Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet työpaikoilla tämmöistä ilmiötä?

Vierailija
01.02.2025 |

Työpaikkaan on ikään kuin rakennettu jonkinlainen sosiaalinen jatkumo yläasteelle. Moni on ulkoistanut sosiaalisen elämänsä kokonaan työpaikalle ja jonkinlainen jako tapahtunut "suosittuihin" ja "ei suosittuihin" henkilöihin, jotka sitten hengailevat keskenään työpaikalla. Ehkä myös työpaikan ulkopuolella.

Työn ja osaamisen painoarvo vähän niin kuin sysätty syrjään, se mihin sosiaaliseen "jengiin" kuulut työpaikalla määrittää arvosi ja asemasi. Nämä ei-suositut henkilöt vähän niin kuin hoitavat työt ja suositut sitten keräävät hedelmät.

Yläasteella oli sentään luokanvalvoja pitämässä jonkinlaista jöötä, työpaikoilla pomo saattaa olla mukana menossa elämässä teini-ikäänsä uudestaan. Olen huomannut, että moni sellainen pomo joka ei ollut kovin suosittu teini-ikäisenä putoaa helposti tuohon mukaan.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailit juuri oman työpaikkani. En ole aiemmin kokenut tällaista, joten hyvin erikoiselta tuntuu näin nelikymppisenä olla seuraamassa tätä. Meillä tosiaan pomo on ihan täysillä mukana siinä teinijengissä. 

Käykö ne yhdessä tupakalla? :D

Kyllä. Tupakkapaikalla sovitaan ylennykset. 

Vierailija
22/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet sotke kaveripiirejä ja hierarkiaa keskenään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tapahtuuko tätä oikeilla työpaikoilla vai jossain hikisessä toimistossa.

Kyllä mä tämän saman "ilmiön" havaitsin eräässä metallialan yrityksessä.

Vierailija
24/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailit juuri oman työpaikkani. En ole aiemmin kokenut tällaista, joten hyvin erikoiselta tuntuu näin nelikymppisenä olla seuraamassa tätä. Meillä tosiaan pomo on ihan täysillä mukana siinä teinijengissä. 

Käykö ne yhdessä tupakalla? :D

Kyllä. Tupakkapaikalla sovitaan ylennykset. 

Vähän niin kuin yläasteellakin sovittiin siellä monia asioita.

Vierailija
25/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa työpaikoista on tosiaan kuin aikuiset lapset:  " mä en leiki sun kaa hiekkalaatikolla".

Elämänkokemus ja varmuus on tuonut ainakin itselle sellaisen toimintatavan, että en välitä siitä mitä puolitutut työkaverit ajattelevat minusta. Olin kouluaikoina  koulukiusattu ja sitäkautta epävarmakin. Jossainvaiheessa tuli mittatäyteen.

Teen työni, kohtelen muita ystävällisesti, enkä puutu asioihin jotka eivät kuulu minulle. Ohitan kaikki juorukerhot. Työ on työtä ja vapaa-aikaani en halua käyttää töihin liittyvään tai työkaverien tapaamiseen. En myöskään kerro asioitani töissä. Työkavereiden kanssa hengaamiseen liittyy se ongelma, että asiat helposti heijastuu puolin ja toisin.

Joillekin sopii työkavereiden tapaaminen vapaa-ajalla ja se on ok. Se mikä sopii toiselle ei välttämättä toiselle. Respekitiä.

Vierailija
26/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnex ei ole tuollaista. Mukava porukka ja lämminhenkinen. 

Vierailija
27/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on kun umpilaiskat kieroilijat ja hyväksikäyttäjät ovat löytäneet toisensa samasta työpaikasta ja esimies on niin puudeli, ettei puutu asioihin mitenkään useammalta työntekijältä saaduista todisteista huolimatta. On tämä työelämä hienoa! Ja kyllä, voin huonosti näiden ihmisper*eiden vuoksi.

Vierailija
28/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on duunissa pomona tyyppi joka kerää semmosta perseennuolentahaaremia ympärilleen. Täys narsisti, puhuu paskaa työntekijöistä, siis haukkuu aina jotain tyyppiä muille selän takana. Todella ällöttävää kattoa miten tän pomon tyhmillekin jutuille hekotellaan. Sellanen tyyppi joka hakee ja tarvitsee muiden ihailua, täysin sopimaton johtamaan.

Vierailija
29/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi noit huomionkipeitä henkisesti teiniksi jääneitä ei ole joka paikassa.

Mä oon kohdannu näitä jokapaikassa. Ärsyttävintä jos tämmöinen on pomona. Pitäis kokoajan lirkutella, muuten on ilmaa. 

Jatkona vielä. Tekis mieli hankkia jokin toinen työpaikka. Tulee liikaa ahdistavat kouluajat mieleen. 

Vierailija
30/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mistään mitään ja hyvä niin.

Vierailija
31/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa saada tietää, mitä ylin johto tekisi ja ajattelisi, jos saisivat tietää kaikki väärinkäytökset mitkä jäävät vain lähiesimiehen tietoon.

Kai tällä esihenkilöllä on jokin agenda miksei puutu räikeisiinkään väärinkäytöksiin, vaan asioista puhuttaessa alkaa lieventämään asioita ja selittelemään parhain päin. Ihan hiton sairasta. 

Usein naispuolisilla ihmisillä on ääretön kyky selitellä ja toivoa ns. parasta, vaikka henki menisi. Itse en osaa arvostaa moista käytöstä lainkaan. Ei musta muutu valkoiseksi toivomalla.

Vierailija
32/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hienoa saada tietää, mitä ylin johto tekisi ja ajattelisi, jos saisivat tietää kaikki väärinkäytökset mitkä jäävät vain lähiesimiehen tietoon.

Kai tällä esihenkilöllä on jokin agenda miksei puutu räikeisiinkään väärinkäytöksiin, vaan asioista puhuttaessa alkaa lieventämään asioita ja selittelemään parhain päin. Ihan hiton sairasta. 

Usein naispuolisilla ihmisillä on ääretön kyky selitellä ja toivoa ns. parasta, vaikka henki menisi. Itse en osaa arvostaa moista käytöstä lainkaan. Ei musta muutu valkoiseksi toivomalla.

Olen nähnyt monta pikkupomoa, jotka olivat käytännössä muutaman työntekijän määräysvallassa. Käytännössä pikkupomo kantoi titteliä, mutta ne muutamat työntekijät sanelivat mitä tapahtuu ja milloin tapahtuu. Suomalainen työelämä on kyllä kaikinpuolin niin vinksahtanutta ja vääristynyttä, että jonkinlainen täysi remontti olisi ollut paikoillaan vuosikymmeniä sitten.

Kyllähän monella työpaikalla on kaikenlaista työnhyvinvointisoopaa tellUS ym. Mutta eipä näistä ole mitään mitään muuta hyötyä kuin se, että työllistävät muutaman tyypin.

Vierailija
33/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaisena työskennellessä voit vain seurata epäkohtien ja huonon käytöksen jatkumista. Useimmat normaalit työntekijät väsyvät ilmoittamaan huonoista asioista, kun huomaavat ettei siitä ole mitään hyötyä.

Alkaa taas verenpaine nousta kun mietin tätä epäoikeudenmukaisuutta, mikä on arkipäivää monella työpaikalla.

Vierailija
34/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on duunissa pomona tyyppi joka kerää semmosta perseennuolentahaaremia ympärilleen. Täys narsisti, puhuu paskaa työntekijöistä, siis haukkuu aina jotain tyyppiä muille selän takana. Todella ällöttävää kattoa miten tän pomon tyhmillekin jutuille hekotellaan. Sellanen tyyppi joka hakee ja tarvitsee muiden ihailua, täysin sopimaton johtamaan.

Tuo "haaremi-kulttuuri" on hyvin yleinen työelämässä. Sitä kutsutaan myös keisarin hoviksi. Pahinta on jos joku keisarin hovista ottaa sinut silmätikukseen. Olen ollut tässä tilanteessa, katsoin viisaammaksi nostaa kytkintä ja vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
35/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni lähinnä oksettaa oman työpaikan lipevyys. Miksi en koskaan löydä työpaikkaa missä olisi henkisesti hyvä olla. 

Vierailija
36/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin juuri samaa asiaa. Tosin, se vahvistuu työpaikoilla, jotka ovat sillä tavalla hierarkkisia, että verkostoituminen oikeiden ihmisten kanssa oikeasti edistää uraa. Olen ollut sekä työpaikoissa, joissa menestys on harvoin esimiesten suosion varassa tai esimiehet eivät ole ko alan "huippuja" ja sellaisissa jossa yleinen käsitys oli että pomo on alalla sen verran merkittävä, että hänen suosituksensa ovat rakettilaukaisu huipulle. Se ei välttämättä ollut totta, mutta ruohonjuuritason ihmiset luulivat näin. Jälkimmäisessä tapauksessa oli enemmän tällaista, ikäänkuin henk koht ja ammatilliset motiivit sekoittuivat. Jos menestys on muualla tai muista asioista kiinni ja ko työpaikka on ns dead end, tähän dynamiikkaan osallistuvat vain ne joille sosiaaliset pelit ovat jotenkin luontaisia tapoja toimia. Esimiehet eivät olleet suinkaan narsisteja, mutta kai sitä ajan oloon alkaa luulla itse kukin että imartelu on aitoa, kun sitä aikansa kuulee.

Vierailija
37/55 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö olla jonkin näköinen suora linja työntekijöillä ylimmälle johdolle? Ja esihenkilöt tiukkaan syyniin siitä mitä oikeasti siellä työpaikalla tapahtuu.

Useinhan kaikki tarkastukset ja valvonnat ovat etukäteen ilmoitettu ja tarkastuksen tullessa, on kaikki siivottu ja sumplittu parhain päin:D

Vierailija
38/55 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni lähinnä oksettaa oman työpaikan lipevyys. Miksi en koskaan löydä työpaikkaa missä olisi henkisesti hyvä olla. 

Ei semmoisia taida olla olemassakaan.

Vierailija
39/55 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha myös kun pomon suosikki on kieroilija ja yrittää sälyttää omat duuninsa muille. Samalla hännystelee ja mielistelee johtoa.

Vierailija
40/55 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka ovat koukussa somen "kirjoitan someen, olen siis olemassa"- tunteeseen ovat niitä samoja, jotka tarjoutuvat somessa edustamaan firmaa.

Huono itsetunto ja tapa edetä toimitusjohtajan aivoja pitkin, ne yhdistää. Kehu pomoja ja valehtele somessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi