Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TS: Korkeakoulutettujen työttömien määrä rikkoo ennätyksiä

Vierailija
31.01.2025 |

Työttömien korkeakoulutettujen määrä on noussut yhä nopeammin, selviää Akava Works -työttömyys- ja lomautuskatsauksesta. Katsauksen mukaan viime vuoden lopussa oli työttömänä yli 52000 korkeakoulutettua.

Myös korkeakoulutettujen pitkäaikaistyöttömyys on kasvanut, samoin vastavalmistuneiden korkeakoulutettujen työttömyys.

-Merkkejä työttömyyden taittumisesta laskuun ei ole valitettavasti näköpiirissä sen enempää korkeakoulutetuilla kuin muillakaan koulutustasoilla. Työttömyys kohoaa todennäköisesti lisää talven ja kevään aikana, sanoo Akavan pääekonomisti Pasi Sorjonen tiedotteessa.

Hän lisää, että korkeakoulutettujen työttömien määrä rikkoi joulukuussa vuoden 2015 ennätystason.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011001915.html

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yliopistojen USAsta matkimat urapolkukäytännöt luovat akateemista työttömyyttä: koska eri tehtäviin asetetaan käytännössä maksimi-ikäraja (tietty enimmäismäärä vuosia väittelystä), moni ansioitunut ja pätevä ei voi edes hakea kyseisiä työpaikkoja. Professoriksi voi nykyisin päästä vähäisilläkin ansioilla, koska ajatuksena on, että hän pätevöityy tehtävää hoitaessaan. Urapolut ovat laillistettua ikäsyrjintää. Niistä on hyötynyt eniten se porukka, joka pääsi hyviin asemiin ennen kuin urapolkusysteemit otettiin käyttöön: nyt heidän ei tarvitse pelätä, että lähelleen tulisi joku heitä ansioituneempi ja vanhempikin tyyppi. Urapoluissa tehtäviä hoidetaan ensin määräaikaisena, mikä takaa sen, että nuori tehtävää hoitava ihminen pysyy "yhteistyökykyisenä", siis kuuliaisena ja epäitsenäisenä, ja tekee niin kuin toivotaan/käsketään, jos mielii saada paikkansa vakinaistetuksi.

Vierailija
82/97 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä korkeakoulutteisten kasvanut työttömyys johtuu ?

Ainakin julkisella puolella pistetään paperinpyörittelijöitä ulos nyt kovaa vauhtia ja karsitaan turhia johtoportaita pois. Etenkin hyvinvointialueilla niitä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan allekirjoittaa

T. Korkeakoulutetut, työtön pariskunta

Ihan mielenkiinnosta kysyn että eikö teitä enemmän kouluja käyneet ota " hermoon " kotona oleilu ja tukien varassa elääminen. Itse olen duunari enkä meinaa edes haastatteluun päästä vaikka työuraa on takana paljon! 

Rehellisesti tämä on itselleni normaalimpi tilanne, koska tämä on sitä, mitä näin ympärilläni koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Opiskelua ei paheksuttu mutta ei siihen kyllä kannustettukaan, joten oli oman aloitteellisuuden varassa opiskella, ja minulle se tuntui selvältä valinnalta yläkoulusta lähtien. Nykyään välillä kaihertaa kaikki se aika, raha ja jaksaminen mitä tuli laitettua opiskeluun, kun tähän tilanteeseen olisi päässyt myös tekemättä yhtään mitään, mutta yrittämättä ei ain

Hei, minä sain kotoa opin, että korkeakoulun opinnoilla on itsearvo- saisiko heti töitä vai ei! Koulutus on pääoma!

Vierailija
84/97 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko tässä amk tutkinnot myös tuohon korkeakoulutetut kategoriaan?

Kaipa ne nykyään lasketaan, vaikkeivat nyt tasoltaan sinne välttämättä kuuluisikaan.

Tämähän etenee niin, että kun aikanaan perustettiin AMK:t 90-luvun puolivälin huitteilla, oli entiset opistolaiset niin korkeakoululaisia, että. Sitten kun heti perään entiset teknilliset korkeakoulut (nämä yliopitotasoiset) muuttivat nimensä teknillisiksi yliopistoiksi, oli taas AMKien porukoilla naama norsinfituralla.

Tänä päivä ollaan taas mankumassa samoja tutkintonimiä yms.

Veikkaanpa, että jos esim. yliopistot alkaisivat luokittelemaan itsensä vaikka nyt superhyperkorkeakouluiksi, alkaisi taas jumalaton valitus, että kuinka nyt AMKien pitää kansainvälisen yhteensopivuuden, osaaamisen tunnistamisen, joulupukin parran ja saunankiukaan k

Muualla maailmassa ei juurikaan AMK järjestelmää tunneta. Suomi on ainut maa missä AMK ei ole rehellisesti polytechnic, vaan pakko saada olla vähän university. 

Vierailija
85/97 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu on outo siihen verrattuna, että vasta YLE uutisoi ehkä kuukausi sitten, että tyyliin 93% valmistuneista korkeakoulutteisista työllistyy. Nytkö ei niin olekaan?

Niin, tuo 52 000 työtöntä korkeakoulutettua vastaa noin 5% työikäisistä korkeakoulutetuista. Toisin sanoen 95% ei ole työttömänä, joten jos vastavalmistuneista 93%:n työllistyy, niin ei tässä ole suoraan mitään ristiriitaa.

Dude, nuoria palkataan ja samaan aikaan keski-ikäisiä ulostetaan koska ovat jo liian kalliita eikä haluta heitä kouluttaa uusiin työkaluihin.

Vierailija
86/97 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu on outo siihen verrattuna, että vasta YLE uutisoi ehkä kuukausi sitten, että tyyliin 93% valmistuneista korkeakoulutteisista työllistyy. Nytkö ei niin olekaan?

Niin, tuo 52 000 työtöntä korkeakoulutettua vastaa noin 5% työikäisistä korkeakoulutetuista. Toisin sanoen 95% ei ole työttömänä, joten jos vastavalmistuneista 93%:n työllistyy, niin ei tässä ole suoraan mitään ristiriitaa.

Olisi kiva tietää oliko koulutuksesta hyötyä. Olisiko päässyt töihin ilman korkeakoulua?

Vierailija
87/97 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää oliko koulutuksesta hyötyä. Olisiko päässyt töihin ilman korkeakoulua?

Suunnilleen 50 000 työtöntä korkeakoulutettua versus noin 300 000 työtöntä. Siis työttömistä työnhakijoista noin 17% korkeakoulutettuja. Suomessa on noin 40% työväestöstä korkeakoulutettuja. Eli ei tuo nyt vielä siltä vaikuta, että korkeakoulutus lisäisi työttömyyden riskiä.

Vierailija
88/97 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korkeakoulutettu joutuu työttömäksi ja ei saa oman alansa töitä, niin työllistyminen voi olla jopa hankalampaa kuin alemman tutkinnon suorittaneilla. Esim. Jos yrittää hakea ihan mitä tahansa matalapalkkaista hommaa, niin työnantaja ei halua palkata, koska korkeasti koulutettu todennäköisesti vaihtaa parempipalkkaiseen hommaan, jos sellaista muualta tarjotaan. Ja kukapa ei vaihtaisi. Minulta on joskus työpaikkahaastattelussa kysytty tätä, kun jouduin työttömäksi ja olin valmis tekemään ihan mitä vaan. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneena en saanut paikkaa, koska epäilivät motivaatiotani. Toisaalta oman alan hommia hakiessani, minua ei pidetty kylliksi pätevänä, koska olin joutunut työttömäksi (mutta en omasta syystä). Lisäksi olin liian vanha (yli nelikymppinen). Eli olin saanut jonkinlaisen leiman takapuoleeni, että en kelpaa mihinkään. Melkein vuoden yritys palkittiin ja löysin koulutustani vastaavan unelmatyön. Helppoa se ei ollut.

Vierailija
89/97 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on korkeasti koulutettu gaytonttujen biosäteilytutkija ei takaa että alalta löytyy töitä.

Vierailija
90/97 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
91/97 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se Suomi laitetaan kuntoon! 

Tämähän on kyllä kokoomuksen märkä unelma. Kun yhteen työpaikkaan on 5000 hakijaa, työnantaja voi täysin yksipuolisesti sanella palkan ja edut. 

Vierailija
92/97 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun korkeakoulutettu ei kehtaa mennä siivoamaan tms. "ala-arvoiseen" työhön hakiessaan sitä parempaa paikkaa, hänen on saatava mieleisensä paikka heti tai muuten istuu kotona. 

Vierailija
93/97 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos korkeakoulutettu joutuu työttömäksi ja ei saa oman alansa töitä, niin työllistyminen voi olla jopa hankalampaa kuin alemman tutkinnon suorittaneilla. Esim. Jos yrittää hakea ihan mitä tahansa matalapalkkaista hommaa, niin työnantaja ei halua palkata, koska korkeasti koulutettu todennäköisesti vaihtaa parempipalkkaiseen hommaan, jos sellaista muualta tarjotaan. Ja kukapa ei vaihtaisi. Minulta on joskus työpaikkahaastattelussa kysytty tätä, kun jouduin työttömäksi ja olin valmis tekemään ihan mitä vaan. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneena en saanut paikkaa, koska epäilivät motivaatiotani. Toisaalta oman alan hommia hakiessani, minua ei pidetty kylliksi pätevänä, koska olin joutunut työttömäksi (mutta en omasta syystä). Lisäksi olin liian vanha (yli nelikymppinen). Eli olin saanut jonkinlaisen leiman takapuoleeni, että en kelpaa mihinkään. Melkein vuoden yritys palkittiin ja löysin koulutustani vastaavan unelmatyön. Helppoa se ei ollut.

Niinhän sitä jokainen aina selittää, kuka uskoo on eri asia :) Kyllä teitä palkataan jos ne alemmat hommat vain kelpaisi. 

Vierailija
94/97 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
95/97 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä korkeakoulutteisten kasvanut työttömyys johtuu ?

Suomessa oli pitkään taktiikkana että kaikki nuoret painostetaan opiskelemaan jotain, mitä vaan korkeakouluihin, jotta saataisiin työttömyystilastoja paremmaksi. Tän takia niitä sisäänpääsypaikkoja ja ensikertalaisuuksill ja yms. ollaan nostettu erityisesti humanistisilla aloilla, joissa alan töitä on valmiiksi jo aika vähän. Nyt ollaan tilanteessa että paljon kk nuoria, jotka eivät edes voi kouluttautua uudelleen ensikertalaisuuksien yms. takia

Vierailija
96/97 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
97/97 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi