Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin mies ei hahmottanut juhlissa, että se toinen kakku oli gluteeniton

Vierailija
02.02.2025 |

Katsoin suu auki kun äijä otti isosta levykakusta ensin jättipalan ja sitten vielä sivummalla olevasta pienestä pyöreästä gluteenittomasta kakusta neljänneksen. Sanoi vielä, että maistampa tästä molempia makuja. Toivottavasti juhlien järjestäjällä oli gluteenitonta lisää, sillä suurin osa vieraista oli vielä ottamatta

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis ollut emäntä, vaan tää oli erään yhdistyksen tilaisuus, jossa oli 200 vierasta.

Ap

Sitten on järjestävässäkin tahossa vikaa. Ihan sama mitä täällä väitetään, jos järjestävä taho jättää kaiken vieraiden harkintakyvyn varaan ja sitten joku jää ilman, syy on enimmäkseen järjestäjän. 

Ei oo mahdollista varautua siihen, että joku vetää puoli kakkua. Tavalliset annokset toki pitää laskea kaikille. 

Vierailija
102/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi gluteenittomasta juhlatarjoilusta tehdään turhaan vaikeaa? Ja miksi gluteenitonta ruokavaliota käyttävää vierasta ei huomioida juhlissa paremmin? Hekin ansaitsevat herkulliset tarjottavat. Miltä tuntuisi, jos kaikille muille vieraille juhlapöydät olisivat aina ruhtinaallisia...mutta itselle tulisi kaikissa juhlissa aina ne samat valmiit kaupan keksit ja pullat? Vieraistani vain yhdellä on keliakia. Siitä huolimatta leivon kaikki tarjottavat kaikissa juhlissani gluteenittomana. En mainitse asiasta muille vieraille sanakaan. Kukaan ei huomaa mitään. Kaikki syövät samaa. Gluteeniton ruoanlaitto sekä leivonta on helppoa kunhan opettelee perusteet ja noudattaa huolellisuutta. Keliakialiiton sivuilla on listoja gluteenittomista herkuista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautuksena, että vieläkin tuntuu olevan suomalaisilla luulona että vain keliaakikot syövät gluteenittomia. Mikä ei pidä paikaansa, me tulehdussuolistosairaatkin syömme niitä koska gluteeni aiheuttaa useimmille limaisen joskus jopa verisen ripulin. On myös paljon vilja-allergikkoja joilla ei ole keliakiaa. Myös muista autoimmuunisairauksista kärsivät ovat usein gluteenittomalla ruokavaliolla. 

Vierailija
104/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No gluteenitonta ruokavaliota / keliakiaa sairastaneena voin kertoa, että tällaista sattuu aina toisinaan. - Se mikä on onni, on se, että nykyään sentään -jollei lähinnä tätä palstaa lasketa- keliakia(ni) otetaan vakavasti ja tosissaan, eikä pidetä mielenvikasuutena tai tarpeettomana nirsoiluna. Ja tietysti hienoa on sekin, että nykyään on todella hyvin tarjolla erilaisia gluteenittomia vaihtoehtoja, ihan normi marketissakin.

Gluteeniton on vielä yleensä niin pahaa, että luulisi että normi-ihminen varoo kuin ruttoa. Mutta toki keto-ihmiset on lisääntyneet, ja ne saattaa syödä teidän sairaiden kakut.

Jos ketoihminen on niin pönttö että kuvittelee gluteenittoman olevan hiilaritonta, niin siitä vaan.

Vierailija
105/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljänneksen ottanut kaakusta, siis puolesta puolet, ettet nyt vähän liioittelisi?

Vierailija
106/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa kakun viereen kylttiin isolla: KELIAAKIKOILLE, että tyhmäkin tajuaa, että kakkua on määräseltään.

SOKERI- JA SUOLITAUTISILLE luki paikkakuntamme pikkumyymälän ikkunassa :)

Muistan tuon kyltin! Heh! Nykyään pitää hienostella vierasperäisillä sanoilla:diabetes ja keliakia. 

Vierailija
107/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen eräs työpaikalla järjestetty ruokailu. Keitto sopi kaikille, yhdelle ilmoittautuneelle keliaakikolle laitettiin sen kanssa oma leipä lautaselle kelmun alle ja siihen lappu gluteeniton. Hyvin toimi. Kahvitarjoiluun laitettiin samalla tavalla pulla ja pari keksiä lautaselle kelmun alle ja lappu päälle. Jonkun aikaa tarjoilun aloittamisen jälkeen keliaakikko tuli kysymään, oliko hänelle jotain, eli joku muu oli napannut sen lautasen. Eipä siis muuta kuin äkkiä pakastimelle ja pahoittelemaan, vaikka oikeasti sen pullavarkaan olisi pitänyt pyytää anteeksi. Ilmeisesti ne lautasella olleet keksit houkuttelivat, kun muille oli pelkät pullat.

Vierailija
108/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljänneksen ottanut kaakusta, siis puolesta puolet, ettet nyt vähän liioittelisi?

Kuuden hengen pikkukakusta onnistuu kyllä. 

Vierailija
109/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No gluteenitonta ruokavaliota / keliakiaa sairastaneena voin kertoa, että tällaista sattuu aina toisinaan. - Se mikä on onni, on se, että nykyään sentään -jollei lähinnä tätä palstaa lasketa- keliakia(ni) otetaan vakavasti ja tosissaan, eikä pidetä mielenvikasuutena tai tarpeettomana nirsoiluna. Ja tietysti hienoa on sekin, että nykyään on todella hyvin tarjolla erilaisia gluteenittomia vaihtoehtoja, ihan normi marketissakin.

Gluteeniton on vielä yleensä niin pahaa, että luulisi että normi-ihminen varoo kuin ruttoa. Mutta toki keto-ihmiset on lisääntyneet, ja ne saattaa syödä teidän sairaiden kakut.

Vilkaise Keliakialiiton valmistuotteiden herkkulistaa. Mitkä listan jäätelöt, kakut, tortut, leivokset tai piirakat on mielestäsi pahaa?

https://www.keliakialiitto.fi/gluteenittomuus/gluteenittomat-tuotteet/l…

Vierailija
110/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se ole vieraiden tehtävä huolehtia, että syötävää on tarpeeksi, vaan järjestäjän tehtävä huomioida, keitä on kutsunut. Jotkut rohmuaa enemmän kuin toiset. 

Järjestäjän pitää huolehtia tarjottavien riittävyys, totta kai, mutta tuollaisen ahman vaimolla pitäisi myöskin katsoa miehensä perään, kun selvästi ei äly, hoksottimet ja käytöstavat itsellään riitä.

Olen ollut häissä, jossa morsiamen sukulaiset ahmivat hääkakun niin, että minä viimeisimpien joukossa jäin ilman (oli ehkä 1 cm jäljellä). Vieraita noin 60. Ottivat sellaisia 3x normaalikakkupala paloja.

Vierailija
111/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se ole vieraiden tehtävä huolehtia, että syötävää on tarpeeksi, vaan järjestäjän tehtävä huomioida, keitä on kutsunut. Jotkut rohmuaa enemmän kuin toiset. 

Järjestäjän pitää huolehtia tarjottavien riittävyys, totta kai, mutta tuollaisen ahman vaimolla pitäisi myöskin katsoa miehensä perään, kun selvästi ei äly, hoksottimet ja käytöstavat itsellään riitä.

Olen ollut häissä, jossa morsiamen sukulaiset ahmivat hääkakun niin, että minä viimeisimpien joukossa jäin ilman (oli ehkä 1 cm jäljellä). Vieraita noin 60. Ottivat sellaisia 3x normaalikakkupala paloja.

Vieraiden puolustukseksi on sanottava, että pitopalveluiden annosmäärät ovat aina alakanttiin, 15 hengen kakku riittää todellisuudessa max kymmenelle.

Vierailija
112/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös tuollaisia sukulaisia isän puolella, ja siksi koen että jos kutsun heidät, minun pitää ottaa tuo annostelussa huomioon. Esimerkiksi tuomalla toinen kakku vasta kun he ovat hakeneet kakkua. Kakun loppumisesta kesken en syyttäisi heidän puolisoitaan, mutta heitä ja itseäni kyllä. 

Vierailija
113/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraiden puolustukseksi on sanottava, että pitopalveluiden annosmäärät ovat aina alakanttiin, 15 hengen kakku riittää todellisuudessa max kymmenelle.

Tämä on totta. Monet myös oikeasti syövät nykyään paljon. Veikkaan että ennen ajateltiin useammin niin, että syödään ennen kun mennään juhliin. Toki häissä tuskin on niin. Ne kestävätkin niin pitkään. 

Vierailija
114/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta. Monet myös oikeasti syövät nykyään paljon. Veikkaan että ennen ajateltiin useammin niin, että syödään ennen kun mennään juhliin. Toki häissä tuskin on niin. Ne kestävätkin niin pitkään. 

Ei kai niitä kakkuja nyt silti nälkäänsä syödä?

Vierailija
115/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voinut olla tarjolla gluteenitonta vaihtoehtoa, jota kaikki saavat ottaa? Ja toisekseen, mikset ap sanonut mitään tilanteessa?

Vierailija
116/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voinut olla tarjolla gluteenitonta vaihtoehtoa, jota kaikki saavat ottaa? Ja toisekseen, mikset ap sanonut mitään tilanteessa?

Niitä huomioitavia erityisruokavalioita on usein aika monta muutakin kuin gluteeniton. Tarjottavien määrä paisuu äkkiä jos niitä jokaista pitää tehdä niin paljon että riittää 200 vieraalle, ja toki vielä useampaa lajia jotta keliaakikko ei joudu tyytymään heikompaan tarjontaan kuin muut.

Vierailija
117/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös tuollaisia sukulaisia isän puolella, ja siksi koen että jos kutsun heidät, minun pitää ottaa tuo annostelussa huomioon. Esimerkiksi tuomalla toinen kakku vasta kun he ovat hakeneet kakkua. Kakun lop

Vierailla silmät pullistuu päästä, kuola alkaa valua suupielestä, miten herkullisen näköinen kaakku tulossa pöytään, ja sitten kompastut ja kaadut tantereeseen sen kaakun kanssa, mikä ultimate pettymys vieraille xD

Vierailija
118/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vajaa pitää olla että töllää työkseen mitä muut ottavat?

Vierailija
119/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun juhlakakku on maidoton ja gluteeniton.

Samaa syövät tyytyväisinä kaikki.

Joku peruna-, maissi- tai mantelijauhoon tehty kakku jossa on soijapaskaa tai kaurakermaa oikean kerman sijaan on täyttä paskaa. 

Silti rohmu syö senkin. Kaapit vaan tyhjiksi ja kaikki murusetkin. Ikuinen nälkä.

Vierailija
120/126 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko gluteeniton joku eri kakku? Yritän aina laittaa mahdollisimman samanlaiset tarjottavat myös allergikoille. Ei tuu ahneimmillekkaan mieleen että haluaa molempia.

Toisaalta en ymmärrä miksi täytekakkua ei voi tehdä kaikille sopi aksi jos se on vain gluteeniton. Ei ole kuin jauho ero.

En ymmärrä minäkään. sellainen neliskanttinen levykakku on vielä helppo tehdä, kun pohjia ei tarvitse halkaista. Tekee kääretorttupohjia pelkällä perunajauholla. 

Ja tuo myös ihmetyttää, miksi erikoisruokavalioille on eri makuinen kuin muille. Vai oliko tässä tapauksessa gluteeniton haettu kaupan pakastealtaasta ja otettu se, mitä löytyi?

En minä ainakaan uskalla itse leipoa keliaakikoille, eikä minulla olisi sellaisia tilojakaan jossa voisin sen turvallisesti tehdä samaan aikaan kun teen kaikkia

Kai leipomosta saa tilattua juuri sellaisen kuin haluaa? Jos muille vieraille on mansikkakermakakku, miksi gluteeniton pitäisi tilata jollain muilla täytteillä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi