Synttärijuhlista vielä..
sen verran, että meillä oli 5-vuotissyntymäpäivät muutama kk sitten, johon tyttäreni kutsui parhaat ystävänsä päiväkodista, 2t yttöä ja 3 poikaa. Ennen synttäreitä yhden kutsumatta jääneen tytön isä soitti meille ja pyysi kutsua tytölle kun tytön äiti oli niin pahoittanut mielensä koska " kaikki muut" kutsuttiin. Mies lopetti puhelun ja sanoi että soitetaan kunhan ollaan keskusteltu. Tulimme siihen tulokseen, että emme halua kutsua ko. tyttöä kun ei ole leikkikaveri tarhassa ja sanoimme näin tytön vanhemmille, ja käytimme syynä sitä että haluamme pitää kutsut pieninä.
Seuraavana päivänä tyttäreni ilmoitti että haluaa kutsua vielä yhden, toisen pojan ryhmästään ja oli jo kutsunutkin, joten oli myöhäistä perua.
Nyt kutsumatta jääneen tytön äiti oli kuullut asiasta ja on lakannut tervehtimästä.
Annanko asian olla vai pitääkö pyytää anteeksi, hankalaa kun nähdään joka päivä:/
Kommentit (48)
keitä kutsuu, keitä ei...
" Se nyt vasta olisi järjetöntä jos olisimme antaneet 5-vuotiaan toimia tuomarina kuka " saa" tulla ja kuka ei!"
" maija tässä haluaa tulla, annatko vai etkö anna" se olisi tuomarointia.
mitä epäillään, ne kaksi kutsuttua tyttöä käytännössä määräsivät, keitä teille tulee. Ei sinun lapsesi, eikä kukaan aikuinen.
kyseessä on lapset, ikä 5 vuotta, lapsilla ei ole mitään ongelmaa keskenään, kukaan ei ole riidoissa tai suuttunut saati KLIKKIYTYNYT, järjetön ajatuskin (en tiedä millaisia lapsia olet kohdannut kulmillasi, mutta täällä ei harrasteta moisia).
Ainoa jolla on ongelma, on yhden tytön äiti, kun on suuttunut lastenjuhlista niin ettei edes tervehdi. Ei muilla.
ja pelejä. Kysy päiväkodin ohjaajilta, kysy opettajilta.
En ole väittänyt että lapset olisivat riidoissa tai mitään muutakaan, mutta tosiasia on, että ryhmissä on tietty dynamiikka ja siihen sitten mennään mukaan vaihtelevasti. Toivoisin silti, että osaisin kasvattaa omat lapseni niin, että eivät ihan anna pyörittää ja pomottaa itseään.
Ja itse en haluaisi, että viisivuotiaat tytöt päättävät meidän huushollin vieraista, mutta kaikkia se ei varmaankaan häiritse.
29
Mutta se on valitettavasti juuri sellaista: " mä en leiki tänään sun kanssasi, mä leikin Millan kanssa, sä et pääse meidän majaan..." Päiväkodeissa yritetään vakuuttaa lapsille, että kaikkien kanssa pitää leikkiä, eikä ketään saa syrjiä, mutta tytöt tykkäävät leikkiä pareittain tai ryhmittäin.
Pojilta onnistuu helmpommin isossa sakissa leikkiminen, tytöiltä erittäin harvoin. Kolme alkaa olla max.
-help help my life has been taken over by five-year-old girls, please come as soon as possible-
tottakai lasten asioista keskustellaan, ihan päivittäin ja vanhempainilloissa kerran 2kk.
paljon tekemisissä?!! Mä varmaan olisin luvannut, että saa tulla, mutta mä olenkin semmoinen pässi, etten osaa sanoa ei. Musta on ennemminkin käsittämätöntä, että jonkun isä soittelee perään. Siinä sitä on hyviä käytöstapoja!
Voi olla, että lapset hehkuttavat synttäreitään, tottakai, mutta tässä tapauksessahan kutsumatta jää monta, ei vaan yksi. Ja siltikin, kyllä mun mielestä jokainen perhe saa järjestää semmoiset juhlat kuin haluaa. Ja ilman muutahan lapsi päättää (vanhempien kanssa) ketkä kutsutaan. Pitäiskö jakaa kadulla lappuja joissa ilmoitetaan, että meillä on avoimet ovat, kaikki kynnelle kykenevät saa tulla! Ja varsinkin kaikki kerholaisten äidit!!
Oma tyttäreni pitää viikon päästä lastenkutsut. Sinne kutsutaan hänen serkku, vanha naapuri, uusi naapuri ja 4 tyttöä kerhosta. Moni jää kutsumatta, mutta tyttäreni haluaakin kutsua vain läheisimmät kaverit. Ja mulle sopii näin. Tietysti sanon hänelle, että ketään ei saa kiusata tästä asiasta, mutta näinhän minä opetan hänelle muutenkin.
ja huikkaat lyhyet kuulumiset " miten päivä meni" ja käyt kahden kuukauden välein siellä, olet lapsesi asioista kyllä pihalla kuin lumiukko!
kertoisivat kaikki pelin kuviot tarkkaan. Ne pitää itse nähdä! Päiväkodin hoitajat eivät anna tuollaisista asioista kuvauksia.
Sitä paitsi, kyse siis on aivan jokapäiväisestä ilmiöstä. Siitä, miten pienet tytöt leikkivät! Uskomatonta, että tätä pitää edes jollekulle rautalangasta vääntää!
viime syksynä.
Viisivuotias tyttö, ei mikään hirmu sosiaalinen, vähän kömpelö. Mumminsa hakee hänet hoidosta, koska äiti tekee iltavuoroja. Satun myös tuntemaan kyseisen päiväkodin johtajan.
Tytöllä on siellä tasan yksi ystävä, joka hakeaa kaksi tuntia aikaisemmin, muut tytöt eivät leiki hänen kanssaan. Tämä meidän tytön kaveri seisoo kuulemma sitten kaksi tuntia portilla odottamassa, että mummi tulee. Äiti on sitä mieltä, että tyttö on saanut uusia ystäviä pilvin pimein, mummi, joka siis näkee joka arkipäivä sen hakutilanteen, haluaisi vaihtaa hänet toiseen paikkaan ja se päiväkodin johtaja voivottelee, että " ei näille klikeille mitään voi" .
Eihän aikuisetkaan kutsu kaikkia hyvänpäiväntuttuja ja työkavereita kolmikymppisille ja tupaantuliaisiin!!! Miksi lasten pitäisi. Lapsille vielä mielipiteet parhaasta kaverista muuttu päivittäin (no, ei ehkä aivan joka päivä...) joten ei pitäisi kenenkään VANHEMMAN loukkaantua jos omaa lasta ei kutsuta.
Aikuisten pitäisi osata olla aikuisia. Mahtaa kutsumatta jääneen tytön äidillä olla matala itsetunto...
5-vuotiaitten käytöksessä, vaan he toimivat aina ja joka paikassa saman kaavan mukaan?
on vesiselvää, että jokainen valitsee muutaman läheisemmän ja leikkii eniten lähipiirinsä kanssa, mutta olisi karseaa jos lapset kiusaisivat ja klikkiytyisivät kaikkia muita lapsia vastaan aina pienryhmänsä kanssa. Ei ole normaalia käytöstä vaan häiriintynyttä jos näin tapahtuu.
Mukavaa muuten että edellisen vastaajan päiväkodissa hoitajilla on aikaa kaksi kertaa päivässä henkilökohtaiseen keskustelutilaisuuteen, lapsesi ovat siis ympärivuorokautisessa päiväkodissa, kiva.
t. lumiukko
Ap, en väitä, että lapsesi kiusaisi yhtään ketään. Vaan että sinun on äitinä vaikea tietää, miten lapsesi valinnat ketäkin kolhaisevat siellä päiväkodissa.
Meillä esikoinen (tyttö) meni päiväkotiin 4,5-vuotiaana, kotihoidosta. Alussa oli tosi vaikeaa. Neiti oli kyllä ollut kerhossa, mutta se on silti aika eri asia kuin päivähoito. Ei osannut ns. pelin sääntöjä, eli yritti mukaan usein leikkeihin, joissa kaksi tyttöä leikkii keskenään. Ei päässyt mukaan ja oli sitten itkuinen kotona: mä en halua tarhaan, kun siellä ei kukaan leiki mun kanssani.
No, homma korjaantui onneksi aika pian ja nyt tyttöni on eskariryhmänsä suosituimpia. Vähän isommilla tytöillä nuo kuviot ovat jo hiukan toisenlaisia.
Päiväkodista minua valistettiin, että tuo klikkiytyminen on täysin tavallinen tapa varsinkin juuri 5-vuotiaiden tapa leikkiä. Isommillakin tytöillä tuppaa olla se bestis, mutta muiden hylkiminen ei ole yhtä suoraviivaista ja tylyä kuin juuri viisivuotiailla.
aina kaikki työkaverit omille synttäreilleni, myös ne, joista en pidä.
Ja osallistun kaikkien lahjakeräyksiin yms. myös niiden, joista en pidä.
Olisi tasan naurettavaa ruveta siinä harrastamaan jotain " mää en leiki sun kaa tänään" -leikkiä.
koko pitäjän kakulle ja tasan kaikki ajattelevat että olet tosi ihqu ikun kutsut hyvänpäiväntututkin tasan kaikkiin kirjekuorenavajaisiin!
Toki voi kutsua vain ne, jotka lapsi haluaa. Pienet synttärit on OK. OUTOA että joku vanhempi soittaa ja pyytää synttärikutsua, huonoa käytöstä, oikeaa curling-vanhemmuutta.
Tervehdit vaan lasta ja mammaa, oma vikansa, jos on vielä ihan pentu, siis se mamma.
haluatko että kutsumme vielä tämän kolmannen tytön, kun isänsä soitti ja pyysi, vaan teimme päätöksen ihan itsenäisesti. Tyttö oli aikaisemmin jo kertonut keitä toivoo vieraakseen.
Se nyt vasta olisi järjetöntä jos olisimme antaneet 5-vuotiaan toimia tuomarina kuka " saa" tulla ja kuka ei!