Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En oikein usko siihen neliömäärään mitä tästä talosta on ilmoitettu. On pakostakin isompi ja mietin, että onko virallista tahoa selvittämään

Vierailija
01.02.2025 |

Asun siis 50-luvun omakotitalossa johon muutettiin yhdessä silloisen miehen kanssa. Jo meidän parisuhteen aikana mietittiin, että ei voi pitää neliömäärät paikkaansa. Papereissa on ilmoitettu 145 asuinneliötä, mutta se on pakostakin enemmän. Pelkkä olohuone on n.30 neliötä kun se aikoinaan exän kanssa mitattiin. Ei kaikkia huoneita mitattu, mutta jo ihan silmämääräisesti arvioimalla pystyy sanomaan, että ei tällaisessa puolitoista kerroksisessa talossa voi olla vain 145 asuinneliötä.

Tässä juuri yksi päivä exän kanssa puhuttiin ja asia tuli esille ja oltiin edelleen sitä mieltä, että ei voi pitää paikkaansa. Osittain ehkä voisi selittyä sillä, että myöhemmin tehty ns. elintasosiipi missä eteinen, kylppäri ja sauna. Mutta luulisi, että tuo olisi huomioitu kuitenkin koska tuokin muutos tehty jo 40 vuotta sitten. 

Se vain, että vakuutukseen ei ole voinut merkitä enempää neliöitä vaan niillä mennään mitä papereissa on. Onko jotakin virallista tahoa joka mittaisi talon ja saisi oikeat neliöt selville? 

Kylmätilaksi ilmoitettu 60 neliötä, mutta sekään ei taida pitää paikkaansa vaan on enemmän koska kellari on iso. Olen asunut 60 neliöisessä asunnossa ja kyllä tuo kellari on isompi. 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki etäisyysmittari ja laske neliöt. Hyvistä puhelimista jo löytyy sellainen.

Vierailija
2/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huonekorkeus on jostain kohtaa alle 160cm, niitä neliöitä ei lasketa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta nyt alkuun se mitta ja mittaa itse.

Vierailija
4/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutukseen voi Merkkata isomman. Mikä firma kyseessä?

Kokonaisneliöt oleelliset. Jos ilmoitat liian pienen ja talo palaa, saat pienen talon tilalle.

Vierailija
5/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huonekorkeus on jostain kohtaa alle 160cm, niitä neliöitä ei lasketa.

Ei ole missään huonekorkeus alle 160cm. Ei kai nyt herranjumala asuintiloissa noin matalaa ole. Ei ole edes kellarissa.

Ap

Vierailija
6/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomioinut kattojen korkeuksia? Jos katot matalia tai vinoja, syö se asuinneliöitä.

Vierailija
7/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutukseen voi Merkkata isomman. Mikä firma kyseessä?

Kokonaisneliöt oleelliset. Jos ilmoitat liian pienen ja talo palaa, saat pienen talon tilalle.

Ifillä on vakuutus. Olen jo sinne aikoja sitten ilmoittanut talon neliöt papereiden mukaan. En kai mä niitä voi muuttaa noin vain. Kai siitä pitäisi olla vakuutusyhtiöön jotakin faktaa?

Ap

Vierailija
8/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kunnassa on rakennustoimi, josta saa jokainen oman talonsa piirustukset ja niistä selviää talon kokokin. Tehtiin tälleen kun ostettiin 50-luvun talo. 

Vierailija
9/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomioinut kattojen korkeuksia? Jos katot matalia tai vinoja, syö se asuinneliöitä.

Ei selity tällä. Yläkerran makkareissa molemmissa tila missä katto vino, mutta ei mitattu niitä ja silti ne makkarit n.20 neliötä molemmat. Sitten yläkerrassa vielä aulatila. Eli pelkästä yläkerrasta tulee vähintään 50 neliötä.

Ap

Vierailija
10/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua olisin vaan hiljaa. Pahimmillaan hankit rakennusluvat koko talolle keittiötä lukuunottamatta.

Vierailija
11/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunatonta huonettakaan ei lasketa huoneistopinta-alaan, esim. kellari.

Vierailija
12/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua olisin vaan hiljaa. Pahimmillaan hankit rakennusluvat koko talolle keittiötä lukuunottamatta.

No tämä kävi mielessä, että voiko vaikuttaa rakennuslupiin.

Ap

Vierailija
13/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos otat metrimitan ja mittaat ihan itse.

Vierailija
14/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikkunatonta huonettakaan ei lasketa huoneistopinta-alaan, esim. kellari.

Huoh. Asunnneliöiksi on ilmoitettu 145 neliötä ja kylmätilaksi 60 neliötä. Kumpikaan näistä ei taida pitää paikkaansa. Lisäksi kaksi eri asiaa. En missään kirjoittanut, että lasken asuinneliöiksi kellarin. 

Ap

Vierailija
15/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Luuletko menevän Ifille läpi tuollaisen kun sinne jo aikoja sitten ilmoitettu talon neliöt.

Ap

Vierailija
16/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinta-alaa on monenlaisia ja jokainen tarkoittaa eri asioita. Kerrosala kertoo yhden kerroksen koon, asuinala sisätilojen alan ja rakennusala kattaa kaikki väliseinistä ja autotallista lähtien. Oliskos tässä termeissä se selitys, miksi tuntuu neliöitä riittävän?

Vierailija
17/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitan kanssahan tuo olisi helppo itse tarkistaa pitääkö paikkansa ja vasta sitten miettiä miten kannattaa tehdä 

Vierailija
18/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on positiivinen ongelma. Meillä myös oli entinen rintamamiestalo virallisten neliöiden mukaan pienempi. Sinä oli jyhkeä portaikko kuistilta yläkertaan, mitä ei lasketa neliöihin, vaikka portaiden alla oli yksi kokonainen huone, tai ei kokonaan portaiden alla vaan myös niiden vieressä. Meillä oli myös viistot katot yläkerrassa, minkä takia makuuhuoneissa oli laskettu neliöihin vain keskiosat, ei niitä kohtia, mitkä viistot. Meillä oli ainakin 25 neliötä enemmän tilaa kuin virallisissa papereissa, mikä tietysti vaikuttaa alentavasti kotivakuutukseen yms.

Vierailija
19/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Luuletko menevän Ifille läpi tuollaisen kun sinne jo aikoja sitten ilmoitettu talon neliöt.

Ap

Huoh vaan itsellesi. Aina vakuutusyhtiöön saa tehdä korjauksen neliömääriin, ja tätä tapahtuu kaiken aikaa esim. kesämökkien kohdalla. Ja kyllä: olen ollut vakuutusyhtiössä töissä.

Vierailija
20/34 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kuva talosta, niin me nähdään täällä heti suuruusluokka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan