Kuntosali ei tuota tulosta
Rapakuntoinen keski-ikäinen aloitti kuntosaliharjoittelun joulukuun lopulla. Mutta tuntuu ettei mitään kehitystä tapahdu. Mikä vikana vai kuinka nopeasti kunto paranee ja painoja pystyy lisäämään?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä painoja pitäisi jo alkuvaiheessa saada lisättyä melko nopeaan tahtiin. Oletko uskaltanut kokeilla kuitenkin?
Pitäisikö?
Riippuu yksilöstä. Lähtökohdasta, sukupuolesta, iästä, urheilutaustasta. Ei se nyt niin mene että rapakuntoinen hyppää salille ja tekee 4kk päästä sarjaa penkissä 100kg:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä painoja pitäisi jo alkuvaiheessa saada lisättyä melko nopeaan tahtiin. Oletko uskaltanut kokeilla kuitenkin?
Pitäisikö?
Riippuu yksilöstä. Lähtökohdasta, sukupuolesta, iästä, urheilutaustasta. Ei se nyt niin mene että rapakuntoinen hyppää salille ja tekee 4kk päästä sarjaa penkissä 100kg:lla.
Suurin osa ei nosta ikinä 100 kg:a penkistä. Aniharva nostaa, vaikka salilla voi elää sellaisessa kuplassa, että lähes kaikki miehet nostavat tuon.
Mä en tiedä edes mitä tarkoittaa 100 kg penkistä 😅 ja voi olla että syön ihan väärin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Mulla on käsilaitteissa esim 3* 12 sarjat (sanotaanko näin?) Ja tuota 12 kertaa en saa tehtyä suuremalla painoilla nyt reilun kuukauden jälkeen. Mutta nyt opin että voin tehdä niitä sitten vähemmän suuremmalla painolla. Olenkin nähnyt joissakin laitteissa roikkuvan pieniä punnuksia, ehkä niillä on lisätty pienempiä annoksia. Ja Aitofitin käyn heti lataamassa.
Kiitos teille!
-ap
Siitä se kehitys tulee, että teet hampaat irvessä 9 toistoa, viimeinen jääden puoliväliin, vaikka pyrit 12 toistoon. Seuraavalla kerralla saat 10 tai 11 tai jopa ekan sarjan kokonaan. Jos vaan vimputat samalla painolla joka kerta ne 3x12 toistoa, ei tietenkään tule kehitystä kun et joudu oikeasti pinnistelemään.
Ap, minkälaisia sarjoja ja toistoja teet?
Hyvä nyrkkisääntö voisi olla, että teet sellaisella painomäärällä, että pystyt tekemään sillä kymmenen peräkkäistä toistoa juuri ja juuri. Alussa voi mennä hieman aikaa siihen, että valitset oikean kilomäärän. Jos se kymmenen toistoa menee helposti, niin lisäät painoa esim. seuraavaan mahdolliseen kilomäärään ja taas kokeilet että saatko tehtyä kymmenen toistoa. Riippuu välineestä/laitteesta, että kuinka monen kilon välein korotukset ovat.
Kun olet löytänyt sopivan kilomäärän, niin teet sillä kymmenen toistoa. Sitten parin minuutin tauko ja taas kymmenen toistoa. Ja vielä kolmannen kerran sama juttu eli kymmenen toistoa. Ei haittaa vaikka et saisi toisella ja kolmannella kerralla sitä kymmentä toistoa, teet sen verran kuin kykenet.
Sitten kun pystyt tekemään jokaisella kolmella kerralla kymmenen toistoa, on aika nostaa painoa. Eli korotat seuraavaan mahdolliseen kilomäärään ja homma alkaa taas alusta. Kun taas saat tehtyä kolme kertaa kymmenen sarjan, on aika korottaa painoa. Niin kehitys tapahtuu ja voima lisääntyy. Kirjoita ylös treenisi eli laitteet, kilot, toistot ja edistymisesi.
Tässä oli ohjeet yksinkertaistettuna.
Joo ei painoa ole tarkoitus nostaa niin, että saisit yhtä pitkän sarjan tehtyä isommalla painolla! Joskus kehitys voi olla sitä, että saat sillä isommalla painilla hampaat irvessä 1-2 toistoa. Siitä lähdetään sitten kasvattamaan toistomäärää.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi typerä kysymykseni, mutta en oikein osaa kertoa mitään kun olen aloittelelija. Jos nyt teen esimerkiksi jollain laitteella 10 kg painoilla, ja yritän laittaa seuraavaan pykälään 15 kg, niin en pysty tekemään sitä. Olen kerran saanut pt:ltä ohjeet minulle sopiviin laitteisiin.
Anteeksi kaikille ja kiitos ystävällisille neuvojille.
-ap
Entä, jos lisäät toistoja? Jos teet nyt esim. 3x10, niin tavoittele 3x15 (voi olla aluksi vaikka 15, 12, ja 10 toistoa tms.)? Sitten kun 3x15 menee laitat 15 kg ja teet 3 sarjaa, toistoja sen verran kuin pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisiä syitä on liian kevyt treeni ja vähäinen proteiinin saanti. Suosittelen ottamaan yhteyttä ammattilaiseen, joka katsoo tilannettasi.
Itse maksoin yksityisestä personal trainerista vuoden. Lihoin puhdasta läskiä 6 kg ja lihasta tuli 1,3 kg vuodessa. Aivan mahtava juttu oli. Personal trainer ei osannut oikein laskea kalorintarvettani oikein. Hänen mielestään minun piti syödä 3000 kilokaloria päivässä, eikä ihan kyllä vastannut totuutta.
Etkö sä itse huomannut painosi nousevan turhan nopeasti? Jos kehonpaino kasvaa vaikka 2-3 % kuukaudesta toiseen, niin kyllä maalaisjärjellä jo pitäisi ymmärtää, ettei se ihan pelkkää lihasta varmaan ole.
Aika vähän aikaa olet treenannut.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi typerä kysymykseni, mutta en oikein osaa kertoa mitään kun olen aloittelelija. Jos nyt teen esimerkiksi jollain laitteella 10 kg painoilla, ja yritän laittaa seuraavaan pykälään 15 kg, niin en pysty tekemään sitä. Olen kerran saanut pt:ltä ohjeet minulle sopiviin laitteisiin.
-ap
Tuntuuko lihaksissa seuraavana päivänä? Jos pystyisit menevään seuraavana päivänä salille treenaamaan samoja lihaksia, niin olet treenannut liian kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisiä syitä on liian kevyt treeni ja vähäinen proteiinin saanti. Suosittelen ottamaan yhteyttä ammattilaiseen, joka katsoo tilannettasi.
Itse maksoin yksityisestä personal trainerista vuoden. Lihoin puhdasta läskiä 6 kg ja lihasta tuli 1,3 kg vuodessa. Aivan mahtava juttu oli. Personal trainer ei osannut oikein laskea kalorintarvettani oikein. Hänen mielestään minun piti syödä 3000 kilokaloria päivässä, eikä ihan kyllä vastannut totuutta.
Kannattaa pitää mielessä että personal traineriksi voi julistautua käytännössä kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä itse huomannut painosi nousevan turhan nopeasti? Jos kehonpaino kasvaa vaikka 2-3 % kuukaudesta toiseen, niin kyllä maalaisjärjellä jo pitäisi ymmärtää, ettei se ihan pelkkää lihasta varmaan ole.
2% on maltillinen painonnousu voimaharjoittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö liian vähän?
Voi käydä niinkuin minulle, että syö paljon ja lihoo, mutta lihas ei kasva yhtään. Hyvin todennäköistä näin, jos syö paljon.
Vaihtoehto on myös syödä kulutuksen mukaan, jolloin ei liho ja aloittelijan pitäisi kyllä kehittyä.
Huomattavasti vähemmän toistoja (6-10) yhden kerran ja aina täydelliseen failureen. Tärkein liike on negatiivinen liike, johon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja käyttää siihen aikaan 10-15 sekuntia. Tekemällä 3*12 sarjoja kaivat kehollesi aivan liian syvän kuopan mistä palautua. Treenipäivien väliin aina vähintään 72 tunnin palautuminen. Lihas ei kasva salilla, vaan salilla em. tavalla aktivoit lihaskasvun ja se kasvaa palautumisen aikana. Palautumisen = kasvun katkaiset menemällä liian aikaisin takaisin salille. Itse en käy salilla kuin 2 kertaa viikossa tuolla 72 tunnin syklillä ja treeneihin ei mene sarjojen vähyyden takia kuin puoli tuntia. Lihakset ja tulokset kasvavat kohisten! Vuorottelen myös lihasryhmittäin siten, että joka toinen treenipäivä on jalkapäivä. Näin muut kuin jalkojen lihakset saavat vähintään 144 tunnin palautumisajan.
Jos painot tai toistojen määrä ei kuukauden sisällä kasva, tekee jotain väärin.
Olen treenannut yli puoli vuotta ja teen melkein samoilla painoilla kuin alussa. Pari kertaa viikossa käyn.
Noilla tiedoilla ei voi sanoa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jotain opastusta varmaan kaipaat. Ja miten usein käyt salilla? Itse käyn crossfitissä, jossa saa ohjausta samalla, ja kyllä voimat ovat kasvaneet selvästi.
Mihin te niitä voimia tarvitsette? Miksette harrasta mitään älyllistä?
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tee aluksi vähän vähemmän toistoja sillä 15kg
Aitofit nostaa painoja varsin nopeasti. Olen 55v täti. Tammikuussa mave-painot oli 50 kg ja nyt huhtikuussa 80kg. Pystyn ne nostamaan mutta ei ole kivaa ennää.
Kiitos! Mulla on käsilaitteissa esim 3* 12 sarjat (sanotaanko näin?) Ja tuota 12 kertaa en saa tehtyä suuremalla painoilla nyt reilun kuukauden jälkeen. Mutta nyt opin että voin tehdä niitä sitten vähemmän suuremmalla painolla. Olenkin nähnyt joissakin laitteissa roikkuvan pieniä punnuksia, ehkä niillä on lisätty pienempiä annoksia. Ja Aitofitin käyn heti lataamassa.
Kiitos teille!
-ap