Tämäkin vielä: eläkeläiset täyttävät uimahallit, muut ryhmät eivät enää mahdu sekaan
Arkiaamu Turun Impivaaran uimahallilla, mutta parkkialue on täynnä jo kello 9 jälkeen. Sisäänkäyntiporteilla väkeä lappaa molempiin suuntiin. 50 metrin altaan vesijuoksurata on täynnä polskijoita, ja naisten suihkutilojen käytävällä on tunkua täyteenvarattuun vesijumppaan tulijoista.
Tämä on nykyisin normaalitilanne lähes kaikkina uimahallin aukioloaikoina.
Kielteistä palautetta ruuhkiin liittyen tulee nykyään lähes joka päivä.
Kommentit (797)
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi yksinkertainen kysymys teille, jotka haukutte eläkeläisiä loisiksi ja pelkiksi menoeriksi: sanotteko noin myös vanhemmillenne, isovanhemmillenne, kummeillenne, enoille, sedille, tädeille?
Minäkin olen kysynyt tätä mutta kukaan ei ole vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän ei ole suurta ikäluokkaa. Nuorin suurten ikäluokkien edustaja on 75vuotias. Suuria ikäluokkalaisia on jäljellä n.300.000, ennusteen mukaan v 2030 n.200.000 ja 2035 130.000. Muita eläkeläisiä on.n.1,2 miljoonaa."
Niin, että sinä tiedät paremmin kuin Nobelisti ja taloustieteen professori Bengt Holmström itse, mihin ikäluokkaan hän kuuluu?
Huomaatteko nyt itsekin, miten sietämättömiä te olette?
Etkö sinä osaa lukea?Hän on 68-vuotias.Sinun mielestä kaikki ovat boomereita vaikka et tiedä edes minkä ikäisiä he ovat .Odotan edelleen vastausta-montaako meistä sinä elätät ?Etkö uskalla vastata?
Osaan lukea. Hän kuuluu suuriin ikäluokkiin. Sulla taas ei taida oikein pääkoppa toimia. Mieti ankara
siis vuosina 1945 - 1950
"Ei kuulu. Suuret ikäluokat syntyivät vuosina 19451950.-eri"
Kuuluu. Ei tosiasiat miksikään muutu, vaikka eläkeläiset mitä itsestään kuvittelisivat.
Bengt Robert Holmström 75 vuotta (s. 18. huhtikuuta 1949 Helsinki).
Vierailija kirjoitti:
Turun liikuntavirasto olisi aloittajalle oikea paikka kertoa tästä ongelmasta. Ei suurten ikäluokkien lapsenomainen syyttely.
Turun päättäjät voivat haistaa pitkän paskan.
Vierailija kirjoitti:
Menkää eläkeläiset opiskelemaan tolla 299 opintotuella ja 260 asumislisällä.
Yritä nyt hahmottaa, että meikät on opiskellut lainalla ja ilman asumistukia. Ollaan oltu töissä jo 17-vuotiaana. Kaikkea ei lasketa meillä edes eläkkeeseen. Yritä nyt hahmottaa sekin, että eläkeläinenkin on ollut joskus opiskelija, työtön ja jopa yksinhuoltaja. Itse opiskelin vielä päälle 40-kymppisenä yliopistotutkinnon osin t-korvauksella. Töitä oli jo toinen lama minun työurani aikana. Minä kyllä hahmotan tämän hallituksen tuhoisat päätökset, koska olen myös yhteiskuntatieteilijä. Hahmottakaa tekin, mitä meidän elämämme on ollut.
Älkää nyt ihmeessä enää uskoko persuja ja kokkareita ja äänestäkö niitä. Koko kansakunnan etua he eivät aja. Persut vihaa maahanmuuttajia, mutta katsokaapa väestöpyramideja: me emme pärjää ilman maahanmuuttajia. Ja heihin pitää myös investoida eikä tehdä heidän elämästä kurjaa, niin kuin meidän kaikkien muidenkin elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän ei ole suurta ikäluokkaa. Nuorin suurten ikäluokkien edustaja on 75vuotias. Suuria ikäluokkalaisia on jäljellä n.300.000, ennusteen mukaan v 2030 n.200.000 ja 2035 130.000. Muita eläkeläisiä on.n.1,2 miljoonaa."
Niin, että sinä tiedät paremmin kuin Nobelisti ja taloustieteen professori Bengt Holmström itse, mihin ikäluokkaan hän kuuluu?
Etkö sinä osaa lukea?Hän on 68-vuotias.Sinun mielestä kaikki ovat boomereita vaikka et tiedä edes minkä ikäisiä he ovat .Odotan edelleen vastausta-montaako meistä sinä elätät ?Etkö uskalla vastata?
Osaan lukea. Hän kuuluu suuriin ikäluokkiin. Sulla taas ei taida oikein pääkoppa toimia. Mieti ankara
Bengt Holmström on syntynyt 18.4.1949. Se haastattelu, jossa hän on 68-vuotia lienee jo useamman vuoden takaa.
"En kylläkään ole ikinä kenenkään kuullut valittavan eläkeläisistä uimahallissa."
Kyllä repesin. Kävin just vesijuoksemassa ja siellä oli lähinnä uimaseuralaisia nuoria, ehkä neljä (4) vesijuoksijaa. Ikähaarukka oli 1-85 vuotta. Hyvin sopivat kaikki uimaan, jumppaamaan, kahlailemaan, hyppimään ja vesiluikumäkeä laskemaan. Mukavaa kun on eri ikäiset ja -kokoiset siellä sulassa sovussa nauttimassa liikunnan ilosta.
Ja edellisestä unohtui se, että kun ihmettelette miksi nyky- (äänestäjä) eläkeläisten asema on niin vahva, niin sehän johtuu juuri siitä, että he ovat osanneet tämän yhteisöllisen vaikuttamisen, monia on yhdistänyt samankaltainen lapsuus ja yhteisöllisyys on opittu kotoa.
Toisin on nykyään, kun te nuoret ette vaivaudu edes äänestämään, minäminä -kulttuuri vallitsee ja elämä kuluu selfieitä nappaillessa ja puhelimeenkaan ei uskalleta puhua. No sitten on tämä pieni porukka, joka kuvittelee vaikuttavansa istumalla tukkimassa liikennettä pääkaupungin keskustassa, voin kertoa että suurin osa maan väestöstä asuu muualla Suomessa. ja heille on aivan samantekevää kuka siellä takapuoliaan jäädyttää jossain mannerheimintiellä. Loput onkin sitten työkyvyttömiä koska ilmastoahdistus. Eli jos tämä kaikki jo kohta edesmenneen sukupolven "etuilu" nyt niin nyppii, niin alkakaa nyt hyvät nuoret työskennellä oman sukupolvenne edestä. Se vaatii pitkiä tunteja kunnanvaltuustoissa ja muissa vaikuttamiselimissä, vaalit on tulossa, teillä on nyt mahdollisuus asettua vaikka itse ehdokkaiksi. Kateus parhaimmillaan on hyvää bensiiniä ,mutta sikäli vaarallinen polttoaine että se voi myös polttaa kaiken. Valintahan on puhtaasti teidän.
"No sitten on tämä pieni porukka, joka kuvittelee vaikuttavansa istumalla tukkimassa liikennettä pääkaupungin keskustassa, voin kertoa että suurin osa maan väestöstä asuu muualla Suomessa. ja heille on aivan samantekevää kuka siellä takapuoliaan jäädyttää jossain mannerheimintiellä. Loput onkin sitten työkyvyttömiä koska ilmastoahdistus."
Kyllä vaan kunnia nuorille, jotka toimivat ilmaston puolesta. He ovat tulevaisuudessa ne suurimmat kärsijätkin. Kuka tekee enää lapsia tänne pätsiin ja tulviin? Aja sinä mersulla persu ja uliuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeista eläkkeistä nauttivien pitäisi osallistua talkoisiin.
Eläkkeiden verotusta nostettiin tämän vuoden alusta.
Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeista eläkkeistä nauttivien pitäisi osallistua talkoisiin.
Eläketulovähennyksen pienentäminen kiristää niiden eläkeläisten verotusta, jotka ansaitsevat vuodessa noin 22500 57500 euroa. Tähän joukkoon kuuluun noin 830 000 eläkeläistä.
Mitäs ihmeen vähennyksiä eläketulosta pitää tehdä? Mitä kuluja ihmiselle on eläketulon "hankkimisesta" enää sitten, kun se on myönnetty?
Vierailija kirjoitti:
"No sitten on tämä pieni porukka, joka kuvittelee vaikuttavansa istumalla tukkimassa liikennettä pääkaupungin keskustassa, voin kertoa että suurin osa maan väestöstä asuu muualla Suomessa. ja heille on aivan samantekevää kuka siellä takapuoliaan jäädyttää jossain mannerheimintiellä. Loput onkin sitten työkyvyttömiä koska ilmastoahdistus."
Kyllä vaan kunnia nuorille, jotka toimivat ilmaston puolesta. He ovat tulevaisuudessa ne suurimmat kärsijätkin. Kuka tekee enää lapsia tänne pätsiin ja tulviin? Aja sinä mersulla persu ja uliuli.
On hyvä, että nuoret ovat aktiivisia, vaikka vanhempana emme aina hyväksy tai ymmärrä heidän keinojaan. Nyt vaan se aktiivisuus pitäisi saada laajennettua myös yhteiskunnallisiin asioihin. Vain sillä lailla muutos saadaan aikaan.
Ja tiedoksi nuoremmille, varmaan ensimmäisen kerran ympäristöasiat tulivat Suomessa valtakunnalliseen tietoisuuteen Koijärvi-liikkeen myötä. Nuo nuoret Koijärvi-aktivistit ovat nyt eläkeikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain on vielä eläkkeellä omat vanhemmat elossa.
Minä olen 40 ja toinen vanhempi kuollut.
Ton vanhemmat on olleet sitten 40 vuotta eläkkeellä, jos samaan aikaan ovat eläkkeellä.
Mun isä on ollut vanhuuseläkkeellä jo 20 vuotta ja hänen äitinsä on elossa ja on hänkin vanhuuseläkkeellä. Tosi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka eläkeläiset tiedä, että ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla.
Voi tietysti olla dementia.
Ennen ansiosidonnaista sai ilman muuta 500 päivää. Nyt kestoa on lyhennetty 400 päivään ja kahden kuukauden jälkeen leikkaantuu 80 % pois ja sen jälkeen 75 %. Tässä uudistuksessa on ollut tavoitteena ajaa liitot alas, kassaan kun ei kannata välttämättä pienituloisten enää kuulua kun ansiopäiväraha alkaa olla samaa tasoa leikkausten jälkeen kuin peruspäiväraha, kun vielä verojen vaikutus huomioidaan. Näin näppärästi oikeisto on saanut hajotettua työntekijärintaman.
Aikoinaan suurille ikäluokille järkättiin eläkeputki ja kunnat sinänsä fiksusti järkkäsivät pian eläkkeelle pääseville töitä pätkissä aina sen verran, että saivat autettua nämä ihmiset eläkkeelle ja nostettua samalla heidän eläketurvaansa. Nykyään ei enää tuolla lailla auteta ja pelata eikä säälitä. Jos olet 60-vuotias työtön, niin se on voi voi ja lämmintä kättä. Yhteisvastuu on kadonnut. Eikä siihen olisi rahaakaan, kun kaikki irtoava raha menee jo myönnettyihin eläkkeisiin ja soteen. Jotkut työttömyyskorvaukset on pieni pisara noihin verrattuna eikä sieltä säästöjä ole enää saatavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan lukea. Hän kuuluu suuriin ikäluokkiin. Sulla
Ok, en huomannut ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jatkuvasti haukutte eläkeläisiä niin mitä omat vanhempanne tai isovanhempanne ovat asiasta tuumanneet kun olette heidät haukkuneet?
Kuka täällä on eläkeläisiä haukkunut? On tuotu esiin, että tietty ikäluokka on saanut enemmän kuin ansaitsee. Jos minä olisin sellainen ihminen, niin myöntäisin kyllä avoimesti, että olen saanut enemmän kuin olisin ansainnut. Ei tosiasioiden myöntäminen ole vaikeaa. Paitsi ehkä yhdelle ikäluokalle.
En ymmärrä valitusta. Kaikilla on sama oikeus tungeksia siellä uimahallissa.
Liikunnan harrastaminen on kaikille plussaa. Se pitää yllä toimintakykyä. Mitä enemmän vanhukset käy uimassa, sitä vähemmän he tarvitsevat hoiva- ja terveyspalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tätä eläkeläisten haukkumista harrastetaan muissakin länsimaissa. Ja esimerkiksi Iso-Britanniassa samaan aikaan kurjistetaan köyhien eläkeläisten oloja ja ajetaan väen vängällä läpi löyhää eutanasialakia...
Olen itse "vasta" nelikymppinen, mutta elämässäni on rakkaita vanhoja ihmisiä. Ihmettelen, että eikö näillä vanhusten haukkujilla ole mitään vanhoja läheisiä, kun näkevät kaikki vanhat ihmiset vihollisina.
Enpä usko että kukaan näkee kaikki vanhat ihmiset vihollisina. Tuo on taas tuota tunnepitoista syyllistämistä, millä pyritään häivyttämään keskustelusta se seikka, että eläkkeet on epäreilusti määräytyneet. Asian voisi vielä korjata elossaolevien osalta, varsinkin jos haluttaisiin pitää Suomi elinkelpoisena.
Vierailija kirjoitti:
Sinä "ojentaja"et ole vieläkään vastannut kysymykseen ,paljonko sinä maksat veroja ?Olet omasta mielestä kova elättämään muita ja huutamaan vaikka taidatkin olla pienituloinen joka ei edes maksa mitään.Kerro nyt rohkeasti niin voimme päättää ,monenko meistä pitää olla sulle kiitollinen.
En ole tuo jolle viestisi laitoit, mutta minultakin olet kysynyt verojani jo. Eli aika monen kanssa olet keskustellut. No, viimeisimmän palkkalaskelman mukaan olen maksanut palkastani veroja reilu 1 700 euroa, eläkemaksuja 451,09 ja työttömyysvakuutusmaksua 49,84.
Ei ihme, että sotia syttyy, kun uimahallivuoron menetys on kaiken kaatava elämän katastrofi. Jos tämä pahinta elämässä, elämä ollut liian helppo.