Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä tämä etälasten tuleminen on sarjassa Keisarilla ei ole vaatteita.

Vierailija
01.02.2025 |

Mies - eli lasten isä - on ihminen, joka ei osaa tehdä lasten kanssa oikein muuta kuin käydä ravintolassa syömässä. Hän kyllä tekee heidän kanssaan asioita, jos lapset ehdottavat. Mutta kun lapsilta kysyy mitä haluavat, niin 90 %:sti vastaus on en mä tiiä. 

Mitä viikonloppuna sitten tapahtuu? Lapset tulevat ja syömme kaikki valmistamaani ruokaa.  Kysellään kuulumisia, mutta harvoimpa niitä kauheasti on. Minä aikalailla ylläpidän keskustelua. Ruokailu kestää lasten osalta 15 minuuttia, jonka jälkeen lapset sulkeutuvat omiin huoneiisinsa katselemaan tiktokkia. Näen heidät illalla kävelemässä keittiöön.

Me menemme aikaisin nukkumaan ja heräämme aikaisin. Lapset heräävät puolelta päivin. Näen heidät silloin kävelemässä keittiöön. He vetäytyvät syömään aamiaista omiin huoneisiinsa. Sitten onkin jo kotiinkähtöaika. 

He ovat nyt teinejä, mutta näin on menty jo vuosikaudet. Pikkulapsiaikana he halusivat hoploppiin, lopun ajasta leikkivät huoneissaan kaksi päivää, mutta ovat nyt halunneet lyhentää käynnit yhteen vuorokauteen. 

Eivät he minua haittaa, mutta ihmettelen, miksi tätä leikkiä leikitään? Isälle sopii, jos he tulevat, mutta hänelle sopii, jos eivät tule. Lapset eivät kehtaa sanoa, että kavereiden kanssa olisi kivempaa. Lähiäiti noudattaa velvollisuuttaan.  Outo kuvio jokaiselle osapuolelle.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo muka eroaa lähivanhemman luona vietetystä viikonlopusta? Olen leski ja vaikka kolme lasta (iät 12-18 v.) ovat kotona yleensä viikonloppuisin, niin ei se tuosta kuvauksesta poikkea millään tavalla.

Nuorimmaista vien lauantaisin treeneihin ja hänellä ajoittain kisoja, joissa voi mennä koko päivä. Kaksi vanhempaa nukkuvat puolille päivin, hakevat jotain ruokaa itsenäisesti ja hautautuvat huoneisiinsa. Puhelinta ja pelaamista. Vanhin saattaa käydä kavereiden kanssa ajelulla tai juhlimassa joko pe- tai la-iltana. Hänellä on ajokortti muttei autoa, joten minun bensoilla ajelee (hillitysti). Ei mekään yhdessä perheenä enää paljon tehdä asioita. Joskus käydään mäkkärissä tai Hesessä syömässä tai teatterissa tai mummolassa. Poissa ovat ne ajat, jolloin laskettiin mäkeä yhdessä, käytiin hiihtämässä tai laskettelemassa, paistamassa makkaraa meren rannalla. Minulla ei yksinhuoltajana ole ylimääräistä rahaa kovin usein käydä teattereissa tai konserteissa ja noilla on jokaisella sitä paitsi erilainen musiikkimaku.

Yritän silti viettää kahdenkeskistä aikaa jokaisen kanssa. Esim. keskimmäisen lapseni kanssa mennään ensi viikonlopuksi hotellilomalle, käydään shoppailemassa, kasvohoidossa ja rentoudutaan ehkä saunoen tai syöden hyvää ruokaa. Nuorin lapsista (12 v.) menee siksi aikaa mummolaan. Joululahja saattaa olla juuri tuollainen, että on jokin elämys, ennemmin kuin kallis puhelin tai merkkivaatteita. Kerran vuodessa ollaan perheenä käyty jossain lomalla, se saattaa olla 4 päivän matka tai viikon matka, riippuen rahatilanteesta. Eikä ole kesämökkiä tai muita paikkoja, jonne lähteä yhdessä säännöllisesti. Kotona ollaan lähes aina viikonloput.

Vierailija
82/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole eroperheistä kokemusta, mutta kuvittelisin että tuo on pitkällä tähtäimellä oikein fiksua, vaikka nyt tuntuukin hölmöltä. Tällä lailla lasten ja isän suhde kuitenkin pysyy yllä.

Eivät ne teinit välttämättä ole yhtään sen innokkaampia vanhempien kanssa seurustelijoita ydinperheessäkään. Eikä niitä silti olla sieltä dumppaamassa mihinkään.

Tämä, itsellä kaksi teinipoikaa ydinperheessä. Kyllä ne mukaan lähtee jos jotain tehdään, välillä innolla, välillä naama rutulla. Mutta eipä noiden kanssa hirveesti mitään tehdä täällä kotona, kun ne istuu huoneissaan tai on kavereillaan. Joskus saan houkuteltua elokuvaa katsomaan tai pelaamaan jotain lautapeliä. Joskus käyvät jotain juttelemassa ja taas häipyvät huoneisiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko AP miehesi muutenkin vähän outo?

Isänä ainakin on täydellinen nahjus. Hyviä ehdotuksia on tullut mitä voisivat tehdä yhdessä tai te kaikki, mutta tietty, jos isää ei kiinnosta paskaakaan, niin voihan sitä noinkin etäännyttää lapsensa itsestään.

Ei hän ole outo, mutta ei vain ole isätyyppiä. Ei ole leikittäjä eikä laulattaja. Ja kuten olen sanonut, niin hän tekee kaiken, mitä lapset pyytävät. Mutta kun nämä eivät pyydä mitään.

Voi se isäkin jotain ehdottaa. Ei meillä teinit ehdottele mitään, minä tai isänsä ne tekemiset pääsääntöisesti ehdottaa ja toteuttaa. Ja välillä pitää lähes pakottaa teinit mukaan. Miksi hemmetissä tää homma on jätetty lasten vastuulle. Mieheen nyt ryhtiä. Eikä selitys ole se ettei ole isätyyppiä. Hän on isä ja sen mukaan eletään.

Vierailija
84/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytettyjen ongelmia osa 656

Ei tässä ole ns. Ongelmaa. Tai ainakaan ei ole ongelma minulle eikä miehell. Ihmettelen vain kuviota.

Lapset ovat kivoja ja hyvinkäyttäytyviä. Äitinsä on kasvattanut heidät toki tiukassa kurissa. Ikinä eivät pullikoi vastaan.

Nimenomaan sinulle tästä on tullut ongelma. Ethän muuten olisi tehnyt koko aloitusta. Asiat, ihmiset ja ihmissuhteet eivät ole, kuten ajattelet, että niiden pitäisi olla. Tämä lienee juurisyy monen uusperheongelman taustalla.

Vierailija
85/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä lasten käyttäytymiseen vaikuttaa tämä äitipuoli, jota vaan tuntuu haittaavan lasten käyminen. 

Kuule ei vaikuta. Vaikka itse olen päivisin ulkona, ja tulen takaisin, niin lapset ovat omissa huoneissaan ja isä yksin olohuoneessa.

Kyselen aina, juttelevatko lapset enemmän esim automatkalla kun minä en ole läsnä, niin eivät yleensä juttele.

Isä ei osaa olla yhteydessä lapsiinsa. Sääli, että on ulkoistanut itsensä, mutta hyvä että edes tuon verran ovat tekemisissä. En lähtisi vähentämään tapaamisia, koska silloin välit hiipuvat olemattomiin. Sun on vaan pakko kestää kun olet tuollaisen miehen itsellesi valinnut.

Vierailija
86/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänä ainakin on täydellinen nahjus. Hyviä ehdotuksia on tullut mitä voisivat tehdä yhdessä tai te kaikki, mutta tietty, jos isää ei kiinnosta paskaakaan, niin voihan sitä noinkin etäännyttää lapsensa itsestään.

Ei hän ole outo, mutta ei vain ole isätyyppiä. Ei ole leikittäjä eikä laulattaja. Ja kuten olen sanonut, niin hän tekee kaiken, mitä lapset pyytävät. Mutta kun nämä eivät pyydä mitään.

Eivät kai kun ovat huomanneet, että isä ei ole heistä millään tavalla kiinnostunut. Eikö teinien kanssa tarvitse leikkiä ja laulaa. Huono isä.

Vierailija
87/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kai kun ovat huomanneet, että isä ei ole heistä millään tavalla kiinnostunut. Eikö teinien kanssa tarvitse leikkiä ja laulaa. Huono isä.

niin, ei hän kummoinen isä ole. En tiedä, mitä lapset hänestä ajattelevat. Mutta minun kannaltani tärkeintä on, että hän on hyvä aviomies. 

Vierailija
88/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytettyjen ongelmia osa 656

Ei tässä ole ns. Ongelmaa. Tai ainakaan ei ole ongelma minulle eikä miehell. Ihmettelen vain kuviota.

Lapset ovat kivoja ja hyvinkäyttäytyviä. Äitinsä on kasvattanut heidät toki tiukassa kurissa. Ikinä eivät pullikoi vastaan.

Nimenomaan sinulle tästä on tullut ongelma. Ethän muuten olisi tehnyt koko aloitusta. Asiat, ihmiset ja ihmissuhteet eivät ole, kuten ajattelet, että niiden pitäisi olla. Tämä lienee juurisyy monen uusperheongelman taustalla.

miksi ihmisellä pitää aina olla ongelma, jos ajattelee jotain? Tein aloituksen, koska taas niin ihmettelin asiaa. Tein samoihin aikoihin aloituksen, jossa ihmettelin trumpia. Mutta ei trumpistakaan ole minulle ongelmaa - vaikka hänestä aloituksen tein.

En minä toivo asioiden olevan toisella tavalla. Olisi kauheaa, jos lapset haluaisivat olla täällä koko ajan. En myöskään ole sitä mieltä, että lasten pitäisi lopettaa käyminen. Pidän nykyistä kuviota vain outona, mutta kaipa tämä on täydellinen kuvio -ainakin minun kannaltani.

Vierailija
89/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nähnyt heidän kasvavan lapsista teineiksi, jaksa vielä, pian ovat aikuisia. 

Vierailija
90/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nähnyt heidän kasvavan lapsista teineiksi, jaksa vielä, pian ovat aikuisia. 

Ei tässä ole mitään jaksettavaa. Jos olet lukenut ketjun niin tiedät, etteivät he häiritse minua.

Vierailija
91/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mikä tässä oli pointti? Itse teininä olin kavereiden kanssa ja harrastuksissa niin tätä aika vähän kotona näkyi. Omassa perheessä nyt aikuisena tuli ero ja lapset olivat jo teinejä, nyt viikko-viikko elämää. Ihan samalla lailla saattavat käydä syömässä ja sitten huoneeseen meilläkin, joskus sitten tehdään enemmän ja reissataan sun muuta. Kivoja keskusteluja sillon kun sitä vähiten odotti. Sellaisia ei kuitenkaan ikinä ole jos tapaamisen loppuvat kokonaan tai typistyvät johonkin ruokailuun..

Tuo kuulostaa ihan normaalilta teinien elämältä ja sellaiselta mitä ei missään nimessä pidä lopettaa.

Vierailija
92/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mikä tässä oli pointti? Itse teininä olin kavereiden kanssa ja harrastuksissa niin tätä aika vähän kotona näkyi. Omassa perheessä nyt aikuisena tuli ero ja lapset olivat jo teinejä, nyt viikko-viikko elämää. Ihan samalla lailla saattavat käydä syömässä ja sitten huoneeseen meilläkin, joskus sitten tehdään enemmän ja reissataan sun muuta. Kivoja keskusteluja sillon kun sitä vähiten odotti. Sellaisia ei kuitenkaan ikinä ole jos tapaamisen loppuvat kokonaan tai typistyvät johonkin ruokailuun..

Tuo kuulostaa ihan normaalilta teinien elämältä ja sellaiselta mitä ei missään nimessä pidä lopettaa.

No, minä jos haluan nähdä jotain ihmistä, niin annan tälle 100 % aikani. Kun itse olin vuoroviikkoäiti, niin tein pitkäätyöpäivää etäviikoilla ja olin aktiivinen ja läsnäoleva äiti lähiviikoilla. Tai esim. En kutsu mökille kaveria ja jätä häntä omiin oloihinsa. 

ilmeisesti olen poikkeava ihminen, tämän ketjun perusteella.

Vierailija
93/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minä jos haluan nähdä jotain ihmistä, niin annan tälle 100 % aikani. Kun itse olin vuoroviikkoäiti, niin tein pitkäätyöpäivää etäviikoilla ja olin aktiivinen ja läsnäoleva äiti lähiviikoilla. Tai esim. En kutsu mökille kaveria ja jätä häntä omiin

Eli isä on surkea niin kuin on jo tullut todetuksi. Ei osaa eikä halua viettää lastensa kanssa aikaa ja uusi puoliso on sitä mieltä, että lasten on turha edes tulla.

Vierailija
94/113 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin, ei hän kummoinen isä ole. En tiedä, mitä lapset hänestä ajattelevat. Mutta minun kannaltani tärkeintä on,

Toivottavasti ette hanki lapsia yhdessä. Mä en osaisi pitää hyvänä miehenä sellaista joka ei välitä omista lapsistaan. 

Vierailija
95/113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ette hanki lapsia yhdessä. Mä en osaisi pitää hyvänä miehenä sellaista joka ei välitä omista lapsistaan. 

Olen eri. Voin vannoa, että jos sinä rakastuisit tuollaiseen mieheen etkä itsekään haluaisi elää perhe-elämää, niin olisit onnesta soikeena. Pitäisit erittäin hyvänä, että mies kantaa vastuunsa lapsistaan, mutta sidos ei ole liian kiinteä. 

Vierailija
96/113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset taisivat olla aika pieniä erotessa? Olen huomannut, että silloin ei oikein synny kunnon suhdetta lapsiin.

Lapset olivat 1 ja 4. Käsittääkseni mies ei koskaan elänyt normaalia perhe-elämää heidän kanssaan töistään johtuen. 

Tässä on varmaan se syy. Lapset ovat oppineet, ettei isä ole koskaan "läsnä" eivätkä osaa vaatia hänen läsnäoloaan. Ja isä on tottunut siihen, että "lapset kulkevat vaan mukana" eikä heille tarvitse keksiä mitään viihdykettä tai heidän kanssaan ei tarvitse viettää aikaa. Aika hankala näitä opittuja tapoja enää yli 10 vuoden jälkeen alkaa muuttamaan.

Vierailija
97/113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Voin vannoa, että jos sinä rakastuisit tuollaiseen mieheen etkä itsekään haluaisi elää perhe-elämää, niin olisit onnesta soikeena. Pitäisit erittäin hyvänä, että mies kantaa vastuunsa lapsistaan, mutta sidos ei ole liian kiinteä. 

Tämä

Vierailija
98/113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinien jakaminen on outoa. 16v voi olla jo hyvin itsenäinen ja omissa kuvioissaan. Käydä töissä ja seurustella. Silti pitää leikkiä jonkun lasta. Kulkea edes taas muiden kotien välillä.

Meillä 17-vuotias haluaa elää molempien vanhempien kanssa.

Kyllä minua suoraan sanottuna ihmetyttää nämä keskustelut. Oma mieheni ottaa ihan omaehtoisesti kontaktia tuohon poikaan. Juttelee salitreenistä, mopoista, kouluaineista jne. Käydään yhdessä matkoilla, ravintolassa, laitetaan ruokaa kimpassa. Ja sitten se lapsi mököttää yksin huoneessaan ruudun äärellä. Jos mieheni olisi alkanut ihmettelemään miksi "tuon" pitää tulla tänne kun istuu vaan yksin huoneessaan ja siksi me ei voida mennä mökille tmv, niin mies olisi saanut ikuisen vapautuksen kulkea mökillään ihan omien aikataulujen mukaan. Yksi uupuu kun pesee pyyhkeitä kerran kahdessa viikossa. Ihan kuin ei olisi älynnyt että on alkamassa suhteeseen miehen kanssa jolla on kaksi elävää lasta ja joista saattaa olla lopunelämää vaivaa jopa 2 krt kuukaudessa. No, provohan tämä varmaan olikin.

Vierailija
99/113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin, ei hän kummoinen isä ole. En tiedä, mitä lapset hänestä

Ap tässä. Äläs nyt lue rivien välistä asioita, joita siellä ei ole. En ole sanonut, ettei mies välitä, vaan olen sanonut, ettei mies osaa olla lasten kanssa.

Vierailija
100/113 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinien jakaminen on outoa. 16v voi olla jo hyvin itsenäinen ja omissa kuvioissaan. Käydä töissä ja seurustella. Silti pitää leikkiä jonkun lasta. Kulkea edes taas muiden kotien välillä.

Meillä 17-vuotias haluaa elää molempien vanhempien kanssa.

Kyllä minua suoraan sanottuna ihmetyttää nämä keskustelut. Oma mieheni ottaa ihan omaehtoisesti kontaktia tuohon poikaan. Juttelee salitreenistä, mopoista, kouluaineista jne. Käydään yhdessä matkoilla, ravintolassa, laitetaan ruokaa kimpassa. Ja sitten se lapsi mököttää yksin huoneessaan ruudun äärellä. Jos mieheni olisi alkanut ihmettelemään miksi "tuon" pitää tulla tänne kun istuu vaan yksin huoneessaan ja siksi me ei voida mennä mökille tmv, niin mies olisi saanut ikuisen vapautuksen kulkea mökillään ihan omien aikataulujen mukaan. Yksi uupuu kun pesee pyyhkeitä kerran kahdessa viikossa. Ihan kuin ei olisi älynn

jos olet lukenut ketjua, niin:

1. kyllä minäkin otan kontaktia lapsiin ruokapöydässä. 

2. En ole koskaan miehelleni ihmetellyt enkä häneltä kysynyt, miksi lapset tulevat. Eikä lapset minua häiritse.

3. En minä uuvu pyyhkeiden pesemisestä, vaan sillä osoitan rajat miehelle. Jos hän haluaa lapsiaan nähdä, niin ihan itse joutuu tekemään hommaa heidän eteen. 

4. Olen oikein hyvin tajunnut, että miehellä on kaksi lasta. Eihän niissä lapsissa mitään ole, jos isä kantaa hoito- viihdytys- ja kasvatusvastuun lapsistaan. Uusperheen ongelmat alkavat, kun nuo vastuut sysätään bonukselle. Se on helposti huomattavissa kaikissa av-ketjuissa. Minä siis olen kieltäytynyt kantamasta mitään vastuuta. 

Meillä mies kantaa vastuunsa siitä, että maksaa elarit ja ottaa lapset luokseen, hän on kantanut kasvatusvastuun ja hoitovastuun, mutta hän ei _ osaa _ viihdyttää. Ja sitä vastuuta minä en itselleni osa. Ja lopputulos on tämä.

Mutta hesarin artikkeli oli valaiseva. Ehkä hän vain on tottunut siihen, että lapset ovat makuuhuonelapsia. Omat lapseni olivat olohuonelapsia ja minä pidinnsitä normaalina, että kävin heidän kanssaan ulkona, tein palapelejä ja leivoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme