Hei koiran omistajat! Miten siedätte koiran mukanaan tuomaa likaa?
Esim. tassuista tuleva lika. Vai pesettekö tassut joka kerta ulkoilun jälkeen vaikka eivät olisi näkyvästi likaiset? Kaupunkikoira kävelee kuitenkin kaikenlaisen saastan päältä, esim. eritteet.
Entä erityisesti pitkäkarvaisen koiran takamuksessa ajoittain haiseva uloste tai jopa karvoissa roikkuvat kikkareet, varsinkin jos ovat ehtineet kulkea pitkin asuntoa tai jopa istuskella? Karvoihin osuu ulostetta joka tapauksessa vaikka siististi kakkaisi. Ulostejäämiä on myös, vaikkakaan se ei selkeästi reiässä näkyisikään. Tai koiran mahdollinen ripuli joka on ehtinyt levitä asuntoon esim omistajan poissaollessa, Miten pidätte kodin puhtaana ilman että joka paikassa on ulostebakteereja?
Jotenkin outoa kun ihmisellä on vaistomainen vastenmielisyys ulostetta kohtaan, eikä sitä haluta tuoda omaan pesään, mutta koiranomistajilla suhtautuminen kakkaan on jotenkin täysin erilaista.
Muistan kun tuttavani lapset olivat pieniä ja heillä oli paljon koiria ja pentueita. Joka paikka oli kakassa tai ainakin oli kakkatahroja ja kakkajäämiä pitkin asuntoa. Se oli jotenkin niin inhottavaa, ja säälin noita lapsia jotka asuivat sonnan keskellä.
Kommentit (122)
Koiran tassut pyyhitään ulkoilun jälkeen. Kuraisemmilla keleillä suihkutus tassuihin. Pesen koiran noin 7-10päivän välein kokonaan. Trimmataan kriittisimmät paikat useammin eli takamuksesta ja tassuista. Kotona perussiivousta ja tekstiilipesurilla saan putsattua sohvia ja mattoja. Mielestä tämä ei vaadi liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Just...
Meillä on kolme koiraa ja lika ja roskat tuodaan sisään lähinnä me ihmiset. Märällä kelillä pesen koirien tassut ja mahanaluset lenkin jälkeen, jos ollaan tultu tietä myöten. Jos lenkkeillään metsässä, ei ole mitään likaa pestäväksi. Kuivalla tai lumikelillä tulevat suoraan sisään. Ovimatolle jää se vähä, mitä tassuissa on hiekkaa.
Terveen koiran pylly ei sotkeennu kakatessa. Uloste on kiinteää. Jos on vatsa löysällä ja jää jotain rippuja karvoihin, ne pestään heti pois.
Ulkona varovat hyvin tarkkaan astumasta jätöksiin, omiinsa tai muiden. Koira on siisti eläin, joka ei todellakaan kävele kakkassa ja pissassa, jos sen pystyy väistämään.
Karvoja näistä omistani ei lähde, ovat nyppimällä trimmattavaa rotua.
Pöh! Kierii jätöksissä ja syö niitä, sitten vielä nuolee sun naamaa. Hyi🤮
Vierailija kirjoitti:
Koirasta saa ihan tutkitusti hyviä bakteereja. Monipuolinen suoliston bakteerikanta on ihmiselle tärkeä. Paskaperseistä koiraa ei meillä päästetä sisälle, vaan takapuoli pestään. Jos on märkää, koira jää eteiseen kuivumaan. Jos on oikein kuraista, tassut pestään. Liika hygienia on ihmiselle haitaksi. Koira etenkin lapsiperheessä on etu terveydelle.
Koiran suussa on ihmiselle vaarallisia bakteereja
Vierailija kirjoitti:
On se vaan jännä, miten oman vauvan kakka ei haittaa, eikä haise teidän tekopyhien nenään :D
Ne kuitenkin ihmisiä eikä kapisia rakkeja
Mitä likaa? Ei se tuo enempää kuin itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirasta saa ihan tutkitusti hyviä bakteereja. Monipuolinen suoliston bakteerikanta on ihmiselle tärkeä. Paskaperseistä koiraa ei meillä päästetä sisälle, vaan takapuoli pestään. Jos on märkää, koira jää eteiseen kuivumaan. Jos on oikein kuraista, tassut pestään. Liika hygienia on ihmiselle haitaksi. Koira etenkin lapsiperheessä on etu terveydelle.
Niin on omassakin suussasi. Verenkiertoon kun pääsee niin se on kupsista vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vaan jännä, miten oman vauvan kakka ei haittaa, eikä haise teidän tekopyhien nenään :D
Sulla on paha kapi korvien välissä. Järki tippunut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on omassakin suussasi. Verenkiertoon kun pääsee niin se on kupsista vaan.
Mites hammaskirurgin potilaat eivät kupsahtele järjestään?
En siedäkään, siksi ei enää lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on paha kapi korvien välissä. Järki tippunut pois.
Ai eikö vauvat ole ihmisiä? Rakit ei ainakaan ole.
Itse hankin koiran juuri tuon "lian" takia, sillä olin moniallerginen ihminen. Koira lisää kodin mikrobien monimuotoisuutta, mikä liittyy lapsilla pienempään allergiariskiin, suolistomikrobiston monipuolisempaan kehitykseen ja immuunijärjestelmän parempaan säätelyyn. Itse pääsin kaikista allergiaoireista pois eikä lapsillakaan ole allergioita. Olen itse muuten kyllä himosiivooja, joten on hyvä, että edes koira tuo likaa sisälle, ettei liian puhtaassa kodissa asuta. En ole kyllä huomannut, että koira edes sotkisi sänkyä tai sohvaa. Valkoisissa lakanoissa joskus näkyi tassun jälki, mutta nekin sai siitä pesuun. Ei ole hyväksi olla liian puhtaassa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut koiria, eikä aikuisten koirien kanssa ole ikinä ollut kakkatahroja missään. Kyllähän koira nyt itseään puhdistaa!
Älä valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut koiria, eikä aikuisten koirien kanssa ole ikinä ollut kakkatahroja missään. Kyllähän koira nyt itseään puhdistaa!
Nuolee persettä ja varpaita.
Aijai sitten nuolee sun naamas ja antaa pusuja.
Yök.
Pyyhin tassut pyyhkeeseen ovella. Harjaan turkin pari kertaa viikkoon js pesen koko piskin ains välillä. Sillä on punkkilääke jpka tappaa punkit mutta vaaleassa turkissa näkyy kävelevät aika hyvin, noppaan ne irti.
Koira ei nuku sängyssö eikö makuuhuoneessa. Olkkarissa sillä on oma muksva koirapeti jonka päällä on lakana joka vaihdetaan viikottain. Koiran pyyki (lakanat ja pyyhkeet) pestään erillään. Koira saa olla sohvalla jos siinä on päällinen.
Koira syö ja juo vain omasta kupistaan, se ei osallistu ihmisten ruokailuun enkä jaa sen kanssa mitään.
Ei kukaan sitten ihmettele että tällainen aloitus 2.7. ja sitten sattumalta 3.7. Aamutv käsittelee samaa asiaa?
Olisko vähän nostettu aihetta ennakkoon.
Ei sen puoleen, näkyy tätä samaa harrastavan muutkin mediat/toimittajat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla kielellä pusuttelee omistajaansa, nam.
Se ei haittaa mua. Koirasta tuleva lika on ihmiselle enemmän hyväksi kuin haitaksi. Meillä on ollut koko sen ajan koira kun on ollut lapsiakin ja lapset ovat tosi terveitä. Just muistelin kerran, kun olin tosi huolestunut, kun vanhemmalla lapsellani oli kuumetta. Se oli niin poikkeuksellista. Olen myös töissä tallilla. Just työterveyslääkärin kanssa juteltiin, miten talliympäristössä on ihmiselle hyviä bakteereja. En itsekään sairastele usein, kuten eivät työkaverinikaan.
Vierailija kirjoitti:
En siedäkään, siksi ei enää lemmikkejä.
👍
Ettei vaan olisi mudumaanien kommentteja tässä ketjussa. Nuo "koira on likainen, koira on saastainen" viittaa ihan tiettyyn usskontokuntaan. Hyvä vaan, jos pysyvät loitolla koiran avulla.
No näin ilmeisesti on sun piireissä. Olen pahoillani.