Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä tämä etälasten tuleminen on sarjassa Keisarilla ei ole vaatteita.

Vierailija
01.02.2025 |

Mies - eli lasten isä - on ihminen, joka ei osaa tehdä lasten kanssa oikein muuta kuin käydä ravintolassa syömässä. Hän kyllä tekee heidän kanssaan asioita, jos lapset ehdottavat. Mutta kun lapsilta kysyy mitä haluavat, niin 90 %:sti vastaus on en mä tiiä. 

Mitä viikonloppuna sitten tapahtuu? Lapset tulevat ja syömme kaikki valmistamaani ruokaa.  Kysellään kuulumisia, mutta harvoimpa niitä kauheasti on. Minä aikalailla ylläpidän keskustelua. Ruokailu kestää lasten osalta 15 minuuttia, jonka jälkeen lapset sulkeutuvat omiin huoneiisinsa katselemaan tiktokkia. Näen heidät illalla kävelemässä keittiöön.

Me menemme aikaisin nukkumaan ja heräämme aikaisin. Lapset heräävät puolelta päivin. Näen heidät silloin kävelemässä keittiöön. He vetäytyvät syömään aamiaista omiin huoneisiinsa. Sitten onkin jo kotiinkähtöaika. 

He ovat nyt teinejä, mutta näin on menty jo vuosikaudet. Pikkulapsiaikana he halusivat hoploppiin, lopun ajasta leikkivät huoneissaan kaksi päivää, mutta ovat nyt halunneet lyhentää käynnit yhteen vuorokauteen. 

Eivät he minua haittaa, mutta ihmettelen, miksi tätä leikkiä leikitään? Isälle sopii, jos he tulevat, mutta hänelle sopii, jos eivät tule. Lapset eivät kehtaa sanoa, että kavereiden kanssa olisi kivempaa. Lähiäiti noudattaa velvollisuuttaan.  Outo kuvio jokaiselle osapuolelle.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse puuhaa lasten kanssa, jos olet tuntenut heidät vuosia? Käy uimassa, kalastamassa, metsäretkillä, vie melomaan, pyöräilemään, kotieläinpihoihin, elokuviin, keikoille, suppailemaan, ihan mihin vain? Miksi et leivo, laita ruokaa, keksi jotain muuta kivaa? Jos mies on ollut vuosia noin eksyksissä isänroolista, niin ainahan voi vähän auttaa. Ei lapsilla siihen ole välttämättä eväitä ja itse taas nauttisin lasten kanssa olemisesta. Jos isä ei olisi innokkaampi tuonkaan jälkeen, niin itse kyllä olisin, jos se olisi lapsille ja heidän äidilleen ihan ok.

Vierailija
42/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä lasten käyttäytymiseen vaikuttaa tämä äitipuoli, jota vaan tuntuu haittaavan lasten käyminen. 

Ai että tulin onnelliseksi meidän uusioperheestä. Aika eri homma. Kaikki tekevät normiasioita yhdessä, eikä kenenkään tarvitse paeta ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä aloittajan mielestä isän pitäisi teiniensä kanssa tehdä? Mennä HopLoppiin? Ne taitavat nykyään olla Leo's leikkimaita.

Omien (aikuisten) lasteni kanssa juttelen aika paljon. Ja juttelin heidän kanssaan silloinkin, kun olivat teinejä. Eikä minun lapseni sulkeutuneet pieninä omiin huoneisiin leikkimään yksinään tai kaksinaan. Jotenkin ajattelen, että kun harvoin näkee, niin haluaa toisiaan nähdäkin. 

Tästä ketjusta olen oppinut, että minä itse taidan olla outo, kun näin ajattelen.

Miksi miehen pitäisi tehdä lastensa kanssa samoin kuin sinä teit omiesi kanssa? Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia. 

Miksi ihmisten pitää nähdä toisiaan, jos toisten seura ei kiinnosta?

ohis

Kun on lapsia hankkinut, pitää yrittää pitää yllä suhdetta lapsiin ja kantaa vastuuta myös heidän kasvatuksestaan ja hoidostaan.

Mitä, jos toinenkin vanhempi luistelisi vastuusta?

Vierailija
44/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö ikinä missään yhdessä? Kylpylässä, konserteissa, urheilupeleissä, pelaamassa biljardia, luistelemassa? Se on aikuisen tehtävä repiä teinit sieltä huoneesta ulos. 

Joku laivaristeilykin yhdessä olisi mukava. 

Kuulostaa oudolta, jos vanhemmat ei yritä edes. 

Vierailija
45/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaahan se on kaikilla. Vaaditaan tosi paljon vanhemmalta saada nuori irrotettua ruudun ääreltä ja rikottua kaavaa. Ota tavoitteita, vaikka yksi tai kaksi juttua lisää päivässä jota teette yhdessä. Ei oo helppoa mutta tutustut lapsiisi siinä paremmin. Sekoita mukavaa ja uuden oppimista ja perusarkea. Sinä olet heidän isä. 

En tee. Uskon, että uusperheet kaatuvat siihen, että äitipuoli ottaa lapsista vastuuta. Lopuksi äitipuoli päätyy kasvattamaan, viihdyttämään hoitamaan heitä. Ja uusperhe kaatuu äitipuolen uupumiseen. 

Mies on työorientoitnut yrittäjä ja tiedän, että juuri niin meillekin kävisi, jos minä ottaisin roolia. Juuri ihmettelin, kun lasten huoneessa on viisi pyyhettä. Minähän en niitä pese. Ei ole liikaa vaadittu, että meis pesisi ne.

Anteeksi, nauratti tuo. Itse näkisin, että mies ja lapset on samaa pakettia. Ihan samalla tavalla toimisin lasten kanssa kuin omieni. Niin hyvässä kuin pahassakin. Avoimesti, välittävästi ja sopivasti hoivaten. Ei paljon muutama pyyhe heilauttaisi, joskin pyytäisin, että tuovat itse ne jatkossa pyykkikoriin.

Vierailija
46/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä aloittajan mielestä isän pitäisi teiniensä kanssa tehdä? Mennä HopLoppiin? Ne taitavat nykyään olla Leo's leikkimaita.

Omien (aikuisten) lasteni kanssa juttelen aika paljon. Ja juttelin heidän kanssaan silloinkin, kun olivat teinejä. Eikä minun lapseni sulkeutuneet pieninä omiin huoneisiin leikkimään yksinään tai kaksinaan. Jotenkin ajattelen, että kun harvoin näkee, niin haluaa toisiaan nähdäkin. 

Tästä ketjusta olen oppinut, että minä itse taidan olla outo, kun näin ajattelen.

Ihmiset on erilaisia. Teinit on erilaisia. En minä ainakaan muista mitään erityisiä juttutuokioita vanhempieni kanssa teini-iässä, vaikka olikin ihan normaali perhe. 

Vierailija
47/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien aivojen kehitykselle on tärkeää, että välillä saa vain olla.

Vierailija
48/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatkat on usein teini-ikäisten perheen yhteistä tekemistä. Tulee niistä muistoja kuitenkin. 

Vierailija
49/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö ikinä missään yhdessä? Kylpylässä, konserteissa, urheilupeleissä, pelaamassa biljardia, luistelemassa? Se on aikuisen tehtävä repiä teinit sieltä huoneesta ulos. 

Käykö teidän perhe kaksi kertaa kuussa risteilyllä? 

Vierailija
50/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien jakaminen on outoa. 16v voi olla jo hyvin itsenäinen ja omissa kuvioissaan. Käydä töissä ja seurustella. Silti pitää leikkiä jonkun lasta. Kulkea edes taas muiden kotien välillä.

Vierailija
51/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomamatkat on usein teini-ikäisten perheen yhteistä tekemistä. Tulee niistä muistoja kuitenkin. 

Jos mies on työorientoitunut yrittäjä, niin rahaa on varmasti matkustaa jonnekin ja erilaisissa tapahtumissa käydä. Miettikää, lapset eivät opi mitään, kun vain katsovat tiktokkia. Usein itsetunto on huonompi sellaisilla, jotka viettävät paljon aikaa ruutujen ääressä. 

Välillä houkuttelen lapsen tekemään töitä maksamalla pientä palkkaa. Minulla on yritys. Jotain pientä keksin aina, siivous yms. Varmasti lapsellekin tulee hyvä mieli, kun on ansainnut rahansa. 

Vierailija
52/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinien jakaminen on outoa. 16v voi olla jo hyvin itsenäinen ja omissa kuvioissaan. Käydä töissä ja seurustella. Silti pitää leikkiä jonkun lasta. Kulkea edes taas muiden kotien välillä.

Asuuhan 16-vuotiaat yhä vanhempiensa nurkissa yleensä vuosikausia eikä sitäkään lasketa leikkimiseksi.

Vierailija
53/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa nykyään monet lapset käyttäytyä noin. Eihän tuossa oikein muuta voi kuin odottaa ja katsoa jos joku päivä osaavat arvostaa. 

Arvostaa mitä?

Vierailija
54/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy ei. Mutta aika usein siivotaan yhdessä töissäni. Tai keksin jonkin muun työn. Jotain muuta kuin ruutuaikaa. 

Vierailija
55/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy ei. Mutta aika usein siivotaan yhdessä töissäni. Tai keksin jonkin muun työn. Jotain muuta kuin ruutuaikaa. 

Jei, kiva tulla isän luo, kun pääsee siivoamaan isän tyttöystävän kanssa! 

Vierailija
56/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuuhan 16-vuotiaat yhä vanhempiensa nurkissa yleensä vuosikausia eikä sitäkään lasketa leikkimiseksi.

Sitten olisi varmaan se, että keksisi työtä, josta saavat pientä palkkaa, kun ovat noin isoja. 16-vuotias pystyy tekemään jo monenlaista. 

Jotain pientä remonttihommaa. Lapset ovat tyytyväisiä, kun saavat rahaa. 

Vierailija
57/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini osaa jo repiä tapetteja, hioa huonekaluja maalista, maalata, pestä auton. Keksitte jotain työtä. Että joku vanha puuhuonekalu pitää poistaa maalista ja maalata sen jälkeen. 

Vierailija
58/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laosen itsetunnolle on hyvä, että saa tehdä. Oppii siinä samalla myös. 

Ovatko hakeneet kesätöitä vai aikovatko olla huoneessaan katsomassa Tiktokkia koko kesän? 

Vierailija
59/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule sinä tyttöystävä voisit innostua vaikka sisustamisesta ja voisitte yhdessä tapetoida lasten kanssa jne. 

Vierailija
60/113 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa teineistä on jo itsenäisiä. Se että pakotetaan toisen kotiin istumaan johonkin huoneeseen kokonaiseksi viikonlopuksi, on aika paljon pois otettu toisen, lähes aikuisen ihmisen elämästä.

Olen sivusta kuunnellut tätä kitinää, että onko pakko lähteä isän luo. Kun olisi töitä, kavereita,  harrastuksia ja tapahtumia. Vastaus on, että on pakko. Isi vaatii. Isi maksaa elarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan