Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkästään lähivalot ovat nykyään niin häiritsevän kirkkaita, että joutuu pimentämään taustapeilin

Vierailija
02.02.2025 |

Valosaasteesta on lopputuloksena, että kaikkia häikäisee ja kaikki näkevät huonommin. Varsinkin ne, jotka ajavat sumuvalot päällä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta voi sopia että kaikki ajavat kaukovalot päällä.

Itse olen jo muutaman kerran tehnyt niin että vanhalla autollani missä vain halogeenit, pidän pitkät päällä jos vastaan tulee LED auto letka. Siinäpähän viilkuttelevat valojaan mutta ei se muuuta tilannetta että he häikäisevät pahasti jo LED lähivaloillaan.

Vierailija
22/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös en vaihda lyhyille jos vastaan tulee LED-häikäisijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella rasittavaa on nykyään pimeällä ajo.

Vierailija
24/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja missä on hyväksytty nuo koko auton konepellin levyiset valot tai takaluukun levyiset valot joita on tullut viime aikoina, nuo pitää saada laittomiksi ja heti

Ne on hyväksytty tieliikennelaissa, joten turha urputtaa.

Vierailija
25/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella rasittavaa on nykyään pimeällä ajo.

Lisävalot auttaa. Tosin niitä ei välttämättä voi motarilla käyttää. Pikkuteillä kuitenkin mainiot. Muuttuu yö päiväksi.

Vierailija
26/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi LED-lähivalot häikäisevät?

Oikea vastaus on nimenomaan niiden sininen väri. Sininen väri siroaa niin ilmassa kuin silmässäkin enemmän kuin pidemmät aallonpituudet, ja siroamisen takia valo häikäisee enemmän kuin perinteisemmät valot, joissa sinistä valoa on vain muutama prosentti koko valoenergiasta.

Tästä ei muuten ole hirveästi mediassa kirjoiteltu. On vain kirjoiteltu, että siniset valot olisivat muka paremmat kun ne vastaavat paremmin silmän hämäränäkökäyrää. Joo, näkeehän siinä, että valoa on, mutta kun siroamisen takia yksityiskohdista saa huonommin selvää kuin kellertävemmillä valoilla.

Toivottavasti tähän tulee jossain vaiheessa jotain tolkkua, siniset valot kielletään, ja palataan 3000 tai korkeintaan 4000 kelvinin ajovaloihin.

Vierailija
27/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sivuvilkkuvalo on etuvalojen umpion keskellä, ei reunassa kuten ennen

Vierailija
28/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyautoissa on automaattisesti himmenevät peilit. Ajat vanhalla romulla?

En ole ap, mutta kyllä. Ajan 23 vuotta vanhalla autolla. Katsos kun ei ole varaa hankkia uudempaa. Miten tollo sä oikein olet?

Vierailija
29/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne itestään tummenevat taustapeilit on ihan paskoja

Vierailija
30/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta kyllä. Ajan 23 vuotta vanhalla autolla. Katsos kun ei ole varaa hankkia uudempaa. Miten tollo sä oikein olet?

Vanhoissa romuissa oli pikakääntö peilille just tätä varten. Käytä sitä

Vierailija
31/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoissa romuissa oli pikakääntö peilille just tätä varten. Käytä sitä

No shit Sherlock. Ihan tosissaanko luulit, että en tiedä tuota?!? Mä vastasin tuolle ääliölle joka ei tajua, että ei kaikilla ole varaa ostaa uutta autoa. Mä en kirjoittanut yhtään mitään peileistä. Ja vaikka mun auto on vanha niin ei se silti romu ole. 

Vierailija
32/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammuttakaa edes ne sumuvalot.  Miksi poliisi ei niihin puutu vaikka yleisesti päällä joka säällä?

Vierailija
33/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pelkkä kirkkaus, vaan kun nykylotjissa on valotkin niin korkealla, että tulevat silmätasalle, jos et itse aja samanlaisella lotjalla.

Vierailija
34/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh! Tarvitset siis uusinta tekniikkaa jotta kykenet ajamaan autoa. Olet todella huono ihminen.

Nykyaikana kuuluu ajaa nykyaikaisella autolla 

Museoautoilla ei pitäisi ajaa kuin muutama hassu päivä vuodessa.

Mun e-mersussa on kaikki nykyvimpaimet. Ajaakin itsestään, ihan vähän. Sitten huutaa apua kuin yhdeksänvuotias :D

Hyvin osaa pitää etäisyyden edelläajavaan, helpottaa jonossa ajamista.

Vierailija
35/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja missä on hyväksytty nuo koko auton konepellin levyiset valot tai takaluukun levyiset valot joita on tullut viime aikoina, nuo pitää saada laittomiksi ja heti

Sekä niitä lisä led valoja pidetään liian lähelle asti päällä ja vedetään jo liian aikaisin takaisin pitkät päälle!

Jolloin näkökentässä on vain valon aiheuttamat pisteet, vaikka olet yrittänyt katsoa muualle, kuin valoihin päin..

Vierailija
36/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko liikenteessäkin noin kiukkuinen?

Vierailija
37/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille ne valot ovat sellainen munanjatke. Itse ajelen fillarilla, enkä valoja tarvitse!

Vierailija
38/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on taas ongelma. Minusta taas parempi että näkee hyvin pimeällä, tilanne paljon parempi kuin vaikkapa 20v sitten. En koe yhtään häiritsevänä kirkkaita vastaantulevia autoja, jos nyt joskus joku kiiluttaa pahasti silmään osaan ratkaista ongelman olemalla tuijottamatta suoraan kohti. Problem solved. 

Ja kyllä, ajan paljon ja erityisesti pimeällä, läpi Suomen ajoa. Nykyään enää vain noin 50 tkm ja itselläkin alla nykyauto jossa ledit. Lisäksi löytyy ledi-lisävalot (kuten suurimmalla osalla Lapissa, jotkut lisät on). 

Elämästä voi tehdä hankalaa tai vain sopeutua. 

Vierailija
39/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko liikenteessäkin noin kiukkuinen?

Kiukkuinen, mitä ihmettä? En ole nyt enkä liikenteessä.

Vierailija
40/47 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi LED-lähivalot häikäisevät?

Oikea vastaus on nimenomaan niiden sininen väri. Sininen väri siroaa niin ilmassa kuin silmässäkin enemmän kuin pidemmät aallonpituudet, ja siroamisen takia valo häikäisee enemmän kuin perinteisemmät valot, joissa sinistä valoa on vain muutama prosentti koko valoenergiasta.

Tästä ei muuten ole hirveästi mediassa kirjoiteltu. On vain kirjoiteltu, että siniset valot olisivat muka paremmat kun ne vastaavat paremmin silmän hämäränäkökäyrää. Joo, näkeehän siinä, että valoa on, mutta kun siroamisen takia yksityiskohdista saa huonommin selvää kuin kellertävemmillä valoilla.

Toivottavasti tähän tulee jossain vaiheessa jotain tolkkua, siniset valot kielletään, ja palataan 3000 tai korkeintaan 4000 kelvinin ajovaloihin.

Ledit tuottaa monokromaattista valoa. Niin kuin laserit. Siksi valon intensiteetti on suurempi. Niissä on siis sähkömagneettisesta spektristä hyvin kapea osuus. Yksi aallonpituus. Vertailun vuoksi luonnonvalossa (aurinko) ja hehkulampuissa on kaikki aallonpituudet. Silmä on kehittynyt vastaanottamaan ja käsittelemään tällaista laajaspektristä valoa.

On tutkittu, että silmä voi havaita jopa yksittäisenkin fotonin. Erotuskyky on siis melkoinen. Ei mikään ihme, että korkean energian fotonit saa sokaistumaan. Kyllä niillä hämäränäkemiskyky saadaan tuhottua välittömästi hetkeksi, ja pidemmän ajan kanssa pysyvästi. Riippuen altistuksen määrästä ja kestosta. 

Ei mikään ihme, että meitä harmistuneita sokaistuja on niin paljon. Varsinkin täällä, missä suurin osa vuodesta pitää sisällään jonkinasteisesta hämäryydestä liukuvasti pimeään asti kaikki variaatiot.

Nuo on liikenteessä etenkin syyspimeällä ihan selkeä turvallisuusriski.

Ne, joilla normaali näkökyky ja erottelukyky on edelleen, kärsii eniten. Syksyisin jopa liikennevaloissa seistessään, jos valot on ledejä. Kirkkaus suorastaan "sattuu" silmiin, eikä näön uudelleenmukautuminen tapahdu viiveettömästi, kun risteysalueen jälkeen alkaakin pimeämpi osuus.

Olen huomannut näköä tuhoavan vaikutuksen puolisossani. Telkkari on joskus niin kirkkaalle säädetty, että en pysty sitä katsomaan yhtään, ennen kuin säädän kirkkautta vähemmäksi. Oma läppäri on himmeällä ja miehen läppäri hyvin kirkkaalla. Hän tekee työtään myös läppärillä, joten iso osa vuorokaudesta menee "kirkkausaltistuneena". Hänellä on aina ollut parempi näkö kuin itsellä. Enää hän ei näe syksyllä ulkona tarpeeksi  hämärässä mitään ilman kunnollista led-lamppua. Kun samassa hetkessä minä en tarvitse mitään lisävaloa lainkaan. Vaikka täällä ei ole edes hajavaloa kuin ihan minimaalisesti. Ei voida tehdä yhdessä mitään silloin, koska hän lamppunsa kanssa liikkuu niin, että se osoittaa minun silmiin vähän väliä. Ja se tuntuu silloin kuin veistä työnnettäisi silmiin, eikä kunnolla näe itse jatkaa vähään aikaan sitä, mitä onkaan tekemässä. Vaikka vauhti on olematon verrattuna esimerkiksi autolla ajoon, ja vahingot lähes 0-luokkaa auton mahdollisiin aiheuttamiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi