Onko laitos aikuiselle kekitysvammaiselle oikeanlainen koti/asunto?
Minusta kehitysvammaisen pitäisi asua vanhempiensa luona tai samaten kuin taviksetkin omassa asunnossaan ja saada sinne tarvittavaa apua. Heitä ei saisi eristää mihinkään laitoksiin.
Kommentit (7)
Eihän tuohon kysymykseen voi vastata, sillä kehitysvamma voi vaikuttaa hyvin eri tavoin eri ihmisten elämään. Joku voi elää omassa asunnossa, ja joku toinen vaatii täysiaikaista hoivaa.
Laitoshoito on purettu jo aikapäiviä sitten. Kehitysvammaiset asuvat ryhmäkodeissa (oma huone) tai itsenäisesti tuetusti esim. yksiöissä (saavat ohjausta asumiseen ja elämiseen). Mitä siis ap tarkoitat laitoshoidolla?
Ei se välttämättä aina ihanteellista ole, mutta mitä nyt itse työssäni olen nähnyt palvelukodeissa asuvia kehitysvammaisia, niin ihan tyytyväisiä he pääosin ovat elämäänsä siellä. Ne jotka kykenevät itsenäiseen elämään yleensä asuvatkin omillaan saaden vaihtelevan verran tukitoimia kotiinsa. Kehitysvammaisen hoito kotona vauvasta kuolemaan on usein 24/7 työtä eikä vanhemmilla ole siihen resursseja ja jaksamista.
Minkä tasoinen autismi pitäisi olla, että ryhmäkotiin pääsee asumaan. Minulla on lapsi joka tarvitsee todella paljon tukea ja käytännössä en pysty tekemään täysipäiväisesti töitä. Tietenkin omat voimat on koetuksella myös. Hän täyttää 18-vuotta ihan pian.
Minunkin mielenterveyden takia hänet pitäisi saada itsenäisemmäksi.
2. Tason vaativuus taisi olla autismista lääkärin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tasoinen autismi pitäisi olla, että ryhmäkotiin pääsee asumaan. Minulla on lapsi joka tarvitsee todella paljon tukea ja käytännössä en pysty tekemään täysipäiväisesti töitä. Tietenkin omat voimat on koetuksella myös. Hän täyttää 18-vuotta ihan pian.
Kyllä tuo on varmasti riittävä taso päästä sinne, kun tarvitsee noin paljon tukea, että vanhempi uupuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsesi kehitysvammainen? Jos ei, niin palvelukotipaikkaa ei taida oikein saada. Jos on, niin voi saada, mutta en kyllä osaa vastata että kuinka helposti. Alan ammattilaiset varmasti osaavat neuvoa.
Ei tietenkään jos kykenee asumaan yksinkin. Kaikki kehitysvammaiset eivät ole täysin lapsen tasolla.