Mun on ihan todella vaikea löytää vaatteita joista pidän. Nyt olen alkanut ostamaan useamman samaa kun löytyy hyvä. Onko hullua?
Mulla on hankala vartalonmalli ja olen lisäksi ihan älyttömän ylikriittinen vartaloani kohtaan. Tämä johtaa siihen että vaatteiden ostaminen on ihan helvettiä, kun tuntuu että mikään ei sovi. Jos sattuu niin että vaatetta löytyy useammassa värissä niin olen ostanut useamman, esim nyt löysin mekon josta tykkäsin niin ostin kahdessa värissä. Aikaisemmin syksyllä ostin kolme samaa mekkoa eri värisinä vaan.
Tämä johtaa sitten siihen että minulla on melkein joka päivä samat vaatteet, eri värisenä. Olen periaatteessa käyttänyt noita kolmea syksyllä ostamaani mekkoa koko talven. Olen pohtinut johtaakohan tämä siihen että yhtäkkiä tulee täyskyllästyminen ko. vaatteeseen ja siksi jää pitämättä...toisaalta nyt on olo paljon itsevarmempi kun päällä on sellaista vaatetta jossa viihdyn 100%.
Tyhjensin vuosi sitten vaatekaappini aika tyhjäksi, siellä oli paljon sellaista vaatetta missä en viihtynyt ja olivat sen jälkeen lähes pitämättömiä. Jäljelle jäi tosi vähän. Olen yrittänyt koostaa uutta vaatevarastoa, sellaista missä oikeasti viihdyn ja jota käytän.
Kommentit (29)
Näin olen tehnyt minäkin jo iät ja ajat, olen ostanut jopa täysin samoja mustia pillifarkkuja kerralla kolmet ja niitä käyttää ristiin niin kuluvat vähemmän jne.
Mun mielestä toi on vaan järkevää, ja säästää varmaan jopa rahaa kun vaatteet ei sitten jää kaappiin pölyttymään. Noin mäkin varmaan tekisin jos olisi varaa vaatteita ostaa. No, toivottavasti pian olisi.
Mä ostan melkein aina samaa vaatetta eri värissä (tai joskus useamman kappaleen samaa väriä jos on kiva väri). En ole kyllästynyt. Mulla on esim. neljät samat housut (kahdet mustat, kahdet muun väriset), varmaan 6-7 samaa t-paitaa eri väreissä jne.
Minä ostan aina useamman samaa vaatetta, jos todella hyvä löytyy (väri + materiaali + malli/ leikkaus ym.) Ja siis ihan saman värisenä. Ikinä en ole vielä kyllästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan melkein aina samaa vaatetta eri värissä (tai joskus useamman kappaleen samaa väriä jos on kiva väri). En ole kyllästynyt. Mulla on esim. neljät samat housut (kahdet mustat, kahdet muun väriset), varmaan 6-7 samaa t-paitaa eri väreissä jne.
Kiva kuulla että on toiminut sinulla. Mun pitäisi päästä eroon tästä mitä muut ajattelevat-asenteesta jonka myönnän olevan myös osa tätä ns ongelmaa. Kun käy mielessä että huomaakohan ihmiset että tuolla on aina samat vaatteet päällä. Kai jotain peruja siitä kun lapsena oli koulukiusattu ja piti kaikin tavoin pyrkiä olemaan sellainen että on mahdollisimman huomaamaton. Ap
Mulla on myös samoja vaatteita eri väreissä ja saman värisiä useampia. Kukaan ei ole mitään sanonut ja tuskin kukaan edes kiinnittää niin kovasti huomiota että huomaisi tuolla olevan aina samanlainen t-paita.
Toimin aiemmin itsekin kuten ap. Jos löysin hyvän vaatteen, voin hyvin ostaa useamman eri värisen. Minusta ne ovat erilaisia, kun ovat eri värisiä. Alusvaatteissa en välitä edes väristä, hyvin istuvat rintsikat ostan edelleen vähintään kahdet, vaikka olisivat samaa väriä.
Nykyisin tosin vältän ostamista ja ostan uusia vaatteita vain akuuttiin tarpeeseen. Harvemmin siis ostan kahta mekkoa, kuten ennen. Etätyöläisenä en tarvitse uusia mekkoja.
Yleensä en löydä hyvin istuvia ja sopivan pitkiä housuja mistään. Kun löytyy ostan useamman parin. Ihan järkevää minusta.
Ei niihin luottovaatteisiin kyllästy. Ongelma tulee siinä hetkessä, kun huomaat, että ne ovat tulossa käyttöikänsä päähän, ja pitää lähteä etsimään niille seuraajia.
t. N55, ja "aina samat vaatteet"
Toimii. Teen näin. Enimmillään ostin 4kpl samoja kollegehousuja koska kerrankin löytyi sopiva koko + väri.
Ei hullua. Päinvastoin. Hullulta tuntuu jos jokainen vaatekappale ostetaan erikseen 1 kerrallaan ja kaikki erilaisia. Niin sekavaa. Se on musta todella outo tapa hankkia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Toimin aiemmin itsekin kuten ap. Jos löysin hyvän vaatteen, voin hyvin ostaa useamman eri värisen. Minusta ne ovat erilaisia, kun ovat eri värisiä. Alusvaatteissa en välitä edes väristä, hyvin istuvat rintsikat ostan edelleen vähintään kahdet, vaikka olisivat samaa väriä.
Nykyisin tosin vältän ostamista ja ostan uusia vaatteita vain akuuttiin tarpeeseen. Harvemmin siis ostan kahta mekkoa, kuten ennen. Etätyöläisenä en tarvitse uusia mekkoja.
No mulla on töissä työvaatteet, eikä sosiaalinenkaan elämä ole vilkasta jonka vuoksi pitäisi olla vaihtelua vaatteissa, mutta tykkään silti pukeutua kotonakin ns siististi/kauniisti. Meikkaan joka päivä ja laitan hiukset. Siitä tulee jotenkin parempi mieli ja ihan kuin olisi se ylikriittisyyskiin omaa ulkonäköä kohtaan ihan himpun verran helpottanut. Ap
Olisi paljon tästä aiheesta omaan garderobihistoriaani/shoppailukaavaani taaksepäin analysoiden, mutta jätän väliin, muut tehtävät odottavat.
Tämä oli 1. ja viimeinen kommenttini tässä ketjussa.
Tervetuloa helmikuu!
n 40+
Teen samaa. Tosin sitten jotkut luulee että mulla on sama pusero päällä koko viikon vaikka vaihdan puhtaan joka päivä. Näissä on jopa pieniä värieroja jos on eri aikana ostettuja, kun toista on pesty enemmän. Ostin juuri viininpunaisen trikoopaidan, mitä tykkään pitää neuleen alla, ihan samanlaisen kuin minulla oli vuosi sitten ostettu. Tämä vanhempi on vähän eri sävyä muutenkin ja pesussa väri ehkä hiukan muuttunut. Työkaverit näkee saman paidan. Samoin minulla on samanlaisia neuleita syvästi tummansinisiä 2 kpl ja musta, joita pidän enimmäkseen. Joku kysyi että miksi mulla on melkein aina tuo sama. No ei ole. Minulle kun ei käy muu kuin puuvillaneule ja niitä on nykyään ollut vaikea löytää varsinkaan sellaisia missä on väriä. Nyt on tekeillä oma vähä värikkäämpi versio joten saa vaihtelua.
Itse löysin hyvät farkut. Ostin kolmet lisää oitis. Pikkusen vyötäröltä isot, mutta vyö parsii. Jos sattuu tulemaan vaikka 10kg lisää...
Löydettyäni kivan mekon ostan sitä aina vähintään kolme. Saman värisenä eli mustana. Ei tarvitse miettiä mitä panen ylleni. Juuri nyt minulla on viisi samanlaista mustaa mekkoa eikä mitään muuta.
Teen täsmälleen samoin. Harvoin löytää täsmälleen sopivan ja mukavan vaatteen, niin siinä pitäydyn.
Vierailija kirjoitti:
Löydettyäni kivan mekon ostan sitä aina vähintään kolme. Saman värisenä eli mustana. Ei tarvitse miettiä mitä panen ylleni. Juuri nyt minulla on viisi samanlaista mustaa mekkoa eikä mitään muuta.
Mä tykkään että on eri värejä kuitenkin. Ap
Mä taas yritän ostaa mahdollisimman muodikkaita vaatteita.