Vegaanilla taas vaarallisen korkea kolesteroli!
Kommentit (92)
Kolesteroliarvot menee ylös ja alas riippuen, miten let viimeisen vuorokauden aikana syönyt. Ne on ihan humpuukia tieteellisessä mielessä, mutta lääkkeitä halutaan myydä.
Kookosöljy on kovaa rasvaa ja nostaa helposti sekin arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Taas valehtelua. Jutussa lukee oikeasti:
"Kolesterolia nostavat eritoten kovat rasvat, joita on eniten eläinperäisessä ruuassa. Siis jopa vähärasvaisissa maitotuotteissa, kuten juustoissa."
No tuo se vasta on valehtelua, kolesterolimyytti.
Itsellä 54vee hyvät kolesterolit, vaikka syön eläinrasvaa päivittäin ja paljon, kasviöljyjä en enää käytä.
Maksa säätelee kolesterolin määrää ihmisen veressä. Jos kolesterolia ei saa ravinnosta riittävästi, niin oma maksa valmistaa sitä. Ajattelen nykyisin että huonot kolesteroliarvot johtuvat rasittuneesta maksasta.
Siis eihän tuossa missään sanota että on vegaani. Vain ettei syö lihaa ja munia. Jos syö maitotuotteita, voi hyvinkin olla niitä laktovegetaristeja, jotka vetää suuriimman osan proteiinistaan täysrasvaisesta juustosta ja muista maitotuotteista. Kyllä sillä tavalla kolesterolit paukkuu, jos yhtään on sukurasitetta.
Vierailija kirjoitti:
Sekaruoan syöjien aivotkin toimivat paremmin kuin vegaanien
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010350898.html
Nuo kaikki ryhmät tuossa tutkimuksessa oli sekasyöjiä. Vegaaneja siinä ei tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan vegaaniviha ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Miten voi toisten ruokavalio herättää sellaista raivoa, että jopa valehdellaan? Yksikään vegaani ei kääntynyt lihansyöjäksi tämän aloituksen takia.
Kasvissyöjistä 80% lopettaa kasvissyönnin. Koska sinä lopetat.
Mä oon ainakin ollut syntymästäni saakka kasvissyöjä, enkä varmasti ikinä lopettamassa.
Miksi öyhöjen argumentit ovat aina valheita tai vähintään väärinymmärryksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit ja siemenöljyt tukkivat suonet.
Ei vaan eläinrasva, niin kuin jutussa todetaan.
Pahimpia ovat kookos-, palmu- ja kaakaorasva: 100% kovia rasvoja. Maitorasvoissa on n. 33% pehmeitä rasvoja.
Mutta tästä ei puhuta, ei sovi agendaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan vegaaniviha ei lakkaa hämmästyttämästä minua. Miten voi toisten ruokavalio herättää sellaista raivoa, että jopa valehdellaan? Yksikään vegaani ei kääntynyt lihansyöjäksi tämän aloituksen takia.
Mä oon ainakin ollut syntymästäni saakka kasvissyöjä, enkä varmasti ikinä lopettamassa.
Etkö imenyt äitisi tissiä? Vähän epäilen väitettä, kun koulussakin oli varmasti liharuokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia ovat kookos-, palmu- ja kaakaorasva: 100% kovia rasvoja. Maitorasvoissa on n. 33% pehmeitä rasvoja.
Mutta tästä ei puhuta, ei sovi agendaan.
Miten niin ei puhuta? Kyllähän tuosta kookoksesta varoitellaan paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö imenyt äitisi tissiä? Vähän epäilen väitettä, kun koulussakin oli varmasti liharuokia.
Tissimaito ei ole lihaa. Tietenkään en syönyt koulussa liharuokia, kun olin kasvissyöjä, vaan mulle oli kasvisruoka (joka kyllä 80-luvulla oli usein sangen kummallisia virityksiä).
Jotta kasvisruuista saadaan hyvänmakuisia helposti lotrataan kermalla ja voilla. Proteiini korvataan jättimäärillä rasvaisia juustoja. Ei ole yhtään ihmeellistä, että rasva-arvot ovat huonot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, höpinät eläinrasvan vaarallisuudesta on vuosisadan ku*etus.
Nimenomaan sokeri, viljat ja siemenöljyt tukkivat suonet. Ne aiheuttavat tulehdusta jonka vaurioita kolesteroli paikkaa ja samalla tukkii suonet.
Ilman tulehdusta ei korkea kolesteroli ole millään tavalla vaarallista.
Päin vastoin, kolesteroli on äärimmäisen tärkeää hormoonitoiminnoille ja aivoille, mieluummin liian korkea kuin matala, edellyttäen molemmissa tapauksissa ettei elimistössä ole viljojen, sokerin ja siemenöljyjen aiheuttamaa tulehdusta
Kannattaisi vegaaninkin tutustua sellaisiin kasvirasvojen käsitteisiin syvemmin kuin palmuöljy ja kookosöljy. Ovat nimittäin kovaa rasvaa!
.....ja yllättävän monesta suomalaisesta margariinipurkista niitä löytyy! Itselleni oli yllätys, kun kolestrolit piippasi, olen lihansyöjä, joka ei mussuta makkaroita eikä pikaruokaa, ja rasvatonta maitoa lirautan kahviini. Enimmäkseen syön protskuina kanaa ja lohta ja aika usein pelkkää kasvisruokaa. Kyttään nykyään kovia rasvoja myös keksipaketeista ja ostamatta jää, jos niitä löytyy. Juustot vaihtui enintään 10 % rasvaisiin.
Kolestrolit laski 6,7-> 4,4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oona Laine:
En syö lihaa enkä liioin kananmunaa, rakastan kasviksia. Liikun paljon. Olin ainakin kuvitellut eläväni suositusten mukaan.
Käyttää maitotuotteita eli EI OLE VEGAANI. Ymmärrätkö nyt ap?
mut kun näin nää asiat kato koetaan
Totta. Persun kanssa keskustelu on kuin pelaisi pulun kanssa shakkia.
Totta puhut, se on peli jossa pulu voittaa sinut joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas valehtelua. Jutussa lukee oikeasti:
"Kolesterolia nostavat eritoten kovat rasvat, joita on eniten eläinperäisessä ruuassa. Siis jopa vähärasvaisissa maitotuotteissa, kuten juustoissa."
Niin ja, että kuitujen ja hyvän hiilarin syönti pitää kolesterolin parhaiten kurissa.
Kolesterolia ei tarvitse pitää kurissa, kolesteroli ei ole ongelma vaan tulehdus elimistössä on ongelma
Ja tavan möhömahaukoillako ei olisi korkeaa kolesterolia? Niillä, joilla menee punaista lihaa kilokaupalla viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Ja tavan möhömahaukoillako ei olisi korkeaa kolesterolia? Niillä, joilla menee punaista lihaa kilokaupalla viikossa?
Punainen liha ei aiheuta mitään terveysongelmia, sokerit viljat ja siemenöljyt aiheuttavat.
Vegaani ketodieetti (vs. "karnivoori" keto) nosti LDL-kolesterolia 80:stä mg/dL (n. 2 mmol/L ) jopa 200:an mg/dL (n. 5,2 mmol/L)?! :o