Pesukone ei huuhtele kunnolla
Ostin pari kuukautta sitten Samsung-pesukoneen ja vasta nyt, kun aloin pestä mustia vaatteita, huomasin, että niihin jää pesuainejäämiä. Pesuainetta olen käyttänyt vain 30 ml vajaaseen puoleen koneelliseen eli en todellakaan liikaa. Huoltomies kävi katsomassa eikä löytänyt koneesta mitään vikaa. Mikä neuvoksi?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän tästä syystä aina vain erittäin likaisen pyykin/astioiden ohjelmia, tulee kerralla puhdasta. Eco pesussa kaikki jää likaiseksi ja saa pestä uudestaan
Se onkin maailmanpelastusohjelma, ei sovi kotikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Huuhtele käsin.
Täyttä hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Mustalle pyykille on oma pesuaine ja käytä sitä, koska se väri kuluu muuten pesussa pois ja sulla on kohta vaan harmaata pyykkiä...
Ja pöh.
Tutustu koneesi ohjekirjaan, sieltä voi löytyä ratkaisu ongelmaan.
Meidän edellisessä koneessa pystyi valitsemaan suuremman vesimäärän tai ylimääräisen huuhtelun nappia painamalla.
Nykyisessä koneessa voi valita ylimääräisen huuhtelun. Riittää kun sen ottaa käyttöön kerran, niin se pysyy automaattisesti valittuna, jos sitä ei poista. Tuli pari päivää sitten lueskeltua oman koneen ohjekirjaa ja siellä seliteltiin myös eri ohjelmien eroja, mikä käyttää enemmän vettä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ite lisään käsisuihkulla huuhteluvettä koneeseen pesuainelokeron kautta.
Tolla rikot sen pesukoneen.
Kohta rummun laakerit huutaa lujempaa kuin suihkari nousussa.
Lisähuuhtelu pitäisi olla koneessa mutta samsungin tietäen ei todellakaan ole riittävä sekään, itse en käyttä kyseistä merkkiä taloudellisuus ajaa kemikaali turvallisuuden ohi. (lisä huuhtelu ja linkous pesun jälkeen) jokainen kerta.
Lisään meidän koneessa lähes joka ohjelmaan lisähuuhtelun koska huomasin, että pesukone käyttää todella niukasti vettä loppuhuuhteluun. Lisähuuhtelu auttaa ja pyykeissä ei ole pesuainejäämiä.
Nykyaikainen vettä ja sähköä säästävä kone. Pesutuloksella ei ole mitään väliä, kunhan säästää. Ei siis mikään korjattavissa oleva vika vaan ominaisuus.
Jotenkin vaikea käsittää, millä tavalla siitä voi tulla säästöä, kun vaatteita pitää pestä useammin ja ne kuluvat nopeammin.
20: ei pesukoneen pesuaineen kuulu vaahdota! Vettä pitäisi olla tarpeeksi, sillä eihän pesuaineen irrottama lika lähde pois, kun ei ole vettä liuottimena. Eikä pesuaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite lisään käsisuihkulla huuhteluvettä koneeseen pesuainelokeron kautta.
Tolla rikot sen pesukoneen.
Kohta rummun laakerit huutaa lujempaa kuin suihkari nousussa.
Ei riko. Olen lisännyt koneeseen vettä jo pari vuosikymmentä eli siitä asti, kun myynnissä alkoi olla näitä säästökoneita.
Onhan näitten vuosien mittaan monta konetta päivänsä päättänyt, mutta ei yksikään laakerien rikkoutumisen vuoksi. Ei vesimäärä siihen mitään vaikuta. Muistatko koulun fysiikan tunnilta tämän: vedessä kappale menettää painostaan syrjäyttämänsä veden määrän? Pyykit ovat koneessa märkiä eli painavampia, mutta kone pyörittää vettä, ei vain niitä pyykkejä niin kuin silloin, kun vettä ei ole tarpeeksi paljon.
Nukkasihti puhdista kerran viikossa.
Paljonko yleensä peset, sen mukaan huoltoa.
Takuu! Katso tarkemmin ohjeet pesuaineen kanssa.
Millaista pesuohjelmaa käytät? Onko se tarkoitettu täydelle koneelliselle vai vajaalle?
Omassa koneessani vain kaksi ohjelmaa on täydelle koneelliselle suunniteltuja. Useimmat on puolikkaalle koneelliselle, ja pika, villa, hienopesu yms. ohjelmat vain 2 kg:lle pyykkiä, vaikka 9 kg kone.
Onko mahdollista laittaa lisähuuhtelu? (Itse käytän niitä aina.)
Vierailija kirjoitti:
Täytät liian täyteen. Nykypvä koneet käyttää todella säästeliäästi vettä. Ylitäytöllä ei huuhtele tarpeeksi hyvin.
Olenko jotenkin yksinkertainen, jos kuvittelen 9 kilon koneen pesevät 9 kiloa kuivana punnittua pyykkiä? Ja tämä siis siinä ohjelmassa, joka käyttää vähiten vettä.
Yksi ratkaisu ongelmaan on valita enemmän vettä käyttävä ohjelma, esimerkiksi siliäville tarkoitettua. Se ei onnistu niillä "älykkäillä" koneilla, jotka punnitsevat pyykkimäärää ja säätävät vedenkulutusta sen mukaan. Missään koneessa ei taida olla valittavissa "puhdasta säästelemättä", mutta eko-ohjelmia sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tukkiiko joku froteepyyhe tai muu materiaali pohjaa. Jolloin ne pitää pestä erikseen.
Pohjaa? Suomalaisissa pesukoneissa on yleensä sellainen pyörivä rumpu. Toisekseen froteepyyhe kyllä läpäisee vettä eikä tuki mitään.
Pesuaineen annosteluun vaikuttaa pyykin määrän ja likaisuuden lisäksi myös pesukoneen koko.
Valmistajat suosittelevat yleensä noin 70-100 millilitraa nestemäistä pyykinpesuainetta keskikokoiselle pesukoneelle. Ohje kuuluu: käytä pesuaineetta vähemmän, jos pesukoneesi on pienempi, ja enemmän, jos pesukoneesi on suurempi.
Täyteen koneelliseen riittää keskimäärin 50 ml. Jos pyykkiä on puolikkaan koneellisen verran, pesuainetta laitetaan 25 ml tai max. 30 ml.
Itse olen pyöräyttänyt vaatteet ylimääräisessä huuhtelussa pesuohjelman jälkeen, jos on tullut käytettyä pesuainetta liikaa.
Pari kuukautta vanha kone varmastikin huuhtelee ihan kunnolla, jonka huoltomiehen käyntikin todisti.
Käyttäjällä itsellään on pesuaineannostukset ym. pielessä. Koneen koko, pyykin määrä, pyykin likaisuus ja laatu (hienopyykkiä tm.) ja valittu ohjelma vaikuttavat kaikki siihen, mikä on lopputulos.
Jos olet yliannostellut pesuainetta useamman kerran, koneeseen jää jäämiä pesuaineesta. Pyöritä kone tyhjänä vähintään yhden huuhteluohjelman verran, tai pese kone tyhjänä, myös ilman aineita, kuumimmassa ohjelmassa. Nämä poistavat mahdolliset liiat pesuaineet, jotka on kertyneet koneeseen.
Minulla yksi pyykkikone lakkasi pyörittämästä rumpua n. 1 kk käytön jälkeen. Oli ohjelmanvalitsijassa joku vika. Kun se vaihdettiin, alkoi kone pesemään ja huuhtelemaan kunnolla.
Eikö juuri kovaan veteen tarvi enemmän huuhtelua? Suomessa on kyllä pehmeämpi vesi kuin keski-euroopassa. Kovuus voi tarkoittaa veden kalkkipitoisuutta.