Tipattoman jatkajat & vähentäjät 2025
Tipaton Tammikuu on ohi, jatketaan keskustelua ja tsemppausta täällä!
Kommentit (201)
Nythän se on arki ja työt edessä ja alkoholiton arki viikonlopun jälkeen. Tsemppiä kaikille tipattomille ja vähentäville.
Eipä tullut juotua tippaakaan tammikuussa. Jouluna tuli otettua lenkin jälkeen neljäkin kaljaa musiikkia kuunnellen. Paha tapa. Taitaa mennä koko vuosi tipattomana. Saa nähdä. Ei ainakaan ole mitään tarvetta juoda.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/8d1279c0-d4e0-4b7b-b7e6-ffccd…
Hyvä muistutus, että alkoholi on tosiaan myrkky ja aiheuttaa vakavia asioita. Tämä sai minut tänään(kin) valitsemaan holittoman juoman. Toivottavasti sinutkin 😊
Huljukka
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/8d1279c0-d4e0-4b7b-b7e6-ffccd…
Hyvä muistutus, että alkoholi on tosiaan myrkky ja aiheuttaa vakavia asioita. Tämä sai minut tänään(kin) valitsemaan holittoman juoman. Toivottavasti sinutkin 😊
Huljukka
Luin tämän saman. Ei paljon naurattanut uutinen. Jatkoin tipatonta helmikuulle. Teki mieli olutta, mutta ostin holitonta kaljaa. Eilen katsoin Kotikatu-sarjan nostalgiajakson ja eräs pääosan esittäjä joi viiniä. Tuli triggeri, että olisipa viikonloppuna viinilasillinen. Onneksi se meni ohi. ~M~
Olen ollut ilman alkoholia elokuusta alkaen, jouluna join lasillisen punaviiniä. Nyt tulevana viikonloppuna olisi ystävän synttärit, jossa tietenkin viiniä tarjolla. Toisaalta tekisi mieli ottaa pari lasillista ja rentoutua, mutta toisaalta seuraava aamu hirvittää. Jo sen yhden jouluisen viinilasin jälkeen oli aamulla vähän tunkkainen olo ja sen takia olen miettinyt, että menisin juhliin autolla.
Tipaton tammikuu sujui rutiinilla, muutamia jo aiemminkin vietetty. Siitä on tullut jo tapa, eikä luonteeseeni kuulu lipsua päätetyistä asioista. Mitään suurta voittajafiilistä ei siitä enää seuraa, mutta aivan varmasti hyödyllistä terveyteni kannalta tietenkin.
Mutta sitten tämä vähentäminen se on kyllä minulle todella vaikeaa.. En ole mikään yhden lasillisen juoja, juomistapani on pikemminkin humalahakuista. Jotenkin en vain osaa lopettaa, kun alkuun pääsen. Arki-iltana menee helposti 2-3 isoa lasillista. Viikonloppuiltana ei yksi pullollinenkaan tahdo riittää. Joten tulee kyllä olemaan todella tiukkaa, jos aion tässä onnistua.
Mutta päivä kerrallaan, nyt meni ensimmäinen helmikuunkin viikonloppu täysin selvinpäin!
-Sinna-
Jostain syystä alkuviikko sujuu aina hyvin, mutta torstaina hiipii mieleen, että pitäisikö se viinipullo hakea viikonloppuna. Kokonaan tipattoman meni taas tammikuu ja se meni kevyesti. Mutta tämä vähentäminen. T. Essi
Nopea tilannekatsaus, holittomana mennään, ei ole ollut arki-iltojen kiusauksia. Varmasti niitäkin vielä tulee, en mitenkään nuolaise ennen kuin tipahtaa, mutta nyt iloitsen näistä onnistumisista.
Mitenkäs muiden viikko sujunut? -Tomsku
Täysin holittomana on menty täälläkin!
Täällä oli parikin kirjoitusta vähentämisen vaikeudesta ja tunnistan itsessäni saman - skumppa on niin hyvää että sitä menee vähintään puoli pulloa kun ajattelee ottavansa sen lasillisen. Joten helpompi on olla kokonaan ilman.
Ja mikäs tässä, mitään mielitekoja ei ole ollut toistaiseksi, paino tippuu ja iho sekä vatsa kiittää.
- Try Dry
Minun ei yleensä tee viikolla mieli ottaa mitään, mutta tänään olisi tehnyt mieli. Olin huonolla tuulella, stressaantunut. Eräs miekkari-sukulainen soitti ja alkoi rääkymään puhelimessa. Omaa pahaa mieltään purki ja syyllisti. Sitten minulla meni vähän niinkuin kuppi nurin. Soitin junasta aika dynaamisen puhelun takaisin. Sitten soitin toisen kaverin kanssa ja sanoin, että olen niin kurkkua myöten täynnä kaikkea, että lähden kohta ostamaan kaljaa ja röökiaskin. Onneksi kävelin kotiin ja keitin kahvit. ~M~
Juuri stressi laukaisee mielihalun pullon avaamiseen. Alkuvuosi on töissä stressaavin, joten siinäkin mielessä päätös tipattomasta tammikuusta on hyvään aikaan. Töiden näkökulmasta toki myöskin😄
Kuluva viikko on ollut kivan kiireinen, eikä viinin nautiskelu ole tullut edes mieleen. Sänky ja kunnon yöunet ovat houkutelleet enemmän. Mutta huomenna on perjantai, ja taidan kyllä nyt jo tunnustaa, että viiniä kyllä tulee menemään. Katsotaan sitten jälkikäteen, millaisista määristä on kyse.
-Sinna-
Eilen "sorruin" ja hain giniä. Aamulla oli huono olo ja harmitti. Silti koko päivän pyöri mielessä että voihan sitä tänään juoda loppuun sen mitä pulloon jäi ja hakea pari olutta kyytipojaksi. Onneksi tuli sitten illaksi vieraita niin ei voinut juoda mitään. Paha olokin helpotti illan aikana.
Mulla juominen painottuu arki-iltoihin, ei niinkään viikonloppuihin, kertonee tarpeeksi työstressistä.
Huljukka
Moikka,
Tipaton jatkuu edelleen...
Ihan helposti on mennyt, mutta huomaan miten koko ajan enemmän on alkanut kiertää nää ajatukset sen loppumisen (hiihtoloman alku!)jälkeistä aikaa. Välillä olen vakuuttunut, että en enää ota kuin ihan vaan harvoin, jos silloinkaan. Toisaalta jo mietin Ihanaa punaviiniä valumassa kurkusta alas, huoh. Ja pahoin pelkään, että heti lähtee se sama joka viikonloppuinen lipittely. Tuun varmaan ens vkon jälkeen kirjoittelemaan tänne päivittäin. Nyt kuitenkin viimeinen varmasti tipaton viikonloppu alkamassa, muita mukana?
Ope
Tipaton onnistui, mutta nyt ei enää onnistu huikattomuus. Hirveä stressi töiden vuoksi ja nukkunut huonosti kun päässä pörrää. En silti kannusta muita juomaan. Hienoa jos elämä sujuu ilmankin. Olin siellä tipaton-ketjussa ilman nimimerkkiä, mutta jos nyt allekirjoitan.
-Elsi
Holitonta perjantai-iltaa kaverit!
Pieni pirulainen kuiskutteli kauppareissulla, mutta eipä tarttunut mukaan kuin alkoholiton sidukka ja reippaasti kävelin Alkonkin ohi. Päätin että ns tavan vuoksi en juo tippaakaan, juon sitten kun oikeasti tekee mieli. Tavoite olisi että ehkä kerran viikossa alkoholia, max kahdesti. Sekin siis olisi puolet vähemmän kuin Esim loppuvuodesta meni...
Työterveydessäkin otettiin verikokeita ja joku alkoholimarkkeri testi, siitä tuli puhtaat paperit. En kyllä halua ajatella mikä tulos olisi ollut jos testi olisi otettu vaikka joulukuussa. Tuostakin sai jollain tavalla lisää tsemppiä vähentää alkoholin käyttöä.
Huljukka
Löysin tänne ketjuun vasta nyt. Tammikuu meni tipattomana, tarkoitus jatkaa vielä helmikuu. Tympii ja ärsyttää. Tuntuu tylsältä, ettei voi ottaa perjantaiviiniä. Mutta toisaalta, ei tarvitse kuin muistella niitä kaikkia kertoja, kun olen juonut itseltäni muistin tai jopa kaatunut ja loukannut itseni humalassa. Nyt on tosi kyseessä, ei auta selittelyt. Rahaa ei ole säästynyt, koska olen korvannut viinin lipittelyn ostelemalla vaatteita ja kaikkea muuta turhaa kaunista.
Se on vuoden kuudes tipaton perjantai ja tää alkaa jo olla ihan helppoa. Olen ottanut lasillisen alkoholitonta skumppaa ja siitä jatkoin maustettuun vissyyn.
Huomiselle on paljon ohjelmaa ja se on kiva kun tietää heräävänsä pirteänä ja levänneenä!
Hyvää ja mahdollisimman tipatonta viikonloppua!
- Try Dry
Terve! Viimeisimmän krapulan jäljiltä liityn vähentäjiin... Tammikuu meni tipattomalla, helmikuussa tapasin kavereita, joiden kanssa aina juodaan - ehkä siis onni onnettomuudessa ettei ehditä näkemään usein. Join sitten koko pullon viiniä lyhyehkön illanvieton aikana, humalatila oli kova. Hyi helvetti mikä olo tuli! Kahden päivän herkkuhimot, väsymys, päänsärky, närästys, vatsakipu, huimaus ja silti pahimpana mielialan totaalinen romahdus päivänä kaksi. Rahaakin meni kaiken kaikkiaan enemmän kuin olisi suotavaa.
Humalassa oli ihan hauskaa, myönnän. Mutta vähempi määrä olisi riittänyt aivan yhtä hyvin, tai siis paremmin.
Vaikeaksi tulee, kun nuo kaverit ovat melkoisia sieniä, heille kun ei krapula iske jostain syystä. Aina aukeaa seuraava ja seuraava pullo. Ja kun itsekin olen niin tottunut siihen meininkiin ja humalassa lähtee itsekontrolli juomisen ja syömisen ja puhumisen suhteen. Mitään tyhmyyksiä en onneksi tee, mutta avaudun asioista, joista ei pitäisi.
Nyt siis tavoitteeksi: vähentää juomista sen verran, että ei tule krapula. Olen onnistunut tässä ennenkin, joskus toleranssia kasvattamalla ja joskus annoksia ja kertoja vähentämällä. Tuo jälkimmäinen on se, mihin nyt pyrin. Ei siis arkitissuttelua, vaan juominen rajoittukoon illanviettoihin/after workeihin. Näitä ei ole kovin usein.
-Suurisuu-
Tipaton päättyi täälläkin lauantaina, kun tuli mahdollisuus lähteä likkaporukalla ensin syömään ja siitä sitten sujuvasti parille viinilasilliselle. Ei tullut juotua mitenkään ylettömiä määriä, ilta oli kiva, nukuin sikeästi, mutta aamulla oli vähän väsynyt ja outo olo. Sunnuntainen paluu takaisin holittomuuteen tuntui turvalliselta, ehkä tässä siis on tapahtumassa jonkinlaista henkistä siirtymää oikeaan suuntaan. Mukavaa ja onnistunutta viikkoa meille kaikille. -Tomsku