muutaman vuosikymmenen päästä, että kaikki asukkaatko todellakin tekivät viisaita ja pitkän linjan huomioon ottavia päätöksiä omat eläkemaksunsa saatuaan.
Ylipäänsä tätä keskustelua seuratessa ja siihen osallistuessa tuli mieleen vanha ajatukseni (toiveeni) siitä, miten olisi hienoa, jos kaikille kansalaisille tarjottaisiin vaikkapa kerran 10 vuodessa intensiivikurssi yhteiskunnan toimivuudesta. Miten hommat menee, miten kaikki rahoitetaan, mihin rahat menevät jne. Sanalla sanoen: miten yhteiskunta toimii. Tämä toiveeni lähti ihan omakohtaisesta kokemuksesta, kun jossain kohtaa alkoi kiinnostaa enemmän paitsi lukea uutisia myös ymmärtää niiden taustoja. Ja mietin, että peruskoulussa nämä on opetettu. Ja jos itse "hyvänä oppilaana" en muista paljon mitään, mitenköhän ne luokkatoverini, jotka muistini mukaan eivät tunneilla paljon mitään kuunnelleet. Ja sen jälkeen on vielä tullut EU omaksi kokonaisuudekseen, ja siitähän riittää paljon mielipiteitä vaan miten paljon riittää faktuaalista tietoa saati ymmärrystä?
Arvelisin, että aika moni yhteiskunta-asioita koskeva sometappelu (ja myös keskustelu tälläkin palstalla) loppuisi, jos aikuiset ihmiset saisivat koulutyyppisen katsauksen siihen, miten asiat oikeasti ovat. Tässäkin keskustelussa moni sinänsä fiksu kommentti menettää pohjaa, kun ei esim. ajatella vakuutusyhtiöiden olevan voittoa tuottavia ja usein osinkoa jakavia yrityksiä. Ja tietenkin, jos tuollaisen "aikuisten yhteiskuntaoppi"-kurssin järjestäisi, niin siellä olisi hyvä olla myös aikuisia ihmisiä kiinnostavat katsaukset siitä, miten mikäkin nykyinen poliittinen puolue eri asioihin suhtautuu.
Vierailija kirjoitti:
Sairaushistoriaani aikuisiällä:
- nielurisojen poisto kroonisen nielutulehduksen vuoksi 19v
- munuaisaltaan tulehdus ja viikon sairaalajakso 21v
- umpilisäkkeen tulehdus ja poisto 23v
- koiranpurema ja sen jälkeinen sormen jänteen leikkaus 26v
- liukastuminen nastakengät jalassa, polven kierukan turkimukset ja kuntoutus 32v
Kerrotko, miten noista olisi elintavoilla selvinnyt? Olen hoikka ja urheilullinen nainen, en tupakoi enkä käytä alkoa. Kerro ihmeessä, millä nuo estäisi, niin että olisit tyytyväinen.
Ensimmäisissä syy on ruokavaliossa, liukastumisessa omassa huolimattomuudessa, huonossa tilannearvioinnissa ja tasapainossa. Oikeanlaisella liikunnalla ja harjoittelulla joko et olisi kaatunut tai kaatuessasi olisit osannut kaatua vahingoittamatta.
Koiran kohdalla maksajana toimikoon koiran omistaja, ellei purema johtunut siitä, että itse käsittelit koiraa väärin.
Kyllähän suomalaiset maksavat terveydenhoidostaan aivan saatanan paljon. Ei se muutu yhtään halvemmaksi sillä että laskut piilotetaan tuloveroprosentin sisään.
Itse asiassa laskin taannoin että meidän keskiluokkainen ja viisihenkinen perhe maksaa perusterveydenhuollosta pitkälti toistakymmentätuhatta euroa vuodessa kun jaetaan perusterveydenhuollon kulut asukasmäärällä ja huomioidaan lisäksi se, että puolison kanssa maksamme suhteessa keskivertoa kovempaa veroprosenttia.
Absurdeinta on se, että vaikka maksamme itsemme kipeäksi niin emme kuitenkaan saa julkiselta sektorilta hoitoa vaan vastaus on aina että menkää työterveyshuoltoonne tai yksityiselle.. Hammaslääkäri sanoi kunnan hammaslääkärissä suoraan että voi vetää haljenneen hampaan kokonaan pois julkisella, mutta kruunua siihen ei aleta tekemään ellen mene yksityiselle.
Kukaan ei hyväksyisi näin paskaa palvelua jos saisi lähtiessään kassalta käteen sen monen tonnin laskun mitä tästä ns palvelusta maksetaan.
Nyt näkyy, että tällaiset Amerikasta apinoidut ajatusmallit ovat rantautuneet meille laitaoikeiston ja persujen mukana.
Minulle sopisi tämä, jos kuitenkin alle 25-vuotiaiden sekä alaikäisten lasten huoltajien terveys hoidettaisiin ilmaiseksi ja kunnolla kustannuksista säästämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön väite, että ihmiset muka "oppisivat" huolehtimaan itsestään, jos joutuisivat itse maksamaan hoitokustannukset. Vaikka kuinka huolehtisi itsestään, söisi kasvisruokaa, liikkuisi jne., niin sellaisetkin ihmiset lopulta yleensä sairastuvat ja tarvitsevat hoitoa.
Ja mitään käsitystä siitä, paljonko moni hoito maksaa, ei ap:llä ilmeisestikään ole...? Esimerkiksi oman nuoren syöpäleikkaus yliopistosairaalassa maksoi kymmeniä tuhansia euroja. On todella lottovoitto syntyä Suomeen, koska siitä ei jäänyt kuin tavallinen sairaalamaksu ja poliklinikkamaksu maksettavaksi.
Du har visst inte varit mycket utanför Finland?
Jag inte talar paska svenska hurr. VOISITKO MENNÄ PÄTEMÄÄN RUOTSINKIELISILLE keskustelupalstoille, VOISITKO ???
Betala dina egna kostnader och gå och slå din egen gumma (mamma).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun on maksanut kymmeniä vuosia veroja on todellakin maksanut myös oman terveydenhuoltonsa täysimääräisenä, valitettavasti kaikki maksetut verot taitavat siirtyä rikkaan rahastavan EU eliitin tileille, mikä on täysin rikollista toimintaa
Om du är nettobetalare är svaret: ja. I alla andra fall: nej. För 3/4 av Finlands befolkning är svaret: nej.
Nettobetalarella hupenee myös kassa hyvin nopeasti kun saa muutaman infarktenin herttaan eller hjärn.
Julkisen terveydenhuollon kustannukset ovat yhteensä 4138€ per asukas.
Nelihenkinen perhe maksaa siis vaatimattomat 16500€ terveydenhuollosta, jota eivät välttämättä edes käytä.
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…
Ihmiset eivät käsitä miten kallista terveydenhoito on koska he eivät saa kerran vuodessa 16500€:n laskua, vaan kustannukset on piilotettu veroprosenttiin.
Absurdeinta Suomen systeemissä on se, että mitä enemmän joudut maksamaan (eli mitä korkeampi veroprosentti) niin sitä heikommat mahdollisuudet sinulla on edes saada niitä palveluja joista maksat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt näkyy, että tällaiset Amerikasta apinoidut ajatusmallit ovat rantautuneet meille laitaoikeiston ja persujen mukana.
Ottaisin milloin tahansa meille USA:n terveydenhuoltomallin koska silloin maksaisin vähemmän, ja saisin maailman parasta hoitoa!
Jag inte talar paska svenska hurr. VOISITKO MENNÄ PÄTEMÄÄN RUOTSINKIELISILLE keskustelupalstoille, VOISITKO ???