Psykoosisairaus ja äitiys
Mitähän vauvapalstalaiset ajattelevat tästä? Olen 25 vuotias nainen, ja olen parisuhteessa 23 vuotiaan miehen kanssa. Minulla on psykoosisairaus nimeltä skitsoaffektiivinen häiriö, mutta se on ollut jo pitkään hoitotasapainossa lääkityksen ansiosta. Olemme miehen kanssa tehneet suunnitelman muuttaa yhteen kahden vuoden päästä ja sen jälkeen aloittaa yrittämään saada lasta. Mies on käynyt lukion ja on tällä hetkellä töissä siivoajana, itse vain peruskoulun ja olen eläkkeellä. Olen keskustellut tästä muuallakin, ja joidenkin ihmisten reaktiot lapsihaaveisiini ovat olleet järkyttyneitä koska heidän mielestään sairauteni periytyy heille. Itse olen eri mieltä; suvussani kenelläkään muulla ei ole ollut psykoosisairautta, olen saanut sen koska oma lapsuus ja nuoruus oli todella rankka kotiväkivallan takia. Minulla ei ole erityinen kiire saada lapsia mutta tuntuu turvalliselta tehdä edes jonkinlainen suunnitelma tulevaa varten. Uskon että täälläkin saan kuraa niskaan, mutta kuten muuallakin on onneksi mahdollista ilmiantaa solvaavat kommentit.
Kommentit (8)
Miksi pitää väkisin tehdä lapsi, kun ymmärrät itsekin, että siinä on isot riskit? Elämässä pitää olla muutakin sisältöä kuin lapsi. Ennemmin tai myöhemmin tilanteesi pahenee, mies häipyy, ja lisää leikkauksia tukiin tulee satavarmasti. Mieti, miten surkean elämän tarjoatte lapsellenne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sairaana ruveta lapsia hankkimaan. Hoidata itsesi kuntoon ensin ja katso asiaa sitten uudelleen.
Mistä päättelet että en ole kunnossa nyt tai kahden vuoden päästä?
Sillä ei ole mitään väliä mitä mieltä olet kun tutkimukset todistaa sairauksien perinnöllisyyden. Jos haluat ottaa riskin että siirrät lapselle sairauden niin se on jokaisen oma asia, näitä varmasti miettii somaattisista sairauksista kärsivätkin.
Se onkin sitten eri asia miten jaksat hoitaa lasta. Ilmeisesti olet eläkkeellä koska et kykene työelämään. Oletko miettinyt miten jaksat hoitaa 24/7 ja samaan aikaan pitämään sairauden hoitotasapainossa? Taloudellisesti tulee tiukkaa Jos miehelläkään ei ole suunnitelmia kouluttautumisesta ja paremmista töistä. Köyhyyskin on perinnöllistä.
Joopa joo, olet spämmännyt tätä samaa aiemminkin tänne. Heippa ja paremmat jatkot.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, olet spämmännyt tätä samaa aiemminkin tänne. Heippa ja paremmat jatkot.
En oo käyttäny vauvapalstaa vuosiin, mutta hienoa jos joku on jaksanut nostaa aiheen esiin ennen minua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sairaana ruveta lapsia hankkimaan. Hoidata itsesi kuntoon ensin ja katso asiaa sitten uudelleen.
Mistä päättelet että en ole kunnossa nyt tai kahden vuoden päästä?
Tuskin olisit eläkkeellä jos olisit kunnossa.