Moni laittaa pitkät takaisin liian aikaisin
Oletteko huomanneet samaa?
Tekeekö auton oma automatiikka tätä vai eikö enää vain tiedetä milloin ne pitkät napsaistaan takaisin.
Väittäisin että 1/5 autoilijasta napsaisee pitkät siinä kohtaa kun välimatka on 8-10 metriä jolloin se kerkeää häikäisemään vastaantulijan, varsinkin kun joka autossa on nykyään led-paneelit.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ylipäätään ajaa pimeän aikaan niin paljon. Meidän perheessä on sääntö että pimeällä ei ajeta kuin välttämättömät matkat, esim. työ tai koulumatka jos sitä ei voi valoisan aikaan hoitaa.
Mutta esim. viikonloppuna jos lähdetään vaikka kauppaan niin se todellakin tehdään päiväsaikaan. Ihmetyttää esim. rekat jotka liikkuu yöaikaan, eikö niillä kuskeilla ole lakisääteiset ajo ajat niin miksi on nukuttu päivä ja lähdetään sitten yöllä ajamaan? Kuulostaa ihan uskomattomalta.
Yritäpä tuota jossain Rovaniemen korkeudella marras-tammikuussa, tulet yllättymään.
Mutta miksi ääliöt pitää ne sumuvalot päällä yöllä ja päivällä?
Minua ärsyttää valaisemattomalla moottoritiellä valoja vilkuttelevat. Niitä pitkiä ajovaloja ei tarvitse vastaantulijan vuoksi vaihtaa! Opetelkaa pitämään katseenne omalla kaistallanne älkääkä tuijottako vastaantulevien valoja.
Tomaatit hoitaa valot ei tarvi räpsytellä, toimii hyvin
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää valaisemattomalla moottoritiellä valoja vilkuttelevat. Niitä pitkiä ajovaloja ei tarvitse vastaantulijan vuoksi vaihtaa! Opetelkaa pitämään katseenne omalla kaistallanne älkääkä tuijottako vastaantulevien valoja.
En mä ainakaan vastaantulevien kaistaa vahtaa ja silti häikäiseen jos joku valopää moottoritiellä ajaa pitkät päällä vastaan.
Itsellä menee näkö hetkellisesti koko tiehen, kun joku vaihtaa pitkät keulojen kohdatessa. Vaikka katsonkin tien oikeaa laitaa. Jotenki herkät silmät sille räpsäykselle.
Vaihdan vasta kun vastaantuleva ei enää mun auton keulaa nää.
Eipäs häikäise. Äläkä tuijota vastaantulijan valoja vaan oman kaistasi oikeaa laitaa.
En käytä pitkiä vaan vedän toppahousut tavallisten päälle. E tarvitse sisällä hikoilka kun ottaa päällimmäiset pois.
Ne kuuluukin laittaa hiukan ennen kohtaamista, ettei jää pimeä katvealue eteen. Paskaako tuijotat vastaantulijan keulaan? Katso eteesi, oman kaistasi oikeaan reunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan vastaantulevien kaistaa vahtaa ja silti häikäiseen jos joku valopää moottoritiellä ajaa pitkät päällä vastaan.
Aion ajaa edelleenkin, koska siten varmistan turvallisen ajon pimeällä moottoritiellä. Minua ei koskaan häikäise moottoritien toisella puolella ajavien pitkät valot, koska en ehdoin tahdoin niitä tuijota vaan keskityn omaan kaistaani ja esim. nähdäkseni hirvet jne. ajoissa. Typerää vaihtaa moottoritienopeuksilla lyhyille valoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ylipäätään ajaa pimeän aikaan niin paljon. Meidän perheessä on sääntö että pimeällä ei ajeta kuin välttämättömät matkat, esim. työ tai koulumatka jos sitä ei voi valoisan aikaan hoitaa.
Mutta esim. viikonloppuna jos lähdetään vaikka kauppaan niin se todellakin tehdään päiväsaikaan. Ihmetyttää esim. rekat jotka liikkuu yöaikaan, eikö niillä kuskeilla ole lakisääteiset ajo ajat niin miksi on nukuttu päivä ja lähdetään sitten yöllä ajamaan? Kuulostaa ihan uskomattomalta.
Pimeässä ajellessa on mukava nauttia auton hyvistä valoista.
Ja sinäkään et ole liikenteessä yksin joten ne sinun hyvät valot häikäisee vastaantulijat jo kilometrin päässä. Suomen poliisi on todella laiska puuttumaan tilanteeseen vaikka sen näkee sokea reettakin kun auton k
Metsän eläimet liikkuu eniten hämärällä, ei suinkaan pimeällä. Pimeään aikaan elukoita on liikkeellä suht sama määrä kuin valoisaankin aikaan.
Ja itse ainakin olen iloinen siitä, että edes osa rekoista ajaa öisin. On sitten vähemmän rekkajonoja tuolla päiväsaikaan kun liikennettä on enemmän.
Mies osti just auton jossa automaattiset pitkät valot. Se vaihtaa ainakin pitkät päälle todella myöhään, vasta kun vastaantulija on ohitettu kokonaan. Kyllä ne on niitä itse valoja räpsytteleviä jotka sen pitkien päälle laittamisen liian aikaisin tekevät. Tosin täälläpäin se ei kyllä mitenkään yleistä ole, ei ole vuosiin osunut kohdalle.
Ja idiootit kia -kuskit ei saa takavaloja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs häikäise. Äläkä tuijota vastaantulijan valoja vaan oman kaistasi oikeaa laitaa.
No kyllä häikäisee vaikka katson oman kaistan oikeaa laitaa. Katsos kun kaikkien silmät ei ole samanlaiset. Onneksi ei enää tarvitse paljoa pimeällä ajella kuin kotikylällä aikaan jolloin katuvalot on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan usein lyhyet takaisin liian aikaisin. Toisina keväinä on toukokuussakin vielä ihan pirun kylmää.
Voi tulla ikävä tulehdus!
Vierailija kirjoitti:
Ja idiootit kia -kuskit ei saa takavaloja päälle.
Tämä. Suomessa olisi kyllä todella hyvä, että ne takavalot olisi aina päällä. Ei ne aina automaattisesti mene päälle kun tarvetta olisi. Mä ajelen välillä isäni autolla ja isän sanoi mulle, että laita aina ne takavalot päälle. Parempi niin.
Eli missä kohtaa ne valot opetetaan vaihtamaan?