Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkästään lähivalot ovat nykyään niin häiritsevän kirkkaita, että joutuu pimentämään taustapeilin

Vierailija
02.02.2025 |

Valosaasteesta on lopputuloksena, että kaikkia häikäisee ja kaikki näkevät huonommin. Varsinkin ne, jotka ajavat sumuvalot päällä.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyautoissa on automaattisesti himmenevät peilit. Ajat vanhalla romulla?

Vierailija
2/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Herkkäsilmäisille (kuten minä) on monia kirkkaita valoja nykyään. Mistä löytyy keltaiset ja himmeät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh! Tarvitset siis uusinta tekniikkaa jotta kykenet ajamaan autoa. Olet todella huono ihminen.

Vierailija
4/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on. Uudemmissa autoissa on aivan liian kirkkaat ajovalot.

Vierailija
5/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät tunnistaa niistä kusenkeltaisista ajovaloista! 😂

Vierailija
6/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan: lopputuloksena kaikki näkevät huonommin.

Vierailija
7/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whaaat!?? Mulla on autoissa ollut jo 20 vuotta himmenevä taustapeili.

Vierailija
8/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon huomaa kyllä hyvin että LED lähivalot häikäisevät jopa yhtä pahasti kuin perinteiset halogeenipitkät. Toki autoissa vähän eroja mutta kun pari kertaa tänäkin talvena pimeässä käynyt Lapissa niin kyllä silmiin ottaa nuo LED lähivalot. Ja tämä huomattavasti lisääntynyt parin viime vuoden aikana kun LED autot yleistyneet.

Syy ei toki ole LED auton omistaja vaan säännökset jotka sallii LED lähivaloille ihan likaa häikäisyä. Esim Irlannissa tämä ollut jo mediassa esillä miten pahasti LED lähivalot häikäisee.

Vierailija
9/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykyään on vain minä minä minä.

Vierailija
10/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isovanhemmat asui Westendissä ja ajoi vanhoilla citikoilla ja skodalla. Ihmiset jotka on aidosti rikkaita ei koe välttämättä tarpeelliseksi lesoilla omaisuudellaan. 

Vierailija
11/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistan: lopputuloksena kaikki näkevät huonommin.

Nimenomaan tämä. Kun nykyään ajaa pitkää matkaa ja jatkuvasti tulee autoja vastaan, käytännössä satoja kilometrejä voi joutua sokkona ajamaan kun LED lähivalotkin niin häikäisee.

Viime matkallani ajoin tyhjän olutlaatikon päälle, juuttui auton alle ja joutui huoltsikalla pysähtymään poistaakseen. Ei mitään mahdollisuutta väistää kun vastaantulevien LED lähivalot häikäisee.

Vierailija
12/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ens kerralla laitan 200w kaukovalopaneelin päälle kun sinä tulet vastaan. Tehnyt jo monta kertaa mieli kun LED lähivalot häikäisee niin.

Vierailija
13/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja missä on hyväksytty nuo koko auton konepellin levyiset valot tai takaluukun levyiset valot joita on tullut viime aikoina, nuo pitää saada laittomiksi ja heti

Vierailija
14/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Herkkäsilmäisille (kuten minä) on monia kirkkaita valoja nykyään. Mistä löytyy keltaiset ja himmeät.

Ei tarvi olla edes herkkäsilmäinen, itse 34v hyvällä näöllä ja kyllä ero on valtava kun vertaa LED lähivaloja vanhempiin xenon ja halogeenivaloihin. LED häikäisee paljon pahemmin vaikka pelkät lähivalot päällä.

Vierailija
15/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh! Tarvitset siis uusinta tekniikkaa jotta kykenet ajamaan autoa. Olet todella huono ihminen.

"uusinta tekniikkaa". Jo autossa, jonka hankin kun sain ekan toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen, oli automaattisesti himmenevät ajovalot peruutuskameran lisäksi. Ja tästä sentään jo yli 20 vuotta... Että ihan niin "uusinta tekniikkaa".

Vierailija
16/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, keltaiset valot (perinteiset) on miellyttävämmät vastaantulevissa autoissa mitä nämä kirkkaat valonheittimet autojen keulilla.

Vierailija
17/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilit ei ole ainoa ongelma, vastaantulevatkin häikäisee pahasti jos LED lähivalot. Paitsi jotkut yksittäiset automallit joissa hyvin suunnitellut LED valot.

Vierailija
18/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta voi sopia että kaikki ajavat kaukovalot päällä.

Vierailija
19/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, keltaiset valot (perinteiset) on miellyttävämmät vastaantulevissa autoissa mitä nämä kirkkaat valonheittimet autojen keulilla.

Lisäksi on myös kirkkaat xenon valot mutta nekään ei häikäise ollenkaan yhtä pahasti kuin LED valot. LED valot on mitä näissä kaikista uusimmisssa 2020-luvun autoissa on.

Häikäisyongelma alkanut vasta 2-3 viime vuoen aikana kun LED autot yleistyneet.

Vierailija
20/47 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta voi sopia että kaikki ajavat kaukovalot päällä.

Minä ajankin. tai siis tarkemmin sanottuna auto päättää automaattisesti tarviiko pitkiä vai ei. En koskaan vaihda niitä itse pois tai päälle. Ihan turhaa moinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi