Mitä järkeä on ostaa kallis kukkakimppu hautajaisiin? Eikö yksi ruusu olisi ihan riittävä
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kukat ostetaan oman lompakon mukaan. Kyllä vainaja ymmärtää.
:D
Siinä vaiheessa vainaja ei kyllä enää ymmärrä yhtään mitään
Olen miettinyt samaa. Mielestäni arkulle voi tuoda vaikka luonnosta poimittuja kukkia. Tai yksi ruusu tai neilikka. Tulppaanikimppuja saa kympillä.
Itse haluan polttohautauksen eikä mitään hautakiveä. Tuhkat voi heittää vaikka roskiin. Niin halvalla kuin mahdollista. En näe mitään järkeä laittaa hautajaisiin rahaa, arkkuun, kukkiin ym. Käytännöllisyys ja taloudellisuus etusijalla. Jos perintöni saaja haluaa järjestää muistotilaisuuden, niin järjestäköön. Meillä on sukuhauta, mutta nyt on tehty päätös, että sitä ei enää hoideta, vaan sopimuksen päätyttyä parin vuoden kuluttua seurakunta saa ottaa haudan uuteen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitää olla ruusu? Tykkääkö kaikki vainajat muka ruusuista edes eläessään?
Kaikkein tärkein läheinen oli isoäitini. Hän kuoli korona-aikana (ei koronaan). Silloin oli syyskesä. Minä tein itse kukkavihon, joka kenties ei joidenkin mielestä ollut ruusuvihkon arvoinen tai oli jopa vähäinen, mutta merkitystä sillä oli. Minulle ja muistoille. Hän oli opetanut minulle kedon kukat ja muita kasveja jo alle kouluikäisenä. Laitoin alle viuhkaksi sananjalkoja alle saattajaisiksi, pietaryrttejä ja ohdakkeen kukkia. Ne poimin itse. Ja sidoin.
Isompi kimppu antajalta tarkoittaa, että tämä muistaa enemmän.
Minulle oli ainakin tärkeää isovanhempieni hautajaisiin saada juuri heidän näköisensä kukkalaitteet. Tuttu floristi teki niin ihanat, muistorunot valkkasin isoisäni runoista.
Kai tuon voi mieltää osaksi suruprosessia.
Minua ihmetyttää tämä koko hautajaiskulttuuri. Siinähän huomionosoitukset menevät muille elossa oleville osallistujille. Itse kannatan mallia joss läheisen viimeisenä viitenä vuotena teen kaikkeni että nämä jäljellä olevat vuodet ovat mukavia. Sen jälkeen en välitä asiasta enää pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tämä koko hautajaiskulttuuri. Siinähän huomionosoitukset menevät muille elossa oleville osallistujille. Itse kannatan mallia joss läheisen viimeisenä viitenä vuotena teen kaikkeni että nämä jäljellä olevat vuodet ovat mukavia. Sen jälkeen en välitä asiasta enää pätkääkään.
Mistä tiedät, että läheisellä on menossa viimeiset viisi vuotta?
Nykyään on tavallista, että viedään vain yksi kukka, ei välttämättä ruusu. Viimeksi kun olin hautajaisissa niin moni vei omasta puutarhasta kimpun, vainajan läheisimmät veivät vainajan puutarhasta kerätyn hänen suosikkikukistaan.
Vierailija kirjoitti:
Miettinyt ihan samaa ja olen sentään hautausmaalla töissä.
Mitä väliä vaikka olet hautausmaalla töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että läheisellä on menossa viimeiset viisi vuotta?
No en tarkkaan, mutta kyllähän joissakin tapauksissa näkee että aikaa ei ole enää kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ostaa afrikkalaisia tulppaanikimppuja muutamalla kympillä ja sitten ne kukat mätänee olohuoneen pöydällä viikossa ja taas perjantaina ostamaan 4 kimppua lisää. Järkyttävää rahantuhlausta. Eihän siellä kotona edes olla päivällä.
Vie viileään yöksi, niin kestää kauemmin.
Lisäksi vaihdetaan puhdas vesi, leikataan kukan varteen uusi imupinta.
Vein äitini arkulle upean ruususeppeleen ja mietin myöhemmin miksi en antanut ruusukimppua hänen eläessä paljon useammin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tavallista, että viedään vain yksi kukka, ei välttämättä ruusu. Viimeksi kun olin hautajaisissa niin moni vei omasta puutarhasta kimpun, vainajan läheisimmät veivät vainajan puutarhasta kerätyn hänen suosikkikukistaan.
Taloyhtiön pihalta ei oikein kehtaa ottaa kukkia. Eikä pihoilla edes ole aina kukkia, esim. talvella.
Tuo on totta, ei se kukkamäärä kerro mitään. Olen tehnyt molempia.Sekä yksi, sekä useita kukkia. Kun valitsen kukkavihkon, teen sen nimenomaan itse ja mietin tarkkaan millaisia kukkia ja miten ne ovat koottu. Eli Rakkaudelle jokainen kukka valittu. Mutta jonkun henkilön kohdalla se yksi ruusu kertoo kaiken.
Kukat voisi antaa vainajan vielä eläessä. Yksinäisen ihmisen hautajaisissa näkee paljon vieraita joita ei vainajan eläessä juurikaan näkynyt.
Se on monelle kukkien laittajalle viimeinen tervehdys. Sallittakoon se heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ostaa afrikkalaisia tulppaanikimppuja muutamalla kympillä ja sitten ne kukat mätänee olohuoneen pöydällä viikossa ja taas perjantaina ostamaan 4 kimppua lisää. Järkyttävää rahantuhlausta. Eihän siellä kotona edes olla päivällä.
Vie viileään yöksi, niin kestää kauemmin.
Lisäksi vaihdetaan puhdas vesi, leikataan kukan varteen uusi imupinta.
Unohtamatta ravinteita, kevyttä kosmeettista sävytystä ja mongolialaista kurkkulaulantaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hankkinut muutamalle haudalle upean oma suunnitteleman n. 200 euron kukkavihon. Omasta halustani ja omista syistäni.
Itselleni olen toivonut pahviarkkua, ilman yhtään kukkaa. Eikä mitään muistotilaisuutta. Ja taas omista syistäni. Eikä varmaan ole kukaan tulossakaan koko hautajaisiin.
Elinaikana olisin toivonut yhteydenpitoa, mutta en enää sen jälkeen.
Pahviarkku ei käy tuhkaukseen, tietäkseni. Hautausmaat käyvät ahtaiksi, hautakuoppia ei kohta saa muualle kuin sukuhautoihin.
Olen ainoalle lapselleni sanonut, että tuhkani voi laittaa vaikka Lidlin pullapussiin, mitään tuhkauurnaa on turha ostaa. Ja hän voi viettää "muistotilaisuuden" vaikka kotonaan tilaten hyvää ruokaa perikunnan piikkiin;).
Olen aina ollut sitä mieltä että leikkokukat ovat tuhlausta, hetken ilo maljakossa, hautajaiskukat, joita ei edes maljakkoon laiteta ovat tuhlausta potenssiin kymmenen!
Vierailija kirjoitti:
Moni ihminen saa kukkia vasta kuoltuaan arkulleen.
Ehkä näissä tapauksissa ruusu tms. riittää, kun ei ole muutenkaan ollut tapana.
Meillä on aina kuulunut juhliin ja muistamisiin kukat. En haluaisi viedä hautajaisiin yhtä kukkaa.
Kukka on kasvin genitaalit.
Laitatte vainajan muistoksi läjän pimppoja ja kyrpiä.