Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko keskituloiset pystytte auttamaan rahallisesti opiskelevia lapsianne?

Vierailija
02.02.2025 |

Ongelma on tämä huono työllisyystilanne. Tuntitöitä opintojen ohella tuntuu olevan todella vaikea saada. Lisäksi kaikki eläminen on kallistunut. Autatteko jollain tavoin nuoria aikuisia lapsianne? Millä summalla tai millä tavoin? Itse olen antanut välillä ruokakassin ja välillä rahaa. Kolmen nuoren äitinä olen tiukoilla..

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuetaan opiskelijoita 300 €/kk/nuori. Lisäksi autot tankataan. Halutaan, että saa vähän nauttikain opiskeluajasta, ettei tarvitse stressata rahasta, ja että saa valmistua velattomana.

Ollaan alle keskituloisia kympikin. Tämä on arvovalinta.

Vierailija
22/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin on vielä lukiossa. Saa meiltä ilmaisen asunnon, ruuat, puhelimet, maksetaan sen vaateostokset ja matkat. Käy vuoden ympäri töissä ja tienaa näin talvisinkin noin 500 euroa nettona kuussa, niin ei se paljon meiltä rahaa tuohon päälle tarvitse. Joskus saatan kivana yllätyksenä satasen sen tilille siirtää.

Kotoa opiskelemaan muuttaneet ovat jo sitten oman alansa töitä alkaneet saamaan opiskelujen oheen, niin ei niillä ole mitään rahahuolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuin hommaamaan vanhemmalle opiskelijalleni työn. Ja avustan sen verran, ettei joudu ottamaan opintolainaa, kumpikaan. Nuorempi asuu vielä kotona.

Nykyään on oikeastaan pakko ottaa lainaa että selviytyy vuokranmaksusta jos ei saa mitään apua muualta. Minä autan vähän mutta siltikin nuori joutuu ottamaan lainaa. 

Vierailija
24/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kaikki tuntuvat olevan hyvätuloisia, kun noin paljon pystyvät auttamaan rahallisesti

Vierailija
25/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osallistun vaikka en ole läheskään keskituloinen vaan tosi pienituloinen. Maksan junan sarjalipun, että opiskelija pääsee kotona käymään. Maksan myös kännykän nettiliittymän sekä spotifyn siihen. Ostan tarjouksista pastaa/tonnikalaa yms ja opiskelija saa viedä mukanaan osan. Eli autan minkä pystyn, lisäksi isovanhemmat antaa vaaterahaa niin on aina hyvissä vaatteissa. Kun nuori muutti opiskelupaikkakunnalle olin vielä  työkykyinen ja melko keskituloinen  ja ostin yhdessä opiskelijan kummitädin ja isovanhempien kanssa huonekalut ja keittiötarvikkeet asuntoon, osa huonekaluista oli käytettyjä. Eli pääsi alkuun niin, ettei heti tarvinnut nostaa lainaa. Maksoin takuuvuokran yms maksuja.

Vierailija
26/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai onneksi duunaritöitä oheen ja valmistui sitten jatkoajalla huonoilla arvosanolla.

Vierailija
27/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000€ / kk menee keskimäärin.

Vierailija
28/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan synttäri- ja joululahjaksi 150-200€.

Ja jos lapsi tarvitsee rahaa johonkin suurempaan hankintaan tai rahat on loppu, niin ollaan sovittu, että kertoo siitä, jolloin avustamme rahallisesti. 

Melko harvoin pyytävät rahaa ja tiedän, nyt on tosi kysymyksessä ja yritän kasvattaa lapsistani omilla jaloillaan seisovia ja toimeentulevia. Osaavat ennakoida menonsa ja säästää pienistä tuloistaan ja olen siitä ylpeä. 

Saman kasvatuksen olen saanut myös vanhemmiltani. 

Vierailija
29/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos lapsi tarvitsee rahaa johonkin suurempaan hankintaan tai rahat on loppu, niin ollaan sovittu, että kertoo siitä, jolloin avustamme rahallisesti. 

Melko harvoin pyytävät rahaa ja tiedän, nyt on tosi kysymyksessä ja yritän kasvattaa lapsistani omilla jaloillaan seisovia ja toimeentulevia. Osaavat ennakoida menonsa ja säästää pienistä tuloistaan ja olen siitä ylpeä. 

Turhaa kituuttamista.

Vierailija
30/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin opiskelija asuu kotona. Maksamme ruuat ja muut asumiseen liittyvät kulut. Maksamme puhelinlaskut ja opiskelijajärjestöjen maksut. Maksamme juna- ja bussiliput. Maksamme pääosin vaatteet. Opintorahalla maksavat omia pieniä kuluja ja lounaan koululla. 

Vierailija
31/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amispoika ei saanut opintorahaa yhtään tai ottanut lainaa ollenkaan. Osti 22 v yli 200 000 €  maksavan  omakotitalon.

Vierailija
32/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kaikki tuntuvat olevan hyvätuloisia, kun noin paljon pystyvät auttamaan rahallisesti

Mun ja mieheni netto yhteensä 4400 euroa kuukaudessa. Autetaan kahta opiskelijaa. Meillä helpottaa se ettei ole asuntolainaa. 

Vierailija
33/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika saa alle 200 e opintotukea ja annan n. 200 e elämiseen. Asuu samassa talossa omillaan erillisessä asunnossa joten vuokraa ei tarvi maksaa. Yritetään auttaa ettei tarvi opintolainaa ottaa

Vierailija
34/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 kuukaudessa.

Vierailija
35/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlaskut ja kotivakuutukset maksetaan suoraan, samoin junaliput kun tulevat kotona käymään. Satunnaisesti siirretään heidän tililleen rahaa ja esim. jouluna ja synttärinä vähän isommat summat. Jos tullut esim. lääkärikuluja mitkä eivät ole menneet yths:n piikkiin niin niitä on myös maksettu ja esim.nuoremmalle maksoin juuri ennen joulua uudet silmälasit. Ja on sanottu että jos tulee jotain isompaa niin ilmoittavat. Opintolainaa ovat nostaneet ja käyvät kyllä osittain töissä opintojen ohessa. Mitään säännöllistä kuukausisummaa ei siis automaattisesti ole kyllä maksettu. 

Vierailija
36/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika erikoinen tilanne. Jokainen asuu toisten nurkissa.

Esikoinen opiskelee ja maksaa vuokraa avopuolisonsa vanhempien asuntoon yhtiövastikkeen verran. Eli hänen vuokrasopimuksessa lukee tämä summa ja saa siihen tukea. Avopuolisolla on vanhempiensa luottokortti. Tietääkseni asunnon omistajat maksavat sähkölaskun ja kuulemma heillä käy siivooja kerran kk, jotta asunto pysyy kunnossa. 

Kuopus aauu isänsä kanssa vaimo nro 3 talossa. Hän käy koulua ja auttaa tilalla, vaimo nron3 on ratsastustalli. Lisäksi kuopus on siivoillut paikkoja. Talo , talli, navetta jne, oli täynnä romua, edellisiltä sukupolvilta ja hän on niitä siivonnut, kirjannut, myynyt, kierrättänyt jne. Ja kaikki ovat tästä kiitollisia, laittaa kiertoon vain mikä on tarpeetonta.  Minä asun miesystäväni asunnossa, ei huoli minulta mitään vuokraa. Olen täällä karsinut myös ja tällä hetkellä alakerrassa on 2 huonetta aurbnb käytössä. Toisen huoneen tulot käytetään ruokaan ja toiset vaihdetaan yöpymisiin.

Kumpikin lapsi käy opintojen ohella töissä, kummallakin on todella pienet menot ja kumpikaan ei ota vastaan rahaa. Puolison esikoinen meni täällä viime kesänä naimisiin. Kesällä 26 on menossa sekä esikoiseni että miehen kuopus, jälkimmäiset toivotaan pidetään täällä. Esikoisen ei, mutta kuulemma perinteen mukaan morsianen vanhemmat maksaa ja minulle sanottiin minun rooli on olla mukana ihan vain olemalla läsnä.

Kaikki me elämme toisten ihmisten nurkissa, ei makseta vuokraa eikä mitään muutakaan. Minä teen täällä ruuat, eväät, siivoan, silitän jne. Mutta ei se ole mitään verrattuna mitä saan tilalle

Vierailija
37/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut vanhemmiltani mitään kun kotoa lähdin.

Omille lapsile yritän kyllä antaa kun se aika tulee.

Ylempi keskiluokka yleensä tukee nuoria aikuisia taloudellisesti - se vaikuttaakin tutkimusten mukaan koko loppuelämään paljon enemmän kuin joku eläkeiässä saatu perintö.

Joo, siksi autoin opintojen aikana, vaikka hän kävi töissä välillä.

En mittään hirmusummia, ruokaa ja semmosta.

Opintolainaa otti, mutta ei paljoa.

Nyt on hyvä työ, ei pala loppuun kun ei ole opintolainoja, pelkkä asuntolaina.

Vierailija
38/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä kuulostaa juuri järkevältä tavalta vs. tämä satasia kuussa oletuksena jolloin käsitys käytettävissä olevista varoista kummasti hämärtyy. Lisäksi se tarjoaa lapselle onnistumisen kokemuksia kun se oma tulotaso lähtee valmistumisen jälkeen nousemaan vs. miksi vanhemmat lakkasi maksamasta taskurahaa narina.

Vierailija
39/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelevan lapsen auttaminen ei ole mikään velvollisuus. Jos omat rahat ovat tiukilla, niin minusta on tyhmää saattaa tilannetta vielä vaikeammaksi sillä, että antaa omista rahoistaan jotain opiskelijalle. Sitten, jos itsellä on väljempi rahatilanne, voi toki käyttää osan rahoistaan opiskelijan tukemiseen.

Suomessa terveen opiskelijan opiskelu ei kaadu siihen, että vanhemmat eivät auta taloudellisesti. Sitten voi olla eri tilanne, jos opiskelevalla nuorella on paljon terveysongelmia.

Kuulun itse hyvätuloisiin ja minulla on kolme yliopistossa / amk:ssa opiskelevaa lasta. Maksan toisella paikkakunnalla opiskelevalle matkat, kun hän tulee kotiin. Lisäksi olen maksanut epäsäännöllisiä kertajuttuja, kuten vuokravakuuden, silmälasit ja hammaslääkärilaskun. Muuten lapseni ovat huolehtineet raha-asioistaan itse ja ottaneet tarvittaessa opintolainaa, mutta ei lähellekään maksimisummaa. Itse asiassa opintolainahyvityksen takia nimenomaan kanna

En opiskele enää mutta ihmettelen tuota rahan kippaamista opiskelijoille. Lainan ottaminen on nykyään selviö, koska sitä tuetaan hyvin ja se on yksiselitteisesti kannattavaa kunhan valmistuu ohjeajassa. Lainaa pitää ottaa vieläpä kohtuu paljon, että hyötyy maksimaalisesti. Itselleni vanhemmat maksoivat kotona käynnit enkä olisi enempää halunnutkaan.

Vierailija
40/62 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia satoja euroja /kk. Maksettiin muutama viikko sitten opintolainaa noin 800 euroa.

Käy meillä joskus syömässä, ostan vaatteita ja maksetaan laskuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi