Ketkä näitä sukupuolineutraaleja vessoja ajaa joka paikkaan???
Mä oon 33 vuotias mies ja en näe hyvänä asiana nimenomaan naisten kannalta näitä yhteisiä vessoja. Jos mulla olis tytär niin en haluaisi että siellä on samassa wc-tilassa miehiä seurana. Mä näen, että tämä nimenomaan vähentää naisten turvallisuutta ko. tiloissa, mutta ideologia edellä kun mennään niin faktojen sijaan tärkeämpää on se että päästään poseeraamaan että on parannettu (jollain käsittämättömällä tavalla) maailmaa?
Kommentit (216)
Yhteiset vessat ovat ongelma vain niille, jotka ovat aiemmin käyttäneet korkeintaan huoltoaseman, pikaruokalan tai baarin yleisiä vessoja. Arkipäivää ne ovat olleet jo kauan monilla työpaikoilla ja korkeakouluissa. Ainakin täällä on unisex-vessat Hoplopissakin.
Useinhan ne ovat vain yksittäisiä vessoja, joihin saa ilman erittelyjä mennä kenellä tarve on.
En ymmärrä tätä keskustelua ollenkaan! Itse käyn aina yksin vessassa, en ole kertaakaan huomannut minkä sukupuolinen on käynyt siellä ennen minua.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset vessat ovat ongelma vain niille, jotka ovat aiemmin käyttäneet korkeintaan huoltoaseman, pikaruokalan tai baarin yleisiä vessoja. Arkipäivää ne ovat olleet jo kauan monilla työpaikoilla ja korkeakouluissa. Ainakin täällä on unisex-vessat Hoplopissakin.
Useinhan ne ovat vain yksittäisiä vessoja, joihin saa ilman erittelyjä mennä kenellä tarve on.
ei tuo nyt ihan noin ole. Ei ole oikein vähätellä heidän kokemuksiaan, jotka eivät unisexvessoista pidä, vaikka se itselle olisi se ja sama
Vierailija kirjoitti:
Naisten on aika päästä irti normaaleihin ruumiintoimintoihinsa liittyvästä häpeästä. Jos sua pasqattaa niin sä pasqot. Jos sulla on menkat niin sä rapistelet tamponipaketin kanssa. Ketään ei hirveesti kiinnosta. Edes sitä jamppaa, joka kusee ja pesee kätensä ihan muina miehinä eikä mieti hetkeäkään kuunteleeko joku nainen sen lorotusta. Hoida hommasi ja siirry eteenpäin. Ja jos oot kovin ujopissa niin kaupunkitilasta löytyy varmaan vaihtoehtoisiakin vessoja tai lorota jonkun pensaan takana. Ei oo vaikeaa, oikeasti. Itse olen käyttänyt kaikenlaisia vessoja ongelmitta eri puolilla maailmaa kohta 60 vuotta.
Naisten on päästä irti tästä tunteesta? Naiset eivät saa ahdistua, eivät kokea turvattomuutta. Pitää päästä yli. Mutta muunsukupuolisten ei tarvitse päästä yli siitä, että sen kun valkkaavat lampsivatko naisten vai miesten vessaan? Ei ole vaikeaa.
Monissa lentokonemalleissa on siellä karsinapuolella unisex huussit.
Edustaahan ne sitten yhtä uutta soidinmenojen tannerta.
Monissa rätti & lumppu kaupoissa on uniseksi sovituskopit, monissa niistä ei ole ovea vaan verhoa. Etenkin New Yorker ketjun kaupoissa kannattaa miehen asioida, monet nuoret kaunottaret eivät viitsi sitä verhoa edes hipaista.
Vierailija kirjoitti:
Monissa lentokonemalleissa on siellä karsinapuolella unisex huussit.
Ja linja-autoissa sekä junissa myös. En tiedä miten turvattomaksi itsensä tuntevat voivat ikinä selvitä maailmassa, jossa vessaa on häntä ennen tai jälkeen saattanut käyttää joku jolla on kikuli.
"Naisten on päästä irti tästä tunteesta? Naiset eivät saa ahdistua, eivät kokea turvattomuutta. Pitää päästä yli."
Osa tunteista on kuitenkin irrationaalisia eivätkä perustu todellisiin riskeihin. Sekin pitää ymmärtää.
Ja jos jonkun tilan vessa tuntuu turvattomalta niin se juurisyy ei ole se vessa vaan koko se paikka ja millaisia ihmisiä siellä on.
Niitä ajaa punavihreät naiset ja niistä valittaa eniten kaikki naiset. Lopulta syytetään miehiä.
Naisen logiikka.
Jopa vanhoillisessa Italiassa on todella paljon sukupuolineutraaleja vessoja eikä kukaan valita.
Vierailija kirjoitti:
Luin juttua, että osa oppilaista ei uskalla käydä ollenkaan vessassa koulupäivän aikana, koska on tällainen yhteisvessa.
Eikä yläasteella ole kiva vaihtaa kuukautissiteitä yhteisvessassa.
Huiii, en uskalla vaihtaa kuukautissuojia vessassa 🙄
Ihan oikeesti nyt hei 🤣
En ole ikinä tajunnut, mitä noloa siinä on? Lähes kaikilla (naisilla) ne tulee. Ja kiviäkin kiinnostaa, että joku vaihtaa sidettä vessassa. 🥱
Ja jos jotain asia kiinnostaa ja ne ivailee siitä, ne on daijuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten on aika päästä irti normaaleihin ruumiintoimintoihinsa liittyvästä häpeästä. Jos sua pasqattaa niin sä pasqot. Jos sulla on menkat niin sä rapistelet tamponipaketin kanssa. Ketään ei hirveesti kiinnosta. Edes sitä jamppaa, joka kusee ja pesee kätensä ihan muina miehinä eikä mieti hetkeäkään kuunteleeko joku nainen sen lorotusta. Hoida hommasi ja siirry eteenpäin. Ja jos oot kovin ujopissa niin kaupunkitilasta löytyy varmaan vaihtoehtoisiakin vessoja tai lorota jonkun pensaan takana. Ei oo vaikeaa, oikeasti. Itse olen käyttänyt kaikenlaisia vessoja ongelmitta eri puolilla maailmaa kohta 60 vuotta.
Naisten on päästä irti tästä tunteesta? Naiset eivät saa ahdistua, eivät kokea turvattomuutta. Pitää päästä yli. Mutta muunsukupuolisten ei tarvitse päästä yli siitä, että sen kun valkkaavat lampsivatko naisten vai miesten vessaan? Ei ole vaikeaa.
Kyllä. Tuon luokan turvattomuuden tunteesta on tosiaan kannattavaa päästä yli. Ihan oman itsensä vuoksi. Tai jos pelko on niin hirveä, pitää välttää julkisia vessoja. Maailma ei voi pyöriä kaikkien irrationaalisten pelkojen rytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tuo nyt ihan noin ole. Ei ole oikein vähätellä heidän kokemuksiaan, jotka eivät unisexvessoista pidä, vaikka se itselle olisi se ja sama
En kans yhtään pidä valkoisista seinistä, ne ovat pelottavat ja kamalat. Ei ole oikein sitä vähätellä, vaan ne kaikki pitää maalata.
Vierailija kirjoitti:
Kohta ihmiset ovat vaatimassa omat terv. keskukset, labrat, kirjastot, uimahallit sukupuolen mukaan. Kuka lystin maksaa?
Eikä ole vaatimassa.
Vierailija kirjoitti:
Eli on siis oikeasti olemassa ihmisiä, joiden mielestä unisex-vessat ovat loistava uudistus entiseen?
Näin miehenä en voi kyllä ymmärtää.
Ja puhutaan siis isoista wc-tiloista, jossa on lukuisia asiointipisteitä, ei esim. junan vessoista.
Minäkin olen mies, ja muistan kun ensimmäisen kerran menin jonkun ravintolan tms vessaan, joka oli sukupuolineutraali (mitä en huomannut, vaan luulin olevani miestenvessassa), niin ensin ihmettelin, että ei ole ns. "kusiränniä" lainkaan ja sitten kun olin kopissa asiaani toimittamassa, niin yhtäkkiä pelmahti paikalle 3 naista. Luulin, että olin mennyt naistenvessaan :D Oli kiva tulla sieltä kopista käsiä pesemään, että terve.
En haluaisi, että samassa vessassa on edes miehiä, saati naisia.
Naiset ovat tätä halunneet ja nyt sitä on tarjolla. Enjoy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on siis oikeasti olemassa ihmisiä, joiden mielestä unisex-vessat ovat loistava uudistus entiseen?
Näin miehenä en voi kyllä ymmärtää.
Ja puhutaan siis isoista wc-tiloista, jossa on lukuisia asiointipisteitä, ei esim. junan vessoista.
Minäkin olen mies, ja muistan kun ensimmäisen kerran menin jonkun ravintolan tms vessaan, joka oli sukupuolineutraali (mitä en huomannut, vaan luulin olevani miestenvessassa), niin ensin ihmettelin, että ei ole ns. "kusiränniä" lainkaan ja sitten kun olin kopissa asiaani toimittamassa, niin yhtäkkiä pelmahti paikalle 3 naista. Luulin, että olin mennyt naistenvessaan :D Oli kiva tulla sieltä kopista käsiä pesemään, että terve.
En haluaisi, että samassa vessassa on edes miehiä, saati naisia.
No tuon sentään ymmärtää, ettei halua vessassa olevan samaan aikaan ketään. En minäkään mielellään haluaisi, mutta sukupuolesta se ei riipu. Tuo, että tunsit olosi kiusalliseksi, oli kuitenkin vain oma tunteesi. Ainakin yliopistolla on ihan normaalia, että käsiä on siinä pesemässä vuorollaan niin miehet kuin naiset, etkä voi tietää kuka viereisessä kopissa toimittelee. En ole kokenut tilaa millään tavoin erikoiseksi. Turhahan se olisi olla vierekkäin kaksi tilaa erilaisille ihmisille.
Aktivismi saa aikaan toinen toistaan tyhmempiä muutoksia yhteiskuntaan, koska aktivismin hankkeita ei perustella järjellä tai logiikalla vaan usein hyvin agressiivisella painostuksella ja uskonnolliseksi menevällä aktivismilla joka ei vastaväitteitä kuuntele.
Media tyhmensi itsensä ottamalla aktivismin (aktivismit) toimitustensa ytimeen.
Woke on sellainen nurinkurimaailma missä vähemmistö on enemmistä ja mies voi olla nainen. Suomessa joku promille näitä muumeja ja niiden pillien mukaan kun tanssitaan niin yleensä naiset ja tytöt kärsii.