Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pesukoneet pesevät niin kauan?

Vierailija
02.02.2025 |

Linkoaa kolme tuntia ja pitää kovaa ääntä. Miksei teknologia ole keksinyt nopeaa ja hiljaista pesukonetta?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono pesukone. Mun pesukoneissa ei edes ole noin pitkiä ohjelmia tarjolla.

Missä laitoksessa?

Vierailija
42/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan kunnon koneet keksitty jo 50 vuotta sitten. Niitä myytiinkin vielä 30 vuotta sitten. Talopesuloihin myydään edelleen. Viherpiiperointi estää niiden tekemisen kotitalouksille. Jauhavat olemattomassa vesitilkassa tunnista toiseen. Hulluutta ainakin Suomessa.

Mitäpä vihervassari tällaisestäkaan ymmärtäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 8v vanha Samsungin kone. Siinä on päivittäisohjelmajoka kestää noin tunnista tuntiin puoleentoista riippuen huuhtelujen määrästä. Käytän sitä pääasiassa. Eikö uudemmissa koneissa ole pikaohjelmia tms?

Vierailija
44/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästääkö vettä vai sähköä se kone ? Ainakin hermot menee odotella tunteja kun kone pesee..

Miksi sä sitä odottelet? Eikö sulla ole muuta tekemistä sen pesun aikana? Mun kone kyllä osaa pestä ilman että mä istun vieressä odottamassa.

Olen eri, mutta vastaan omasta puolestani, etten uskaltaisi jättää konetta valvomatta. Eihän se vakuutuskaan korvaa, jos sattuu jotain.

Ja se valvominen tarkoittaa sitä että istut koneen vieressä kyttäämässä sitä? Ei kukaan käskenyt sun ulos lähteä. Meillä on kyllä kotonakin tekemistä sillä aikaa kun kone pesee.

Esim jossain kotivakuutuksessa on ettei koneita saa jättää valvomatta esim jos tulee vesivahinko.

Vierailija
45/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä EU, siellä ongelma."

Uudet energiatehokkuussäännökset tuli joskus 2020. Hidas ja heikompi pesutulos, mutta hei säästetään 0,1kWh sähköä ja 3l vettä. Pahin on "Eco 40-60" ohjelma, joka "pesee yhtä hyvin kuin 60 astetta jopa 30 asteessa" (ei pese) ja kestää sen 3-4h - sitä ei kannata käyttää koskaan.

Vierailija
46/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi kolme valintaasteikkoa. Yhdestä valitaan vapaasti aika, yhdestä lämpötila ja yhdestä tehot ( hienopesu, villa, puuvilla jne), niin ja neljännestä linkousnopeus.  Itse saisi valita kombon.

Olen niin vanha, että olen pessyt tuollaisella koneella, mutta aikaa siinä ei voinut valita.  Saattoi laittaa vaikka 90 asteisen villapesuohjelman vähän likaantuneille lakanoille ja pyyhkeille.

Mutta kun se on nykypyykkäreille aivan liian vaivalloista! Pitää olla niin automaattisia älykkäitä koneita, että punnitsevat vaatteet, valitsevat ohjelman ja mittaavat pesuainetta sopivasti. Vettä ne eivät vaan älyä lisätä niin paljon, että lika huuhtoutuisi pois.

Vierailija
47/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Laitospyykkikoneet pesee paljon nopeammin. 

Kyllä. Muutin taloon, jossa on hyvä talopesula alakerrassa. Normi valko-tai kirjopyykkiohjelma kestää jonkun 48 minuuttia. Jos haluaa käyttää kuivuria, pyörivärumpuinen kuivaa pari koneellista kolmessa vartissa. Kuivaushuonekin on kätevä, ja mankelikin löytyy lakanoille. 

Nyt on suhteellisen uusi Miele kylppärissä ihan kytkemättä. Jonnekin se pitäisi heivata, vaikka varastokomeroon. Painaa aika lailla ja vie tilaa.  

Vierailija
48/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 8v vanha Samsungin kone. Siinä on päivittäisohjelmajoka kestää noin tunnista tuntiin puoleentoista riippuen huuhtelujen määrästä. Käytän sitä pääasiassa. Eikö uudemmissa koneissa ole pikaohjelmia tms?

On,  mutta eihän niissä pikaohjelmissa ole kuin enintään 40 asteinen pesu. Jos pyykit haluaa puhtaiksi,  pyykin määrä voi olla suunnilleen sukkapari, kunhan ei ole kovin paksut ja pitkävartiset.

Vierailija
49/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen täysiä koneita 60-90 ja laitan aina jo etukäteen ylimääräisen huuhtelun, mikä oli kriteeri jo konetta valitessa. Tulee ainakin puhdasta. Kestää kyllä 3 tuntia, mutta 

täydet koneet säästää ainakin energiaa. 40 ei tule puhdasta.

Talon pesutuvassa ohjelma kestää vain tunnin, vähemmän huuhteluita ja pesuaineet jää pyykkiin. En käytä enää.

Vierailija
50/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästääkö vettä vai sähköä se kone ? Ainakin hermot menee odotella tunteja kun kone pesee..

Miksi sä sitä odottelet? Eikö sulla ole muuta tekemistä sen pesun aikana? Mun kone kyllä osaa pestä ilman että mä istun vieressä odottamassa.

Olen eri, mutta vastaan omasta puolestani, etten uskaltaisi jättää konetta valvomatta. Eihän se vakuutuskaan korvaa, jos sattuu jotain.

Ja se valvominen tarkoittaa sitä että istut koneen vieressä kyttäämässä sitä? Ei kukaan käskenyt sun ulos lähteä. Meillä on kyllä kotonakin tekemistä sillä aikaa kun kone pesee.

Esim jossain kotivakuutuksessa on ettei koneita saa jättää valvoma

Pesukone kylppärissä. Eipä tuo saa vahinkoa aikaan, vaikka päästäisi vedet alleen.

Vierailija
51/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiassa valmistetaan kaikki tai ulkomailla? Suomessa ja ulkomailla osaamisen puute osaksi. Että tulisi hyvä ohjelmointi ja koneet. Noudattavat vain ekoagendoja ja tulos on päinvastainen kuin voisi kuvitella.

Vierailija
52/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä voi ostaa kotiin?

Luulisi, että jokainen vähänkin varakkaampi hankkisi tällaisen.

Meilläkin pesutuvassa 60 asteen pesu 5 huutelulla/linkouksella kestää 35 minuuttia ja pesutulos on todella hyvä, parempi kuin 2,5 tuntia kotikoneella.

Vierailija
53/53 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä voi ostaa kotiin?

Luulisi, että jokainen vähänkin varakkaampi hankkisi tällaisen.

Meilläkin pesutuvassa 60 asteen pesu 5 huutelulla/linkouksella kestää 35 minuuttia ja pesutulos on todella hyvä, parempi kuin 2,5 tuntia kotikoneella.

Laitoskone vie paljon enemmän tilaa, sellaista ei saa normaaliin kylpyhuoneeseen tai kodinhoitohuoneeseen mahtumaan.