Äidillä alkava muistisairaus ja kieltäytyy kaikesta avusta
Ei kelpaa kauppa-apu, apteekissa asiointi. Ei se että minä hoidan hänen puolestaan lääkärin ajanvarauksen. Tai, että laitan lääkkeet dosettiin. Ei kelpaa siivousapu, ei mikään. Haluaa hoitaa itse, ja jos ei pysty, jää tekemättä. Annanko olla vaan?
Kommentit (63)
Meillä anopin kuoltua paljastui appiukon dementia. Heille tuli siivouspalvelut jo anopin eläessä. Anopin kuoleman jälkeen tuli ruoka-apu, mutta koska appi unohti syödä, tuli vielä sossusta hoitajia päivittäin käymään. Meni niin huonoon kuntoon, että päätyi hoitokotiin, jossa eli yli 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kysyt seuraavaksi että toimitetaanko laitokseen jos ei apu kelpaa. Luulenpa että alkaa yllättäin apu kelpamaan.
Ai niinkuin mihin laitokseen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt seuraavaksi että toimitetaanko laitokseen jos ei apu kelpaa. Luulenpa että alkaa yllättäin apu kelpamaan.
Ainahan sillä uhkailla voi. Onko edes diagnoosia ja lääkkeitä? Dementia on erittäin hankalasti käsiteltävä, kun asianomaisella itsellään ei yleensä ole sairaudentuntoa ja elämä on juuri tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sillä uhkailla voi. Onko edes diagnoosia ja lääkkeitä? Dementia on erittäin hankalasti käsiteltävä, kun asianomaisella itsellään ei yleensä ole sairaudentuntoa ja elämä on juuri tuollaista.
Muistihoitajalla käyty ja nyt odotetaan pääsyä jatkotutkimuksiin, eli todellakin muisti pätkii
Ap
Paikkakunnasta joko saat tai et apua äitisi hoitoon ja hoidon järjestämiseen. Myös muistiliitosta läheiset voivat saadat tietoa, neuvoja ja tukea. Et voi jättää äitiäsi heittelille, vaikka hän vastustaakin tässä vaiheessa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Paikkakunnasta joko saat tai et apua äitisi hoitoon ja hoidon järjestämiseen. Myös muistiliitosta läheiset voivat saadat tietoa, neuvoja ja tukea. Et voi jättää äitiäsi heittelille, vaikka hän vastustaakin tässä vaiheessa kaikkea.
Miten niin heitteille? Missä on sanottu, että aloittaja on äitinsä edunvalvoja?
No sun pitää silti varmaan tehdä ne tai avustaa häntä, perustella se, ei kiusata tietenkään vääränä ajankohtana - kysyä koska sopii. Ja muut sukulaiset voivat myös auttaa, kenet hän kelpuuttaa. Jos siis jää tekemättä vai onko hän tarkoituksella tekemättä, jos ei ole vielä ehtinyt tai ei tarvitse jotain. Ja onko se vasta alussa vai pahentunut.
Äidilläni alkoi vuosi sitten, ensin aina muistutti olevansa itsenäinen, sitten sekoili pankki asioissa muuttui epluuloiseksi mua ja siskoani ja naapureita kohtaan, kunnes kaatui, joutui sairaalaan, todettiin dementia, sai kotipalvelun ja tilasimme ruokapalvelun, nyt on tyytyväinen palveluihin, ei pärjää ilman apuja, dementia on edennyt nopeasti.
Kannattaa miettiä mikä on oikeasti välttämätöntä ja mikä ei. Ettei rasita häntä liikaa. Ja voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei ole edunvalvoja, vanhoja vanhempia autettava tai järjestettävä apuja. Huoli ilmoituksen voi myös tehdä, tein äidistäni.
Eihän sitä apua aina tarvitsekaan. Äitini sai ajaa autoakin dementian alkuvaiheessa, ja siitä luopuminen oli kova paikka. Hän kävi pitkään kaupassa itsenäisesti kävellenkin ym., vaikka ei enää tuntenut kellon aikojakaan. Kannattaa varoa, ettei vanhus laitostu omassa kodissaan. Anna hoitaa, mitä haluaa, kunhan ei tule vahinkoja ja jos osaa tulla kotiinsa. Varotoimet tietty valmiiksi.
Sanoisin, että tuossa vaiheessa omaisena kannattaa valita taistelunsa. Apteekki, kauppa, siivous, lääkkeenhako, lääkäriajat. Nyt tulee liikaa kerralla, kun ei äidilläsi ole mitään sairaudentuntoa. Tue ja kuuntele, käy ja seuraa sivusta, ettei nyt missään vaaratilanteessa ole. Käykää yhdessä kaupassa, älä tuppaa vaan pyydä kyytiin. Näet kuinka se onnistuu. Ja odottakaa lopulliset muistitulokset ja mahdolliset lääkemuutokset. Jutelkaa niistä lääkeasioisra geriatrilla.
Minä hoitaisin asiat soittamalla tai netissä tai töistä tullessa voin tulla apteekin tai kaupan kautta. Mutta en niin, että kesken työpäivä kuskaan hänet apteekkiin tai terveyskeskuksen luukulle, jossa hän varaa ajan itse. Itse ei kunnolla pääse kun on aina mukamas huono sää. Taksi ei tule kyseeseen vaikka eläkkeestä jää joka kk puolet säästöön. Huoh.
Ap
Anna ihmisen elää elämäänsä ja auta niissä joihin apua haluaa. Ihme juttu että tungetaan väkisin.
Kyllä ne kannattaisi tehdä yhdessä, siis yhdessä apteekkiin ja samalla kauppaan. Tällöin muisti pysyy pitempään. Tk ajat puhelimitse kaiutin päällä. Tarvitset asiontiin oikeudetkin, hoida luvat kuntoon kun äitisi vielä ymmärtää asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minä hoitaisin asiat soittamalla tai netissä tai töistä tullessa voin tulla apteekin tai kaupan kautta. Mutta en niin, että kesken työpäivä kuskaan hänet apteekkiin tai terveyskeskuksen luukulle, jossa hän varaa ajan itse. Itse ei kunnolla pääse kun on aina mukamas huono sää. Taksi ei tule kyseeseen vaikka eläkkeestä jää joka kk puolet säästöön. Huoh.
Ap
Se ei auta äitisi muistia millään tavalla, että toimitat netissä hänen asiansa. Yhdessä kauppaan. Toimintakyky pysyy vain toimimalla itse. Nettitilausten aika on huomattavasti myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei ole edunvalvoja, vanhoja vanhempia autettava tai järjestettävä apuja. Huoli ilmoituksen voi myös tehdä, tein äidistäni.
Ei ole autettava jos vanha vanhempi kieltäytyy avusta. Itsemääräämisoikeus, you know.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et sitten kuskaa ja sillä selvä! Se on sinun päätettävissä etkä ole äitisi orja.
Kun pyytää sinua kuskiksi, soita taksi. Mielellään sellainen tuttu, joka voi mennä hakemaan äitisi kotoa kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
En nyt ymmärrä, mitä tarkoittaa "kieltäytyy kaikesta avusta" kun kuitenkin pyytää apua kuljetuksiin.