Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketkä näitä sukupuolineutraaleja vessoja ajaa joka paikkaan???

Vierailija
04.02.2025 |

Mä oon 33 vuotias mies ja en näe hyvänä asiana nimenomaan naisten kannalta näitä yhteisiä vessoja. Jos mulla olis tytär niin en haluaisi että siellä on samassa wc-tilassa miehiä seurana. Mä näen, että tämä nimenomaan vähentää naisten turvallisuutta ko. tiloissa, mutta ideologia edellä kun mennään niin faktojen sijaan tärkeämpää on se että päästään poseeraamaan että on parannettu (jollain käsittämättömällä tavalla) maailmaa?

Kommentit (216)

Vierailija
201/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen kerran tässä on nykypäivän vastakkainasettelu jossa ei ole sijaa harmaalle mustan ja valkoisen välillä.

Olen itse suunnittelija ja tiedän että unisex-vessan voi suunnitella hyvin ja toimivasti tai huonosti ja toimimattomasti.

Se miten se ei toimi on että otetaan joku vanha vessa ja lätkäistään siihen vain uusi kyltti. Silloin se ei toimi useinkaan käytännöllisesti eikä turvallisuuden kannalta.

Oikea tapa tehdä unisex-vessa on seuraava: kaikki kopit ovat tilavia ja varustettu omalla pesuaaltaalla sekä pelilillä. Seinät ovat "oikeat" seinät ja ovi alas asti menevä ja äänieristetty. Silloin jokaisessa kopissa on oma hyvä rauha ja yksityisyys. Yhteinen etutila taas on väljä, valoisa ja siellä on paljon altaita, laskutilaa sekä isot peilit. Se etutila ei ole ovilla eristetty käytävästä vaan käytävään johtaa leveät oviaukot jolloin ulos etutilasta on helppo poistua ja vaikkapa jonkun avunhuudot kuuluvat myös yl

En oikein keksi mihin sitä yhteistä etutilaa tarvitaan, jos kerta jokaisessa vessakopissa on jo kaikki tarvittava. Mutta tottahan se on, että sellainen vessakoppi on ihan pätevä unisexvessa, tarvitaan toki lisäksi vielä pisuaari, niin ei tarvitse valittaa pöntön reunoilla olevasta kusesta.

Vierailija
202/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En oikein keksi mihin sitä yhteistä etutilaa tarvitaan, jos kerta jokaisessa vessakopissa on jo kaikki tarvittava.. "

Monet haluavat siinä vaikkapa korjailla meikkiä tai kammata tukkaa ilman että tarvitsee sen takia varata koppia.

Siinä voi myös vain pestä kädet jos on pelkkä käsienpesun tarve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynti Oodissa riitti mulle.  Tosin tästä on jo vuosia, mutta sain pahan kokemuksen yhteisvessoista.

Aika uusi rakennus ja jo nuhjuisen ja epäsiistin näköinen vessatila.  Yhden kopin lukko repsotti rikkinäisenä, sinne ei tietysti kukaan voinut mennä.  Koppi, jossa sitten kävin, oli törkyinenja pytty ei vetänyt,  ei ollut vetänyt edellisenkään kävijän jäljiltä. Jotain tummaisia äijiä seisoskeli oven edessä tahallaan, siis siellä käsipesutilassa, että piti väistellä heitä päästäkseen pois.  Lattia oli likainen ja se perinteinen kusi haisi tietenkin.  Ulkopuolella käytävällä seisoi taas jotain pikipäisen näköisiä isoja körmyjä, suorastaan vihamielisen näköisinä.

Se oli eka ja vika kerta.  Onneksi asun maalla.  Meillä on siisti ja kaunis kirjasto.

Ymmärrän aloittajaa.  En minäkään alaikäistä tytärtäni haluaisi sinne asioimaan.

Vierailija
204/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" En oikein keksi mihin sitä yhteistä etutilaa tarvitaan, jos kerta jokaisessa vessakopissa on jo kaikki tarvittava.. "

Monet haluavat siinä vaikkapa korjailla meikkiä tai kammata tukkaa ilman että tarvitsee sen takia varata koppia.

Siinä voi myös vain pestä kädet jos on pelkkä käsienpesun tarve.

Tottahan tämäkin on, on halvempaa rakentaa isoa väljää etutilaa, mutta toisaalta taas siihen samaan tilaan saadaan useita koppeja lisää. Ja kun kyseessä on unisex-tila, niin voisin väittää, että ulkonäön ehostamiseen suurin osa naisista käyttää ennemmin miehistä vapaata vyöhykettä. Käsienpesua varten altaan saa kyllä laitettua fiksusti vaikka ihan pelkästään käytävän varrelle tai johonkin pieneen syvennykseen, ei siihen kannata tilaa erikseen tuhlata.

Vierailija
205/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on erillisiä tiloja, mutta voi olla merkitty koppeja erikseen. Ymmärrän huolen ja myös puhtaus on nykyään erilaista. Maailma muuttuu. 

Joo, kiva mennä yleiseen veskiin, kun ei tiedä lyökö joku, ottaako valokuvia tai tunkeeko väkisin mukaan veskikoppiin. Niiden pitää olla niin naisille kuin miehillekin erikseen ja turvallisia tiloja, joihin olemme tottuneet ja kaikki em. asiat pääsevät yllättämään, mikä on tekijälle eduksi. Naisille ja miehille veskit erikseen. Minä en yhteisiin mene ihan oman turvallisuuteni takia ellei ole joku kaveri mukana turvaamassa.

Vierailija
206/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa lentokonemalleissa on siellä karsinapuolella unisex huussit.

Ja linja-autoissa sekä junissa myös. En tiedä miten turvattomaksi itsensä tuntevat voivat ikinä selvitä maailmassa, jossa vessaa on häntä ennen tai jälkeen saattanut käyttää joku jolla on kikuli.

Niissä ei ole kikulit ja pimpit samaan aikaan !

Vierailija
207/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patukankipeät vihreät naisethan tällaista haluaa.

Vierailija
208/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkouluissa on näitä vessoja ja ovet lukossa. Vessaan pääsee vaan opettajan luvalla ja vihkoon kirjataan nimi että kuka käynyt. Näin saadaan mahdollinen sotkija kiinni. Aina on kuulemma kuset lattialla kun pojat käy.

Terveyssiteet ja tampoonit lattialla, seinissä ja katossa on myös tietenkin poikien syy.

Siis käyttämättömät lähes aina.

Vierailija
209/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmassa on täysin unohdettu vanha viisaus:

"tilaisuus tekee varkaan"

Ihmiset eivät ole niin hyviä kuin mammat ja pisnesmiehet toivoisivat.

Vierailija
210/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Minä haluan käydä naisten wc:ssa koska olen nainen. 

Sinulla on varmaan monesti hankalaa, kun usein naisten wc on samalla inva-wc. Mutta olet varmastikin tottunut varautumaan siihen, ettei sinulle oikeanlaista vessaa ole tarjolla.

Tuotan pettymyksen: ei ole yhtään hankalaa. 

Vierailija
211/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat suomalaiset  vessatilat, missä olen käynyt, on Alavuden Tuurissa, Keskisen tavaratalossa.  

Siellä on tilaa ja aina siistiä.  Ja eri tilat naisille ja miehille.  Itse asiassa kauniit tilat jos niin voi sanoa.  Siinä on ajateltu asiakasta.

Vierailija
212/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkouluissa on näitä vessoja ja ovet lukossa. Vessaan pääsee vaan opettajan luvalla ja vihkoon kirjataan nimi että kuka käynyt. Näin saadaan mahdollinen sotkija kiinni. Aina on kuulemma kuset lattialla kun pojat käy.

Terveyssiteet ja tampoonit lattialla, seinissä ja katossa on myös tietenkin poikien syy.

Pojat käyttävät nykyään tamponeja. Tosin Zuckerberg kerää ne pois miesten vessoista.

Vierailija
213/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskus Myllyssä on se isompi vessaosasto tuollainen unisex enkä nyt ole nähnyt siinä mitään kovinkaan kamalaa. Käsienpesulavuaari -rivistö on siinä käytävllä että sinne näkee kauppakeskuksen puolelta. Mitään ei ole piilotettu mihinkään nurkan taakse.

Vierailija
214/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun täällä on ilmeisen vaikea uskoa, että joku opiskelee yliopistossa, missä on sukupuolineutraalit vessat. Eihän niissä muita nykyään juuri olekaan.

Niin no, kukaan tällä palstalla oleva ei ole ikinä edes nähnyt yliopistoa, tuskin edes kuvaa sellaisesta. 

Vierailija
215/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun täällä on ilmeisen vaikea uskoa, että joku opiskelee yliopistossa, missä on sukupuolineutraalit vessat. Eihän niissä muita nykyään juuri olekaan.

Niin no, kukaan tällä palstalla oleva ei ole ikinä edes nähnyt yliopistoa, tuskin edes kuvaa sellaisesta. 

Luulet vain, ei täällä ole läheskään kaikki kaltaisiasi.

Vierailija
216/216 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol. Jos jotain haluatte syyttää yhteisvessoista niin kapitalismi on oikea osoite. Erilliset vessat maksavat rahaa.

Ei se kyllä maksa mitään, että kaksi vierekkäistä wc-tilaa esimerkiksi yliopistolla on merkitty miesten ja naisten vessoiksi. Ylimääräistä kulua tuli kun aiemmat tarrat revittiin pois ja kaikki lätkittiin unisex-tarroilla. Älytöntä. Aivan toimiva systeemi piti muuttaa, koska kourallinen ihmisiä ei kyennyt muuten valitsemaan itselleen kahdesta vessasta sopivaa.