Miten voi olla mahdollista että joillakin keski-ikäisillä ei ole yhtään omaisuutta?
Itse olen vasta 33 vuotias, minulla on sijoitussalkku joka on noin 100 000e, pian velaton asunto jonka arvo on 200 000e, velaton auto ja vähän sukan varressa on myös rahaa. Miten siis voi olla mahdollista että jotkut keski-ikäiset ei ole kerryttäny itselleen yhtään varallisuutta? Jotkut asuu vuokralla eikä ne omista edes henkilöautoa.
Minne te laitatte rahanne?
Kommentit (403)
Missä kuplassa sä oikein elät? Kiitos verotuksen ja korruptoituneiden asuntomarkkinoiden varallisuutta kertyy Suomessa lähtökohtaisesti vain kantasuomalaisille heteromiehille, joille annetaan hyväpalkkainen työ heti valmistumsien jälkeen ja joiden seksuaalisia mielitekoja valtio subventoi lapsilillä ym. tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Aatteles aloittaja...
Vanhat ajat.
Sodassa oltu, sodan jälkeen avioon, ammatti ei korkeakouluja vaadi eikä edes paperitehtaalla työ, mut siitä vaan talo ja tounenkin diihen rinnalke, perhe kasvaa ja kasvaa... Siinä vaan elellään, sijoitussalkkuja ei kyllä kasvateta... Mut elellään eikä leveillä. Vanhuus... Elelläön minkä eletään, mut palveluita et saa enben kuin vähän ennen kuolemaa!
Mun mielestä sinä olet naurettava! Toivottavasti tulee joku pörssiromahdus ja menetät oletetun leveilyn aihees!
Ihan oikeest hei... Kaks taloo sanalla tontilla... Sitähän se ykskin juppi ihmetteli et miten voi ollakaan. Kaks taloo....
Naurettavia sankareita nämä menestyjät nykyään!
Toimistotöissä ollessa voi pitää töissä hienoja vaatteita, koruja ja kynsilakkaa ja halutessaan voi tottakai kotiakin sisustaa.
Itse ostan joka kuukausi ihania vaatteita töihin.
Ajattelin, että voisin silti pari mattoakin kotiin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotöissä ollessa voi pitää töissä hienoja vaatteita, koruja ja kynsilakkaa ja halutessaan voi tottakai kotiakin sisustaa.
Itse ostan joka kuukausi ihania vaatteita töihin.
Ajattelin, että voisin silti pari mattoakin kotiin ostaa.
Jotain pientä tulee aina kotiinkin ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä esimerkiksi salkku n. 150 teur ja asunnon puolikkaan nettoarvo n. 200 teur (omistetaan siis puoliksi puolison kanssa). Ikää 45 v ja lapsia kolme. Muuta omaisuutta esim. auto en laske tähän mukaan.
Lähtötaso oli nolla. Syyt omaisuuden kertymiselle ensisijaisesti pitkäaikainen sijoittaminen, pitkäaikainen omistusasuminen, yli 20 v työura ja järkevä rahankäyttö. Perintöä sain muutama vuosi sitten n. 30 teur, joten se ei juurikaan näy näissä luvuissa.
Järkevällä rahankäytöllä tarkoitan sitä, että ostan vain sellaista, mitä tarvin. Emme kuitenkaan pihistele eli ollaan esim. matkusteltu vuosien saatossa paljon ja käydään säännöllisesti perheen kanssa ravintolassa. Päihteisiin ei mene rahaa lainkaan.
Pointtina siis kuitenkin se, että kyllä Suomessa on mahdollisuus elää mukavasti ja vaurastua, mutta tämä vaatii em. asioiden toteuttamista pitkäaikaisesti.
Tähän vielä lisäyksenä se, että toinen erittäin tärkeä asia on korkoa korolle-ilmiö. Einstein totesi asiasta, että korkoa korolle-ilmiö on maailman kahdeksas ihme ja joka sen ymmärtää, tienaa sillä, ja joka ei, niin maksaa siitä. Olen itse ollut tienaajien puolella. Monilta loppuu asian kanssa kärsivällisyys, sillä ensimmäisinä vuosina vaikutus on pieni, mutta kasvaa vähitellen koko ajan. Lopulta päädytään tilanteeseen, että et enää voi estää varallisuutesi kasvua ja se tapahtuu itsestään. Raha siis tulee rahan luo, vaikka et tekisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aatteles aloittaja...
Vanhat ajat.
Sodassa oltu, sodan jälkeen avioon, ammatti ei korkeakouluja vaadi eikä edes paperitehtaalla työ, mut siitä vaan talo ja tounenkin diihen rinnalke, perhe kasvaa ja kasvaa... Siinä vaan elellään, sijoitussalkkuja ei kyllä kasvateta... Mut elellään eikä leveillä. Vanhuus... Elelläön minkä eletään, mut palveluita et saa enben kuin vähän ennen kuolemaa!
Mun mielestä sinä olet naurettava! Toivottavasti tulee joku pörssiromahdus ja menetät oletetun leveilyn aihees!
Pörssithän romahtivat globaalisti todella pahasti keväällä 2020 koronan seurauksena. Tällä hetkellä ollaan tilanteessa, jos pörssien arvot ovat korkeammalla kuin koskaan. Lyhytaikaisista romahduksista ei kannata panikoitua. Pitkäaikaiselle sijoittajalle romahdus ei ole huono asia, koska sen jälkeen voi ostaa osakkeita taas halvemmalla ja pitkässä juoksussa osakkeet ovat tuottaneet todella hyvin. Pitää vain olla kärsivällinen, mutta tätä ominaisuutta harvalta nykyään löytyy. Pitää myös ymmärtää, että osakesijoittaminen on sijoittamista yrityksen liiketoimintaan ja ennen pitkään tämä liiketoiminta luo sinulle voittoja.
kun tienannut koko elämänsä (18-v asti työelämässä, ikää nyt 36) alle 2000 e/kk niin eipä tuosta säästöön jää. haluan matkustella ja muutenkin ostaa juttuja joita haluan. vuokralla asun koska saisin asuntolainaa vain 75 000 e ja tuolla summalla ei keskustasta asuntoa saa ja keskusta-asumisesta en luovu koska olen keskustassa töissä+en omista autoa joten kaiken tulee olla kävelymatkan päässä. joku pieni puskuri olis kyllä kiva mutta sitten en päässi reissaamaan. lapsia ei ole eikä tule.
Kaikki tienatut rahat voi myös käyttää ja juuri sellaiseen elämään kuin itse haluaa eikä kenenkään ole mikään pakko haalia itselleen sijoituksia, säästöjä tai jotain kiinteää omaisuutta, perintöjä ei tarvitse kenenkään jälkeensä jättää ja hautausmaalla ei enää rahaa ja omaisuutta tarvita. Mitä enemmän raha kiertää yhteiskunnassa sitä paremmin yhteiskunta voi.
Vierailija kirjoitti:
Myy kaikki omaisuutesi ja jaa rahat köyhille, sanoi Jeesus. Mitä rikas ajatteli? Päätti varmaaan jatkaa aarteiden keräämistä maan päälle, jossa ruoste pilaa ja koit syövät .
niin on vaikea rikkaan pelastua!
mulla ei oo kotia täällä ajassa, mutta taivaassa on, ja se on hieno,!
Missasit kyllä tuon kohdan pointin aika pahasti. Siinä ei todeta, että rikkaat eivät voi pelastua, vaan että joillekin omaisuus / raha on niin tärkeää, että se kaikkein tärkein asia unohtuu.
Monet Raamatun merkkihenkilöt ovat olleet ökyrikkaita, esim. Daavid, Salomo, Aabraham, Joosef, Job jne. Pelastus on mahdollista kaikille (myös kaikkein rikkaimmille), sillä se ei perustu millään tavalla omaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesalkku ei taida olla mikään varma omaisuus, ne kurssithan muuttuvat jatkuvasti, mieluummin selvää rahaa.
Osakkeet voi tulla seuraavana päivänä vauhdilla alas. säästötililtä ne ei muutu miinus merkkiseksi :)
Tähän tiivistyy suomalaisten köyhyys ja suunnaton typeryys. Eli keskitytään vain niihin päiviin tai lyhyempiin ajanjaksoihin, jolloin tuotto on ollut negatiivinen. Eikä ymmärretä sitä, että pitkässä juoksussa tuotto on kuitenkin positiivinen (tämän voi jokainen käydä tarkistamassa) ja positiivisten jaksojen aikana saatu tuotto riittää kattamaan tappiolliset jaksot moninkertaisesti.
Mikään fakta ei tue sitä, että osakesijoittamisella voisi menettää rahansa, jos hajauttaa riittävästi sekä ajallisesti että sijoituskohteiden osalta. Päinvastoin kaikki faktat tukevat sitä, että varallisuus kasvaa pitkässä juoksussa. Lisäksi tämä positiivinen tuotto on moninkertaisesti suurempi kuin säästötililtä saatu pieni positiivinen tuotto.
Jostain syystä todella moni suomalainen valitsee kuitenkin mielummin varman n. 1 prosentin riskittömän tuoton kuin tuoton, joka voi olla välillä negatiivinen, mutta pitkässä juoksussa keskimäärin n. 8 prosenttia vuodessa.
Miksihän tämä kansa pysyy köyhänä?
Mihin säästät rahaa jos suunnitelmissa ei ole perustaa perhettä? Itseensä tuhlaaminen on narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä esimerkiksi salkku n. 150 teur ja asunnon puolikkaan nettoarvo n. 200 teur (omistetaan siis puoliksi puolison kanssa). Ikää 45 v ja lapsia kolme. Muuta omaisuutta esim. auto en laske tähän mukaan.
Lähtötaso oli nolla. Syyt omaisuuden kertymiselle ensisijaisesti pitkäaikainen sijoittaminen, pitkäaikainen omistusasuminen, yli 20 v työura ja järkevä rahankäyttö. Perintöä sain muutama vuosi sitten n. 30 teur, joten se ei juurikaan näy näissä luvuissa.
Järkevällä rahankäytöllä tarkoitan sitä, että ostan vain sellaista, mitä tarvin. Emme kuitenkaan pihistele eli ollaan esim. matkusteltu vuosien saatossa paljon ja käydään säännöllisesti perheen kanssa ravintolassa. Päihteisiin ei mene rahaa lainkaan.
Pointtina siis kuitenkin se, että kyllä Suomessa on mahdollisuus elää mukavasti ja vaurastua, mutta tämä vaatii em. asioiden toteuttamista pitkäaikaisesti.
Ja suurin pointti on se että teitä on 2 jakamassa arjen kuluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan siitä syystä että ollut paljon pätkätöitä ja niiden välissä vaihtelevasti työttömyyttä. Ala jonka koen omakseni ja johon olen kouluttautunut on palkkatasoltaan pienehkö, mutta tykkään työstäni. Vasta 6 v. sitten, 40-vuotiaana sain ensimmäisen vakituisen työpaikan. Nyt alkaisi olla asunnon osto mahdollista kun saanut käsirahan säästettyä.
Harmi kun tulee toi potkulaki keväällä eikä omistusasuntoon saa asumistukea.
Ei vaikuta tilanteeseeni mitenkään, kun en kuitenkaan saisi tuloillani asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa väittää muka lapsiin mennyt kakki rahat. Rahaa ei ole silloin paljon ollutkaan ja onko eletty pelkillä tuilla vuokraloosissa. Täällä on kaikilla lapsiperheellisillä talo, kaksi autoo pihassa + muitakin vehkeitä, matkustellaan eikä näytä ollenkaan kaiken rahan menneen lapsiin.
Niin, he nimenomaan käyttävät sitä rahaa lapsiin, ostetaan mopot, moottoripyörät, matkustellaan perheen kanssa. Autot on oltava, jotta lapsia voi kuskata harrastuksiin. Sijoituksia ja säästöjä ei välttämättä ole.
Ei se, että rahat ovat menneet lapsiin, tarkoita sitä, että eletään tuilla ja asutaan vuokraloosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa väittää muka lapsiin mennyt kakki rahat. Rahaa ei ole silloin paljon ollutkaan ja onko eletty pelkillä tuilla vuokraloosissa. Täällä on kaikilla lapsiperheellisillä talo, kaksi autoo pihassa + muitakin vehkeitä, matkustellaan eikä näytä ollenkaan kaiken rahan menneen lapsiin.
Niin, he nimenomaan käyttävät sitä rahaa lapsiin, ostetaan mopot, moottoripyörät, matkustellaan perheen kanssa. Autot on oltava, jotta lapsia voi kuskata harrastuksiin. Sijoituksia ja säästöjä ei välttämättä ole.
Ei se, että rahat ovat menneet lapsiin, tarkoita sitä, että eletään tuilla ja asutaan vuokraloosissa.
Ja lisäyksenä vielä. Laskin kerran lasten ollessa parhaassa harrastusiässä, että meidän perheellä kului 10 000 eur/vuosi lasten harrastuksiin (sisälsi siis varsinaisten harrastusmaksujen lisäksi, ulkomaan turnaukset yms). Emme me siis mitään köyhiä olleet, mutta voin sanoa, että rahat menivät lapsiin. Joku muu tuossa tilanteessa ehkä olisi valinnut toisin ja laittanut sen 10 000 sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin minä sitä omaisuutta tarvitsisin? Mukaan sitä en täältä saa eikä jälkeläisiä ole.
Esimerkiksi oman elämän vapauden maksimointiin. Kun on varallisuutta, on myös valinnanmahdollisuuksia ja riippumaton esim. yheiskunnasta monelta osin. Oma motivaationi liittyy juurikin tuohon (ei jälkeläisiä, eikä tule). Olen varmistanut, että oli tilanne mikä tahansa, voin valita. Oli kyse asuinpaikasta tai maasta, työn tekemisen määrästä tai paikasta, tai laajemmin toimeentulosta. Voin elää laadukasta elämää, vaikka en tulisi saamaan sentinlatia eläkettä.
Ja testamentti on tehty. Mitä jääkään, se menee CERNille, paitsi sakkuuteni parissa yrityksessä realisoituu ko yrityksille (ja jos eivät enää tuolloin ole olemassa eräälle toiselle taholle).
N45
Vierailija kirjoitti:
kun tienannut koko elämänsä (18-v asti työelämässä, ikää nyt 36) alle 2000 e/kk niin eipä tuosta säästöön jää. haluan matkustella ja muutenkin ostaa juttuja joita haluan. vuokralla asun koska saisin asuntolainaa vain 75 000 e ja tuolla summalla ei keskustasta asuntoa saa ja keskusta-asumisesta en luovu koska olen keskustassa töissä+en omista autoa joten kaiken tulee olla kävelymatkan päässä. joku pieni puskuri olis kyllä kiva mutta sitten en päässi reissaamaan. lapsia ei ole eikä tule.
Tätäkin kommenttia ihmettelen. Jos jää vähän 2000€ käteen niin ihmettelen suuresti mihin kaikki raha menee. 36-vuotiaana pitäisi kyllä olla rahaa, että olisi jo ostanut asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Aatteles aloittaja...
Vanhat ajat.
Oi voi, toivotaan vain pörssiromahdusta. Ei tuu mieleesi, että pörssiromahdusta ennen on ollut pörssissä nousua ja pieni pomppu ei siinä vaiheessa haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Aatteles aloittaja...
Vanhat ajat.
Keski-ikäiset ovat nyt 40-65-vuotiaita. Eivät ole missään sodassa olleet.
Aatteles aloittaja...
Vanhat ajat.