Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on ostaa kallis kukkakimppu hautajaisiin? Eikö yksi ruusu olisi ihan riittävä

Vierailija
31.01.2025 |

En ymmärrä moista rahanhaaskausta.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hankkinut muutamalle haudalle upean oma suunnitteleman n. 200 euron kukkavihon. Omasta halustani ja omista syistäni.

Itselleni olen toivonut pahviarkkua, ilman yhtään kukkaa. Eikä mitään muistotilaisuutta. Ja taas omista syistäni. Eikä varmaan ole kukaan tulossakaan koko hautajaisiin. 

Elinaikana olisin toivonut yhteydenpitoa, mutta en enää sen jälkeen. 

Pahviarkku ei käy tuhkaukseen, tietäkseni. Hautausmaat käyvät ahtaiksi, hautakuoppia ei kohta saa muualle kuin sukuhautoihin.

Olen ainoalle lapselleni sanonut, että tuhkani voi laittaa vaikka Lidlin pullapussiin, mitään tuhkauurnaa on turha ostaa. Ja hän voi viettää "muistotilaisuuden" vaikka kotonaan tilaten hyvää ruokaa perikunnan piikkiin;).

Olen aina ollut sitä mieltä että leikkokukat ovat tuhlausta, hetken ilo maljakossa, hautajaiskukat, joita ei edes maljakkoon laiteta ovat

Olet siis yllyttänyt lapsesi rikokseen, mikä on rikos. 

Vierailija
42/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitää olla ruusu? Tykkääkö kaikki vainajat muka ruusuista edes eläessään?

Kaikkein tärkein läheinen oli isoäitini. Hän kuoli korona-aikana (ei koronaan). Silloin oli syyskesä. Minä tein itse kukkavihon, joka kenties ei joidenkin mielestä ollut ruusuvihkon arvoinen tai oli jopa vähäinen, mutta merkitystä sillä oli. Minulle ja muistoille. Hän oli opetanut minulle kedon kukat ja muita kasveja jo alle kouluikäisenä. Laitoin alle viuhkaksi sananjalkoja alle saattajaisiksi, pietaryrttejä ja ohdakkeen kukkia. Ne poimin itse. Ja sidoin. 

Mutta toihan oli ihana.

Kunpa pystyisit uskomaan, että isoäitisi sai sen tietoonsa. Ehkä uskotkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla logiikalla, miksi sitten viedä edes sitä yhtä? Mitä se sulle edustaa, se yksi kukka? Miksi?

Vierailija
44/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinyt samaa. Hirveä määrä rahaa mätänee hautakummulla parissa päivässä.

Mua säälittää ne kukat, jotka sitten paleltuu talvipakkasessa samantien. 

Kukkakaupat on ovelia, kun ne eivät näköjään tee muuta, kuin niitä valtavia ja kalliita kukkalaitteita hautajaisiin. Kun isämme kuoli, käytiin hautaustoimistossa valitsemassa kukat ja minäkin näytin kuvasta minkälaisen kukkalaitteen haluan. Siinä olisi ollut jotain vihreätä ja vain valkoisia ja sinisiä eustoma kukkia. Isänmaalliset värit, isäni kun oli ollut Suomea nuorena poikana puolustamassa rintamalla.

Laitteet oli toimitettu suoraan kappelille ja kun sieltä yritin etsiä omaa kukkalaitetta sitä ei näkynyt missään. Värssystä sitten tunnistin omani. Siihen oli lisätty valtavan kokoisia valkoisia ruusuja ja ties mitä.  Olin kyllä todella pettynyt. 

Vierailija
45/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitää olla ruusu? Tykkääkö kaikki vainajat muka ruusuista edes eläessään?

Kaikkein tärkein läheinen oli isoäitini. Hän kuoli korona-aikana (ei koronaan). Silloin oli syyskesä. Minä tein itse kukkavihon, joka kenties ei joidenkin mielestä ollut ruusuvihkon arvoinen tai oli jopa vähäinen, mutta merkitystä sillä oli. Minulle ja muistoille. Hän oli opetanut minulle kedon kukat ja muita kasveja jo alle kouluikäisenä. Laitoin alle viuhkaksi sananjalkoja alle saattajaisiksi, pietaryrttejä ja ohdakkeen kukkia. Ne poimin itse. Ja sidoin. 

Oi, kyyneleet tulivat silmiini, kosketti, kukkavihkosi oli maailman paras!

Vierailija
46/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä tavaton. Kukin tavallaan ja tyylillään. Yksi haluaa tuoda seppeleen, toinen yhden kukan, kolmas kumartuu arkulla. Pääasia: läheisen muistaminen, kunnioitus ja arvostus.

Vierailija
47/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla logiikalla, miksi sitten viedä edes sitä yhtä? Mitä se sulle edustaa, se yksi kukka? Miksi?

Kyllä ainakin meillä on viety vain yksi kukka, jos kyseessä polttohautaus. 

Itsekin toivon, että kukkia vain enintään se yksi oli sitten poltto-tai tavallinen hautaus. Taidan kyllä toivoa polttohautauksen ja tuhkat syntymäpitäjän muistometsään. Sinne ne kai saa sirotella. Asun nyt muualla, mutta toivon hautani Keski-Suomeen. Sen kotiseutulaulussakin sanotaan, että "täällähän aukeni ens elon huomen, tänne mä toivon hautanikin".

Vierailija
48/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkakaupat on ovelia, kun ne eivät näköjään tee muuta, kuin niitä valtavia ja kalliita kukkalaitteita hautajaisiin. 

Miten niin? Kyllä näet muutakin jos käytät palvelua. Tekevät kimppuja juhliin ja esim. sesongin mukaan. Myyvät huonekasveja. Yms.

Vierailija
49/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin meillä on viety vain yksi kukka, jos kyseessä polttohautaus. 

Itsekin toivon, että kukkia vain enintään se yksi oli sitten poltto-tai tavallinen hautaus. Taidan kyllä toivoa polttohautauksen ja tuhkat syntymäpitäjän muistometsään. Sinne ne kai saa sirotella. Asun nyt muualla, mutta toivon hautani Keski-Suomeen. Sen kotiseutulaulussakin sanotaan, että "täällähän aukeni ens elon huomen, tänne mä toivon hautanikin".

Joo tiedän että näin toimitaan, mutta kysyikin miksi. Jos kukalla ei ole merkitystä niin miksi sitten edes se yksi? 

Vierailija
50/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ruusukin on ihan kiva 

=)

Miten se on leimaantunut jotenkin intiimiksi. Kimppu on sovinnaisempi?

Vierailija
51/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hankkinut muutamalle haudalle upean oma suunnitteleman n. 200 euron kukkavihon. Omasta halustani ja omista syistäni.

Itselleni olen toivonut pahviarkkua, ilman yhtään kukkaa. Eikä mitään muistotilaisuutta. Ja taas omista syistäni. Eikä varmaan ole kukaan tulossakaan koko hautajaisiin. 

Elinaikana olisin toivonut yhteydenpitoa, mutta en enää sen jälkeen. 

Pahviarkku ei käy tuhkaukseen, tietäkseni. Hautausmaat käyvät ahtaiksi, hautakuoppia ei kohta saa muualle kuin sukuhautoihin.

Olen ainoalle lapselleni sanonut, että tuhkani voi laittaa vaikka Lidlin pullapussiin, mitään tuhkauurnaa on turha ostaa. Ja hän voi viettää "muistotilaisuuden" vaikka kotonaan tilaten hyvää ruokaa perikunnan piikkiin;).

Olen aina ollut sitä mieltä että leikkokukat ovat tuhlausta, hetken ilo maljakossa, ha

Krematoriossa eivät varmaan paperipussia hyväksy, sen tiedän. Jos tuo oli nyt se laittomuus?  Ja mistä sen tietää, mikä on 30-40 vuoden kuluttua laillista, se voi olla vaikka paperipussi? Pointti tuossa onkin, ettei mitään kallista uurnaa tarvitse hankkia, hetken ne tuhkat siellä majailevat ennenkuin sirotellaan mereen tai vastaavaan paikkaan takaisin luonnon kiertokulkuun.

Vierailija
52/67 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä varsinkin näin talvella aika onton ja kolkon näköistä kun arkku lasketaan hautaan, laitetaan se kansi haudan päälle ja siinä kannen päällä sitten nököttää vain muutama orpo yksittäinen kukkanen...

Vierailija
53/67 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjannut ylös sen ettei kukkalaitteisiin saa tuhlata. 1 kukka arkulle jos haluavat, punainen. 

Minut kuitenkin tuhkataan joten hukkasn menisi

Vierailija
54/67 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinyt ihan samaa ja olen sentään hautausmaalla töissä.

Olisit eri mieltä ,jos omistaisit kukkakaupan.

Vierailija
55/67 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, keneltä kysyy. Kukkakauppiaiden mielestä varmaan iso kimppu on paikallaan, mutta hautajaisten järjestäjät voivat kannattaa yhtä ruusua/vieras.

Vierailija
56/67 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä tavaton. Kukin tavallaan ja tyylillään. Yksi haluaa tuoda seppeleen, toinen yhden kukan, kolmas kumartuu arkulla. Pääasia: läheisen muistaminen, kunnioitus ja arvostus.

Kannattaisi kunnioitta ja arvostaa kun läheinen elää

Vierailija
57/67 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kukkakimpusta on statuskilpailua ja pätemistä. Mitä enemmän metsää, sitä komiampi kimppu. 

Vierailija
58/67 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en ymmärrä miksi hautajaisten pitää olla sellainen valtava pitkäveteinen seremonia. YHdetkin hautajaiset oli sellaiset, missä varmaan 50 pappaa ja mummmoa kävi  vuorotellen laittamassa kukkaasetelman ja muistolauseensa. Melekin 5 minuuttia kesti, kun rollaatoreiden kanssa hitaasti kävelivät arkulle.

Yksi kukkalaite riittäisi, minkä  laittais iahn lähimmät omaiset. Loput olisivat yleisönä. JA kyllä, en itsekään halua mitään mega hautajaisia. Olen jopa sanonut, että kun kuolen, riittää että pari ihmistä vaan osallistuu. 

Typerää teatteria.

Vierailija
59/67 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän kuollessa me lapset ja äiti ostettiin kukkalaitteet, muut vieraat toi yhden kukan. Olihan se kaunis näky haudalla, kun kumpu peittyi kukkiin. Pelkillä yksittäiskukilla niin ei olisi käynyt.

Vierailija
60/67 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää en ymmärrä miksi hautajaisten pitää olla sellainen valtava pitkäveteinen seremonia. YHdetkin hautajaiset oli sellaiset, missä varmaan 50 pappaa ja mummmoa kävi  vuorotellen laittamassa kukkaasetelman ja muistolauseensa. Melekin 5 minuuttia kesti, kun rollaatoreiden kanssa hitaasti kävelivät arkulle.

Yksi kukkalaite riittäisi, minkä  laittais iahn lähimmät omaiset. Loput olisivat yleisönä. JA kyllä, en itsekään halua mitään mega hautajaisia. Olen jopa sanonut, että kun kuolen, riittää että pari ihmistä vaan osallistuu. 

Typerää teatteria.

Olisit varmasti ehtinyt kyllästyä kuoliaaksi edesmenneen vanhempani hautajaisissa. Siunaustilaisuudessa kirkossa oli n. 300 henkeä joten kukkalaitteiden laskijoita riitti.  Adresseja oli 167 kappaletta luettavaksi muistotilaisuudessa. Arvaa paljonko meille tuli kukkalähetyksiä kotiin kun tieto kuolemasta alkoi levitä. Ihmisillä on varsin erilaiset sosiaaliset piirit ja kontaktit, toisilla laajemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän