Tämäkin vielä: eläkeläiset täyttävät uimahallit, muut ryhmät eivät enää mahdu sekaan
Arkiaamu Turun Impivaaran uimahallilla, mutta parkkialue on täynnä jo kello 9 jälkeen. Sisäänkäyntiporteilla väkeä lappaa molempiin suuntiin. 50 metrin altaan vesijuoksurata on täynnä polskijoita, ja naisten suihkutilojen käytävällä on tunkua täyteenvarattuun vesijumppaan tulijoista.
Tämä on nykyisin normaalitilanne lähes kaikkina uimahallin aukioloaikoina.
Kielteistä palautetta ruuhkiin liittyen tulee nykyään lähes joka päivä.
Kommentit (797)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jatkuvasti haukutte eläkeläisiä niin mitä omat vanhempanne tai isovanhempanne ovat asiasta tuumanneet kun olette heidät haukkuneet?
Hyvä kysymys. Varovasti myönnelleet että ei tämä ihan reilua ole. Isälle vaikeampi paikka ja uskoo kovin että on vain niin vtun pätevä että huonekalutehtaan työntekijänä on pystynyt omilla ansiollaan saamaan omk-talon, mökin , ja sinä uuden auton ja tietty että eläkkeet on täysin itse ansaittu.
No kenen ansioilla sitten?Olen minäkin saanut talon ,mökin,auton ym.ihan omalla palkalla.Mitä siinä on niin ihmeellistä,ei kukaan muu näitä tule ostamaan mulle.
Mm sen että ei ollut tyel-maksuja rasitteena. Silläkin rahalla maksoi lainaa pois. Työnantajien maksu
Olen eri, mutta olen aina ihmetellyt, miksi tämä suhteuttaminen toimii vain yhteen suuntaan.
Väitän, että yhdellekään eläkeläisten mahtavan helposta nuoruudesta kitisevälle ei oikeasti kelpaisi se elintaso, joka noilla "boomereilla" oli nuorina 60-70-luvulla. Elämä oli ihan helvetin alkeellista ja turvatonta nykyiseen verrattuna.
Itse olin lapsi 90-luvulla, ja sekin elintaso - joka oli jo sentään monta kertaa korkeampi - riittäisi tätä nykyä vain aniharvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ja teen töitä. Koska muuten en pärjää taloudellisesti. Ja kai te tiedätte että eläkeläiset ovat suurin jotka alikäyttävät sosiaalietuuksia? Moni eläkeikäinen ei ikinä menisi sossulta pyytämään tai hakemaan mitään muitakaan tukia. Sossusyteemi on pilattu näillä, jotka oikein suunnittelevat kuinka saada suurimmat tuet. Aikuinen Lapsi tai avopuoliso kirjoille posterestanteen , että saadaan isoimmat sossutuet. Tai työttömyyskorvausta yms. Minun nuoruudessa ei edes työttömyyskorvausta saanut, jos toisella oli normaali palkka. Perhe kohtainen ja ansiosidonnainen.
Nykyään on pikkuisen kalliimmat vuokrat ja ruoka ja töitä vähemmän tarjolla
Vai meinaatko 595 eurolla maksaa 600 euron vuokran ja ruokaan ei jää mitään?
Nykyään... Ennen oli pienemmät palkat ainakin mulla. Vuokraröttelö oli kallis, vaatteisiin ei ollut rahaa. En saanut mitään koulutustukia, menin kansakoulun jälkeen huonosti palkattuihin töihin. Ikinä en olisi sossuun kehdannut edes mennä. Enkä tarvitse sieltä mitään vieläkään. Nyt olen pienellä eläkkeellä ja teen vieläkin töitä. Osaan silti lukea ja kirjoittaa ja tehdä paljon muutakin. Noloa ruikutusta, kuinkahan tämän maan tuollaisten kanssa käy, mutta kyllähän sinä trolli tämänkin kirjoituksen poistat. Niinhän se täällä menee.
Vierailija kirjoitti:
Niitä loisia on nykyään enemmän kuin töissä kävijöitä, siksi ne tuntuu vallanneen kaikki paikat.
Myös sinun loisivat omaisesikin?
Vierailija kirjoitti:
Arkiaamuna pitäisi ihmisten olla töissä, ei uimahallissa eläkeläisten jatkeena. Kertoo ajastamme.
Suomessa on paljon vuorotyöläisiä.
En kylläkään ole ikinä kenenkään kuullut valittavan eläkeläisistä uimahallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jatkuvasti haukutte eläkeläisiä niin mitä omat vanhempanne tai isovanhempanne ovat asiasta tuumanneet kun olette heidät haukkuneet?
Hyvä kysymys. Varovasti myönnelleet että ei tämä ihan reilua ole. Isälle vaikeampi paikka ja uskoo kovin että on vain niin vtun pätevä että huonekalutehtaan työntekijänä on pystynyt omilla ansiollaan saamaan omk-talon, mökin , ja sinä uuden auton ja tietty että eläkkeet on täysin itse ansaittu.
No kenen ansioilla sitten?Olen minäkin saanut talon ,mökin,auton ym.ihan omalla palkalla.Mitä siinä on niin ihmeellistä,ei kukaan muu näitä tule ostamaan mulle.
Mm sen että ei ollut tyel-maksuja rasitteena. Silläkin rahalla maksoi lainaa pois. Työnantajien maksu
Minä ole aloittanut työnteon v.1990.Kerropa lisää siitä helposta elämästä joka meillä on ollut?Milloin muuten itse aloitit työnteon?
Vierailija kirjoitti:
Arkiaamuna pitäisi ihmisten olla töissä, ei uimahallissa eläkeläisten jatkeena. Kertoo ajastamme.
Miksi?
Yllättävän moni tekee ilta- ja yötyötä
Olisko liian edulliset liput eläkeläisille. Puoleen hintaan pääsevät
"Hän ei ole suurta ikäluokkaa. Nuorin suurten ikäluokkien edustaja on 75-vuotias. Suuria ikäluokkalaisia on jäljellä n.300.000, ennusteen mukaan v 2030 n.200.000 ja 2035 130.000. Muita eläkeläisiä on.n.1,2 miljoonaa."
Niin, että sinä tiedät paremmin kuin Nobelisti ja taloustieteen professori Bengt Holmström itse, mihin ikäluokkaan hän kuuluu?
Huomaatteko nyt itsekin, miten sietämättömiä te olette?
Vierailija kirjoitti:
"Hän ei ole suurta ikäluokkaa. Nuorin suurten ikäluokkien edustaja on 75-vuotias. Suuria ikäluokkalaisia on jäljellä n.300.000, ennusteen mukaan v 2030 n.200.000 ja 2035 130.000. Muita eläkeläisiä on.n.1,2 miljoonaa."
Niin, että sinä tiedät paremmin kuin Nobelisti ja taloustieteen professori Bengt Holmström itse, mihin ikäluokkaan hän kuuluu?
Hän ei koulutettuna etuoikeutettuna "hurrina ja herranketkuna" voi tietää mitä oli suurten ikäluokkien elämä,heidän,jotka lähtivät 10-lapsisista perheistä korpikyliltä koulutuksena supistettu kansakoulu.
Onko eläessään ainutta edes nähnyt kuin ehkä kaupan kassalla tai siivoojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan keväällä eikä omistusasuntoon saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Jos olet karavaanari niin joudut myymään asuntovaunun ja ostamaan niillä rahoilla ruokaa lapsille, et saa mitään toimeentulotukea. 2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 800 netto tai jos ei kuulu kassaan niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Oisko esim. moottoripyörän arvolla jotain tekemistä kun veljellä on pyörä muttei sitä huomioitu toimeentulossa mitenkään.
Minusta olisi todella hullua, jos ihminen joka omistaa vaikka 100 000 e kesä
On meitä boomereita, jotka jäimme 65 v eläkkeelle. Miksi luulette, että kaikki ihmiset ovat valtion ja kuntien töissä olleet. Sitäpaitsi meillä monilla oli yksityinen eläkekassa ja olemme maksaneet suuren osan eläkkeestämme itse, joten selvittäkää asiat ennen meuhkaamista.
Joissakin ketjuissa olen puhunut yksityisestä eläkekassasta ja jostain syystä viestejä ja koko ketjuja on poistettu. Jäljet johtavat sylttytehtaalle😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei koulutettuna etuoikeutettuna "hurrina ja herranketkuna" voi tietää mitä oli suurten ikäluokkien elämä,heidän,jotka lähtivät 10-lapsisista perheistä korpikyliltä koulutuksena supistettu kansakoulu.
Älä vaihda puheenaihetta. Ei ole kysymys siitä. Hän todellakin tietää mistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
"Hän ei ole suurta ikäluokkaa. Nuorin suurten ikäluokkien edustaja on 75vuotias. Suuria ikäluokkalaisia on jäljellä n.300.000, ennusteen mukaan v 2030 n.200.000 ja 2035 130.000. Muita eläkeläisiä on.n.1,2 miljoonaa."
Etkö sinä osaa lukea?Hän on 68-vuotias.Sinun mielestä kaikki ovat boomereita vaikka et tiedä edes minkä ikäisiä he ovat .Odotan edelleen vastausta-montaako meistä sinä elätät ?Etkö uskalla vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olet katkera ihminen, et muuta osaa kuin muita haukkua. Ei tulisi mieleenikään haukkua omia vanhempiani, he ovat minut kasvattaneet ja kouluttaneet. Olen syntynyt -60 ja pääsen kesällä eläkkeelle.
Voisiko joku nyt tämän iankaikkisen vänkäämisen sijaan kertoa nuoremmille sukupolville sellaisen totuuden, että kyllä , elämä on epäreilua, se on sitä monellakin tapaa, on aina ollut ja tulee aina olemaan. Yksi on lyhyt, toinen pitkä, toinen laiha toinen paksu, toisella on tumma tukka, toisella ei, toinen syntyy kultalusikka suussa, useimmat kuitenkaan ei, joku saa töitä , joskus joku ei. Sairastuminenkin on usein sattuman kauppaa, tämmöistä se elämä nyt vain on. Ei siihen auta itkupotkuraivarit vauva-palstalla. Jos oikeasti haluaa vaikuttaa, pitää mennä aktiivisesti mukaan vaikuttamaan yhteiskuntaan, joko politiikan tai vaikka ammattiyhdistys/järjestöjen kautta. Yksin ei kukaan voi vaikuttaa mitään, pitää verkostoitua ja olla aktiivinen samanmielisten kanssa. Vain yhteistyössä on voimaa.
Ennen vanhaan tämä tiedettiin, esim monet urheiluseurojen talot , luistinradat , vapaa-ajan liikuntapaikat jne, tehtiin talkoo työllä ja niistä hyötyivät useat sama kylän/kaupungin/yhteisön ihmiset.
Nämä asiat opittiin silloin ennen ihan äidinmaidossa, nykyihmiselle vaikka on kaikki kuukkelit ja internetit, tämä totuus on kummallista kyylä, vissiin ihan tuntematon asia. Eli kyllä, elämä on epäreilua, yksin ei pärjää eikä tarvitsekaan mutta niillä korteilla on pelattava mitkä on saatu elämän suuressa jaossa mutta pelkkää pasianssia yksin pelaamalla ei valmista tule.
Vierailija kirjoitti:
1990-luvulla oli paha lama ja työttömiä tuli ovista ja ikkunoista.
Ja nyt yhtäkkiä kaikki onkin olleet 40 vuotta töissä ja työkkäri on ollut turhaan jo 1990-luvulla.
Että sä jaksat.
Vaikka olisin ollut 1990-luvulla 5 vuotta työttömänä (en ollut), olisin silti ehtinyt olla 40 vuotta töissä.
Ja olen tosiaan käynyt kerran elämässäni työkkärissä v. -79, valmistumiseni jälkeen. Löysin sieltä ilmoituksen kesätyöstä, jossa tosin ehdin olla vaan kaksi viikkoa, ennen kun sain ensimmäisen vakituisen työpaikkani.
Kuuntelen juuri äänikirjaa, josta seuraava sitaatti: *Suru itkettää, mutta katkeruus tappaa.*
Sinun kannattaa tehdä jotain tuolle katkeruudellesi, ennenkuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän ei ole suurta ikäluokkaa. Nuorin suurten ikäluokkien edustaja on 75vuotias. Suuria ikäluokkalaisia on jäljellä n.300.000, ennusteen mukaan v 2030 n.200.000 ja 2035 130.000. Muita eläkeläisiä on.n.1,2 miljoonaa."
Etkö sinä osaa lukea?Hän on 68-vuotias.Sinun mielestä kaikki ovat boomereita vaikka et tiedä edes minkä ikäisiä he ovat .Odotan edelleen vastausta-montaako meistä sinä elätät ?Etkö uskalla vastata?
Osaan lukea. Hän kuuluu suuriin ikäluokkiin. Sulla taas ei taida oikein pääkoppa toimia. Mieti ankarasti. Pinnistele oikein. Pinnistele, pinnistele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vaihda puheenaihett
Puheenaihe on jo aika kaukana Impivaaran uimahallista. Aloittaj maanantsina ottakoon yhteyttä Turun päättäjiin.
Vielä yksi yksinkertainen kysymys teille, jotka haukutte eläkeläisiä loisiksi ja pelkiksi menoeriksi: sanotteko noin myös vanhemmillenne, isovanhemmillenne, kummeillenne, enoille, sedille, tädeille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan lukea. Hän kuuluu suuriin ikäluokkiin. Sulla taas ei taida oikein pääkoppa toimia. Mieti ankarasti. Pinnistele oikein. Pinnistele, pinnistele.
Ei kuulu. Suuret ikäluokat syntyivät vuosina 19451950.-eri