Mitä jos kaikkien ihmisten Suomessa pitäisi maksaa oma terveydenhoitonsa täysimääräisesti
Ja jos ei olisi rahaa, potkittaisiin kadulle kuolemaan. Ihmiset oppisivat pitämään huolta itsestään.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Järjetön väite, että ihmiset muka "oppisivat" huolehtimaan itsestään, jos joutuisivat itse maksamaan hoitokustannukset. Vaikka kuinka huolehtisi itsestään, söisi kasvisruokaa, liikkuisi jne., niin sellaisetkin ihmiset lopulta yleensä sairastuvat ja tarvitsevat hoitoa.
Ja mitään käsitystä siitä, paljonko moni hoito maksaa, ei ap:llä ilmeisestikään ole...? Esimerkiksi oman nuoren syöpäleikkaus yliopistosairaalassa maksoi kymmeniä tuhansia euroja. On todella lottovoitto syntyä Suomeen, koska siitä ei jäänyt kuin tavallinen sairaalamaksu ja poliklinikkamaksu maksettavaksi.
Du har visst inte varit mycket utanför Finland?
Vierailija kirjoitti:
Järjetön väite, että ihmiset muka "oppisivat" huolehtimaan itsestään, jos joutuisivat itse maksamaan hoitokustannukset. Vaikka kuinka huolehtisi itsestään, söisi kasvisruokaa, liikkuisi jne., niin sellaisetkin ihmiset lopulta yleensä sairastuvat ja tarvitsevat hoitoa.
Ja mitään käsitystä siitä, paljonko moni hoito maksaa, ei ap:llä ilmeisestikään ole...? Esimerkiksi oman nuoren syöpäleikkaus yliopistosairaalassa maksoi kymmeniä tuhansia euroja. On todella lottovoitto syntyä Suomeen, koska siitä ei jäänyt kuin tavallinen sairaalamaksu ja poliklinikkamaksu maksettavaksi.
Yksityinen sairausvakuutus on keksitty. Kyllä ihmiset helposti oppivat siitä huolehtimaan, osataanhan nytkin kilpailuttaa sähkösopimukset ja muut vakuutukset.
Synnytyskin maksaa paljon, jos se tapahtuu sairaalassa eikä luomuna. Varmaan syntyvyys siis alenisi, koska komplikaatiot ovat aika tavallisia. Suunnilleen kaikilla tutuillani on ollut jotain komplikastioita raskaudessa tai synnytyksessä.
Tai sitten porukka alkaisi vammautua ja kuolla enemmän synnytyksissä.
Miten Ap vaikkapa satunnainen syöpä esimerkiksi torjutaan "itsestään huolta pitämällä" ? Tai jos kaadut bussista lähtiessä ja jalka katkeaa ja sen hoito maksaakin listahinnalla 15 000 euroa ilman osamaksua?
Syömällä protskuja, 800gr kasveja ja maitotuotteita ostoskassillinen päivässä?
Kun näitä älyvapaita "säästämisiä" ideoi tyypit jotka ei tajua elämästä mitään muuta kuin sen oman syntymäetuna saadun kermaleivoksen verran joka omaan suuhun on lapsesta asti tullut helpolla, tulee tälläisen yhteiskunnan kohtalo olemaan kolkko.
2016
Sairaanhoidon todellinen hinta voi yllättää yli 2000 euron hoidosta asiakas maksaa alle 40 euroa
Emeritusprofessori Olavi Ylikorkala esittää sairaalahoidon todellisen hinnan merkitsemistä asiakkaalle lähetettävään laskuun.
Hänen mukaansa todellisen hinnan ilmoittaminen auttaisi ihmisiä ymmärtämään paremmin verovarojen keräyksen tärkeyttä ja sairaanhoidon todellista laskua.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairaanhoidon-todellinen-hinta-voi-…
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä varmaan olisi terveydenhoitojärjestelmää ollenkaan, ei juuri kellään ole varaa maksaa niitä hintoja, niin "myynnin" puuttuessa ne firmat olisivat katsoneet toiminnan kannattamattomaksi Suomessa.
Millä rahalla luulet, että terveydenhuoltojärjestelmä Suomessa tällä hetkellä rahoitetaan? Keskituloisten verovaroilla pääosin ja siihen on edelleen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen sairausvakuutus on keksitty. Kyllä ihmiset helposti oppivat siitä huolehtimaan, osataanhan nytkin kilpailuttaa sähkösopimukset ja muut vakuutukset.
Niin on, mutta aloituksessa piti maksaa kaikki itse täysimääräisesti, eikä että vakuutus maksaa ne. Osaatko lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vakuutus, niin eihän niitä sairauskuluja silloin itse kokonaan maksa? Eikö vakuutuksen tarkoitus juuri ole se, ettei itse tarvitse maksaa kaikkia kuluja?
Kyllä vakuutukset olisi parempi. Jokainen maksaa itse kaiken, jolloin myös sairaushistoria vaikuttaa maksuihin. Sosialismin ikävä puoli on se, että ihmiset eivät voi elää vapaasti, vaan heitä aivopestään elämään jollain tietyllä tapaa, jotta he tuottavat paljon rahaa tuottamattomien byrokraattien elättämiseksi. Kuollessa vielä sosialisoidaan loputkin perintöverojen muodossa.
Miten koko ikänsä terveellisesti elänyt vanhus pitää huolta itsestään, kun hän sairastuu muistisairauteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vakuutus, niin eihän niitä sairauskuluja silloin itse kokona
Viime kädessä Kela on koko Suomen kattava vakuutusfirma. Ja hyvä niin.
Mitä eri toimenpiteet oikeasti maksavat?
Mitä erikoissairaanhoidon toimenpiteet oikeasti maksavat, ja mitä asiakas niistä maksaa? Kokosimme todelliset kustannukset kolmesta tavallisesta toimenpiteestä: avosydänleikkauksesta, alatiesynnytyksestä ja murtuneen ranteen kipsauksesta.
Yksi avosydänleikkaus maksaa keskimäärin 20 00030 000 euroa. Elinsiirtoleikkausten kustannukset ovat huomattavasti suuremmat.
Karkeasti arvioiden kustannuksista 40 % tulee itse leikkaustoimenpiteestä, 30 % tehohoidosta, 20 % vuodeosastohoidosta, 10 % kalliista tarvikkeista sekä kuvantamis- ja laboratoriotutkimuksista.
Potilas maksaa yhdestä hoitopäivästä sairaalassa 54,60 euroa.
--
Normaalisti sujuva alatiesynnytys maksaa keskimäärin 3 600 euroa.
Kustannus pitää sisällään synnytyksen sekä hoitojakson synnyttäneiden vuodeosastolla. Kustannuksesta noin 60 % tulee vuodeosastohoidosta ja noin 40 % synnytyksestä.
Potilas maksaa itse synnytyksestä ja esimerkiksi kolmen päivän vuodeosastohoidosta 163,80 euroa.
--
Murtuneen ranteen tutkimus ja kipsaus päivystyspoliklinikalla maksaa keskimäärin 540 euroa.
Kustannuksista noin 50 % tulee päivystyskäynnistä, 25 % kuvantamistutkimuksista ja 25 % kipsauksesta.
Kun ranne murtuu, yleisimmin murtuu värttinäluun alaosa. Riippuen tapauksesta ranteensa murtanut potilas joutuu pitämään kipsiä kädessään neljästä viiteen viikkoa.
Murtumaa kontrolloidaan 12 kertaa riippuen siitä, onko kyseessä ollut hyväasentoinen murtuma vai murtuma, joka on jouduttu asettamaan paikoilleen.
Aikuinen potilas maksaa yhdestä käynnistä itse 46 euroa, alle 18-vuotiaalle käynti on ilmainen.
https://www.hus.fi/husari/mita-eri-toimenpiteet-oikeasti-maksavat
Suomalaiset olisivat keskimäärin hyvin raihnaisia ja rumia. Kuin ne vanhat ukot ja akat 60-luvun dokumenteissa, jotka todellisuudessa eivät ole vielä neljääkymmentäkään.
Kyllä, silleen ne Amerikassakin toimii. American Dream.
5:n epäonnistuneen leikkauksen ja niiden tuomien kroonisten kipujen jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että arvauskeskukseen on turha mennä. Olisin terveempi jos en olisi koskaan käynyt lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaushistoriaani aikuisiällä:
- nielurisojen poisto kroonisen nielutulehduksen vuoksi 19v
- munuaisaltaan tulehdus ja viikon sairaalajakso 21v
- umpilisäkkeen tulehdus ja poisto 23v
- koiranpurema ja sen jälkeinen sormen jänteen leikkaus 26v
- liukastuminen nastakengät jalassa, polven kierukan turkimukset ja kuntoutus 32v
Kerrotko, miten noista olisi elintavoilla selvinnyt? Olen hoikka ja urheilullinen nainen, en tupakoi enkä käytä alkoa. Kerro ihmeessä, millä nuo estäisi, niin että olisit tyytyväinen.
Tekemällä töitä ja hankkimalla yksityisen sairausvakuutuksen noista selviää, lisäksi kaksi viimeistä ovat täysin omaa syytä.
Muista sitten KUN sairastut, mahdollisesti jopa vakavastikin, että se on täysin sun omaa syytä. Sun kaltaisilla on jokin merkillinen kuolemattomuusharha, ettei kaltaisesi ikinä sairastu tms. Olet väärässä, se aika tulee sinullekin. Mutta kunhan muistat että se on sun omaa syytä ja muistahan ettet missään olosuhteissa käytä julkista terveydenhuoltoa.
Tavallaan ne jotka ei piittaa terveydestään eivät käytä terveydenhuoltoa kunnes vasta terminaalivaiheessa. Itsestään välittävät taas käyttävät sitä yhtenään. Jos itsestään välittämättömät alkaisivat itsestään ja terveydestään välittämään ja sitä terveydenhuoltoa käyttämään, niin sitten se vasta kaatuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Miten Ap vaikkapa satunnainen syöpä esimerkiksi torjutaan "itsestään huolta pitämällä" ? Tai jos kaadut bussista lähtiessä ja jalka katkeaa ja sen hoito maksaakin listahinnalla 15 000 euroa ilman osamaksua?
Syömällä protskuja, 800gr kasveja ja maitotuotteita ostoskassillinen päivässä?
Kun näitä älyvapaita "säästämisiä" ideoi tyypit jotka ei tajua elämästä mitään muuta kuin sen oman syntymäetuna saadun kermaleivoksen verran joka omaan suuhun on lapsesta asti tullut helpolla, tulee tälläisen yhteiskunnan kohtalo olemaan kolkko.
Skulle Finland vara fritt och inte styrt av ämbetsmännens ideologi om kollektivitet, så skulle du inte behöva åka buss. Tänk på det alternativet.
Ei, mutta motivaatio työn tekemiseen ja kouluttautumiseen varmasti nousisi. Nykyään aivan turhaan muut maksavat opiskelijoiden nenänkaivuun ja lähikaupan kassaksi kouluttautumisen. Lisäksi koulujärjestelmä tulee avata kilpailulle, aivan turhaan maksetaan peruskoulun kustannuksia kaikille, joita ei koulu kiinnosta.