Tapailumies väitti, että universumi on ääretön ja nyt riidellään asiasta, kumpi oikeassa?
Tapailumies sanoi, että universumi on ääretön, ja pimeää energiaa ei ole olemassa, mutta pimeää materiaalia on. Itse taas olen sitä mieltä, ettei universumi ole ääretön, koska jostain alkaneella on oltava myös päätöspiste. Huusin miehelle, että occamin partaterä ja mies suuttui siitä vaan enemmän ja muistutti, etten edes viitsinyt tuoda hänelle partateriä Lidlistä, vaikka hän toi minulle viimeksi siteitä. Nyt mies mököttää sohvannurkassa ja itse paiskon astioita. Emme osaa ratkaista tätä riitaa. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (28)
Ei ole ääretön koska laajenee koko ajan.
Jos kumpi on oikeassa niin kampi on väärässä reiässä.
Vierailija kirjoitti:
Laajenee missä? On ääretön.
Vierailija kirjoitti:
Ääretönkin voi laajeta
Ja mitenhän meinaay tuot selittää?
Vierailija kirjoitti:
Ääretönkin voi laajeta
No eikä voi. Se on jo venytetty äärimmilleen äärettömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ääretön plus yksi on yhä vaan ääretön. Laajentuminen on siis merkityksetöntä sen kannalta.
Jos ei ole ääretön, niin mitä sen lopun takana on?
Kyseessä on siinä mielessä filosofinen aihe, ettei tieteellisesti pystytä havaitsemaan minkään asian olevan ääretön. Lienee kuitenkin mahdollista, että vaikka tila, jonka pystymme havaitsemaan, on aina äärellinen, ei tämä välttämättä ole koko universumi, joka voi myös olla ääretönkin.
Eli lyhyesti: havaittava maailmankaikkeus on äärellinen, koko maailmankaikkeudesta ei voida sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sillä on tilaa laajentua jos se ei ole ääretön?
Siihen kun joku vastauksen löytäisi, niin olisi Nobelin palkinto taattu
Eli tämä universumi räjähti universumeiden universumissa? Kumpi nyt nappaa tämän väitteen omakseen?
Ehkä luomme tilaa ajatuksillamme ja avaruus on siten ääretön, eri asia millä taajuudella olemme kulloinkin. Ja ei ole esteitä positiiviseen. Ja pimeä materia on kai jotain, mitä. En tiedä mitä joku tarkoitti pimeällä energialla, jotain sähkösäteilyäkö.
Teidän pitää käydä tarkistamassa asia paikan päällä. Jospa se ei ole sen koommin äärellinen tai ääretön vaan se on sekä äärellinen että ääretön.
Tämä on sen mittaluokan kysymys että vaikka olisitte molemmat väitelleet sekä tähtieiteestä että teoreettisesta fysiikasta ei vastaus olisi "kyllä" tai "ei". Voi olla että voisitte kuitenkin päätyä molemmat hyväksymään tieteenparadigman joiltain osin, niin ettei tarvitse aina aloittaa riitelyä alusta.
itse asiassa, tiede menettelee juuri näin.
Samoin eri uskontokuntiin saattaa liittyä omat totuutesa.
Yleisesti voisi sanoa että avaruus on "äärettömän" sijasta "mittaamaton". Se viittaa nimenomaan siihen, että ihminen ei ole kykenevä sitä mittaamaan. Kelpaisiko tämä teille molemmille?
Jumala ei heittele arpanoppia. Tämä on ainoa oljenkortesi ja toivo että miehesi ei kannata Bohrin kvanttiteoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä luomme tilaa ajatuksillamme ja avaruus on siten ääretön, eri asia millä taajuudella olemme kulloinkin. Ja ei ole esteitä positiiviseen. Ja pimeä materia on kai jotain, mitä. En tiedä mitä joku tarkoitti pimeällä energialla, jotain sähkösäteilyäkö.
Saatamme olla kaikki saman neliulotteisen organismin osia.
Jumala tulee ensimmäisenä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sen mittaluokan kysymys että vaikka olisitte molemmat väitelleet sekä tähtieiteestä että teoreettisesta fysiikasta ei vastaus olisi "kyllä" tai "ei". Voi olla että voisitte kuitenkin päätyä molemmat hyväksymään tieteenparadigman joiltain osin, niin ettei tarvitse aina aloittaa riitelyä alusta.
itse asiassa, tiede menettelee juuri näin.
Samoin eri uskontokuntiin saattaa liittyä omat totuutesa.
Yleisesti voisi sanoa että avaruus on "äärettömän" sijasta "mittaamaton". Se viittaa nimenomaan siihen, että ihminen ei ole kykenevä sitä mittaamaan. Kelpaisiko tämä teille molemmille?
Vitsi on että tarkinkaan mittaaja ei voi mitata mitattavaansa ilman että vaikuttaisi mittauksellaan omaan mittaukseensa. Vähän kuin metrimitta alkaisi kertomaan mikä on metri.
Molempi on...
Ihminen ei pysty hahmottamaan äärettömiä asioita. Meille se on äärellinen. Mutta se ei oikeasti ole. Sen hahmottaminen ei onnistu apinan aivoilla.